Mode & Beauty alle pijlers

jaren '80 mode

30-10-2012 15:49 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mode in de jaren '80. What were we thinking?

Okee, sommige dingen uit de jaren '80 (ik ben dol op schoudervullingen) zijn nog steeds draagbaar.....maar het meeste is ronduit verschrikkelijk. Wat droegen jullie in die tijd?

Ik was bijvoorbeeld erg trots op de volgende outfit: jeans (model wortel uiteraard) met daarin een dikke gebreide trui met groene neon accenten gepropt. Daarbij mijn fluoriserend gele smiley bretels. Ik vond het superhip!
Life is too short not to be chique!
Ik op mijn strakke jeans van dat whitewash ofzo (vergeelde altijd moest je het weer met recket-blue wassen) een zelfde spijkerjas erop lekker wijd. En een gebreide trui met 1 bretel. Mijn haren helemaal in een kuif getoupeerd.

Ook idd de wortelspijkerbroek met een spijkerblouse dicht tot bovenaan en daar een leren ketting (indianenstijl) om en puntlaarsjes (die maat 45 leken, terwijl het 39 was). Mijn vader noemde me steevast Donald Duck
Stoer!

Mijn nichtje had ook zo'n kuif. Daar was ze dagelijks uren mee bezig.

Herinneren jullie je ook nog de bretels om je mouwen mee op te houden? Erg leuk in combinatie met een Naf Naf trui waar dan wel heel groot het logo op moest staan. Had ik niet, maar ik vond het wel mooi.
Ik was een grote fan van Adam and the Ants en droeg ook van die blouses met ruches. Dit soort....

Een wit overhemd van mijn vader met een grote knoop voor mijn buik werkte ook.
quote:Edina schreef op 30 oktober 2012 @ 15:57:

Stoer!

Mijn nichtje had ook zo'n kuif. Daar was ze dagelijks uren mee bezig.

Herinneren jullie je ook nog de bretels om je mouwen mee op te houden? Erg leuk in combinatie met een Naf Naf trui waar dan wel heel groot het logo op moest staan. Had ik niet, maar ik vond het wel mooi.Jaaaa, die had ik ook wel nodig met die veel te grote overhemden!
De mode vandaag de dag is toch ook jaren '80? Als ik naar buiten kijk zie ik alleen maar wortelbroeken met vormeloze slobberonzin erop.
@JaneJane38. O, zeker. Overhemden mochten altijd geknoopt worden. En shirts en sweatshirt met wijde halzen (desnoods knip je de boord eraf, heel erg Fame), mocht lekker over één schouder naar beneden vallen.

@Natonco. De mode is er nu zeker op geïnspireerd, maar de echte 80's look zie je niet snel meer. Maar neem nu die grote brillen, gedragen door bijvoorbeeld hipsters, die je halve gezicht bedekken. Die zie je ook weer. Maar dan niet in combinatie met het bijbehorende eighties kapsel, zoals Angela Bower in Who's the Boss.
Flatjes ( platte puntschoenen ) , een - van boven - hele wijde spijkerbroek en een net shirt.

gÁÁF!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik had losse schoudervullingen die ik met een veiligsspeld aan mijn BHbandjes vastmaaktte, ik was echt schoudervulling verslaafd..

ik droeg moccasins met kwastje en witte sokken met een hoogwaterbroek erboven (dat ik dit opschrijf haha)

Later konden mijn nep gouden oorbellen niet groot genoeg zijn.

Ik gebruikte mijn lippenstift ook als rouge en oogschaduw.
Lang leve de schoudervullingen! Iedere vrouw een powervrouw.

Maar vergeet ook de haarbanden niet (Alice bands).
quote:eefjewentelteefje schreef op 30 oktober 2012 @ 16:14:

Ik had losse schoudervullingen die ik met een veiligsspeld aan mijn BHbandjes vastmaaktte, ik was echt schoudervulling verslaafd..

ik droeg moccasins met kwastje en witte sokken met een hoogwaterbroek erboven (dat ik dit opschrijf haha)

Later konden mijn nep gouden oorbellen niet groot genoeg zijn.

Ik gebruikte mijn lippenstift ook als rouge en oogschaduw.Check!
Mode merken; destijds erg populair in de jaren 80, maar nu voorgoed uit het straatbeeld (in Nederland) verdwenen…

Verdwenen populaire mode merken uit de jaren tachtig:

•Naf Naf: erg populair. Kleurrijke retail kleding. Bracht eigen retail parfum uit.Vergelijkbaar met Mexx & Benneton.

•Mac en Maggie: Hét jaren 80 mode merk. Viel onder Peek & Cloppenburg. Mac en Maggie kleding was zeer herkenbaar; vaak sobere tinten, artistieker dan de gemiddelde modezaak en betaalbaar. Heerlijke jaren 80 modeketen die helaas begin jaren 90 failliet is gegaan.

•Foxy Fashion. Modeketen welke onder de paraplu viel van C&A. Half jaren 80 bijzonder hip. Eind jaren tachtig steeds gedateerder.

Populaire Modemerken & modeketens uit de jaren tachtig (die nog wél bestaan!):

•Lacoste (het bekende jaren 80 krokodilletje op polo-shirt met opstaande kraag!) Een van de jaren tachtig iconen en peilers!

•Kappa (schoenen, broeken, jassen) Erg populair destijds

•Nike (hóge Nikes! Onder een strakke jeans).

•Hij / Zij: Inmiddels heet deze modeketen al jaren ‘We’. In de jaren tachtig was dit ook al bijzonder populair.

•Benneton: bekender, populairder dan tegenwoordig. Leverde eind jaren 80/ begin jaren 90 controversiële maatschappelijke reclame’s, waar wereldwijd veel kritiek/ ophef over ontstond bij tijd en wijle.

http://kledingenmodeonline.nl/eind-jare ... e-kleding/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn vader had een stuk zwarte skai over. Daar heb ik een rokje van genaaid

Blauwe, groene, zwarte nagellak. reep kant als haarband gebruiken met strik aan de zijkant.Kanten handschoenen, waar ik de vingers vanaf had geknipt, netpanty, netshirtje....O wat erg eigenlijk!
Begin jaren 80 kochten ik en mijn vriendinnen ribbroeken van het merk Trader in allerlei kleuren , zelf had ik een rode en donkerblauwe.

We maakten dan de pijpen zelf strakken, alleen op kuithoogte zodat we eigenlijk een soort wortelbroek creeerden.

Ook het merk Salty Dog was heel populair , volgens mij zelfde eigenaar als CoolCat?
Grappig dit. Ik zat op de basisschool half jaren 80.quote:•Mac en Maggie: Hét jaren 80 mode merk. Viel onder Peek & Cloppenburg. Mac en Maggie kleding was zeer herkenbaar; vaak sobere tinten, artistieker dan de gemiddelde modezaak en betaalbaar. Heerlijke jaren 80 modeketen die helaas begin jaren 90 failliet is gegaan.Ik heb hier een aantal jasjes van dat merk. (Vintage is it!) loeistrak zitten ze met bijbehorende schoudervullingen.
O,en de beenwarmers in allerlei knalkleuren!!

en zweetbandjes voor op je hoofd en aan je polsen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
En je haar laten permanenten.. als ik nu foto's terugkijk.. leek wel een poedel!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik zat ook op de basisschool in die tijd en keek vol bewondering naar oudere meisjes.

Zo was er een überhip meisje dat wel drie polo's in diverse kleuren (geel, blauw, groen) over elkaar heen droeg, met de kragen omhoog. Deed iemand dat hier uit en kan je uitleggen wat daar het idee achter was?

En natuurlijk het eeuwige sweatshirt erbij over de schouders geslagen.
Op een gegeven moment waren een soort van paardrijbroeken ook heel in.

Heel flateus voor je heupen (die ik toen niet had)
Ik had ook van een fluoriserende tandenborstel een stuk afgezaagd en een gaatje in gemaakt en een oorbel van gemaakt..
Hele strakke spijkerbroek met bleekvlekken met daaronder LA Gears

Rastabandjes, felgekleure koordjes en metalen armbandjes tot aan je ellebogen. Smiley-buttons op je vest. Naf Naf jassen met koeienletters op je rug. Spijkerbroeken met scheuren en lapjes kant erachter genaaid. Afgetrapte Nikes en open felgekleurde veters zodat het instappers wwerden.
Jaren 80 vond ik en vind ik nog de doen , maar jaren 90 , bah wat een ordinaire mode ! Er zijn mensen die er in zijn blijven hangen en ik hoop dat het nooit terug komt !
Oh, Mac&Maggie, als dat toch weer terug zou kunnen komen. zucht. Die permanenten van heel kleine krulletjes. En je t-shirt in je broek en die zo hoog mogelijk optrekken. Mooie tijd was dat.
quote:eefjewentelteefje schreef op 30 oktober 2012 @ 16:52:

Ik had ook van een fluoriserende tandenborstel een stuk afgezaagd en een gaatje in gemaakt en een oorbel van gemaakt..

Dat is pas hip!

Ik had fluoriserende veters in mijn hoge gympen. En ook plastic hondenkopjes die aan je veters vast kon maken.

En o, wat was ik dol op wafelijzer haar, hoe volumineuzer hoe beter. Dat vind ik stiekem nog steeds leuk (gelukkig is mijn haar er te kort voor, hou me tegen!).
2 centimeter uitgroei in je haar. Het ergste ooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven