Mode & Beauty alle pijlers

Merkkleding.... Waarom?

21-12-2007 10:31 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik verbaas me steeds weer over de prijs van veel merkkleding. Maar nog meer verbaas ik me over de kopers daarvan. Volgens mij zijn dat namelijk niet alleen rijken, maar ook truus modaal en consorten.

Ik begrijp werkelijk niet wat er zo bijzonder is aan een truitje van ¤ 400, terwijl je bij zara of H&M een soortgelijk truitje kunt kopen voor ¤ 30!

Ik ben daarom ook zeer benieuwd wie hier uitsluitend merkkleding koopt en dan vooral naar de reden daarachter.



Is het omdat merkkleding een betere kwaliteit heeft? (volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo)

Doe je het vooral voor de buitenwereld?



of... nou ja, vul zelf maar in!
quattro35 schreef op 01 januari 2008 @ 22:00:

[quote]lisa schreef op 01 januari 2008 @ 14:40:

Sanmi, zie nu je posting. Marlies Dekkers kocht ik jaren terug veel. En... verkoop het nu voor nog steeds veel! Op marktplaats. Vorige week nog een beha van acht jaar oud (niet veel gedragen hoor, zag er nog als nieuw uit) verkocht voor 40 euro. En een tijdje terug twee beha's plus string voor 125 euro!

xx lisa.[/quote]






Is geen kritiek op jou, maar wie koopt er 2de hands ondergoed? Oke men noemt het lingerie, maar toch. Ik betwijfel of een man "gebruikt" ondergoed zou kopen, en online dan ook nog?

2de hands auto, audio, witgoed, fiets, jas..prima, maar zwemkleding of ondergoed?
Is echt een markt voor op Marktplaats en Ebay. Ik begrijp er helemaal niets van en zou het zelf nevernooit kopen; tenzij het 'tweedehands' is, maar: 'nieuw met kaartje'. Bedoel, er is ook een hele markt voor Bjorn Borg-boxers, maar die zijn gewoon nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf ook geen tweedehands ondergoed kopen. Althans, geen strings of slips. Een beha zou ik nog wel overwegen, maar ook niet zo snel.

Maar hee, dat zal me er niet van weerhouden het mijne voor veul te verkopen als er kopers voor zijn, haha!

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel stom om rond te lopen met kleding waar met grote letters een merknaam op staat. Daar betaal je vet voor en je loopt gewoon reclame te maken! Waar je dus zelf voor moet betalen! Te debiel voor woorden.

Net zoals een fikse entree moeten betalen voor een hobbybeurs of vakantiebeurs of wat dan ook. Je betaalt toch ook geen entree om een winkel binnen te mógen? Enfin, don't get me started.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
ik had op mijn laatste opleiding twee docenten die er met die opvallende merkkleding bij liepen alles schreeuwde dolce en gabana, armani etc. Ik vind het verschrikkelijk. Misschien zitten er heel leuke dingen tussen maar wat ik van hun zag vond ik meer ordinair dan mooi.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Dat komt dan zo snel over als Turkish real.
Alle reacties Link kopieren
2e hands ondergoed....brrrrrr moet er niet aan denken. Ik heb ooit een collega gehad die (uit noodzaak volgens haar) gebruikt ondergoed kreeg van haar beste vriendin...en haar kinderen weer van haar vriendins kinderen brrrrrr, getver...ik bedoel ik zou denk ik nog liever in mijn blote reet lopen en stoppen met roken om geld uit te sparen maargoed....



Hier is ook de discussie gaande over wat wel/geen merkkleding is. In principe is natuurlijk alles merk...ik bedoel WIBRA is tenslotte ook een merk toch??

Maar ik interpreteer het binnen deze discussie even als "merkkleding is kleding in het duurdere segment" dus: Boss, Karen Millen, D & G, Cavalli, Prada DKNY, Guess?, etc....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Kleding waarop in grote letters of logo's de merknaam is weergegeven vind ik eerlijk gezegd een beetje ordinair. Meestal kom ik zelf uit bij merken als Turnover, Inwear, Vanilia, Max Mara en dergelijke. De kleding van deze merken is in mijn ervaring goed gemaakt, blijft lang mooi en is van stoffen gemaakt die prettig aanvoelen. Bovendien wordt deze kleding verkocht in winkels waar het niet zo allejezus druk en rommelig is als bij H&M en dergelijke. Maar goed, het is en blijft een persoonlijke voorkeur. Ik ken vrouwen die in staat zijn er voor 50 Euro goed bij te lopen. Dat is Wuiles helaas niet gegeven.
Alle reacties Link kopieren
hahahaha ik kom dan ook nooit in de H&M bestel altijd alles online. Want ondanks dat het fijne kleren zijn om te werken heb ik geen zin om ruzie te maken en uren te wachten om iets te passen
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
[quote]lisa schreef op 01 januari 2008 @ 14:37:

Heb niet alles gelezen dus misschien is het al aan de orde geweest: ik weet eigenlijk niet precies wat nu 'een merk' is en wat niet.

Vallen Esprit en Mexx onder de 'merkkleding' of is het op het randje?

Bestaan er officiële lijsten van wat 'merk' is of niet, of is dat alleen de officieuze publieke opinie?





Ieder kledingstuk is in principe van een merk, maar ik denk dat op een bepaald moment (eind jaren '70/begin '80?) er merktekens of logo's aan de buitenkant van kleding verschenen (normale kleding, geen sportkleding). Misschien dat door dat zichtbaar werden van het merk voor anderen men over "merkkleding" begon te spreken?

En het waren meestal dure of exclusieve merken.

Althans dat is mijn verklaring, ik was er vroeger niet zo mee bezig, kan het me niet herinneren, die "opkomst" van logo's/labels/merktekens.
Quattro, hoe oud ben jij?



Ik ben 'nog maar' 32, en toen ik in de brugklas zat waren sommige merken al hot, was het stukken minder dan nu. Wij hadden Nafnaf, LA Gear. Dan had je het wel zo'n beetje gehad...
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk is merkkleding van wat betere kwaliteit niet alijd natuurlijk,maar ik merk wel of ik nou een truitje van 30 euro koop of een van 50/60 euro dan gaat die laatste iets langer mee en blijft ook wat langer mooi...



Maar ik ben meer van de wat goedkopere des te vaker ik nieuwe kleren mag aanschaffen :-]



Waarom weet ik eigenlijk niet maar voor mijn man kopen we wel altijd merkkleding is altijd al zo geweest.
fleurtje schreef op 03 januari 2008 @ 07:06:

Quattro, hoe oud ben jij?



Ik ben 'nog maar' 32, en toen ik in de brugklas zat waren sommige merken al hot, was het stukken minder dan nu. Wij hadden Nafnaf, LA Gear. Dan had je het wel zo'n beetje gehad...






En O'neil, Ocean Pacific, Dito Dito (vanwege Arnie in GTST), Chippie, Levi's, Puck en Hans.



Ik kocht zelf ook wel eens wat bij Mac en Maggie, kennen jullie dat nog?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een broek van H&M die na 1 keer wassen al ging pillen! Dan gaat een soortgelijke broek van Mexx wel langer mee. Met duurdere merken heb ik geen ervaring.



Kun je zeggen wat maakt het uit, zo'n goedkoop dingetje draag je een paar maanden en dan gooi je het weg. Echter, een goedkoop dingetje weggooien vind ik lastig want ik vind weggooien erg zonde, moet ik elke keer weer door die kleren struinen en bedenken of ze nog "kunnen" (qua mate van afgedragen zijn). Wat dat betreft zou ik liever minder kleren hebben die er echter wel piekfijn uitzien! Zover is het helaas nog niet.
Vl43inder schreef op 03 januari 2008 @ 11:56:

[...]





En O'neil, Ocean Pacific, Dito Dito (vanwege Arnie in GTST), Chippie, Levi's, Puck en Hans.



Ik kocht zelf ook wel eens wat bij Mac en Maggie, kennen jullie dat nog?




Jaaaaaaa, je hebt helemaal gelijk! Dito Dito! Daar had ik ook truien van, maar ja, ik zat ook op hockey ;-)



Levi's en dan ook de truien van Levi's.



Mac en Maggie was geweldig, ik vond het zo erg dat ze er niet meer waren (hoewel de ontwerpers, of eentje, nu voor H&M ontwerpt). Altijd voor een schoolfeest: truitje kopen bij Mag en Maggie.



Toen ik ietsjes ouder was, zat ik op een school in Amsterdam waar officieel geen uniform werd gedragen, maar stiekem toch wel: 501, bomberjas, timberlands, capuchontrui van Champion en Eastpackrugzak. Degenen die dit lezen en ook op die school hebben gezeten, weten direct over welke school het gaat; ze stonden er om bekend ;-)
Wij hadden hetzelfde uniform, maar dan met een Kipling rugzak.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet herinneren daar ooit mee bezig te zijn geweest, merkkleding, op school. De kakkers hadden LaCoste, geloof ik? En soms hoorde je iets over bepaalde spijkerbroeken. En mijn vriendin moest en zou dr. Marten's of hoe heten ze hebben, van die kisten.

Valt Mac & Maggie dan bijvoorbeeld echt onder de 'merken'? Voor mijn gevoel niet, maar zoals ik al schreef weet ik niet goed hoe 'die lijst' in elkaar zit.

xx lisa.
Nee, Mac en Maggie valt niet onder de merken. Maar moest er even aan denken toen het over de merken ging die op de middelbare school begin jaren 90 belangrijk waren. Mac en Maggie was wel cool (volgens mij heette dat toen nog gewoon "gaaf") ondanks dat het niet echt een merk was. Het was geen kakker-merk, maar bij welk type het wel hoorde weet ik niet meer. De kakkers droegen toen ook al oilily enzo. Nafnaf, Dito Dito en de surfmerken waren meer voor de sportievelingen. Mac en Maggie was voor het uitgaan.



En nog eentje: de taftschoenen! Mèn wat waren die lelijk, iedereen had ze, in beige of donkerblauw. Ja, of je had LA gears waar het veterwerk zo ingewikkeld was dat je een kwartier eerder op moest staan 's morgens.
Alle reacties Link kopieren
Mac en Maggie was meer voor de wat alternatievere mensen, op mijn school tenminste. Veel zwarte n wat apartere kleding. Naf naf en Benetton voor de kakkers. L.A. gear en troop trainingspakken waren voor de hiphoppers. En zo had je nog meer merken voor bepaalde groepen.



Zelf had ik pas een duur Sisley truitje gekocht. Dat was na 1 dag al kapot bij de naad, kwamen gaatjes in. Ik heb wel mijn geld terug gekregen. Maar voor 40m euro mag je wel iets meer kwaliteit verwachten vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ooh, ik was ook gek op Mac & Maggie! Daar hadden ze mooie kleuren, leuke lagenkleding e.d. Beetje in de stijl van de Dolly Dots begin jaren 80, dacht ik.

Ik heb nu nog een tuniek-achtige bloes van Mac & Maggie, gekocht in 1992. Ik draag het niet meer , maar bewaar 'm uit nostalgie.
Alle reacties Link kopieren
O ja, DE vrouw achter de ontwerpen van Mac&Maggie was Cora Kemperman.
Alle reacties Link kopieren
De kwaliteit van veel merkkleding is idd niet beter (knopen laten los, naden ook, losse draden overal, povere afwerking etc.), maar de pasvorm kan soms beter zijn. Wellicht is er meer geld gestoken in het ontwerp (details, meer originaliteit), maar ik vrees dat net zoals bij dure parfums en dergelijke het grootste deel van het budget ging naar de reclame en marketinguitgaven.



Aan het materiaal en de afwerking kan ik vaak niet zien dat het om een duur kledingstuk gaat.



Wat merken betreft: waarom koop ik een bepaald merk? Ik zoek vaak toch een soort discrete exclusiviteit, en ik moet me "thuis" voelen bij een merk, dat naar mijn idee het merk past bij mij. Is het een ouwe lullen-merk (Paul & Shark, Dockers, Tenson, Melka), dan wil ik het niet.

Lopen er vooral boeren in rond (Levi's, Lee, Wrangler) wil ik het ook niet.

Zie ik het merk vaak, of wordt het voor mijn gevoel op teveel plaatsen verkocht: dan is het dus massa rommel geworden, waarom zou ik daar zoveel voor betalen als het op iedere hoek van de straat te koop wordt aangeboden?

Teveel verkooppunten doet afbreuk aan het bijzondere gevoel dat je verwacht bij een bepaalde prijs.



Merken voor kakkers of een "fout" publiek (Ralph Lauren, Lacoste, Hilfiger, Boss, etc), brrrrrrrrrr. Naar mijn idee labels die vooral gekocht worden door type's die geilen op het logo-tje.



Als het merk wat ik leuk vind ineens populair wordt bij een groep mensen waar ik niets mee te maken wil hebben dan is mijn enthousiasme voor dat merk ook gelijk weg. Als het merk er in koeieletters opstaat of er zo'n net-iets-te-opvallend logo ter hoogte van je hart prijkt, laat maar. Ik ben geen reclamezuil, en zo'n merktekentje vind ik dieptreurig.



Ik wil me blijkbaar ook identificeren met een merk of uitstraling of gevoel?

Of ik heb een loeier van een identiteitscrisis, dat kan ook :)
Alle reacties Link kopieren
Ik koester warme herinneringen aan Mac & Maggie....dat ze ooit failliet zijn gegaan snap ik tot op de dag van vandaag niet. Kwam laatst bij een G-Star winkel een oude verkoopster tegen van M&M...zij was de schat die toen ik 15 was stiekem een zwartfluwelen wikkeltop voor mij had weggehangen waar ik elke koopavond smachtend omheen draalde maar waar ik voor moest sparen (kostte toentertijd 100 gulden) Na 5 weken had ik het bedrag eindelijk bij elkaar en kon ik mijn felbegeerde top kopen...aahhhh ik heb 'm nog in de kast liggen ondanks dat ik 'm niet meer draag en doe 'm never nooit weg.



Mac & Maggie vond ik toch wel een merk op zich hoor....het was in die tijd zo apart...mensen die er iets van droegen pikte je er feilloos tussenuit.



Moest net wel lachen om die "schooluniform verhalen" hihihi...jaja de Levi 501 mocht in die tijd niet ontbreken...net als (ook lang hip) het pilotenjack (spijt dat ik die ooit heb weggedaan), de Nike Airmax (had ik niet hoor). Of de jeans van Chipie...met die emblemen op de kontzak. Heb ook nog Allstars gehad een paar rood en een paar wit, soms liep ik met een rode en een witte, deden wel meer mensen toen...Allstars zijn weer een beetje terug geweest recentelijk.



Kleding van Naf Naf heb ik ook nog gehad...wie herinnert zich die bodywarmer nog met dat grote logo op de achterkant....ik had 'm in het donkerblauw...was zo trots als een pauw.



Ach die goeie ouwe (merken) tijd.......
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik weet nog dat een aantal klasgenoten twee weken op schoolreis waren geweest naar Frankrijk. Dat was samen met een Franse en een Spaanse school. Verontwaardigd dat ze waren dat die Spaanse en Franse kinderen/jongeren een uniform aan moesten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat de stoffen van merken wel mooier zijn. Bijv. van het kookai truitje wat ik laatst heb gekocht is het stofje zooo zacht, terwijl er wol in zit - normaal ben ik allergisch voor wol en prikt het.



En het king louie jurkje is zo'n lekker glad stofje, en toch ademend, en een wat minder saai printje dan de spullen van h&m die ik normaliter koop.
Toch pik je overal de King Louie-printjes overal uit, het is veel herkenbaarder dan bv H&M.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven