Mode & Beauty alle pijlers

Nieuwe kleding kopen

13-07-2020 23:21 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoevaak koop jij nieuwe kleding? Koop je wanneer je iets leuks ziet of koop je doelgericht?

Ik was meer een -pakken wat ik pakken kan- shopper. Dat houdt in dat ik veel koop en ook veel weer weggeef en niet draag. Nu zit ik te denken om 2x per jaar kleding te gaan kopen, in de sale. Zal goedkoper zijn en wat doelgerichter.

Was benieuwd hoe jullie dat doen.
TheBitchNextDoor
Ik ben wel jaloers op diegenen die "even de ontbrekende stukken aanvullen"
Ik heb (vind ik) geen makkelijk figuur. Maat 38 met een grote cupmaat en smalle heupen.
Ik leg liever niet de nadruk op mijn boezem en had een mooi model t-shirt gevonden bij een winkel die nu niet meer bestaat.
Ik zou heel graag "even wat shirtjes bijkopen" maar elke keer als ik ze bestel zit óf de boezem te strak, óf bij de heupen/buik hangen ze te los zodat ik zwanger lijk :facepalm:
Bloesjes zijn niet mijn ding. Ik vind dat niet lekker zitten.

Broeken zijn geen probleem, maar tops.....
Ben ik trouwens de enige die niet houdt van online shoppen? Ik doe graag vooronderzoek online, maar als ik niet weet hoe iets valt bestel ik er liever niet, want het zit zelden goed. Of ik twijfel over de maat, naar vanwege mijn hekel aan het gedoe rond terugsturen bestel ik er liever ook geen meerdere. Dan moet ik alles weer terugsturen, waarbij ik eerst een stuk naar het pakketpunt moet fietsen of lopen, zodra ik daar de tijd en energie voor heb gevonden en het dan ook niet vergeten. Pffff nee, ik pas wel in de winkel.

En over die maat. Brede heupen en schouders, taille die twee maten kleiner is, borsten die in verhouding tot mijn taille groot zijn, maar in verhouding tot mijn schouders juist normaal tot klein. Smalle hiel, brede voorvoet, jubelende grote tenen die nog scheef staan ook.

Echt online shoppen, liever niet :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik shop ook liever gewoon in een winkel, maar met die coronamaatregelen vind ik dat een crime. Het moet wel een beetje leuk zijn. Dus toch weer veel online gekocht de laatste tijd.

Ik heb een soort basisstijl als in jeans of jeansachtig, laarzen, sneakers, blouses en truitjes. Maar daarnaast draag ik ook regelmatig jurkjes en rokken.

Een capsule lijkt me niks, daar is mijn stijl niet stabiel genoeg voor. Ik hou van zwart maar draag ook graag kleur. En mijn smaak verandert ook met de tijd, dus ik schaf geen extreem duur designspul aan. Maar zeker ook geen Primark want ik heb ook een hekel aan goedkope stofjes, dertienineendozijn en vormeloze items. Lang leve het middensegment.

Ik koop als ik zin heb om iets nieuws aan te schaffen of iets leuks zie. Echt nodig heb ik het nooit, want ik heb altijd nog wel genoeg dat ik aan kan trekken. Ik heb in coronatijd best veel gekocht en ben nu wel voor een tijdje verzadigd.
Ik heb daarom juist amper geshopt, behalve schoenen waarvan ik weet hoe ze vallen. En één keer in een boetiekje geweest, omdat er verder maar één klant was.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik shop vrijwel alleen maar online omdat ik dan kan filteren. Zo ben ik klein en filter ik broeken op korte of petite maten. Ook heb ik brede heupen dus filter ik op A-lijn rokken. Ideaal! Vroeger moest ik daarvoor hele middagen door de stad lopen, en dan alsnog de broek laten inkorten.

Af en toe winkel ik nog wel eens fysiek en laat me dan verrassen.

Ik heb niks nodig want ik koop heel vaak wat. Meestal in het middensegment, als ik een favoriet in de aanbieding zie dan koop ik het ook meteen. Ik wacht niet meer op de officiële uitverkoop omdat er zoveel aanbiedingen zijn tussendoor.
Ik heb een hekel aan fysiek winkelen. Dat is eigenlijk een overblijfsel van vroeger, toen maat 32/34 me nog te ruim was en ik dus nergens kon slagen voor kleding en uiteindelijk maar iets koos wat het minst om me heen hing. Inmiddels heb ik een normale maat 36, soms zelfs 38, dus zou ik waarschijnlijk op elke straathoek kleding kunnen kopen.
lollypopje schreef:
15-07-2020 08:22
Ik heb daarom juist amper geshopt, behalve schoenen waarvan ik weet hoe ze vallen. En één keer in een boetiekje geweest, omdat er verder maar één klant was.
Knap! Ik kon me niet bedwingen, ook al moest het online. Het heeft me toch plezier gebracht in een hele saaie tijd.
Marelyse schreef:
15-07-2020 09:19
Knap! Ik kon me niet bedwingen, ook al moest het online. Het heeft me toch plezier gebracht in een hele saaie tijd.
Soms snuffel ik wel rond op zalando, maar mijn maatverhouding is gewoon super lastig en ik vind terug moeten sturen een hoop gedoe. Dus kom daardoor ook niet echt in verleiding.
Te vaak dat ik iets koop en dat het niet past.

Mijn winterjas wel online gekocht en wist welke maat ik moest hebben, omdat een vriendin dezelfde jas heeft, anders was dat super lastig. Er staat namelijk vaak wel taille en buste maat, maar nooit de schoudermaat, terwijl die juist mijn maat bepalen.

Ik heb a-lijn rokken, maar draag ook graag kokerrrokken, maar ook die moet ik echt passen met mijn maatverschil. Idem met blouse achtige dingen.

Echt te veel frustratie en twijfel en dus begin ik er zelden aan.
Georgia19zoveel schreef:
14-07-2020 22:09
De capsule wardrobe vind ik maar saai. Het zijn allemaal dezelfde tinten, dezelfde saaie basics.

Ik hou heel erg van winkelen en heb veel kleding. Online winkelen vind ik nog het allerleukst. :)

Ik ben een paar jaar geleden een kilo of 15 afgevallen. Toen was zo'n capsule als start wel heel praktisch. Vanaf daar kon ik weer aanvullen. Maar je vult je kast nou eenmaal niet in twee dagen (tenzij je geld teveel hebt).

Die capsule is inmiddels allang weer uit mijn kast verdwenen, maar ik zorg er wel altijd voor dat ik een stuk of drie capsules zou kunnen samenstellen. Op vakantie is dat namelijk ook heel handig. En ter plaatse kom ik meestal ook wel weer iets leuks tegen, dus hoe meer plaats ik overhoud in mijn koffer, hoe beter ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Laatst heb ik 2 lange jurken gekocht. Was ik al lang naar opzoek.
Weg doen van goede kleding doe ik niet snel meer. Heb een schoonmaak gehad in de kast en mis sommige shirts nu. Om dat ik nu een betere basis heb om op te dragen.
Nu kijk ik vaak heb ik het nodig ja/nee.
Ik shop vrijwel alleen maar online. Ik heb precies de lengte en de bouw die de modellen op de foto's hebben en er staat dan altijd bij welke maat ze dragen, dus die neem ik dan gewoon haha, lekker simpel! Ook zonder modelfoto's zijn broeken en shirts simpel. Jurkjes wat minder want ik wil dan weten hoe het valt, bepaalde jurkjes vallen namelijk als hobbezakjes om me heen, dus die koop ik meestal niet als er geen modelfoto bij zit.

Ik had vroeger hele lastige voeten, maar tegewoordig ben ik heel maat trouw en past die maat bijna altijd wel, dus ook schoenen koop ik gewoon online.

Enige waar ik niet aan begin online zijn BH's, bikini's, want bikini's moet ik er eerst 50 van passen voor ik er één vind die goed past. De meeste bikini's houden geen rekening met een kleine boezem en normale reet, dan moet je broekje meteen ook miniatuur zijn. Of als het broekje normaal is zwemt mijn bovenkant er in. Of het broekje valt zo lekker onflatteus dat ik muffin tops heb. Dat soort gezeur. BH's idem, of ze snijden je zowat open, of ze cups staan open, of je krijgt er een hele rare vorm boezem van...Etcetera etcetera. Ook sportkleding waarvan de pasvorm heel nauw luistert zoals helmen koop ik niet online.
herfstappeltaart schreef:
15-07-2020 07:49
Ik ben wel jaloers op diegenen die "even de ontbrekende stukken aanvullen"
Ik heb (vind ik) geen makkelijk figuur. Maat 38 met een grote cupmaat en smalle heupen.
Ik leg liever niet de nadruk op mijn boezem en had een mooi model t-shirt gevonden bij een winkel die nu niet meer bestaat.
Ik zou heel graag "even wat shirtjes bijkopen" maar elke keer als ik ze bestel zit óf de boezem te strak, óf bij de heupen/buik hangen ze te los zodat ik zwanger lijk :facepalm:
Bloesjes zijn niet mijn ding. Ik vind dat niet lekker zitten.

Broeken zijn geen probleem, maar tops.....
Ja herkenbaar, al heb ik het ook met broeken (smalle taille en flinke heupen en kont).
Wat ik tegenwoordig doe als iets super zit en er zijn meerdere kleuren....koop ik ze allemaal (tenzij het om flinke bedragen gaat)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
15-07-2020 10:54
Ja herkenbaar, al heb ik het ook met broeken (smalle taille en flinke heupen en kont).
Wat ik tegenwoordig doe als iets super zit en er zijn meerdere kleuren....koop ik ze allemaal (tenzij het om flinke bedragen gaat)

Dat heb ik vorige zomer ook gedaan! Dan kan ik er weer even op teren :P
sprokkelientje schreef:
15-07-2020 10:54
Dat doe ik dus echt nooit. Hou te veel van afwisseling in mijn kast. Tenzij ik niet kan kiezen tussen twee kleuren, maar anders koop ik liever iets anders ter aanvulling van mijn garderobe.
lollypopje schreef:
15-07-2020 11:02
Dat doe ik dus echt nooit. Hou te veel van afwisseling in mijn kast. Tenzij ik niet kan kiezen tussen twee kleuren, maar anders koop ik liever iets anders ter aanvulling van mijn garderobe.
Oh, ik dus wel. Ik heb langere benen dan gemiddeld. Voorheen, met maat 48, was dat niet zo´n probleem. Maar gek genoeg lijken de makers te denken dat je, als je smaller bent, automatisch ook kleiner bent. Dus met maat 42 is de lengte wel een punt.
Dus als ik een prima jeans vindt, neem ik er bij voorkeur meteen twee. Of drie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
lollypopje schreef:
15-07-2020 11:02
Ja ik ook hoor, maar ik vind het zoeken naar items die problematisch zijn om te kopen vervelender.
Gaat dan meestal om basics hoor zoals effen broek, shirt of blousje.
Al heb ik het met een bolerojasje ook weleens gedaan.
Ik koop ook nooit dezelfde dingen in meerdere kleuren. Maar ik heb een makkelijke maat, dus ruime keus. Misschien dat dat er mee te maken heeft.

Ik heb een collega duidelijk altijd dingen in meerdere kleuren koopt, en voor mijn gevoel draagt ze echt altijd hetzelfde.
Ik had paar weken terug online een bestelling geplaatst ergens, heb alles binnen gekregen en kon ook meteen weer retour.. zo zonde, alles was te groot, viel ruim of niet goed.

Ik shop liever in de stad, dan weet ik wat mooi is en wat niet.
TheBitchNextDoor
Stofnest schreef:
16-07-2020 21:59
Ik had paar weken terug online een bestelling geplaatst ergens, heb alles binnen gekregen en kon ook meteen weer retour.. zo zonde, alles was te groot, viel ruim of niet goed.

Ja, dat doe ik ook niet meer. Als het om veel items of paar dure items in verschillende maten gaat moet je het bedrag toch "voorschieten" en soms duurt het weer ff voordat het op je rekening staat.
Ik shop ook liever in de stad...
Ik doe zelden miskopen online, maar ik ken mijn maten erg goed, weet hoe verschillende merken vallen en spit de maattabellen altijd heel goed door. Ik kijk dan ook op andere sites naar de maatvoering, want ik wil ook zien wat de originele maat was. Soms wordt een UK10, US8, IT42 of wat dan ook, niet goed omgezet naar Nederlandse maten, dus daar zoek ik ook altijd naar. Maar ik heb vooral mazzel dat ik 1,78m ben, da’s meestal ongeveer de lengte van het model. Dus dan kan ik al makkelijk zien hoe het valt. Ben meestal een maat groter dan wat het model draagt, afhankelijk hoe mager het model is natuurlijk. Ook kijk ik goed naar de samenstelling van de stoffen, en op basis daarvan kan ik wel een inschatting maken van het materiaal. Je ziet, ik ben een fervent online shopper. Vooral omdat ik me dan niet hoef te beperken tot de Nederlandse winkelstraten en het soms wat beperkte aanbod van mode.
rumforviva schreef:
19-07-2020 12:45
Ik doe zelden miskopen online, maar ik ken mijn maten erg goed, weet hoe verschillende merken vallen en spit de maattabellen altijd heel goed door. Ik kijk dan ook op andere sites naar de maatvoering, want ik wil ook zien wat de originele maat was. Soms wordt een UK10, US8, IT42 of wat dan ook, niet goed omgezet naar Nederlandse maten, dus daar zoek ik ook altijd naar. Maar ik heb vooral mazzel dat ik 1,78m ben, da’s meestal ongeveer de lengte van het model. Dus dan kan ik al makkelijk zien hoe het valt. Ben meestal een maat groter dan wat het model draagt, afhankelijk hoe mager het model is natuurlijk. Ook kijk ik goed naar de samenstelling van de stoffen, en op basis daarvan kan ik wel een inschatting maken van het materiaal. Je ziet, ik ben een fervent online shopper. Vooral omdat ik me dan niet hoef te beperken tot de Nederlandse winkelstraten en het soms wat beperkte aanbod van mode.
Ik doe precies hetzelfde! Ik ben 10 cm kleiner maar draag zo goed als altijd de maat van het model. En bij een site als Perfectly Basics staan altijd ook nog de precieze afmetingen van het desbetreffende kledingstuk. Ik bestel daar al jaren en heb daar nog nooit iets retour hoeven doen.

Overigens bestel ik zelf wel vaak van Nederlandse/Europese sites (SoulSister, OrangeBag) omdat ik een slechte ervaring heb met Japanse en Australische shops, niet de shop zelf maar wel de enorm hoge douanekosten.

Toen ik nog in Amerika zat kocht ik ook wel basics bij Everlane. Ik vind het jammer dat ze niet in Europa zitten. Ik weet overigens niet of hun kwaliteit nog steeds goed is. Helaas merk ik bij een aantal merken dat in de afgelopen jaren het er niet beter op geworden is terwijl de prijzen wel omhoog zijn gegaan (Humanoid).

Overigens merk ik nu dat ik weer in een kledingkick kom te zitten. Lange tijd weinig interesse gehad maar het komt gelukkig/helaas weer terug.
Stofnest schreef:
16-07-2020 21:59

Nouja precies dat.
Zelfs als ik maattabellen lees, gewoon omdat mijn verhoudingen zo niet standaard zijn en iets als schoudermaat zelden vermeld staat.

En met schoenen helemaal. Fijn te weten dat ze groot, klein,breed of smal vallen, maar als je voeten van achter smal zijn, van voren breed en je tenen jubelen :P Hoe vaak ik na bestellen niet heb ontdekt dat de neus gewoon te weinig ruimte aan de bovenkant heeft.

Als je redelijk standaard maten hebt werkt het vast goed, maar met dat rare lijf van mij :P
Ik heb een heel standaard maat zowel kleding als schoenen dus dat maakt het voor mij ook vrij eenvoudig om online te shoppen. Ik ben alleen vrij klein dus met broeken vind ik het prettig als de binnenbeenlengte erbij vermeld staat.
Ik koop tegenwoordig alleen nog dingen die ik echt nodig ben en/of ik zit er al langer mee in mijn hoofd dat ik iets graag wil hebben. Zo heb ik afgelopen week eindelijk eens een bepaald soort broek in huis gehaald die ik eigenlijk al jaren wil hebben. Tegenwoordig kijk ik ook veel meer naar tweedehandskleding; goedkoper en ook veel beter voor het milieu. Overigens wat ik koop is vaak van goede kwaliteit/merken. Mijn broeken zijn bijvoorbeeld bijna allemaal van Levi's en gaan vaak jaren mee.
retrostar schreef:
14-07-2020 08:22
Mode is, na olie, de meest vervuilende industrie ter wereld.
Klopt absoluut. Daarom koop ik weinig kleding, maar goede kwaliteit. Dat gaat lang mee en zo draag ik minder bij aan die vervuilende industrie.

Kleding zou (net als vroeger) een luxeproduct moeten zijn, geen wegwerpproduct.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven