Mode & Beauty alle pijlers

Nieuwe kleding kopen

13-07-2020 23:21 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoevaak koop jij nieuwe kleding? Koop je wanneer je iets leuks ziet of koop je doelgericht?

Ik was meer een -pakken wat ik pakken kan- shopper. Dat houdt in dat ik veel koop en ook veel weer weggeef en niet draag. Nu zit ik te denken om 2x per jaar kleding te gaan kopen, in de sale. Zal goedkoper zijn en wat doelgerichter.

Was benieuwd hoe jullie dat doen.
TheBitchNextDoor
Alle reacties Link kopieren
Elke maand doe ik een rondje webshops en kijk ik of er wat leuks tussen zit. Kleding, make-up, sieraden. Dan bestel ik meestal 2/3 dingetjes oid. En ik ga ook elke maand even de stad in. In 1 keer een hele garderobe moeten stoppen lijkt me niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop meestal alleen als ik iets echt nodig heb, vaak online, en als het even kan met flinke korting.

Vorige week kocht ik een net pak, een pantalon en een blouse voor weinig, en zometeen worden er nog wat nette blousjes bezorgd. Deze kleding heb ik in de sale zo uitgezocht dat ik het goed kan combineren met wat ik al aan net spul in de kast heb hangen. Door daar goed naar te kijken, heb ik straks voor nog geen 175 euro een stuk of 15 nieuwe nette zakelijke outfits.

Wat ik aan kleding uitgeef, hangt echt af van waar ik het voor nodig heb. Nu had ik leuke koopjes, maar als ik voor een speciale gelegenheid of zakelijk echt wat nodig heb en het niet in de sale kan vinden, dan geef ik er ook wel eens de volle mep uit. Of als ik iets echt heel erg mooi vindt.

Aan de andere kant loop ik thuis alweer een poos ik 12 jaar oude versleten joggingbroeken en sleetse shirts, omdat ik weiger om daar veel geld aan uit te geven, en ik in de uitverkoop maar niet kan vinden wat ik zoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop wat nieuws als ik het nodig denk te hebben. Het begin van deze zomer keek ik bijvoorbeeld in de kast en vond ik de keuze uit t-shirts nogal sumier, dus heb ik wat bij besteld. Aan het einde van het seizoen gooi ik de verwassen dingen weg, en volgend jaar begin van het seizoen koop ik dan weer bij.

Vroeger als student kocht ik aan het einde van het siezoen vanwege de kortingen, maar ik leerde dat de meeste leuke dingen dan al weg zijn, dus nu shop ik liever aan het begin van het seizoen, dan heb je nog de meeste keus. Vooral bikinis zijn echt drama aan het einde van het seizoen. Een enkele keer spot ik iets in de sale en dan koop ik het. Bijvoorbeeld afgelopen maart/april had Sting 50% korting op de gehele winter collectie en mijn favoriete trui zat er tussen in meerdere kleuren, dus daar ben ik toen boven op gesprongen want die truien zijn normaal best wel prijzig, zo 40 euro zonder korting.

Ik koop dus meestal in "batches" om de zoveel maanden. Ik heb laatst weer wat besteld na maanden niks gekocht te hebben en dan bestel ik meteen voor zo'n 150-250 euro. Volgens mij doe ik per ongeluk van mezelf al aan het capsule wardrobe principe, al mijn hele leven. Vrijwel alles past bij vrijwel alles, ook met jassen en schoenen. Behalve dan specifieke sportkleding natuurlijk (ski broek, paardrijbroek, sport legging).

Ik bestel trouwens 99.9% van mijn kleding, jassen en schoenen online. Ik HAAT pashokjes en struinen langs die pokke rekken waar het dan vormloos aan een haakje hangt. En 99% van mijn kleding bij Zalando, Sting, Vero Moda en Only. Soms iets speciaals van een specifieke site zoals Large, HollandAttitude of TopVintage.
ugli wijzigde dit bericht op 14-07-2020 11:07
10.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik door het vele thuis werken / thuis zijn van de afgelopen maanden mijn hele shoppinglust verloren ben. Ik heb geen zin om te winkelen en ik hoef niks te kopen. Ik heb een kast vol kleren die ik de afgelopen maanden nauwelijks aan gehad heb en ik denk dat het de rest van dit jaar niet veel anders gaat worden :(
Ik ben gestopt met shirtjes kopen bij de Primark tenzij ik echt een hele leuke zie. Het probleem met die shirts is dat ze na een zomer vaak te kort zijn geworden omdat ze qua lengte krimpen als een gek. Ja voor die 3 euro maakt het eigenlijk weinig uit als het maar 1 zomer mee gaat (en in de winter draag ik ze als hemd onder een trui en sommigen worden een slaapshirt) maar wel irritant dat ik dan de volgende zomer weer op pad moet en met het oog op het milieu. Heb ook shirts van de Primark die al 5 jaar oud zijn en die dat niet hebben maar de laatste 2-3 jaar.
Nummer*Zoveel schreef:
14-07-2020 10:25
Ik koop meestal alleen als ik iets echt nodig heb, vaak online, en als het even kan met flinke korting.

Vorige week kocht ik een net pak, een pantalon en een blouse voor weinig, en zometeen worden er nog wat nette blousjes bezorgd. Deze kleding heb ik in de sale zo uitgezocht dat ik het goed kan combineren met wat ik al aan net spul in de kast heb hangen. Door daar goed naar te kijken, heb ik straks voor nog geen 175 euro een stuk of 15 nieuwe nette zakelijke outfits.

Wat ik aan kleding uitgeef, hangt echt af van waar ik het voor nodig heb. Nu had ik leuke koopjes, maar als ik voor een speciale gelegenheid of zakelijk echt wat nodig heb en het niet in de sale kan vinden, dan geef ik er ook wel eens de volle mep uit. Of als ik iets echt heel erg mooi vindt.

Aan de andere kant loop ik thuis alweer een poos ik 12 jaar oude versleten joggingbroeken en sleetse shirts, omdat ik weiger om daar veel geld aan uit te geven, en ik in de uitverkoop maar niet kan vinden wat ik zoek.
Ach voor thuis maakt dat toch niet uit? Ik draag thuis op dagen dat ik toch niet van plan ben om naar buiten te gaan ook vaak een oude verwassen joggingbroek en een oversized trui. En die trui is niet altijd oversized gekocht maar is vanzelf een jurk geworden. Wil ook al jaren een huispak vervangen maar nog geen leuke gevonden en hij zit zo lekker :rofl: En dan heb ik dat nu aan in combinatie met m'n 12 jaar oude crocs.. Niet kapot te krijgen die dingen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
14-07-2020 14:30
Ach voor thuis maakt dat toch niet uit?

Nou, ik draag ze ook naar de fysio :$ (dat is wel heel vroeg in de ochtend, dus ik kom niemand tegen onderweg :rofl:)

Ik zou echt graag wat nieuwe joggingbroeken en simpele shirtjes willen kopen, maar ik vind het zonde om er veel geld aan uit te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een favoriet merk/winkel, de enige fysieke winkel waar ik nog kom. Als de laatste sale ronde begint lig ik voor de deur en koop zo'n beetje alles wat ze nog hebben in mijn maat.

Echt in een keer 4 jurken, 2 broeken, 3 tops, een jas en een vest en 2 paar schoenen.

Dus bijna een complete garderobe en dat 2 keer per jaar al jaren lang.

Inmiddels hangt mijn kast dus heel erg vol. Maar kleding is wel een beetje een hobby. Ik begon in februari dit jaar met een nieuwe baan en heb tot aan de lockdown elke dag een andere jurk aangehad naar kantoor. Daar had ik lol in.

Ik heb zelden miskopen en als ik iets wegdoe heb ik het vaak al jaren. Maar veel kledingstukken draag ik dus maar paar keer per jaar.
Een capsule wardrobe is in ieder geval niets voor mij. Daarvoor draag ik te verschillende stijlen, ik zie er (buiten Corona om) elke dag totaal anders uit, en moet er niet aan denken altijd in neutrale en onderling uitwisselbare kleding te lopen. Ik ben echt de ene dag in geheel in ‘t zwart met leren broek en de volgende dag in roze plooirok met gouden pumps. En ook per gelegenheid kleed ik me heel anders. Dus nee, voor mij geen capsule, anders dan het wisselen tussen seizoenen.
TsumTsum schreef:
14-07-2020 14:30
En dan heb ik dat nu aan in combinatie met m'n 12 jaar oude crocs.. Niet kapot te krijgen die dingen.
Gaan die 12 jaar mee? Dat is goed nieuws! Heb net voor het eerst in m’n leven Crocs gekocht!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van shoppen, kleding, schoenen, nieuwste gadgets op dat gebied (ja, ik zie bv een nieuw merk corrigerende body als gadget :proud: ) en koop eigenlijk teveel maar meestal in de sale, tweedehands en ik verkoop ook weer na een paar jaar of ik geef weg. Miskopen doe ik bijna nooit omdat ik inmiddels goed weet wat mij wel en niet staat en waar ik van hou.

Soms denk ik dat ik op dat gebied weleens aan FOMO lijd. Ik denk dan: zo nu is het wel weer eens genoeg maar dan zie ik weer van alles online bv en denk ik ohhhhhh ja een lederen rok, die heb ik nog niet, of ja, nieuwe zwarte pump die heb ik eigenlijk ook wel "nodig", verrek ze zijn in de sale.

Ik koop zelfs weleens mooie vintage items bij de kringloop (met name uit de jaren 80) die ik bij wijze van niet eens pas of nooit zal dragen, maar puur omdat ik de nostalgie en alles eromheen zo mooi vind.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 14-07-2020 21:11
0.12% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 14-07-2020 21:10
Reden: dubbel
99.37% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
14-07-2020 20:50
Een capsule wardrobe is in ieder geval niets voor mij. Daarvoor draag ik te verschillende stijlen, ik zie er (buiten Corona om) elke dag totaal anders uit, en moet er niet aan denken altijd in neutrale en onderling uitwisselbare kleding te lopen. Ik ben echt de ene dag in geheel in ‘t zwart met leren broek en de volgende dag in roze plooirok met gouden pumps. En ook per gelegenheid kleed ik me heel anders. Dus nee, voor mij geen capsule, anders dan het wisselen tussen seizoenen.

Voor mij is een capsule wardrobe ook niets. Lijkt me helemaal niet leuk.

Bijvoorbeeld bij echt lekker zomerweer in mijn vrije tijd (of op vakantie), dus naar strand of terras. Dan wil ik een fijne zomerjurk (niet geschikt voor werk). Ik heb nu zo'n 5 tot 6 van die jurken. Vind ik niet overdreven veel. Want het is vaak best een aantal dagen achter elkaar zulk weer.

En 1 zo'n jurk draag ik dan misschien 3 of 4 keer in een jaar. Vind ik helemaal niet erg. Heb er niettemin plezier van.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
14-07-2020 21:10
Ik hou van shoppen, kleding, schoenen, nieuwste gadgets op dat gebied (ja, ik zie bv een nieuw merk corrigerende body als gadget :proud: ) en koop eigenlijk teveel maar meestal in de sale, tweedehands en ik verkoop ook weer na een paar jaar of ik geef weg. Miskopen doe ik bijna nooit omdat ik inmiddels goed weet wat mij wel en niet staat en waar ik van hou.

Soms denk ik dat ik op dat gebied weleens aan FOMO lijd. Ik denk dan: zo nu is het wel weer eens genoeg maar dan zie ik weer van alles online bv en denk ik ohhhhhh ja een lederen rok, die heb ik nog niet, of ja, nieuwe zwarte pump die heb ik eigenlijk ook wel "nodig", verrek ze zijn in de sale.

Ik koop zelfs weleens mooie vintage items bij de kringloop (met name uit de jaren 80) die ik bij wijze van niet eens pas of nooit zal dragen, maar puur omdat ik de nostalgie en alles eromheen zo mooi vind.

Ja, jij hebt er net als ik een hobby van gemaakt.

Ik ben ook verbaasd over dat er altijd wel weer iets bij kan en ik toch weer iets nodig heb. En ik ben juist helemaal niet zo iemand die stapels kleding met de kaartjes er nog aan heeft. Ik draag elk stuk (soms maar 1 of 2 keer per jaar maar dan wel jaren lang).

Dit jaar dacht ik er even ' te zijn'. Echt een super complete garderobe inmiddels. Maar dan blijken mijn bikini's niet meer te kunnen en koop ik in een keer 3 nieuwe van Marlies Dekkers en ben ik weer bijna failliet.

En zoiets als: je hebt toch al zwarte laarzen???

Nee: je hebt zwarte suède en zwarte leren en ook nog croco-leren laarzen en plat of met naaldhak of met blokhak en met een scherpe neus of juist een ronde neus. En dat zorgt allemaal voor een heel andere look.
(Ik heb overigens zelf maar 3 paar zwarte laarzen maar dat vind ik dus helemaal niet overdreven).
De capsule wardrobe vind ik maar saai. Het zijn allemaal dezelfde tinten, dezelfde saaie basics.

Ik hou heel erg van winkelen en heb veel kleding. Online winkelen vind ik nog het allerleukst. :)
Alle reacties Link kopieren
Georgia19zoveel schreef:
14-07-2020 22:09
De capsule wardrobe vind ik maar saai. Het zijn allemaal dezelfde tinten, dezelfde saaie basics.

Ik hou heel erg van winkelen en heb veel kleding. Online winkelen vind ik nog het allerleukst. :)
Dat hangt er toch vanaf wat je er zelf in stopt? Velen zullen mijn capsule saai vinden want het is veel zwart maar voor mij zijn het veelal geen basics. Ik houd zelf helemaal niet van felle kleuren en prints. Ja, in mijn huis maar niet aan mijn kledingrek.
Lady_Day schreef:
14-07-2020 22:15
Dat hangt er toch vanaf wat je er zelf in stopt? Velen zullen mijn capsule saai vinden want het is veel zwart maar voor mij zijn het veelal geen basics. Ik houd zelf helemaal niet van felle kleuren en prints. Ja, in mijn huis maar niet aan mijn kledingrek.
Ik vind het niet persé saai, hoewel veel YouTubers en bloggers toch wel van erg minimalistische kleding houden, maar voor mij is het te beperkt. Ik wissel gewoon graag veel af. Kleding slijt bij mij ook niet, want ik heb veel dingen wel al lang, maar het wordt niet intensief gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-07-2020 22:15
Dat hangt er toch vanaf wat je er zelf in stopt? Velen zullen mijn capsule saai vinden want het is veel zwart maar voor mij zijn het veelal geen basics. Ik houd zelf helemaal niet van felle kleuren en prints. Ja, in mijn huis maar niet aan mijn kledingrek.

Met jouw stijl (die ik prachtig vind bij anderen) kan ik me een capsule collectie voorstellen. Maar als je erg van de felle kleuren en printjes bent, zul je je toch minder snel beperken tot zeg 4 of 5 jurken.

Ik kijk vaak naar Trinny (jij ook volgens mij) en als ik dan haar enorme collectie kleding zie, vind ik mezelf weer meevallen. Zij is al 35 jaar een professional in fashion dus logisch dat ze een eindeloze collectie heeft. Maar ze gebruikt enorm veel van die kleding, bewaart ook veel. Sinds ik haar zie ben ik nog terughoudender met kleding wegdoen geworden.

Ik had bijvoorbeeld een jurk waar ik niet heel enthousiast over was. Twee keer gedragen in 2 jaar. Heeft weinig gekost dus had ik zomaar weg kunnen doen. En nu heb ik ultiem mooie schoenen gekocht in een heel aparte kleur (die schoenen kocht ik echt om de schoen- het design, niet nagedacht waar het bij zou passen) en die blijken nu eigenlijk vooral bij die jurk heel goed te staan. Dus, hup: jurk weer paar keer aangehad en gaat zo weer paar jaar mee.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
14-07-2020 22:18
Ik vind het niet persé saai, hoewel veel YouTubers en bloggers toch wel van erg minimalistische kleding houden, maar voor mij is het te beperkt. Ik wissel gewoon graag veel af. Kleding slijt bij mij ook niet, want ik heb veel dingen wel al lang, maar het wordt niet intensief gedragen.
Het lijkt mij heerlijk hoor, als je zoveel verschillende dingen kunt dragen maar ik voel me echt een clown in een roze rok met gouden pumps. Mijn beste vriendin draagt ook allerlei verschillende dingen en combineert stijlen en ze ziet er altijd fantastisch uit. Ik heb wel eens dingen van haar geleend maar verder dan een gouden jasje kom ik niet. Ik moet het echt van de details en materialen hebben en na jaren experimenteren vind ik het helemaal okay nu.
Alle reacties Link kopieren
Konijnmetbril schreef:
14-07-2020 22:22
Met jouw stijl (die ik prachtig vind bij anderen) kan ik me een capsule collectie voorstellen. Maar als je erg van de felle kleuren en printjes bent, zul je je toch minder snel beperken tot zeg 4 of 5 jurken.

Ik kijk vaak naar Trinny (jij ook volgens mij) en als ik dan haar enorme collectie kleding zie, vind ik mezelf weer meevallen. Zij is al 35 jaar een professional in fashion dus logisch dat ze een eindeloze collectie heeft. Maar ze gebruikt enorm veel van die kleding, bewaart ook veel. Sinds ik haar zie ben ik nog terughoudender met kleding wegdoen geworden.

Ik had bijvoorbeeld een jurk waar ik niet heel enthousiast over was. Twee keer gedragen in 2 jaar. Heeft weinig gekost dus had ik zomaar weg kunnen doen. En nu heb ik ultiem mooie schoenen gekocht in een heel aparte kleur (die schoenen kocht ik echt om de schoen- het design, niet nagedacht waar het bij zou passen) en die blijken nu eigenlijk vooral bij die jurk heel goed te staan. Dus, hup: jurk weer paar keer aangehad en gaat zo weer paar jaar mee.
Ja, ik kijk heel graag naar Trinny! Wij hebben beiden een voorliefde voor de cropped flared Citizen of Humanity jeans met de zilveren platform brogues. Ik vind het fascinerend hoe zij dingen combineert en ook de hoeveelheid kleding en schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-07-2020 22:29
Ja, ik kijk heel graag naar Trinny! Wij hebben beiden een voorliefde voor de cropped flared Citizen of Humanity jeans met de zilveren platform brogues. Ik vind het fascinerend hoe zij dingen combineert en ook de hoeveelheid kleding en schoenen.

Ja, ik vind het jammer dat ze het nu steeds meer over make-up heeft om haar merk te promoten. Het gaat me echt om haar kleding(tips), ik verdiep me expres niet in make up anders ga ik daarvoor ook voor de bijl.

Een van haar meest inspirerende filmpjes ging over 'sustainable fashion' en toen liet ze juist bijna alleen maar Zara stukken zien die ze dan al 8 jaar of langer had en meer plezier van had dan van sommige designer stuks. En Zara tassen die ze eigenlijk beter vond dan de originele Prada versies. Dat vond ik een Eye-opener. Je kunt best fast fashion kopen als je er maar niet 'fast' mee omgaat. Het is de waarde die je zelf aan een kledingstuk toekent en hoe zorgvuldig je ermee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
14-07-2020 11:00
Ik merk dat ik door het vele thuis werken / thuis zijn van de afgelopen maanden mijn hele shoppinglust verloren ben. Ik heb geen zin om te winkelen en ik hoef niks te kopen. Ik heb een kast vol kleren die ik de afgelopen maanden nauwelijks aan gehad heb en ik denk dat het de rest van dit jaar niet veel anders gaat worden :(
Dat heb ik precies zo. Nog nooit zo weinig kleding gekocht (en dus geld overgehouden) als dit jaar.
A.s. vrijdag ga ik een dagje saleshoppen met een vriendin (doen we traditioneel 2 keer per jaar, in de winter- en zomeruitverkoop) maar voor het eerst sinds jaren kan ik niet bedenken wat ik zou moeten kopen (al zal ik vast wel ergens tegenaan lopen natuurlijk).
Aanvulling: dat is nu dan zo, maar normaal gesproken koop ik eigenlijk sowieso bijna alles in de uitverkoop. Iets voor de volle mep kopen vind ik zonde. Ik heb eigenlijk nooit echt iets "nodig", dus kan ik net zo goed wachten tot het flink is afgeprijsd.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Konijnmetbril schreef:
14-07-2020 22:36
Ja, ik vind het jammer dat ze het nu steeds meer over make-up heeft om haar merk te promoten. Het gaat me echt om haar kleding(tips), ik verdiep me expres niet in make up anders ga ik daarvoor ook voor de bijl.

Een van haar meest inspirerende filmpjes ging over 'sustainable fashion' en toen liet ze juist bijna alleen maar Zara stukken zien die ze dan al 8 jaar of langer had en meer plezier van had dan van sommige designer stuks. En Zara tassen die ze eigenlijk beter vond dan de originele Prada versies. Dat vond ik een Eye-opener. Je kunt best fast fashion kopen als je er maar niet 'fast' mee omgaat. Het is de waarde die je zelf aan een kledingstuk toekent en hoe zorgvuldig je ermee omgaat.
Ja, snap precies wat je bedoelt! Ik vind het ook wel mooi hoe zij Zara combineert met Stella McCartney. Ik heb 1 kledingstuk van Zara, zo'n lang zwart gilet wat zij ook vaak draagt. Hoe zij dat doet met al die laagjes... fascinerend.
Alle reacties Link kopieren
Als er een kledingstuk versleten is, meestal juist de kledingstukken die ik het graagst draag, moet ik op zoek naar iets nieuws. Het meeste haal ik van Zalando. Ik maak dan een lijstje met een stel favorieten, en laat de kinderen beoordelen wat wel en niet geschikt is. Soms drijf ik ook wel eens mijn zin door, maar als het dan geleverd wordt blijkt dat ik toch beter naar mijn stylisten had kunnen luisteren.
Het liefst zou ik willen dat kledingstukken gewoon tot in de eeuwigheid beschikbaar bleven. Mijn laatste blouse die stuk ging was echt een leuk exemplaar, maar toen ik zocht op dat merk bleek dat de actuele collectie heel anders was en weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
Konijnmetbril schreef:
14-07-2020 21:58
Ja, jij hebt er net als ik een hobby van gemaakt.

Ik ben ook verbaasd over dat er altijd wel weer iets bij kan en ik toch weer iets nodig heb. En ik ben juist helemaal niet zo iemand die stapels kleding met de kaartjes er nog aan heeft. Ik draag elk stuk (soms maar 1 of 2 keer per jaar maar dan wel jaren lang).

Dit jaar dacht ik er even ' te zijn'. Echt een super complete garderobe inmiddels. Maar dan blijken mijn bikini's niet meer te kunnen en koop ik in een keer 3 nieuwe van Marlies Dekkers en ben ik weer bijna failliet.

En zoiets als: je hebt toch al zwarte laarzen???

Nee: je hebt zwarte suède en zwarte leren en ook nog croco-leren laarzen en plat of met naaldhak of met blokhak en met een scherpe neus of juist een ronde neus. En dat zorgt allemaal voor een heel andere look.
(Ik heb overigens zelf maar 3 paar zwarte laarzen maar dat vind ik dus helemaal niet overdreven).
haha, een medestander is altijd leuk.
Ik heb 7 zwarte broeken, maar die zijn echt allemaal anders.
N.B.: de perfecte zit er ook nog niet tussen dus ja, daar ga je al....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven