No Poo? -Geen shampoo meer?!-

maandag 2 januari 2012 om 10:04
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.
Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).
Haren wassen zonder shampoo
Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04
Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.
De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.
De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.
Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.
Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.
Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.
http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1
http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html
http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html
http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).
Haren wassen zonder shampoo
Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04
Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.
De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.
De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.
Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.
Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.
Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.
http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1
http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html
http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html
http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
zondag 8 december 2013 om 15:43
Maar wordt haar dan wel schoon van alleen water? En ruikt het dan wel lekker fris?
Want dan snap ik de opmerking die hier eerder geplaatst werd over kleding wassen met alleen water.. Hebben we daar dan ook geen wasmiddel voor nodig dan?
Net als douchegel, als ik mezelf alleen afspoel, ruiken mijn oksels echt niet fris hoor..
Alleen down there gebruik ik alleen water, omdat de vagina een zelfreinigende functie heeft, dat werkt prima.
Want dan snap ik de opmerking die hier eerder geplaatst werd over kleding wassen met alleen water.. Hebben we daar dan ook geen wasmiddel voor nodig dan?
Net als douchegel, als ik mezelf alleen afspoel, ruiken mijn oksels echt niet fris hoor..
Alleen down there gebruik ik alleen water, omdat de vagina een zelfreinigende functie heeft, dat werkt prima.
maandag 9 december 2013 om 17:28
Mijn haar wordt echt schoon van water en het ruikt ooj fris. Onder mijn oksels was ik me wel met (marseille)zeep en.andere ruikende plaatsen ook. Verder alleen met water. De was doe ik met marseillezeep, in met name de kleren van mijn kinderen, zitten dingen die ik nooit in mijn haar krijg hoor! Je haar heeft van oirsprong een zeer goed zelfreinigend vermogen. Dat wordt door shampoo teniet gedaan. Vandaar dat je haar echt schoon wordt van alleen water als je afgekickt ben van de shampoo. En je hoofdhuid produceert veel minder vet (omdat het juist meer vet gaat produceren door de sterk ontvettende werking van shampoo) en ik heb amper nog schilfers op mijn hoofd. Dat beetje wat er is spoel je met water prima weg.
dinsdag 10 december 2013 om 11:22
Ik heb dus nu juist heel veel schilfertjes, en mijn hoofdhuid jeukt ook enorm! Heb het afgelopen donderdag met baking soda gewassen en uitgespoeld met appelazijn.
Nu even hardlopen en daarna maar weer es wassen, ik heb nog steeds niet echt een fijne manier gevonden om de baking soda aan te brengen.. Heb geen lege shampoofles helaas dus dan maar papje maken en in een bakje doen of zoiets? Iemand nog andere tips mss?
Nu even hardlopen en daarna maar weer es wassen, ik heb nog steeds niet echt een fijne manier gevonden om de baking soda aan te brengen.. Heb geen lege shampoofles helaas dus dan maar papje maken en in een bakje doen of zoiets? Iemand nog andere tips mss?
dinsdag 10 december 2013 om 14:17
ander flesje, potje? Als je je haar wast flink met je nagels over je hoofdhuid schrapen, je wilt niet weten wat voor troep zich daar heeft vergaard de afgelopen jaren. Maar echt, hou vol want het wordt minder.
Als je een papje maakt heb je veel te veel baking soda, En dan wordt je haar net touw. 15 gram op 225 ml water is meer dan genoeg om mee te beginnen. Als je ook nog een azijnmengesel gebruikt, moet je dat daarna nog uitspoelen met gewoon water, ik weet niet of je dat ook doet?
Als je een papje maakt heb je veel te veel baking soda, En dan wordt je haar net touw. 15 gram op 225 ml water is meer dan genoeg om mee te beginnen. Als je ook nog een azijnmengesel gebruikt, moet je dat daarna nog uitspoelen met gewoon water, ik weet niet of je dat ook doet?
dinsdag 10 december 2013 om 16:38
Ik had dus een papje gemaakt en idd... mijn haar is stug, ziet er dof en droog uit, ondanks dat ik ook nabehandeld heb met het azijnmengsel (1:1 met water). Wat ik overigens ook uitspoel met water hoor! Misschien is het gewoon niet zo geschikt voor lang haar, deze methode? Mijn zusje zei gisteren nog dat ze vond dat mijn haar minder glanst, was mezelf ook al opgevallen!
dinsdag 10 december 2013 om 17:32
Bij mij is het ook gelukt, ik gebruik geen shampoo meer.
Mijn manier
Haar goed nat maken, papje maken van een beetje bakingsoda, verdelen over hoofd, nog een keer snel met de douchekop erover, 'inzepen', uitspoelen. In een waterflesje bakingsoda mengen van tevoren werkt ook goed. Daarna gewone witte azijn erin, vooraf gemengd in een waterflesje, idd 1 op 4. Goed uitspoelen.
Na het douchen druppel ik een druppeltje etherische olie op mijn borstel en dan kam ik mijn haar goed door, zo ruikt het lekker. Ik was mijn haar zo twee keer per week.
Het wordt steeds minder snel vet, ik ben echt heel blij dat ik dit heb gedaan. Ben ook gestopt met shampoogebruik bij mijn zoon van anderhalf, en zijn haar is ook fris. Bij hem gebruik ik zelfs geen bakingsoda.
Baking soda haal ik bij de toko.
Mijn manier
Haar goed nat maken, papje maken van een beetje bakingsoda, verdelen over hoofd, nog een keer snel met de douchekop erover, 'inzepen', uitspoelen. In een waterflesje bakingsoda mengen van tevoren werkt ook goed. Daarna gewone witte azijn erin, vooraf gemengd in een waterflesje, idd 1 op 4. Goed uitspoelen.
Na het douchen druppel ik een druppeltje etherische olie op mijn borstel en dan kam ik mijn haar goed door, zo ruikt het lekker. Ik was mijn haar zo twee keer per week.
Het wordt steeds minder snel vet, ik ben echt heel blij dat ik dit heb gedaan. Ben ook gestopt met shampoogebruik bij mijn zoon van anderhalf, en zijn haar is ook fris. Bij hem gebruik ik zelfs geen bakingsoda.
Baking soda haal ik bij de toko.
dinsdag 10 december 2013 om 20:20
Mijn haar zit voor geen meter vandaag, het is dof, droog en pluizig. Normaal heb ik meer slag in mijn haar, nu is het echt stro. Terwijl ik veel azijn heb gebruikt, 1:1 verhouding. Dus dan zou het juist meer moeten glanzen toch?
Maar mss ligt het dan toch aan het papje baking soda deze keer, had 1 theelepel gemengd met wat water, denk zo'n 10 theelepels?
Heb mijn borstel trouwens even in een bakje met baking soda gelegd, niet normaal wat een troep lag er op de bodem!
Maar mss ligt het dan toch aan het papje baking soda deze keer, had 1 theelepel gemengd met wat water, denk zo'n 10 theelepels?
Heb mijn borstel trouwens even in een bakje met baking soda gelegd, niet normaal wat een troep lag er op de bodem!
woensdag 11 december 2013 om 09:27
Mij bevalt het heel goed. Ik zit nu op 1x per week baking soda en azijn (op zaterdag) en op dinsdag spoel ik het alleen met water.
Maar ik heb laatst wel een fles natuurlijke shampoo van Organix gekocht en een masker/conditioner van Palmers. Die wil ik toch ook wel graag gaan gebruiken.
Ik weet dus niet wat ik ga doen. Misschien de baking soda vervangen door de shampoo, anders staat die maar te verstoffen en dat vind ik ook jammer. En dan nog 1 keer per week spoelen met water.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Maar ik heb laatst wel een fles natuurlijke shampoo van Organix gekocht en een masker/conditioner van Palmers. Die wil ik toch ook wel graag gaan gebruiken.
Ik weet dus niet wat ik ga doen. Misschien de baking soda vervangen door de shampoo, anders staat die maar te verstoffen en dat vind ik ook jammer. En dan nog 1 keer per week spoelen met water.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
woensdag 11 december 2013 om 11:38
Je hebt echt veel te veel bakingsoda Rubysnn en dat zal er eerst uitmoeten. En zoveel azijnis ook niet nodig. Zolang je haar vol met zout zit zal het niet glanzen. Als je de hele dag in zee hebt gelegen heb je ook zulk haar. Heel goed uitspoelen met water en dat zal je vrees ik wel een.flink aantal keren moeten doen. Dan pas weer verder, met hooguit 15 gram bs met 225 ml water. Maar misschienin jouw geval nu wel minder, 10 gram ofzo.

woensdag 11 december 2013 om 12:37
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het zo zonde. Die conditioner kost ongetwijfeld een boel geld en ik ben wel heel benieuwd wat er in zit. Kan het amper geloven, volgens mij bestaat conditioner alleen maar uit rotzooi, maar daar kan ik me in vergissen uiteraard. Met een beetje geduld en doorzetten heb je niets anders dan water nodig voor schoon haar. We laten ons allemaal zo in de luren leggen door de producenten van al dat spul (ik zelf ook hoor, jaren lang, helaas....., maar nu ben ik er helemaal klaar mee )
Naja, iedereen moet uiteraard ook doen wat hij of zij prettig vindt, dat doe ik ook
Naja, iedereen moet uiteraard ook doen wat hij of zij prettig vindt, dat doe ik ook
vrijdag 13 december 2013 om 17:34
Ik krijg het nu wel zwaar hoor, vanochtend alleen mijn haar goed uitgespoeld met water, en in de lengtes en punten wat azijnmengsel gesprayd en ook weer uitgespoeld.
Maar ik vind nu dat mijn haar echt stinkt! Naar haar!! Viesnatvethaarlucht", brrrrrr!!
Het is nu bijna 3 weken geleden dat ik mijn haar voor het laatst met shampoo heb gewassen.
Maar ik vind nu dat mijn haar echt stinkt! Naar haar!! Viesnatvethaarlucht", brrrrrr!!
Het is nu bijna 3 weken geleden dat ik mijn haar voor het laatst met shampoo heb gewassen.
zaterdag 14 december 2013 om 09:06
Ruby-ann, wat ik doe is 1x per week 1 theelepel bs met 30ml water mengen. Dat verdeel ik over droog haar en masseer ik goed in. Dan goed uitspoelen. Daarna is het echt schoon en ruikt mijn haar lekker. Mijn haar wordt soms een beetje droog en dan smeer ik een beetje olie in de puntjes. Deze mthode werkt prima voor mij, helaas is het effect te kort want na 5 dagen wil ik het heel graag weer met bs wassen, omdat het vettig is, niet meer zo lekker ruikt en ik loshangen wel helemaal kan vergeten...
zaterdag 14 december 2013 om 14:51
zaterdag 14 december 2013 om 19:51
HELP ik ga vanavond naar een feest en mijn haar zit werkelijk voor geen meter!! Vanochtend gewassen met mengsel van 1 theelepel soda en zo'n 125 ml water (net van de kook).Goed overal gesprayd op de aanzet en flink met mijn nagels over mijn hoofdhuid gerost en goed uitgespoeld met water. En daarna dus weer uitgespoeld met het azijnmengsel (1:1 met water).
En nu zit het als coupe natte stinkende hond!!
Toch maar wassen dan zometeen?? Zo kan ik echt niet op stap.
En nu zit het als coupe natte stinkende hond!!
Toch maar wassen dan zometeen?? Zo kan ik echt niet op stap.
zondag 15 december 2013 om 19:00
ooow wat een teleurstelling zeg!! Het ging super goed met de bs en azijn. Maar een poosje geleden had ik een fles Organix shampoo gekocht en een tube Palmer's Coconut conditioner. Daar wou ik eens in de maand mijn haar mee wassen. Gewoon omdat het heerlijk ruikt (dat is af en toe ook wel een verwenmoment) én om de build up goed uit mijn haar te krijgen. Ik gebruik nl wel een paar keer per week Goldwell Curly nog wat....
Gisteren dus mijn haar met deze shampoo gewassen. Nou, het lijkt wel stro!!! Vreselijk zeg, dit had ik écht niet verwacht.
Net mijn haar maar weer met schoon water gespoeld en daarna met azijn. Nu moet het drogen en hopelijk zit het dan wat beter.
Gisteren dus mijn haar met deze shampoo gewassen. Nou, het lijkt wel stro!!! Vreselijk zeg, dit had ik écht niet verwacht.
Net mijn haar maar weer met schoon water gespoeld en daarna met azijn. Nu moet het drogen en hopelijk zit het dan wat beter.
zondag 15 december 2013 om 20:22
maandag 16 december 2013 om 12:01
Tibi, Ik heb het niet gewassen, dus still going strong..
Het azijn sluit juist de haarschubben, door het zuur. Daar wordt het haar dus juist niet stro van!
Sara67, mijn haar is trouwens zachter na het wassen met shampoo en conditioner dan dat het nu is met de soda.. Ik vind het nu juist stugger, vooral aan de aanzet.
Het azijn sluit juist de haarschubben, door het zuur. Daar wordt het haar dus juist niet stro van!
Sara67, mijn haar is trouwens zachter na het wassen met shampoo en conditioner dan dat het nu is met de soda.. Ik vind het nu juist stugger, vooral aan de aanzet.