Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog mensen die bezig zijn met de no poo methode?

Voor mij is het nu 11 dagen geleden dat ik het voor het laatst met shampoo heb gewasssen, inmiddels 2 keer met baking soda en appelazijn gewassen. Ik heb lang haar dus kan het vast dragen, los dragen ziet er echt niet uit... :((

Maar ik wil het echt volhouden, ik moest mijn haar steeds om de dag wassen en het werd steeds sneller vet had ik het idee..
Ik vind dat soort dingen hardstikke leuk, als we nog in een natuurlijke, niet-vervuilde omgeving zouden wonen. Lekker buiten, in de frisse lucht. Maar niet hier.

Ik steek mijn haar wel eens op, gebruik haarlak, doe wel eens olie in de droge punten. Reden genoeg om het af en toe eens lekker te wassen.Goed gewassen blijft het zeker zes dagen goed zitten.
Bij mij was dat dus niet zo, als ik het gewassen heb, dan kan ik er hooguit 2 dagen mee doen.. Ik krijg het trouwens wel schoon met de soda, het is alleen wennen dat het niet lekker schuimt.
ik was mijn nu kortere haar 1x per week met Decubal 2 in 1 shampoo, en dat gaat prima. Toen ik langer haar had en nog sportte waste ik mijn haar 2x per week en dat was een crime. Pluizen, klitten het viel uit. Nu ik het 1x per week was heb ik nog maar 1 dag pluizig haar. Ik heb ook wel eens alleen met conditioner gewassen, maar dan voelde ik me viezer dan dat ik mijn haar 1x per week was.
Ik heb iets van 4 maanden nodig gehad om ook van de baking soda af te komen. Nu is wassen met water genoeg en ik vind het ideaal! Mijn haar is prima, krult, schoner, steviger dan ooit. Dus hier geen shampoo meer in huis!
Sinds een paar weken gebruik ik ook de backing soda en witte azijn en het bevalt me zo goed!

Ik heb heel fijn krullend haar, alleen was er de laatste jaren bijna niks over van mijn krullen. Nu ik dit doe krijg ik gewoon weer prachtige krullen! Ik was mijn haar er 2x per week mee, op dinsdag en zaterdag.

Vorige week zaterdag heb ik mijn haar wel gewassen met natuurlijke shampoo van Organix en heb ik een conditioner van Palmers gebruikt. Maar ik geloof dat ik dat ook niet meer nodig heb. Ik gebruik wel van Goldwell de Curl Love nr 2 omdat dat nét het beetje kracht aan mijn krullen geeft dat ik nodig heb.

Een uurtje geleden heb ik mijn haar alleen uitgespoeld met water, gewoon om te kijken hoe het daarna zou zitten. Nou, het zit gewoon perfect! Misschien ben ik de Goldwell helemaal niet meer nodig....
Oh dit zijn goede berichten!! Ik heb wel echt vet haar hoor, na 4 dagen... Dus helemaal zonder baking soda (en azijn) kan ik me haast niet voorstellen maar wie weet...

Heb het gisteren weer gedaan en vandaag vind ik mijn haar wel pluizig. :( Dan gooi ik er dus wel olie in..

Merk ook nog niet dat mijn haar steviger is en minder uitvalt, verlies nog net zoveel haar als met shampoo.

Zondag is het 2 weken geleden dat ik voor het laatst shampoo heb gebruikt. Ik heb soms wel het gevoel dat mijn haar stinkt, wil niet dat mensen te dicht in de buurt van mijn haar komen, haha!
Ruby-Ann, ik merk wel dat mijn haar steviger is. Toen ik nog gewone shampoo en conditioner gebruikte was mijn haar altijd erg slap met hier en daar een slag. Nu is het veel steviger.

Ook wel een beetje pluizig moet ik eerlijk zeggen, maar het voelt gewoon veel fijner.

Tegen het pluizen gebruik ik Palmers coconut oil formula. En voor een iets steviger krul dus de Goldwell Curl love. En tot mijn grote verbazing spoelde ik dat er vanmiddag met alleen water gewoon uit. Ik had gedacht dat dat vooral met die olie niet zou lukken, maar wel dus...
quote:zeurkous schreef op 17 oktober 2013 @ 20:19:

Ik heb al een paar keer geprobeerd om te no-poo-en, maar tot nu toe met weinig succes. Steeds begin ik te klooien met bakin soda-mixjes, azijn, minder vaak wassen en dierenharen borstels.

Na twee weken is mijn kruin intens vet, mijn puntjes droog en dood, en valt mijn haar rommelig, ongeacht hoe vaak ik het kam (en ja, ik gebruik de azijn in de puntjes, niet op mijn kruin). Na het 'wassen' met baksoda blijft mijn haar ook plat op mijn hoofd liggen.

Na een week of 3 houd ik het vaak niet meer uit of heb ik iets waar ik naartoe moet waar ik toch echt een schone bol voor nodig heb. En was ik het maar weer.

Zijn er meer mensen bij wie het zo moeizaam gaat? Of die maar niet van de shampoo af komen? Ik was het normaal eens in de twee dagen, maar die tweede dag moet ik wel een staart dragen, het is dan al te vet om los te doen.Ik kan het ook niet, dat geklooi met zou en azijn, mijn haar ziet er niet uit dan. En ik moet wel toonbaar zijn voor werk etc. Ik denk dat je jezelf een maand moet opsluiten hiervoor. Ik gebruik organische shampoo, vind ik een goed alternatief en maakt je haar schoner dan gewone shampoo. Ik gebruik die van Lush, maar de Tuinen verkoopt ook organische shampoo's.
Ik heb het een hele tijd gedaan en was dik tevreden.

Inmiddels sport ik weer een stuk meer, en ik kan het niet maken om bij de douches van de sportschool of het zwembad aan te komen met mijn fles azijn. Inmiddels ben ik dus overgestapt op Yes to tomatoes...
Hier ook grote fan! 1 keer in de week zout en azijn. Bijna geen uitval, glans en lekkere krullen. Ik borstel het niet. Onder de douche kammen met mijn vingers en daarna haar drogen aan de lucht. Nu een beetje kokosvet er in omdat het buiten koud is.
Mijn haar wordt wel vies maar dan was ik het met water r en dan is het weer perfect schoon. Niks nodig hoor, Echt onzin dat je je zou moeten opsluiten, met baking soda wordt je haar keurig schoon en krijgt het de tijd om te ontwennen aan de shampo. Na verloop van tijd steeds wat minder baking soda in je fles en afbouwen hiervan gaat dan ook vanzelf.

Mijn kinderen hadden altijd heel veel schilfers op hun hoofd, maar nu niets meer!
Bij mij wordt het ook wel schoon van de baking soda, ik heb alleen nog wel wat schilfertjes en nog steeds wel haaruitval dus maar niet extreem ofzo..

Het verschil is wel dat ik geen jeukende hoofdhuid meer heb!

Ik had trouwens zowel de soda als azijn in sprayflacons gedaan en in de douche gezet. Nu werkt dat prima met het azijnmengsel maar de baking soda verandert in kleine klontjes en de spray raakt steeds verstopt.. Hoe brengen jullie de baking soda aan op jullie haar?
Je borstelt of kamt het nooit? Heb je kort haar?

Ik heb een tangleteaser en na het uitspoelen van de azijn borstel ik het onder de douche en daarna rol ik mijn haar in een handdoek en borstel ik het niet weer.

quote:blacksheep schreef op 06 december 2013 @ 17:21:

Hier ook grote fan! 1 keer in de week zout en azijn. Bijna geen uitval, glans en lekkere krullen. Ik borstel het niet. Onder de douche kammen met mijn vingers en daarna haar drogen aan de lucht. Nu een beetje kokosvet er in omdat het buiten koud is.
Maar als je geen shampoo meer gebruikt, dan zou je dus ook kunnen gaan starten met je kleding alleen met water te wassen.

In je haar komt net als in kleding lucht van koken, uitlaatgassen, rokers, zweet, stof als je flink aan het klussen en schoonmaken bent

ik heb het een tijdje geleden is geporbeerd, mijn haar zat op zich wel goed, maar ik miste zelf steeds het frisse gevoel
quote:Ruby-Ann schreef op 07 december 2013 @ 11:01:

Hoe brengen jullie de baking soda aan op jullie haar?

Ik doe een beetje baking soda in een potje, dekseltje erop, even schudden en dat verdeel ik over mijn droge haar. Goed inmasseren en uitspoelen.

De azijn doe ik in een bekertje, water erbij en over mijn haar gieten. Even met mijn handen erdoor en ook weer uitspoelen.
Noti
In een lege shampoofles deed ik het
quote:pearle schreef op 07 december 2013 @ 13:25:

Maar als je geen shampoo meer gebruikt, dan zou je dus ook kunnen gaan starten met je kleding alleen met water te wassen.

In je haar komt net als in kleding lucht van koken, uitlaatgassen, rokers, zweet, stof als je flink aan het klussen en schoonmaken bent

ik heb het een tijdje geleden is geporbeerd, mijn haar zat op zich wel goed, maar ik miste zelf steeds het frisse gevoelOp aanraden van mijn kapper: 1x per week wassen en als je het gevoel hebt dta je haar niet fris is, spoelen met crèmespoeling.
quote:Istar_ schreef op 07 december 2013 @ 15:02:

[...]

Op aanraden van mijn kapper: 1x per week wassen en als je het gevoel hebt dta je haar niet fris is, spoelen met crèmespoeling.Deze tip trekt me meer dan baking soda en azijn, als ik eerlijk ben.
Thanks voor de tips ladies, ik mis ook het frisgewassen gevoel nog steeds hoor trouwens. Vooral als ik iets heb staan bakken in de keuken, blijf ik steeds maar aan mijn haar ruiken, haha!
quote:

Istar_ schreef op 07 december 2013 @ 15:02:

[...]

Op aanraden van mijn kapper: 1x per week wassen en als je het gevoel hebt dta je haar niet fris is, spoelen met crèmespoeling.

Deze tip trekt me meer dan baking soda en azijn, als ik eerlijk ben.

----

Ik doe het al heel lang zo en dat bevalt me prima. Het ruikt fris maar wordt geen droge pluizebos. Soms was ik het zelfs langer niet met shampoo. Ligt er aan hoe het 'voelt' op mijn hoofd. Shampoo is letterlijk niet goed voor mijn haar.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Ik was 1x per week mijn haar met BS. Geen azijn. Tussendoor was ik het 2x met water. Ik doe dit nu drie maanden, maar ik baal ervan dat ik niet nog meer kan afbouwen. Na 4 dagen kan ik mijn haar niet meer losdragen en is het wachten. Iemand tips?

Aan de andere kant: ik wil niet meer terug naar shampoo. Bij de kapper hebben ze het met shampoo gewassen en daarna er zoveel rotzooi ingedaan (om het notabene vettig te maken zodat het kapsel beter bleef zitten ) dat ik het thuis weer met shampoo moest wassen voor mijn gevoel. Het zal daarna heel slap en kon er niets mee!
Ik zou ook wel kunnen leven met 1 x in de week wassen maar dan wel met een shampoo zonder rotzooi erin..

Weet iemand hier wat de meest organische (of natuurlijke, hoe je het ook noemt..) shampoo is?
water Ruby, water is meer dan genoeg voor je haar zodra je afgekickt ben van de shampoo.

Tibi, volhouden en misschien maar 1 keer tussendoor wassen met water? In het begin (zeg 2 maanden ofzo) waste ik ook 2 keer per week met BS, op een gegeven moment heb ik 1keer BS vervangen door alleen water en dat was eigenlijk wel prima. Na een maand of 4 was BS niet meer nodig. Azijn gebruik ik tegen de klitten, maar van de week was het op en heb ik niets gebruikt en dat was eigenlijk ook goed. Azijn stop ik dus ook mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven