parfum vervallen?
dinsdag 13 september 2022 om 11:59
Hoi,
Ik was helemaal blij toen een online shop nog mijn favoriete Black Opium - Floral Shock parfum bleek te verkopen. Heb daar een flesje aangekocht, maar bij openen en 1 spuitje uit de fles te hebben genomen heb ik het idee dat deze parfum vervallen is..
Heb dit aangegeven bij de desbetreffende online shop maar die beweren dat de parfum niet vervallen is..
Op de onderkant van de verpakking / flesje zie ik een soort nummer staan?
Zou ik ergens aan de hand van dit nummer zelf kunnen controleren hoe oud deze parfum is?
Groeten,
Wolkje
Ik was helemaal blij toen een online shop nog mijn favoriete Black Opium - Floral Shock parfum bleek te verkopen. Heb daar een flesje aangekocht, maar bij openen en 1 spuitje uit de fles te hebben genomen heb ik het idee dat deze parfum vervallen is..
Heb dit aangegeven bij de desbetreffende online shop maar die beweren dat de parfum niet vervallen is..
Op de onderkant van de verpakking / flesje zie ik een soort nummer staan?
Zou ik ergens aan de hand van dit nummer zelf kunnen controleren hoe oud deze parfum is?
Groeten,
Wolkje
dinsdag 13 september 2022 om 17:19
Die code waar je het over hebt klopt inderdaad. In de winkel waar ik werk, staat op de dagcreme enz ook zo’n code waaraan wij kunnen zien of hij vervallen is. En shelflife is de termijn die hij in het schap mag staan. Daar zit dit parfum dus overheen inmiddels. Ik zou hem ook terug sturen. Als hij nu al raar ruikt, ga je hem toch niet gebruiken.
dinsdag 13 september 2022 om 17:48
Maar in dit geval is de code een productiecode. Die site geeft aan dat voor dit soort produkten een ‘general’ shelf life ongeveer 36 maanden is. Gemiddeld dus en geen houdbaarheidsdatum.Irregular_Choice schreef: ↑13-09-2022 17:19Die code waar je het over hebt klopt inderdaad. In de winkel waar ik werk, staat op de dagcreme enz ook zo’n code waaraan wij kunnen zien of hij vervallen is. En shelflife is de termijn die hij in het schap mag staan. Daar zit dit parfum dus overheen inmiddels. Ik zou hem ook terug sturen. Als hij nu al raar ruikt, ga je hem toch niet gebruiken.
In dit geval is het dan ook (zoals in icoon op de verpakking staat) 36 maanden ná openen.
Ongeopende eau de parfums blijven tientallen jaren goed, mits goed bewaard.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
dinsdag 13 september 2022 om 18:01
Ik weet niet of je in een parfumerie werkt, maar toch even vraagje.. Zouden jullie een parfum van 2019 verkopen?Irregular_Choice schreef: ↑13-09-2022 17:19Die code waar je het over hebt klopt inderdaad. In de winkel waar ik werk, staat op de dagcreme enz ook zo’n code waaraan wij kunnen zien of hij vervallen is. En shelflife is de termijn die hij in het schap mag staan. Daar zit dit parfum dus overheen inmiddels. Ik zou hem ook terug sturen. Als hij nu al raar ruikt, ga je hem toch niet gebruiken.
dinsdag 13 september 2022 om 18:02
Wat bedoel je hiermee? Ik zie niet een specifiek icoon op de verpakking staan?Chienandalou schreef: ↑13-09-2022 17:48Maar in dit geval is de code een productiecode. Die site geeft aan dat voor dit soort produkten een ‘general’ shelf life ongeveer 36 maanden is. Gemiddeld dus en geen houdbaarheidsdatum.
In dit geval is het dan ook (zoals in icoon op de verpakking staat) 36 maanden ná openen.
dinsdag 13 september 2022 om 18:10
Wat op de vorige pagina geplaatst is, een potje met een geopend dekseltje en 36 erin.
Alle officiële cosmetica produkten moeten dat op hun verpakkingen (doosjes) hebben staan.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -houdbaar/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
dinsdag 13 september 2022 om 18:15
Als dit produkt normaliter wel een cellofaantje heeft en nu niet, kan het inderdaad zijn dat het een geopende verpakking (geretourneerd oid) is. Dan bestaat de kans dat er al mee gesprayd is en dat er zuurstof is bijgekomen.
Ongeopende/ongebruikte parfums met spray zullen altijd de eerste paar keer ‘sprayen’ alleen lucht geven en daarna pas de geur.
Ongeopende/ongebruikte parfums met spray zullen altijd de eerste paar keer ‘sprayen’ alleen lucht geven en daarna pas de geur.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
dinsdag 13 september 2022 om 18:57
Nee dat was niet het geval, er kwam gelijk parfum uit...Chienandalou schreef: ↑13-09-2022 18:15Als dit produkt normaliter wel een cellofaantje heeft en nu niet, kan het inderdaad zijn dat het een geopende verpakking (geretourneerd oid) is. Dan bestaat de kans dat er al mee gesprayd is en dat er zuurstof is bijgekomen.
dinsdag 13 september 2022 om 19:26
Op de verpakking van parfum heb ik nog nooit een houdbaarheidsdatum zien staan met zo’n geopend potje met maanden er in. En aan die code kunnen wij dus zien wanneer het product er uit moet. Shelflife gaat niet over geopend, maar juist over ongeopend. Daarna moet je het weg doen, want dan is het geopend ook niet meer zo lang houdbaar als er op de verpakking staat. De kwaliteit van het product neemt dan af en wij vernietigen het dan.Chienandalou schreef: ↑13-09-2022 17:48Maar in dit geval is de code een productiecode. Die site geeft aan dat voor dit soort produkten een ‘general’ shelf life ongeveer 36 maanden is. Gemiddeld dus en geen houdbaarheidsdatum.
dinsdag 13 september 2022 om 19:27
dinsdag 13 september 2022 om 20:08
Maar dat geeft die code niet aan. De code verwijst naar een batchnummer en productiedatum. Als er een potje met maanden op staat, betetent dat de gemiddelde houdbaarheidsdatum na opening.Irregular_Choice schreef: ↑13-09-2022 19:27Niet als die code inderdaad 36 maanden aan geeft. Dan zou hij dus in april 2022 het schap uit moeten en weg worden gegooid.
“Voor de aanduiding van de houdbaarheid zijn in de Cosmeticaverordening twee verschillende systemen opgenomen. Welk systeem gebruikt moet worden is afhankelijk van de houdbaarheid na productie. Als producten ongeopend dertig maanden of langer houdbaar zijn, moet de gebruiksperiode worden vermeld. Hiervoor wordt het symbool met het geopende potje gebruikt. Is het product minder dan dertig maanden vanaf productie houdbaar, dan moet de houdbaarheidsdatum worden vermeld.”
https://www.ncv-cosmetica.nl/wetgeving/ ... wetgeving/
In het geval van TO vermoed ik dat de verpakking al geopend is geweest en daardoor nu niet de normale geur/kwaliteit heeft.
@TO: kun je het niet retourneren? Het lijkt me zo toch een produkt watt aantoonbaar niet is/doet wat het hoort te doen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
dinsdag 13 september 2022 om 20:08
Maar dat geeft die code niet aan. De code verwijst naar een batchnummer en productiedatum. Als er een potje met maanden op staat, betetent dat de gemiddelde houdbaarheidsdatum na opening.Irregular_Choice schreef: ↑13-09-2022 19:27Niet als die code inderdaad 36 maanden aan geeft. Dan zou hij dus in april 2022 het schap uit moeten en weg worden gegooid.
“Voor de aanduiding van de houdbaarheid zijn in de Cosmeticaverordening twee verschillende systemen opgenomen. Welk systeem gebruikt moet worden is afhankelijk van de houdbaarheid na productie. Als producten ongeopend dertig maanden of langer houdbaar zijn, moet de gebruiksperiode worden vermeld. Hiervoor wordt het symbool met het geopende potje gebruikt. Is het product minder dan dertig maanden vanaf productie houdbaar, dan moet de houdbaarheidsdatum worden vermeld.”
https://www.ncv-cosmetica.nl/wetgeving/ ... wetgeving/
In het geval van TO vermoed ik dat de verpakking al geopend is geweest en daardoor nu niet de normale geur/kwaliteit heeft.
@TO: kun je het niet retourneren? Het lijkt me zo toch een produkt watt aantoonbaar niet is/doet wat het hoort te doen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
woensdag 14 september 2022 om 08:46
Dank je! In dit geval zou de shelflife verlopen zijn, maar is het toch verkocht. Ik stuur het retour.Irregular_Choice schreef: ↑13-09-2022 19:26Op de verpakking van parfum heb ik nog nooit een houdbaarheidsdatum zien staan met zo’n geopend potje met maanden er in. En aan die code kunnen wij dus zien wanneer het product er uit moet. Shelflife gaat niet over geopend, maar juist over ongeopend. Daarna moet je het weg doen, want dan is het geopend ook niet meer zo lang houdbaar als er op de verpakking staat. De kwaliteit van het product neemt dan af en wij vernietigen het dan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in