Mode & Beauty alle pijlers

Stoppen met make-up

18-08-2025 17:39 248 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag ervaringen willen van mensen die zijn gestopt met make-up. Zelf ben ik het ook aan het overwegen, na jarenlang niet naar buiten te zijn geweest zonder. Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).

Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).

Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.

Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.

Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?

Alvast bedankt :)
Je huidtype is toch genetisch bepaald? Het ene huidtype veroudert anders dan het andere type.
Bontebok schreef:
19-08-2025 17:20
Hou toch op, het gaat over huidveroudering haal d'r niet van alles bij. Ophitser.

Kijk even in de spiegel.......
Solsol schreef:
19-08-2025 17:06
En goede genen bestaan zeker wel, dat jij een associatie maakt met alleen kanker vind ik ook erg bijzonder. Kanker is maar in heel laag percentage afhankelijk van genen. Ik denk niet dat je dan helemaal weet hoe het werkt
Is huidkanker ook niet afhankelijk van of je er genetisch meer aanleg voor hebt? En als je dat wel hebt dat je juist goed uit moet kijken met de zon. Je weet alleen niet of je er aanleg voor hebt waardoor je beter het zekere voor het onzekere kan doen qua zonnebrand.
Bontebok schreef:
Anekdotes bewijzen niks.
Je klets dus maar wat.
Mensen van andere afkomst hebben veelal een dikkere huid. Wat snap je daar niet aan?
Zo dat zijn al veel reacties. Niet gelezen, alleen op basis van OP. Ik gebruik al jaren alleen wenkbrauwpoeder (omdat ze ander praktisch onzichtbaar zijn) en mascara als ik naar mijn werk of uit ga. In het weekend of thuis altijd zonder make-up. Heel af en toe, 1x per jaar, doe ik iets van foundation en oogschaduw erbij op en dat voelt dan gelijk zó opgesloten! Ik heb dat ook als ik vrouwen op tv zie huilen of tranen met tuiten lachen met make-up. Het moet altijd beheerst, en dan zo’n vingertje heel voorzichtig in de hoek van het oog. Om maar niet te veel tranen te hebben en zo de make-up uit te smeren. Ik denk dan altijd: Wat een keurslijf, wat een vrijwillige onvrijheid. Waarom zou je dat willen?

Net als dat je door Botox je emoties niet meer in je gezicht kunt laten zien. Dat ziet er zo opgesloten uit. Ergens vraag ik het me ook af of het gezond is om je gezicht, en daarmee je emoties, in de plooi te houden. Maar ik ben nogal van het emoties zo veel mogelijk er laten zijn, waar mogelijk en gepast.

Vrijheid in beweging en leven is wel mijn stokpaardje, en strakke kleding, hakken, make-up zij allemaal dingen die je vrijheid beperken. Dus ik snap je bevrijde gevoel wel.
Bontebok schreef:
19-08-2025 17:03
Een gezonde huid is hartstikke maakbaar alleen niet met terugwerkende kracht. Als je op je 50e nog moet beginnen met zon bescherming dan ben je te laat, die schade maak je niet meer ongedaan. Een andere factor zijn hormonen. Na de overgang blijft er van die goede gene al helemaal niks meer over. De invloed van genen op de conditie van je huid is zeer discutabel vinden dermatologen. Er zijn veel meer factoren van invloed en de grootste is de zon.
Heb je daar bewijs van?
Bontebok schreef:
Hou toch op, het gaat over huidveroudering haal d'r niet van alles bij. Ophitser.
Of je kiest je woorden gewoon wat zorgvuldiger.
Chic ook, dat scheldwoord erbij.
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 17:42
Heb je daar bewijs van?
Zeker. https://jphysiolanthropol-biomedcentral ... _tr_pto=rq

Ook leuk zijn altijd de vergelijkingen tussen tweelingen die verschillend om zijn gegaan met huidverzorging. Bijvoorbeeld veel in de zon zitten of roken. Maar wel dezelfde genen dan zie je meteen dat degene niet doorslaggevend zijn, maar de verzorging en niet roken wel. https://www.beautyscene.nl/artikel/6368 ... te-stoppen
Itsnojoke schreef:
19-08-2025 17:45
Of je kiest je woorden gewoon wat zorgvuldiger.
Chic ook, dat scheldwoord erbij.
Ja, als iemand mijn woorden uit het verband trekt, het eigen gelijk aan te tonen, dan word ik pissig ja. Ik vind dat geen manier om een discussie te voeren.
Bontebok schreef:
19-08-2025 18:01

Ook leuk zijn altijd de vergelijkingen tussen tweelingen die verschillend om zijn gegaan met huidverzorging. Bijvoorbeeld veel in de zon zitten of roken. Maar wel dezelfde genen dan zie je meteen dat degene niet doorslaggevend zijn, maar de verzorging en niet roken wel. https://www.beautyscene.nl/artikel/6368 ... te-stoppen
Dat artikel gaat juist over de verschillende genetische componenten
Er zijn meerdere manieren van verouderen. Een verschil is of je huid gaat zakken of rimpelen. Ik heb relatief weinig rimpels, maar wel hamsterwangen en een kippennekje. Degenen met meer rimpels, hebben over het algemeen geen last van dit soort ‘uitzakkingen.’
Syndroom van eds is ook erfelijk, dus naast super lenig te zijn gaat ook de huid sneller rimpels vertonen en zakken.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Bontebok schreef:
19-08-2025 18:01

Haal even adem en typ wat zuiverder. Er is geen touw aan vast te knopen.
Bontebok schreef:
19-08-2025 18:02
Ja, als iemand mijn woorden uit het verband trekt, het eigen gelijk aan te tonen, dan word ik pissig ja. Ik vind dat geen manier om een discussie te voeren.
Gelukkig geef je me een voorbeeld van hoe het ook kan. Bedankt, dat was erg leerzaam.
KamilleT schreef:
19-08-2025 18:38
Er zijn meerdere manieren van verouderen. Een verschil is of je huid gaat zakken of rimpelen. Ik heb relatief weinig rimpels, maar wel hamsterwangen en een kippennekje. Degenen met meer rimpels, hebben over het algemeen geen last van dit soort ‘uitzakkingen.’
Een van de huidlagen fascia kun je een langere tijd elastisch houden dmv lichaamsbeweging. Dan gaat de boel minder snel zakken
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 18:35
Dat artikel gaat juist over de verschillende genetische componenten
Dat artikel gaat er juist over dat met betrekking tot die hoeveelheid verschillende factoren, niet te zeggen valt of er een invloed is, en zo wel, in hoeverre die invloed bepalend is voor de mate van veroudering. De tweelingen laten iets anders zien: leefstijl heeft een veel grotere impact dan genen.
Bontebok schreef:
19-08-2025 18:50
Dat artikel gaat er juist over dat met betrekking tot die hoeveelheid verschillende factoren, niet te zeggen valt of er een invloed is, en zo wel, in hoeverre die invloed bepalend is voor de mate van veroudering. De tweelingen laten iets anders zien: leefstijl heeft een veel grotere impact dan genen.

Ik heb de foto's even bekeken maar vind beide dames er steeds niet heel florissant uit zien.

En er is geen jeugdfoto, dus ook geen idee hoe ze aan de uitdaging begonnen.
KamilleT schreef:
19-08-2025 18:38
Mijn huid doet allebei. Met als bonus rode plekken en enorme poriën.
Verbena schreef:
19-08-2025 18:55
Ik heb de foto's even bekeken maar vind beide dames er steeds niet heel florissant uit zien.

En er is geen jeugdfoto, dus ook geen idee hoe ze aan de uitdaging begonnen.
Ik vind de eerste er steeds wel beter uitzien, en veel ook. Dat dit al als "niet florissant" wordt gezien stemt me triestig...hoe zullen mensen dan niet over mij denken en anderen met geen perfect egale huid.
Bontebok schreef:
19-08-2025 18:50
Maar het gaat toch echt over dat er wel degelijk een enorme genetische component is
Sterker nog; meerdere

En natuurlijk is leefstijl Ook belangrijk
Danae schreef:
18-08-2025 18:01
Ik denk dat het wel meevalt met dat je er ziek uit zou zien als je geen make up ophebt, aangezien je man je het mooist vindt zonder. Je ziet er waarschijnlijk gewoon naturel uit.
Als meerdere mensen op één dag letterlijk vragen of je moe/ziek bent je eyeliner bent vergeten aanbrengen 's morgens valt het niet echt mee 😁
PMU heeft dat 'probleem' opgelost.
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 20:21
Maar het gaat toch echt over dat er wel degelijk een enorme genetische component is
Sterker nog; meerdere

En natuurlijk is leefstijl Ook belangrijk
Ja, maar de conclusie is nu juist dat niet bekend is in hoeverre die en of die uberhaupt van invloed zijn op de veroudering. Nogmaals je kan niet zeggen, mijn huid is dankzij goeie genen, want daar is de wetenschap het nog helemaal niet over eens. Sterker nog, er zijn hele duidelijke aanwijzingen dat leefstijl veel meer impact heeft.
Bontebok schreef:
19-08-2025 21:17
Ja, maar de conclusie is nu juist dat niet bekend is in hoeverre die en of die uberhaupt van invloed zijn op de veroudering. Nogmaals je kan niet zeggen, mijn huid is dankzij goeie genen, want daar is de wetenschap het nog helemaal niet over eens. Sterker nog, er zijn hele duidelijke aanwijzingen dat leefstijl veel meer impact heeft.
Wel, daarbij zie je ook vaak dat dezelfde lijnen erfelijk zijn in gezichten zoals de sterke lijnen naast de mondhoeken of kuiltjes in de wangen die bij het ouder worden ook lijnen worden. Deze lijnen worden ook rimpels genoemd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven