Mode & Beauty alle pijlers

Tas verfrommeld

01-09-2018 10:01 27 berichten
Afbeelding

https://giannichiarini.com/en/store/pro ... ?optb=Nero

Ik heb bovenstaande tas gekocht in de winkel van het merk zelf in Firenze. Het is gemaakt van dik kalfsleer. 2,5 jaar geleden heb ik aan mijn man gevraagd of hij de tas wilde opbergen. Dat heeft hij gedaan. Hij heeft de tas onvakkundig in de stoftas gefrommeld en dubbelgevouwen in een bak gepropt :-|

De tas is nu verfrommeld uit de bak gekomen. Hij hangt nu een week uit maar de kreukels blijven.

Heeft iemand tips hoe ik de tas zelf weer glad kan krijgen? Strijken met een strijkbout kom ik tegen bij online tips maar ik betwijfel of dat werkt bij een dik lederen tas.

Ik kan natuurlijk het merk zelf contacteren maar wellicht zit de gouden tip wel in één van jullie hersenen :)
Dat krijg je niet meer mooi. Been there, done that. Misschien dat je het ergste weg krijgt met een strijkbout, maar glad wordt het niet meer.
Die tas heeft 2,5 jaar opgeborgen gezeten??

In de badkamer hangen met een paar pakken suiker erin misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem volproppen met bijvoorbeeld een kussen zodat hij het goede model weer heeft en dan op een warme plek hangen. Niet geschoten is altijd mis, succes!
Met een föhn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vochtig maken idd. Zonde zeg!!! (Dat je trouwens nog weet dat je man dat heeft gedaan zolang geleden😜)
Insmeren met ledervet( om hem weer soepel te krijgen). Of breng de tas naar een goede schoenmaker, die heeft er meestal wel een oplossing voor.
Voor iedereen een groene tuin
Beter.Laat schreef:
01-09-2018 10:07
Die tas heeft 2,5 jaar opgeborgen gezeten??

In de badkamer hangen met een paar pakken suiker erin misschien?

Is het gek om een tas op te bergen?

In de badkamer hangen :idee: maar met veel gewicht er in lijkt het mij niet goed voor de handvatten.
blijfgewoonbianca schreef:
01-09-2018 10:09
Met een föhn.
Fohn zat ik ook aan te denken. En als de tas dan warm is van het fohnen in het juiste model houden (boeken erop?)
Poezengek schreef:
01-09-2018 10:07
Ik zou hem volproppen met bijvoorbeeld een kussen zodat hij het goede model weer heeft en dan op een warme plek hangen. Niet geschoten is altijd mis, succes!
blijfgewoonbianca schreef:
01-09-2018 10:09
Met een föhn.

Ik kan deze twee ook combineren :idee:
Froezel schreef:
01-09-2018 10:12
Vochtig maken idd. Zonde zeg!!! (Dat je trouwens nog weet dat je man dat heeft gedaan zolang geleden😜)

Ja heel zonde. En het kan niet anders dan dat manlief het was:

1. Ik kon toen niet lopen laat staan opbergen.
2. Ik zou een tas nooit zo opbergen.
3. Toen manlief en ik de opslag opruimde en ik haalde met verbazing de tas uit de bak, keek manlief gelijk ontzettend schuldig :lol:
Leder moet je niet te warm maken ( vooral niet met föhn), dan kan leder uitdrogen en barsten. In de natuur wordt leder ook soepel gehouden door huidvet van het dier.
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 10:24
Insmeren met ledervet( om hem weer soepel te krijgen). Of breng de tas naar een goede schoenmaker, die heeft er meestal wel een oplossing voor.

Wat ik juist zo mooi vind aan de tas is dat ie zo stijf is. Hierdoor blijft ie zelfstandig rechtop staan. Nouja bleef ie recht op staan want nu is het een propje..

Als ik alles heb geprobeerd dan zet ik hem in het zadelvet en dan verdwijnen de kreukels maar ook de stijfheid.

De beste schoenmaker in mijn stad is een hufter tegenover tassen. Hij is een kunstenaar met schoenen, dat wel.
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 10:33
Leder moet je niet te warm maken ( vooral niet met föhn), dan kan leder uitdrogen en barsten. In de natuur wordt leder ook soepel gehouden door huidvet van het dier.

:-? Ook als je het kort heet maakt zoals je ook haren glad maakt of in de krul zet?
GlitterCupcake schreef:
01-09-2018 10:33
Wat ik juist zo mooi vind aan de tas is dat ie zo stijf is. Hierdoor blijft ie zelfstandig rechtop staan. Nouja bleef ie recht op staan want nu is het een propje..

Als ik alles heb geprobeerd dan zet ik hem in het zadelvet en dan verdwijnen de kreukels maar ook de stijfheid.

De beste schoenmaker in mijn stad is een hufter tegenover tassen. Hij is een kunstenaar met schoenen, dat wel.
Zodra het vet is ingetrokken zal de tas vanzelf minder soepel worden door de tijd.

Haha, ja ik ken ook maar weinig schoenmakers die respectvol omgaan met tassen.
GlitterCupcake schreef:
01-09-2018 10:35
:-? Ook als je het kort heet maakt zoals je ook haren glad maakt of in de krul zet?
Het blijft slecht, zowel voor je haar als voor je tas :biggrin:
Absoluut niet natmaken. Droog in de wasdroger gooien voor een kwartiertje en dan komt hij er weer als nieuw uit. Mocht dat nog niet zo zijn, doe het dan wat langer.
Update, ik had een ochtend vrij :D

Omdat een gekreukte tas net zo lelijk is als geen tas, ben ik aan de slag gegaan:

1. Gestreken zonder stoom aan de binnenkant met een theedoek er tussen op midden stand van het ijzer. Hielp niet. De langslopende buurman appte later of ik wist dat ik de binnenkant van mijn tas stond te strijken :-$
2. Gestreken zonder stoom aan de buitenkant met een theedoek er tussen op midden stand van het ijzer. Hielp enorm goed aan de bovenkant van de tas. De randen werden weer kaarsrecht en de rest van de tas vlakte wat uit. Maar er zaten nog vouwen en bobbels in.
3. Vochtig afgenomen en de föhn er op. Deed niks.
4. Kussens er in gepropt, nog een keertje de föhn er op. De vouwen vlakte uit, bobbels mwah.
5. In het leder vet gezet met de kussens er in, terwijl de tas nog warm was. Man kwam binnen en vroeg wat we gingen eten :facepalm: Bobbels vlakken uit.

Tas hangt nu als een bolle SMmeesteres aan een klerenhanger uit te buiken. Het lijkt er op dat alles wel glad wordt :cheer2: Ik laat hem een tijdje hangen zodat het vet ook weer opdroogt en de tas weer hard wordt. Hoop ik dan.

Bedankt voor de tips! :heart:
Kun je er niet mee naar een tassenwinkel waar ze dat merk ook verkopen? Ik denk dat zei uit alle hier gegeven tips vast de beste kunnen filteren. En wellicht hebben ze een servicedienst, of anders misschien een adres van een goede tassen/schoenmaker in de buurt.
Deze tassen worden verkocht door Duifhuizen en van den Assem en die hebben ook fysieke winkels.
Voor- en nafoto zou leuk zijn 😊
Cateautje schreef:
01-09-2018 12:14
Absoluut niet natmaken. Droog in de wasdroger gooien voor een kwartiertje en dan komt hij er weer als nieuw uit. Mocht dat nog niet zo zijn, doe het dan wat langer.

Zou dat écht werken? o_o
Waarom juist zonder stoom? Ik zou met stoom veel logischer vinden.
AaltjeR schreef:
01-09-2018 12:18
Voor- en nafoto zou leuk zijn 😊

Ik heb helaas geen voor foto :-$
ninanoname schreef:
01-09-2018 12:19
Waarom juist zonder stoom? Ik zou met stoom veel logischer vinden.

Het leek mij dat water inbrengen in leer niet zo’n goed idee is.
GlitterCupcake schreef:
01-09-2018 12:20
Ik heb helaas geen voor foto :-$
Jammer, was wel lachen geweest, maar ik snap dat je hoofd daar niet naar stond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven