Mode & Beauty alle pijlers

Wat voor bril?

11-11-2012 09:43 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort moet ik eraan geloven, ik moet echt aan de bril. Ik heb nu een oud, lelijk exemplaar dat ik alleen draag als ik net uit bed kom of 's avonds thuis.

Ik ken alleen niemand die mooier is geworden van een bril en ik heb een gezicht waar brillen niet zo bij staan. Die montuurloze zijn daarom wel handig, want die zie je nauwelijks. Maar met die onopvallende zie je er al snel zo dozig uit. Van die opvallende exemplaren die artistieke types vaak dragen, vind ik wel leuk, maar zoiets is wel weer heel opvallend.

Maar goed, het is geen wereldprobleem, ik ben alleen wel benieuwd: wat vinden jullie mooi?
Ik heb een secretaressebril. Eigenlijk altijd lenzen gedragen en ook ik kreeg last. Ik heb deze bril nu de helft van de tijd op, alleen naar mijn werk heb ik lenzen in. Ik heb altijd een zeer beperkte keuze in brillen wegens sterke afwijking (hoe groter de glazen, hoe dikker dus groot montuur is echt niet mooi want dan krijg ik glazen van een cm dik).

Ik heb deze na 5 winkels te hebben bezocht uiteindelijk gekozen. Ik deed deze bril op en wist meteen dat dit hem zou worden. Ik zou dus net zo lang doorzoeken totdat je dat gevoel hebt. Ik vond het namelijk ook echt heel moeilijk om een bril buitenshuis te gaan dragen.

Ik heb mijn bril vaak op en ben na ruim een jaar nog steeds erg blij er mee. De prijs van met montuur was voor mij niet belangrijk, ik heb uiteindelijk een montuur van ruim ¤300 gekocht.
quote:Kareltje.uit.Tegelen schreef op 11 november 2012 @ 12:01:

Met -6.5 (ik) heb je zonder bril geen goed zicht om te bekijken of je nieuwe bril wel staat. Laat daarom even met je telefoon een paar foto's maken met verschillende monturen en bekijk die thuis op je gemak en laat de pics ook aan anderen zien.TO heeft nu lenzen.. Dan is dat geen probleem natuurlijk.
@Modus ik heb -8 en echt geen montuurbeperkingen hoor. Kwestie van dunnere glazen nemen. (ok die montuurloze exemplaren worden ze misschien niet dun genoeg voor, maar die zijn toch al lelijk is de consensus hier. )
Ik heb ook een vrij hoge sterkte en houd ook - ondanks dat ik altijd extra extra dunne glazen neem - rekening met het montuur. Zelfs met de zeer 'dunne' glazen zit ik aan de zijkant snel tegen de ongeveer 0,8 cm aan aan de 0,6 cm. Ik kies daarom dus ook nooit voor een montuur met hele grote glazen.
Thomas met 3 a's, wat versta je onder goede opticien? Eentje waar je hele dure brillen koopt?
quote:Mevrouwdekees schreef op 11 november 2012 @ 12:04:

@Modus ik heb -8 en echt geen montuurbeperkingen hoor. Kwestie van dunnere glazen nemen. (ok die montuurloze exemplaren worden ze misschien niet dun genoeg voor, maar die zijn toch al lelijk is de consensus hier. )MevrouwKees Helaas is -8 echt een stuk beter dan ik heb (-13). Geloof me, die montuurbeperking is er wel als je in de dubbele cijfers komt. Dunste glazen heb ik al, sterker nog met mijn sterkte worden de "gewone" niet geleverd.
Ik heb net even gemeten. Met mijn secretaressemodel (tienermontuur) heb ik op het dikste gedeelte van mijn glazen al een dikte van 8 mm. Als ik een groter montuur zou hebben zou dit dus als snel meer dan 1 cm zijn.
Begin met een neutraal model dat bij je gezicht past.

Ga dan verder met rond kijken en zoeken en passen.

Ik heb een wat smaller hoofd en heb het kleinste maatje damesbril nodig. Maar daar hebben ze weinig van en die eerlijke betrouwbare opticiens waar iedereen het over heeft die willen het liefst de duurste monturen verkopen.

Smaak op het gebied van bril is net als kleding. Dat moet je ontwikkelen. Bij mij zijn de meeste brillen net iets te breed of ze staan net iets te laag.

Dit jaar heb ik een zaak gevonden waar een van de medewerkers op basis van wat ik in mijn gedachten heb - en foto's helpen bij zo'n beschrijving - zo uit hun collectie een paar monturen wist te pakken die wel pasten en ook bij mijn gezicht. Dus neusbrug staat iets te laag bijv. Hij kwam met een alternatief. Ik heb daar dus 2 nieuwe monturen gekocht afgestemd op mijn voorkeur en passend bij de meeste kleding die ik draag.

Want echt niet ieder montuur past bij alles. Ik had er al 2.

Voor de eerste 2 heb ik net zoveel betaald als voor deze laatste samen met nog 2 zonnebrillen op sterkte. Het was wel een jaarlijks terugkerende aanbieding waarbij de 1e complete bril 95 euro kostte en iedere volgend 47,50.

Ook zo'n montuurloos ding moet goed passen en zelfs dat is niet altijd zo. Ik heb er nu eentje met mooie benen. Het was even wennen, maar heb die erbij genomen. Voor die lage prijs kon ik het niet laten liggen. Ben er heel blij mee.
quote:hoggy schreef op 11 november 2012 @ 12:10:

Thomas met 3 a's, wat versta je onder goede opticien? Eentje waar je hele dure brillen koopt?

Nee, eentje die zijn/haar vak verstaat, goed advies geeft en een ruim assortiment heeft (verschillende merken, verschillende stijlen, maar vooral ook verschillende maten).

Qua bril bezuinig ik niet. Ik doe er gemiddeld 3-4 jaar mee, en ik wil een bril (die ik altijd op heb, behalve als ik slaap) ook voor die periode leuk vinden. Ik begin een half jaar voordat ik een nieuwe nodig heb met zoeken. Ik ga naar mijn vaste opticien en die gaat voor mij zoeken op beurzen (hij kent mijn maat, smaak en weet wat mij staat) en zelf kijk ik ook rond en stap overal binnen om te passen. Min opticien bestelt op verzoek ook brillen. Wat hij in de winkel verkoopt zijn meestal brillen in kleine oplage, waardoor je niet op elke straathoek je eigen bril op iemands anders hoofd ziet. Ik heb nu een bril (al een jaar of 3), die mooi gedetailleerd is, maar niet te en die me geweldig staat (als Star en Mvr Kees me even willen bijvallen ) en waar ik na al die jaren nog niet op uitgekeken ben. Door mijn opticien voor me uitgezocht, zelf had ik hem nooit gevonden.
quote:modus schreef op 11 november 2012 @ 12:15:

Ik heb net even gemeten. Met mijn secretaressemodel (tienermontuur) heb ik op het dikste gedeelte van mijn glazen al een dikte van 8 mm. Als ik een groter montuur zou hebben zou dit dus als snel meer dan 1 cm zijn.Hier 0,6 cm op het dikste punt gemeten. Kan me voorstellen dat jij met min 13 nog beter naar het model van het montuur moet kijken of deze geschikt is.
quote:Pumps_italiaans schreef op 11 november 2012 @ 12:15:

Begin met een neutraal model dat bij je gezicht past.

Ga dan verder met rond kijken en zoeken en passen.

Ik heb een wat smaller hoofd en heb het kleinste maatje damesbril nodig. Maar daar hebben ze weinig van en die eerlijke betrouwbare opticiens waar iedereen het over heeft die willen het liefst de duurste monturen verkopen.

Ja?

Okay, stel dat een rond montuur jou het beste staat, dan zal de opticien/verkoper dat tegen je zeggen en je binnen het aanbod ronde monturen de duurste aanpraten.

Ze zullen er gerust wel zijn, maar ik moet de eerste opticien die iemand een bepaald model aanpraat dat totaal niet staat, maar wel lekker duur is nog tegenkomen.

Ik kom al jaren bij dezelfde opticien en ze hebben me nog nooit verkeerd geadviseerd op dat gebied.

Dat ik met dat kleine montuur tegen de rand aankeek, kwam vooral omdat die vleugeltjes die op je neus rusten teveel speling hadden; daardoor zakte de bril naar beneden.. Ik ging eens in de zoveel tijd terug om ze weer te laten stellen. Dat ik daar zelf wel eens laks mee was, heeft niks met de opticien te maken.
quote:Starshine schreef op 11 november 2012 @ 12:23:

[...]

Ja?

Okay, stel dat een rond montuur jou het beste staat, dan zal de opticien/verkoper dat tegen je zeggen en je binnen het aanbod ronde monturen de duurste aanpraten.

Ze zullen er gerust wel zijn, maar ik moet de eerste opticien die iemand een bepaald model aanpraat dat totaal niet staat, maar wel lekker duur is nog tegenkomen.

Ik kom al jaren bij dezelfde opticien en ze hebben me nog nooit verkeerd geadviseerd op dat gebied.

Dat ik met dat kleine montuur tegen de rand aankeek, kwam vooral omdat die vleugeltjes die op je neus rusten teveel speling hadden; daardoor zakte de bril naar beneden.. Ik ging eens in de zoveel tijd terug om ze weer te laten stellen. Dat ik daar zelf wel eens laks mee was, heeft niks met de opticien te maken.

O jawel, want deze medewerker heeft gevoel voor stijl, kleur en praat me niets aan. Hij heeft nog een vrouwelijke collega en als die in de winkel staat dan ga ik niet naar binnen.

En dat doen nog een paar mensen meer die niet tegen het oeverloze gezwets kunnen. Die vrouw zet brillen op je neus en ze vind het allemaal beeldig. Nou, ik draag al veel te lang brillen en heb al een paar missers gehad. Laat ook altijd de monturen die ik heb uitgezocht even apart leggen om ze na een week (wel foto's gemaakt) nog een keer te gaan passen. Al dan niet samen met iemand. Die zwetser begint ook meestal te drammen dat ze echt niet zo lang die monturen opzij kan leggen. Bij haar heb ik al een keer eerder daarom afgehaakt. Zij stond toen te vaak als enige in de winkel. Ook bij het ophalen van mijn brillen toen zij er als enige was, moest ik later terug omdat de bril niet goed was afgesteld. Die andere medewerker kon het wel. Gewoon een geval van een luie muts die haar vak niet kent. (Ik had al wel een een klacht ingediend over de brillen die ik had gekocht. Dacht dat het een miskoop was, want ze was er zeker 5 minuten mee bezig. Mijn hoofd was scheef en bla bla bla bla. Nou, dat valt gelukkig wel mee. )

Ik had als wens een volledig kunststof montuur en die kun je nauwelijks bijstellen. Die gaan glijden en dus draag ik die niet elke dag.

Ik heb een smal hoofd en bij ik heb onvoldoende neus voor de standaardmaat om zo'n steuntje op de juiste hoogte te krijgen. Bij het passen moeten ze dan al laten zien dat het echt bij te stellen is. Als het past dan is het meestal NIET mijn smaak. Er is op het gebied van tienerbrillen erg weinig keus en in de kleinste damesmaten is de keuze beperkt.

Dus de duurste ui een heel assortiment... Ze hebben niks en een te groot montuur kan dan wel mode zijn. Ik weet zelf echt wel dat het niet bij mijn gezicht past.

Heel veel mensen denken dat duur hetzelfde is als exclusief. Dat is flauwekul. Ik weet zelf hoe een bril moet zitten en er zijn grenzen aan de afstelbaarheid van een bril.

Euh..... waar gaat jouw reactie eigenlijk over?

Ergens last van of zo? Als alle monturen in een zaak passen dan heb je geen enkel probleem. Ik zie zoveel mensen met een montuur die het niet zo goed staat, maar het kopen omdat het in de mode is.

Er zijn gewoon regeltjes voor. Zoals: niet hoger dan de wenkbrauwen en de neusbrug moet op een bepaalde hoogte staan etc. Ray-ban heeft een montuur dat bijna iedereen staat. Dat is daar echt op afgestemd en daar betaal je dan ook voor het ontwerp en ook het materiaal. En omgekeerd is duur NIET automatisch dat het altijd staat. Er zijn ook goedkopere uitvoeringen van. Moet je er wel extra voorzichtig mee zijn om er langer mee te kunnen doen.
quote:Star schreef op 11 november 2012 @ 11:49:

Ik zou juist niet voor montuurloos gaan. Je ziet het juist wel en ik vind het negen van de tien keer verschrikkelijke ouwe wijvenbrillen.

Klopt, ik ken ook iemand die voor montuurloos ging, want dan zag niemand dat ze een bril had...

Je ziet het altijd, een montuurloze geeft juist een suf uiterlijk
quote:Pumps_italiaans schreef op 11 november 2012 @ 12:44:

[...]

Ergens last van of zo? Als alle monturen in een zaak passen dan heb je geen enkel probleem. Ik zie zoveel mensen met een montuur die het niet zo goed staat, maar het kopen omdat het in de mode is.

Er zijn gewoon regeltjes voor. Zoals: niet hoger dan de wenkbrauwen en de neusbrug moet op een bepaalde hoogte staan etc. Ray-ban heeft een montuur dat bijna iedereen staat. Dat is daar echt op afgestemd en daar betaal je dan ook voor het ontwerp en ook het materiaal. En omgekeerd is duur NIET automatisch dat het altijd staat. Er zijn ook goedkopere uitvoeringen van. Moet je er wel extra voorzichtig mee zijn om er langer mee te kunnen doen.

Ik heb nergens last van en mijn reactie gaat erover dat niet iedere verkoper erop uit is om jou het duurste te laten kopen terwijl het niet staat. Ze zijn er wel, zoals je ook al stelt, maar ik ken ze niet. Hooguit dat ze je uit een selectie modellen die wel staan je de duurste willen verkopen. Nou, daar ben je zelf nog altijd bij.

Ik sta ook rustig een uur van alles uit te proberen in de winkel en de verkoper van dienst heeft tot nu toe altijd eerlijk gezegd wat wel en niet leuk stond (ook duurdere modellen). Juist omdat ik zelf gewoon erg moet wennen aan een nieuw montuur en niet meteen zie wat leuk staat. Ik verwar 'vreemd, want ik moet wennen' dan met 'het staat niet'. Ook mijn man kan mij niet helpen daarbij want hij heeft er gewoon geen kijk op en hij moet ook te erg wennen aan nieuwe modellen.op mijn hoofd. Dus een vreemde kan dan het beste oordeel geven.
quote:pearle schreef op 11 november 2012 @ 12:50:

[...]

Klopt, ik ken ook iemand die voor montuurloos ging, want dan zag niemand dat ze een bril had...

Je ziet het altijd, een montuurloze geeft juist een suf uiterlijkDat dacht ik ook. Maar heb er nu eentje die ik mijn gezicht beter toont dan de andere monturen. De meeste staan inderdaad suf op een kleine uitzondering na. Maar ik heb niet helemaal montuurloos. Bovenaan zit een klein randje in een neutraal kleurtje en het staat niet bij alle kleding. Dat is echt een kwestie van afstemmen op de kleding.
quote:Pumps_italiaans schreef op 11 november 2012 @ 12:44:

[...]

O jawel, want deze medewerker heeft gevoel voor stijl, kleur en praat me niets aan. Hij heeft nog een vrouwelijke collega en als die in de winkel staat dan ga ik niet naar binnen.

En dat doen nog een paar mensen meer die niet tegen het oeverloze gezwets kunnen. Die vrouw zet brillen op je neus en ze vind het allemaal beeldig. Nou, ik draag al veel te lang brillen en heb al een paar missers gehad. Laat ook altijd de monturen die ik heb uitgezocht even apart leggen om ze na een week (wel foto's gemaakt) nog een keer te gaan passen. Al dan niet samen met iemand. Die zwetser begint ook meestal te drammen dat ze echt niet zo lang die monturen opzij kan leggen. Bij haar heb ik al een keer eerder daarom afgehaakt. Zij stond toen te vaak als enige in de winkel. Ook bij het ophalen van mijn brillen toen zij er als enige was, moest ik later terug omdat de bril niet goed was afgesteld. Die andere medewerker kon het wel. Gewoon een geval van een luie muts die haar vak niet kent. (Ik had al wel een een klacht ingediend over de brillen die ik had gekocht. Dacht dat het een miskoop was, want ze was er zeker 5 minuten mee bezig. Mijn hoofd was scheef en bla bla bla bla. Nou, dat valt gelukkig wel mee. )

Ik had als wens een volledig kunststof montuur en die kun je nauwelijks bijstellen. Die gaan glijden en dus draag ik die niet elke dag.

Ik heb een smal hoofd en bij ik heb onvoldoende neus voor de standaardmaat om zo'n steuntje op de juiste hoogte te krijgen. Bij het passen moeten ze dan al laten zien dat het echt bij te stellen is. Als het past dan is het meestal NIET mijn smaak. Er is op het gebied van tienerbrillen erg weinig keus en in de kleinste damesmaten is de keuze beperkt.

Dus de duurste ui een heel assortiment... Ze hebben niks en een te groot montuur kan dan wel mode zijn. Ik weet zelf echt wel dat het niet bij mijn gezicht past.

Heel veel mensen denken dat duur hetzelfde is als exclusief. Dat is flauwekul. Ik weet zelf hoe een bril moet zitten en er zijn grenzen aan de afstelbaarheid van een bril.

Er zijn gewoon regeltjes voor. Zoals: niet hoger dan de wenkbrauwen en de neusbrug moet op een bepaalde hoogte staan etc. Ray-ban heeft een montuur dat bijna iedereen staat. Dat is daar echt op afgestemd en daar betaal je dan ook voor het ontwerp en ook het materiaal. En omgekeerd is duur NIET automatisch dat het altijd staat. Er zijn ook goedkopere uitvoeringen van. Moet je er wel extra voorzichtig mee zijn om er langer mee te kunnen doen.Dit is dus bij uitstek een voorbeeld van een slechte opticien. Want no way dat dit bij mijn opticien zou gebeuren. Ik draag geen Ray Ban, (te standaard, teveel 13 in een dozijn, te snel op uitgekeken) en ik vind Ray Ban brillen niet eens persé duur. Duur betekend niet dat iets automatisch je goed staat, maar goedkoop betekend ook niet dat het je altijd maar goed zit of dat je het na 3 jaar nog steeds goed staat.

Een goede opticien adviseert je wat bij jou past, ongeacht of het montuur ¤100 of ¤500 euro kost. Sterker nog, bij mijn opticien zeg ik van te voren mijn budget, en daar gaat hij niet overheen, ongeacht hoe hoog of hoe laag. (Met passen let ik niet op prijs en pas ik alles, om een goed beeld te krijgen wat ik wil en wat me staat)
quote:Starshine schreef op 11 november 2012 @ 13:00:

[...]

Ik heb nergens last van en mijn reactie gaat erover dat niet iedere verkoper erop uit is om jou het duurste te laten kopen terwijl het niet staat. Ze zijn er wel, zoals je ook al stelt, maar ik ken ze niet. Hooguit dat ze je uit een selectie modellen die wel staan je de duurste willen verkopen. Nou, daar ben je zelf nog altijd bij.

Ik sta ook rustig een uur van alles uit te proberen in de winkel en de verkoper van dienst heeft tot nu toe altijd eerlijk gezegd wat wel en niet leuk stond (ook duurdere modellen). Juist omdat ik zelf gewoon erg moet wennen aan een nieuw montuur en niet meteen zie wat leuk staat. Ik verwar 'vreemd, want ik moet wennen' dan met 'het staat niet'. Ook mijn man kan mij niet helpen daarbij want hij heeft er gewoon geen kijk op en hij moet ook te erg wennen aan nieuwe modellen.op mijn hoofd. Dus een vreemde kan dan het beste oordeel geven.

Nou, voor mijn vorige bril heb ik 5 jaar nodig gehad. Dan voelt zo'n verkoper dat je de wanhoop nabij en dichtbij een impuls aankoop.

Een vreemde heeft echt niet altijd kijk op wat het beste staat. Degene die mij heeft geholpen de laatste keer was een vreemde en had er ook echt kijk op en verstand van brillen.

Als je geen standaadmaat hebt dan moet je genoegen nemen met een zeer beperkte keuze. Als hij er een volgende keer nog werkt dan ga ik er weer heen, maar anders neem ik een filiaal waar ze een heel groot assortiment hebben.

Heb al eerder een opticien gehad die zo uit zijn kast een aantal monturen kon pakken die wel stonden en pasten. Daar heb ik dus 5 jaar mee gedaan. Hunkerend naar een modernere bril, maar die stond dus ook echt heel goed. Dat was beter dan een modern montuur dat niet bij me past. Dat is nog erger dan schoenen. Je moet het wel iedere dag dragen.
Als je een tablet hebt kun je een app downloaden, foto maken van jezelf en via die app brillen passen op je foto
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Eyewear try on en eye max heten die apps
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:thomaaas schreef op 11 november 2012 @ 13:01:

[...]

Dit is dus bij uitstek een voorbeeld van een slechte opticien. Want no way dat dit bij mijn opticien zou gebeuren. Ik draag geen Ray Ban, (te standaard, teveel 13 in een dozijn, te snel op uitgekeken) en ik vind Ray Ban brillen niet eens persé duur. Duur betekend niet dat iets automatisch je goed staat, maar goedkoop betekend ook niet dat het je altijd maar goed zit of dat je het na 3 jaar nog steeds goed staat.

Een goede opticien adviseert je wat bij jou past, ongeacht of het montuur ¤100 of ¤500 euro kost. Sterker nog, bij mijn opticien zeg ik van te voren mijn budget, en daar gaat hij niet overheen, ongeacht hoe hoog of hoe laag. (Met passen let ik niet op prijs en pas ik alles, om een goed beeld te krijgen wat ik wil en wat me staat)

Nee, ik noem een bepaald montuur waarmee Ray-ban beroemd is geworden. Ik bedoel dan een montuur dat vooral als zonnebril werd verkocht. Dat is nu vintage en eindeloos gekopieerd. Ik heb er ook een zonnebril van gehad, maar dat was dus een kopie van dat model in een kleurtje. Ik heb hem nog liggen en hij staat me nog steeds. Net als een zonnebril model pilotenbril. Ik zag een paar weken geleden iemand op tv over trends. Dat oude model is nu weer erg populair. Nee, Ray-ban is niet automatisch mooi. Het viel me op dat het wel het een bijzonder ontwerp is en daarom een zekere prijs heeft gehad in andere tijden. Toen was het zijn prijs zeker waard vanwege de universele pasvorm van het model.

En ja, een goede opticien heeft niet altijd op voorraad en mag niet altijd bestellen. Ik heb zelf brillen voor 400 euro gehad en nu heb ik er twee voor elk 47,50. Was een toevalstreffer en de service is niet zo geweldig, maar eindelijk een bril die me staat en dan neem ik die service voor lief. Ik kan altijd een ander filiaal van ze zoeken waar ze wel weten wat service is. Anders betaal ik wel voor het bijstellen van een montuur bij de concurrent.
Ik heb een montuurloze bril en krijg er veel complimenten over. Ik heb namelijk ook geen brillengezicht, dus deze valt niet zo op.
Thomaaas haar bril staat haar inderdaad geweldig

(Rekeningnummer volgt Thomaaas)

Pearle e.d. vind ik ook niks. Ik kom al jaren bij de Brilservice.
quote:Star schreef op 11 november 2012 @ 14:06:

Thomaaas haar bril staat haar inderdaad geweldig

Pearle e.d. vind ik ook niks. Ik kom al jaren bij de Brilservice.

Hier ook Brilservice, na jarenlang een onafhankelijke opicien gehad te hebben, maar ik ben verhuisd.

Pearle e.d. heeft voor mij gewoon veel te weinig ervaring met hoge afwijkingen en de monturen zijn absoluut niet mijn smaak. Daarnaast, heel flauw, zijn hun fantastische aanbiedingen toch niet voor alle sterkes. Ik heb wel eens geinformeerd, maar verkoopster (ik hoop geen optometrist) wist me te vertellen dat er geen glazen bestaan van -13. Dat ik ze wel heb deed daar niet aan af, ik had vast de komma verkeerd
quote:Star schreef op zondag 11 november 2012 14:06 Thomaaas haar bril staat haar inderdaad geweldig

Pearle e.d. vind ik ook niks. Ik kom al jaren bij de Brilservice. Ik dacht zelf meer aan een bepaald merk chips uit een bepaald land. Maar als je liever geld hebt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven