Oorlog Oekraïne; Westerse berichtgeving versus elders

28-02-2022 11:02 476 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste dagen staan de media bol van de berichtgeving omtrent de oorlog in Oekraïne. Eerlijk, het raakt me behoorlijk. De beelden van mensen die worden gebombardeerd, hun huis en haard moeten verlaten, en daarnaast de vastberadenheid van het Oekraïense volk die hun land met alles wat ze hebben verdedigen.

Ondanks dat mijn roots er niet liggen, ben ik ontzettend trots op ze.

Ik ben vrij onderzoekend en nieuwsgierig ingesteld, en ben dan ook al dagen in de weer om het nieuws te volgen, van Nederlandse media tot cnn. Ook houdt ik bepaalde forum threads in de gaten waar filmpjes van de oorlog op komen.

Wat mij opvalt, is dat we echt maar één kant van de oorlog zien, die van Oekraïne. Ook in de media die wij voorgeschoteld krijgen, is alles pro-Oekraïne en Pro Westers, zonder tegengeluid.

Echter hoor ik ook geluiden wij westerlingen op diverse plekken worden weggezet als hypocriet, en zelfs als racisten (de effort die wij nu steken in het helpen van Oekraïne, vergeleken met andere landen zoals irak/afhanistan).

Nu weet ik dat er hier best veel forummers in andere landen, ook buiten de eu wonen.

Ik ben erg benieuwd, wat krijgen jullie mee op staatstelevisie, en is dit een ander geluid dan wij hier in Nederland horen?
Alle reacties Link kopieren
Interessant onderwerp, ik ben ook benieuwd. Ik heb een heleboel internationale collega’s van overal over de wereld. In Italië en Duitsland lijkt het voorgeschotelde beeld een beetje hetzelfde. Maar ik hoor van collega’s uit Hongarije andere verhalen. Ik kan niet inschatten of dat meer neutraal is of juist erg beïnvloed door Orban en pro-Russische media, het zal vast ergens in het midden liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, vind het ook wel interessant.

Alle reacties Link kopieren
Ik zei het gisterenavond ook. Scandinavisch land maar inderdaad Ukraines kant wordt belicht. De Russische zien we hier niet. En we zijn prachtisch buren.
Alle reacties Link kopieren
Even nagevraagd bij een collega uit India, zij nemen inderdaad geen standpunt in. Zij zegt dat in het nieuws vooral wordt gepraat over hoe Indiase inwoners van Ukraine gerepatrieerd kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben Russische vrienden en zij geven aan dat Poetin een moordenaar is. Zij staan totaal niet achter deze oorlog. In Rusland zijn veel protesten die met harde hand worden neergeslagen. Deze protesten vinden voornamelijk plaats in de grote steden. De mensen hier zijn over het algemeen hoger opgeleid en hebben meer toegang tot het internet waardoor ze een eigen mening kunnen vormen. Echter in de arme en achtergestelde gebieden zijn ze afhankelijk van de staatsmedia en zien ze ook dat de mensen daar pro Poetin zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Russische vrienden, zijn allemaal anti-Putin hoor, nu zijn die ook westers georiënteerd. Dat scheelt

Maar er zijn, ook in het westen, hele schrijnende gevallen, waarin wij belazerd zijn. Denk aan de golf-oorlog, en hoe we toen zijn voorgelogen
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is de berichtgeving hier redelijk eenzijdig, maar wat maakt dat uit? Dat verandert niets aan het feit dat Rusland Oekraïne binnengevallen is.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
    doornroosje9 schreef:
    28-02-2022 11:30
    Natuurlijk is de berichtgeving hier redelijk eenzijdig, maar wat maakt dat uit? Dat verandert niets aan het feit dat Rusland Oekraïne binnengevallen is.
    Maar als je Rus bent, en gelooft dat Oekraïne geregeerd wordt door Fascisten, dan voelt de inval als een bevrijdingsleger?
    Alle reacties Link kopieren
    (de effort die wij nu steken in het helpen van Oekraïne, vergeleken met andere landen zoals irak/afhanistan).

    Dus ‘ze’ vinden dat we nu ook veel minder zouden moeten doen, omdat we in hun ogen toen ook niet voldoende hebben gedaan?
    Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
    Alle reacties Link kopieren
    doornroosje9 schreef:
    28-02-2022 11:30
    Natuurlijk is de berichtgeving hier redelijk eenzijdig, maar wat maakt dat uit? Dat verandert niets aan het feit dat Rusland Oekraïne binnengevallen is.
    Voor mij maakt dat uit ja.

    Wij krijgen hier maar een bladzijde van een boek te lezen, terwijl voor een compleet beeld je van zoveel mogelijk kanten de standpunten/meningen zou moeten weten.

    Want zoals wij nu sancties opleggen en wapens e.d. sturen, wordt hier toegejuicht, terwijl op andere plekken op de wereld dit wordt veroordeeld. Want waarom nu wel, en op andere momenten niet?

    Onze overheden, de NAVO, EU, VS etc heeft overal een mening over, en veroordeeld alles en iedereen als het niet strookt met onze westerse waarden. Maar nu blijkt dat de bevolking blank en blond moet zijn voordat we echt met de vuist op tafel slaan.

    Persoonlijk ben ik het helemaal een met hoe we nu optreden, want ik zie Oekraïne als een van ons, onderdeel van de EU en die moeten we beschermen. Dit gevoel wat ik heb als ik de beelden zie, die had ik niet bij de beelden van syrië/afghanistan.

    Echter, onder andere in het Midden-Oosten kijken ze hier waarschijnlijk op een compleet andere manier naar.

    Dus de verhalen/berichtgeving van buiten onze Westerse Bubbel, daarmee schets je veel meer een beeld over hoe de wereldwijde kijk op deze situatie is.
    Alle reacties Link kopieren
    himalaya schreef:
    28-02-2022 11:33
    Dus ‘ze’ vinden dat we nu ook veel minder zouden moeten doen, omdat we in hun ogen toen ook niet voldoende hebben gedaan?
    Volgensmij word het meer gedraaid in de richting van "Nu het blanke overkomt staan ze er wel".
    Alle reacties Link kopieren
    lilalinda schreef:
    28-02-2022 11:33
      Maar als je Rus bent, en gelooft dat Oekraïne geregeerd wordt door Fascisten, dan voelt de inval als een bevrijdingsleger?
      Dus als er in België democratisch gekozen wordt voor het Vlaams blok, mogen wij dan ook binnenvallen? Of als Thierry hier wint in een gemeente, mag de boa van een andere gemeente dan ook zeggen ‘dat telt niet en ik arresteer je’?

      Niet dus.

      (Overigens word ik erg moe van het howaboutism. In elke historie zijn keuzes gemaakt waarvan je achteraf denkt - mwah. Maar dat mag je niet hinderen om vandaag een andere en betere keuze te maken).

      Llaten we onszelf niet wijsmaken dat npo hetzelfde soort staatstelevisie is als in Rusland. Ik vind ze juist erg zoeken naar het complete verhaal, inclusief de melding dat dat lastig te krijgen is op dit moment in de strijd. Tegenstanders krijgen ook de kans wat te zeggen, al is het nog zo onzinnig.

      Vergelijk dat maar eens met een tv zender waar je het woord oorlog niet mag gebruiken in een land waar de tegendemonstranten gearresteerd worden.
      Alle reacties Link kopieren
      Maar in hoeverre kan en mag een ander land ingrijpen bij een burgeroorlog, zoals in het Midden-Oosten?
      Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
      Alle reacties Link kopieren
      Maandag27 schreef:
      28-02-2022 11:41
      Dus als er in België democratisch gekozen wordt voor het Vlaams blok, mogen wij dan ook binnenvallen? Of als Thierry hier wint in een gemeente, mag de boa van een andere gemeente dan ook zeggen ‘dat telt niet en ik arresteer je’?

      Niet dus.

      (Overigens word ik erg moe van het howaboutism. In elke historie zijn keuzes gemaakt waarvan je achteraf denkt - mwah. Maar dat mag je niet hinderen om vandaag een andere en betere keuze te maken).

      Llaten we onszelf niet wijsmaken dat npo hetzelfde soort staatstelevisie is als in Rusland. Ik vind ze juist erg zoeken naar het complete verhaal, inclusief de melding dat dat lastig te krijgen is op dit moment in de strijd. Tegenstanders krijgen ook de kans wat te zeggen, al is het nog zo onzinnig.

      Vergelijk dat maar eens met een tv zender waar je het woord oorlog niet mag gebruiken in een land waar de tegendemonstranten gearresteerd worden.
      zeg ik dat??
      Alle reacties Link kopieren
      lilalinda schreef:
      28-02-2022 11:42
      zeg ik dat??
      Nee. Het was ook niet op jouw persoonlijk gericht.
      En ik nam meer tijd om te typen dan om te lezen wat er daarna kwam, waardoor het er rottig stond.
      Alle reacties Link kopieren
      lilalinda schreef:
      28-02-2022 11:33
        Maar als je Rus bent, en gelooft dat Oekraïne geregeerd wordt door Fascisten, dan voelt de inval als een bevrijdingsleger?
        Zouden veel Russen dat nog geloven? Het gaat daar niet goed, de coronacrisis is ook niet goed aangepakt en mss is daar nu ook ontevredenheid over de regering? Dan dit er nog bovenop?
        Life is short. Eat dessert first.
        Alle reacties Link kopieren
        doornroosje9 schreef:
        28-02-2022 11:48
        Zouden veel Russen dat nog geloven? Het gaat daar niet goed, de coronacrisis is ook niet goed aangepakt en mss is daar nu ook ontevredenheid over de regering? Dan dit er nog bovenop?
        ik spreek alleen westers georiënteerde Russen, dus ik kan het me slecht voorstellen

        Maar met de Golfoorlog zijn we toen enorm genaaid, door dat statement in de VN, door het meiske dat zogenaamd had gezien hoe Iraankse soldaten Koeweitse babys uit couveuses haalden en lieten sterven op de koude vloer
        helemaal gelogen en gescript van begin tot eind
        Alle reacties Link kopieren
        Één van mijn favo Russische zangers Radio Tapok heeft ook aangegeven dat hij absoluut niet achter de oorlog staat. Ik denk met hem vele andere Russen, ik zag een gigantisch protest in Moskou nadat Putin had gezegd dat ze niet mochten protesteren. Zowel de Russische bevolking as de Oekraïnse hebben ballen.
        Alle reacties Link kopieren
        Ik weet niet zo goed wat ik moet geloven.. Zag gisteren een filmpje van een vrouw uit Oekraïne die uitleg gaf over waarom zij zo blij zijn dat Rusland eindelijk iets doet.
        Had te maken met een verdrag.

        Aan de andere kant kan het ook weer afgesproken zijn. Aangezien Putin geen NWO wilt.

        Het is een groot raadsel en de enige die weten hoe het zit, zijn de mensen die de instructies geven.. Voor mij de reden om er niet in te gaan verdiepen (het opzoeken van) want je weet nooit 100% hoe het zit.
        Alle reacties Link kopieren
        Adam_020 schreef:
        28-02-2022 11:38
        Volgensmij word het meer gedraaid in de richting van "Nu het blanke overkomt staan ze er wel".
        Het overkomt nu de buurman
        Alle reacties Link kopieren
        Ik vind dit een zeer dubieus topic. Het is een uitnodiging om allemaal incidenten te benoemen om aan te geven hoe slecht de Westerse fake-news staatsmedia wel niet zijn.

        Ja, er worden fouten gemaakt en sommige verhalen die gebracht worden moeten achteraf worden herzien. Dat doet niets af aan het feit dat de media hun best doen om feiten te verschaffen zoals die er op dat moment liggen.
        Alle reacties Link kopieren
        Champoo schreef:
        28-02-2022 12:22
        Ik vind dit een zeer dubieus topic. Het is een uitnodiging om allemaal incidenten te benoemen om aan te geven hoe slecht de Westerse fake-news staatsmedia wel niet zijn.

        Ja, er worden fouten gemaakt en sommige verhalen die gebracht worden moeten achteraf worden herzien. Dat doet niets af aan het feit dat de media hun best doen om feiten te verschaffen zoals die er op dat moment liggen.
        In een uitzending van OVT (radio1 zondagochtenden) ging het laatst over het onderwerp. En dat nog te vaak, journalisten hun bronnen niet goed onderzoeken. Afgaan op 1 enkele getuige bijvoorbeeld en hoe kwalijk dat kan uitpakken
        En hoe link dat is, omdat je juist op hem wil kunnen vertrouwen in dit soort situaties
        Alle reacties Link kopieren
        Ik vind dit helemaal geen dubieus topic. Zeer interessante vraag.

        Ik denk dat we best kunnen stellen dat "de media" er niet alleen op geënt is om feiten te verschaffen. Het nieuws dat je voorgeschoteld krijgt is geframed, gekleurd en mogelijk (te) beperkt. Hartstikke verstandig (en interessant) om verschillende media in de gaten te houden om een compleet beeld te vormen.

        Wat in deze situatie (voor mij) een totaal nieuwe dimensie toevoegt is social media. Het is nu natuurlijk niet alleen de media die informatie deelt, Jan met de Pet filmt een invasie of een ontploffende bom vanuit zijn slaapkamer en wij kijken via Instagram mee... Hele bizarre ervaring.
        Alle reacties Link kopieren
        lilalinda schreef:
        28-02-2022 12:06
        ik spreek alleen westers georiënteerde Russen, dus ik kan het me slecht voorstellen

        Maar met de Golfoorlog zijn we toen enorm genaaid, door dat statement in de VN, door het meiske dat zogenaamd had gezien hoe Iraankse soldaten Koeweitse babys uit couveuses haalden en lieten sterven op de koude vloer
        helemaal gelogen en gescript van begin tot eind
        Ik las gisteren met een half oog ook zoiets over een foto van een vrouw die afgelopen dagen op allerlei voorpagina's stond.

        Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
        Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

        Terug naar boven