Spanningen Rusland en Amerika Deel 2

10-03-2022 12:52 2152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
actueel/spanningen-rusland-en-amerika/l ... 485480/127 Deel 1

Vervolg op deel 1
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Thoth schreef:
11-03-2022 10:39
We gaan toch niet Wierd Duk als autoriteit opvoeren? Iemand die tot voor kort iedereen die waarschuwde voor het gevaar van Rusland zo ongeveer als gek bestempelde en nu toch gewoon weer het hoogste woord heeft. Ik weet dat die man in Rusland gewoon heeft, maar dat maakt hem niet persé deskundig.

Afbeelding

In Trouw vandaag een interessante opinie van Peter van Bergeijk, hoogleraar internationale economie over het nut van economische sancties.
Ook hij geeft aan dat de huidige, gematigde sancties niet werken maar pleit er juist voor dee fors te intensiveren.




https://www.trouw.nl/opinie/deze-sancti ... ~b17ab319/
Het was niet zozeer een mening, maar een weergave van wat hij heeft gehoord. Daar is deskundigheid niet voor vereist.

Die hoogleraar mag van mij nog eens extra gaan nadenken. De reden waarom de sancties tegen Saddam niet werkten zijn exact gelijk aan de reden waarom ze niet werken tegen Rusland. Putin meent net zo goed dat hij geen alternatief heeft.

Wat ik eerder al schreef: een regime dat al besloten heeft tot oorlog voeren, heeft al aangegeven bereid te zijn tot het uiterste te gaan en dus helpen sancties nooit in zo’n situatie.

Iran was totaal anders. Dat ging om het stoppen van een ontwikkeling die sowieso niet liep zoals ze wilden.

Daarnaast, wat ik eerder al schreef: Europa houdt het waarschijnlijk minder lang vol. Want Rusland kan gewoon de bevolking in een warm huisje houden met voldoende eten, plus de bevolking goed onder de duim houden. Als in Europa straks mensen in de kou zitten en honger leiden (want dat is feitelijk wat gaat gebeuren, men kan de energierekening en de boodschappen niet meer volledig betalen), dan gaat ze echt in opstand komen.

Dat alles nog even afgezien van het risico op een derde wereldoorlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thoth schreef:
11-03-2022 10:39
We gaan toch niet Wierd Duk als autoriteit opvoeren? Iemand die tot voor kort iedereen die waarschuwde voor het gevaar van Rusland zo ongeveer als gek bestempelde en nu toch gewoon weer het hoogste woord heeft.


https://www.trouw.nl/opinie/deze-sancti ... ~b17ab319/
Je weet dat dit zo ongeveer voor heel West Europese leiders ook gold? Merkel, Macron, Rutte.
Of een Maarten van Rossem. De VS tot een paar maanden geleden. Eigenlijk dacht zo ongeveer iedereen dat in het Westen. Enkel een hele kleine groep niet.
Dokje schreef:
11-03-2022 12:35
Je weet dat dit zo ongeveer voor heel West Europese leiders ook gold? Merkel, Macron, Rutte.
Of een Maarten van Rossem. De VS tot een paar maanden geleden. Eigenlijk dacht zo ongeveer iedereen dat in het Westen. Enkel een hele kleine groep niet.
En sterker nog: ik denk nog altijd als een paar maanden geleden duidelijk was gemaakt dat Oekraïne noch bij de Navo, noch bij de EU zou komen, dat standpunt nog steeds hetzelfde zou zijn.

Maar goed, ik weet dat niet iedereen Wierd Dus hoog heeft zitten, maar ik gebruikte hem dan ook niet als autoriteit.
toffifee schreef:
11-03-2022 10:57
Poetin: vrijwilligers uit Midden-Oosten mogen vechten voor Rusland

President Poetin heeft duizenden strijders uit het Midden-Oosten groen licht gegeven om tegen Oekraïne te vechten. Volgens de minister van Defensie staan er 16.000 vrijwilligers klaar om samen met de Russische troepen te vechten.

Over mensen die vanuit andere landen komen om Oekraïne te helpen zei Poetin: "We zijn hiervan op de hoogte en het gaat tegen alle normen in."

Ach uiteraard, hier spreekt de man die met twee maten meet.

Ik begrijp heel goed dat Oekraïners uit de hele wereld teruggaan om te vechten voor hun land, maar waarom zouden vrijwilligers uit het midden oosten hier met gevaar voor eigen leven willen vechten, gratis en voor niets?
Twee maten zie ik continu. Indertijd vertrokken Nederlanders naar Syrië om te vechten tegen de gruweldaden van Assad. Die mensen worden thans vervolgd (wat natuurlijk ook te maken heeft met het feit dat ze zich aansloten bij een groep die niet helemaal fris in de bol was, maar ook destijds werd dat al bezien als iets wat niet ok was). Maar nu lees ik verhalen over helden die gaan vechten.

Weet je, van mij mag iedereen die daar trek in heeft gaan vechten, alleen wel met de consequentie dat je paspoort wordt ingetrokken en je nooit meer terug mag komen. Ongeacht waar je gaat vechten (tenzij natuurlijk gewoon als soldaat in het Nederlandse leger).
DS1971 schreef:
11-03-2022 12:38
En sterker nog: ik denk nog altijd als een paar maanden geleden duidelijk was gemaakt dat Oekraïne noch bij de Navo, noch bij de EU zou komen, dat standpunt nog steeds hetzelfde zou zijn.
Je gaat een land toch niet verbieden ooit bij de EU te willen? Dan zou je als EU je eigen democratische grondbeginsel tenietdoen. Bovendien zou je Poetin daarmee in de kaart spelen. Geef je die een vinger, dan neemt hij de hele hand.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
11-03-2022 12:42
Twee maten zie ik continu. Indertijd vertrokken Nederlanders naar Syrië om te vechten tegen de gruweldaden van Assad. Die mensen worden thans vervolgd (wat natuurlijk ook te maken heeft met het feit dat ze zich aansloten bij een groep die niet helemaal fris in de bol was, maar ook destijds werd dat al bezien als iets wat niet ok was). Maar nu lees ik verhalen over helden die gaan vechten.

Weet je, van mij mag iedereen die daar trek in heeft gaan vechten, alleen wel met de consequentie dat je paspoort wordt ingetrokken en je nooit meer terug mag komen. Ongeacht waar je gaat vechten (tenzij natuurlijk gewoon als soldaat in het Nederlandse leger).

Jep inderdaad met twee maten meten. Degene die vechten aan Oekrainse zijde zijn de good guys en degene die aan de zijde van de agressor vechten zijn de bad guys dus paspoort afpakken.

Diegene die destijds tegen Assad vochten, waren vooral IS'ers die ook dat extreme gedachtengoed van dood en onderdrukking aanhingen. Er zijn ook wat ex militairen geweest die aan de zijde van de Koerden meevochten en dat is oogluikend of met een berisping ofzo toegestaan. Zoals het hoort.
snug schreef:
11-03-2022 13:20
Je gaat een land toch niet verbieden ooit bij de EU te willen? Dan zou je als EU je eigen democratische grondbeginsel tenietdoen. Bovendien zou je Poetin daarmee in de kaart spelen. Geef je die een vinger, dan neemt hij de hele hand.
Ik heb dit volgens mij al een paar keer tegen jou gezegd, maar vooruit dan, nog een keer in Jip en Janneketaal dan maar:

Je kan als club gewoon een ledenstop afkondigen. En dan maakt het niet uit wat niet-leden allemaal willen.

Dat is heel democratisch. We hebben tegen Putin ook keihard en definitief nee gezegd ten aanzien van zowel de EU als de Navo. Wat natuurlijk ook mag.
Alle reacties Link kopieren Quote
De tegengeluiden in Rusland worden toch ook wat feller. Zelfs op de staatstelevisie:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1321541 ... -nog-erger
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Net overigens een interessant gesprek gehad met een collega. Hij gaf aan dat hij vermoedt dat de VS hoopt niet alleen de Russen in default te jagen, maar juist ook China. China is aangeschoten wild momenteel (ze hebben veel interne problemen, onder meer met vastgoed) en juist daarom zou de VS nu gekozen hebben voor de huidige opstelling.

Hij was ook heel kritisch, want dit raak niets alleen Rusland en China, maar alle opkomende markten. En daar waar men minder rijk is, gaat deze crisis heel hard inslaan. Niet een energiecrisis, maar een voedselcrisis. Naar zijn mening zal dit conflict kunnen leiden tot tekorten in veel landen en hongersnood. Waarmee decennia aan progressie teniet kan worden gedaan.

Eens temeer een reden om te hopen dat de rust heel snel kan wederkeren.

Ja, ik weet het: meest waarschijnlijk ijdele hoop.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
11-03-2022 14:00
Net overigens een interessant gesprek gehad met een collega. Hij gaf aan dat hij vermoedt dat de VS hoopt niet alleen de Russen in default te jagen, maar juist ook China. China is aangeschoten wild momenteel (ze hebben veel interne problemen, onder meer met vastgoed) en juist daarom zou de VS nu gekozen hebben voor de huidige opstelling.

Hij was ook heel kritisch, want dit raak niets alleen Rusland en China, maar alle opkomende markten. En daar waar men minder rijk is, gaat deze crisis heel hard inslaan. Niet een energiecrisis, maar een voedselcrisis. Naar zijn mening zal dit conflict kunnen leiden tot tekorten in veel landen en hongersnood. Waarmee decennia aan progressie teniet kan worden gedaan.

Eens temeer een reden om te hopen dat de rust heel snel kan wederkeren.

Ja, ik weet het: meest waarschijnlijk ijdele hoop.
Heel interessant inderdaad, als je het kleine detail van een Russische invasie in Oekraine even buiten de vergelijking houdt, waar die sancties de reactie op zijn.
lientje69 schreef:
11-03-2022 13:57
De tegengeluiden in Rusland worden toch ook wat feller. Zelfs op de staatstelevisie:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1321541 ... -nog-erger
Die worden niet meer uitgenodigd voorlopig. Komen er andere gasten die vervolgens iets anders zeggen. Weet je wat het grootste probleem is: als je iets gelooft, dan ben je veel meer geneigd om iets te geloven wat dat bevestigt en ga je alles betwijfelen wat dat tegenspreekt. Dus het zal niet zo zijn dat iemand die het officiële verhaal gelooft (en dat wordt heel mooi gebracht) meteen denkt dat hij het fout heeft. Die denkt dan: wat een idioot.

Een mooi voorbeeld is Shell met de Brent Spar. Shell wilde de opslaginstallatie laten afzinken, want dat was de veiligste keuze en ook de milieuvriendelijkste keuze.

Greenpeace dacht daar anders over en zorgde dat er wereldwijd protest kwam, zowel van mensen die gewoon meedoen met het protest, maar waarvan je niet kan verwachten dat die zich inlezen, als van politici, waarvan je mag verwachten dat die zich wel inlezen. Het onderzoek van Greenpeace was broddelwerk (zat er een factor 1000 naast... ja, duizend!), maar geen enkel rapport kon nog iemand overtuigen. Zwart op wit was er bewijs dat Shell gelijk had, maar niemand die nog wilde luisteren.

Zo hebben we overigens ook 40 jaar lang kernenergie tegengehouden. Ook op basis van onzin. Allemaal bewezen onzin, maar niemand wilde luisteren.

Als beleidsmakers, wat toch verstandige en ter zake deskundige mensen zijn, niet eens overtuigd kunnen worden met goede rapporten (tot wel decennia lang aan toe), wat verwacht je dan van iemand die toevallig tv kijkt. ;)
DS1971 schreef:
11-03-2022 13:55
Ik heb dit volgens mij al een paar keer tegen jou gezegd, maar vooruit dan, nog een keer in Jip en Janneketaal dan maar:
Hou eens op met die denigrerende toon, wil je. Jij weet best dat we het hier nog niet eerder over hadden. Als je zo bang voor de bom bent kun je beter een kalmeringstabletje slikken dan hier forummen.
zurimat schreef:
11-03-2022 14:04
Heel interessant inderdaad, als je het kleine detail van een Russische invasie in Oekraine even buiten de vergelijking houdt, waar die sancties de reactie op zijn.
Ja, als jij wil blijven negeren dat heel veel deskundigen aan hebben gegeven dat die invasie met een andere opstelling van de VS te voorkomen was geweest, dan lijkt de wereld al snel zo zwart-wit.

Natuurlijk had Putin ook niet aan kunnen vallen en had hij daar het recht niet toe, maar het is bepaald niet abnormaal voor de VS om strategisch om te gaan met dit soort zaken en daar gebruik van te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
11-03-2022 13:20
Je gaat een land toch niet verbieden ooit bij de EU te willen? Dan zou je als EU je eigen democratische grondbeginsel tenietdoen. Bovendien zou je Poetin daarmee in de kaart spelen. Geef je die een vinger, dan neemt hij de hele hand.
De EU heeft toetredingscriteria. Voldoet een land niet, dan is het antwoord nee.
snug schreef:
11-03-2022 14:13
Hou eens op met die denigrerende toon, wil je. Jij weet best dat we het hier nog niet eerder over hadden. Als je zo bang voor de bom bent kun je beter een kalmeringstabletje slikken dan hier forummen.
Je hebt gelijk, het was met iemand anders. Excuses.
Dokje schreef:
11-03-2022 14:16
De EU heeft toetredingscriteria. Voldoet een land niet, dan is het antwoord nee.
Zeker. Heel wat anders dan een land bij voorbaat uitsluiten, daar ging het over.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
11-03-2022 14:14
Ja, als jij wil blijven negeren dat heel veel deskundigen aan hebben gegeven dat die invasie met een andere opstelling van de VS te voorkomen was geweest, dan lijkt de wereld al snel zo zwart-wit.

Natuurlijk had Putin ook niet aan kunnen vallen en had hij daar het recht niet toe, maar het is bepaald niet abnormaal voor de VS om strategisch om te gaan met dit soort zaken en daar gebruik van te maken.
Ik negeer dat niet alleen, het is ook je reinste onzin. De VS noch iemand anders was in staat om die invasie speciale militaire missie te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
11-03-2022 14:21
Zeker. Heel wat anders dan een land bij voorbaat uitsluiten, daar ging het over.
Waarom zou je niet een land bij voorbaat uit kunnen sluiten als dat geopolitiek verstandig is? Èn zo'n land toch niet echt in aanmerking komt? In het kader van belangenafweging kan dat toch gewoon?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het Russische konvooi is in beweging gekomen blijkt uit Amerikaanse satelietbeelden. Ze hebben zich inniddels verspreid over de regio.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren Quote
lientje69 schreef:
11-03-2022 13:57
De tegengeluiden in Rusland worden toch ook wat feller. Zelfs op de staatstelevisie:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1321541 ... -nog-erger
Gelezen. Mooi. Ondanks dat hier de media wellicht ook gekleurd is, mogen en kunnen we onze eigen informatie vergaren en mening vormen. Een groot goed. In tegenstelling tot de indoctinatie van Rusland. Het is echt van de zotte dat andere meningen dan die van Putin niet geuit mogen worden of anders voor een gevangenisstraf zorgen.
zurimat schreef:
11-03-2022 14:44
Ik negeer dat niet alleen, het is ook je reinste onzin. De VS noch iemand anders was in staat om die invasie speciale militaire missie te voorkomen.
Goh, jij weet het beter dan deskundigen? Nee, dan heb je gelijk.
Dokje schreef:
11-03-2022 15:10
Waarom zou je niet een land bij voorbaat uit kunnen sluiten als dat geopolitiek verstandig is? Èn zo'n land toch niet echt in aanmerking komt? In het kader van belangenafweging kan dat toch gewoon?
Sterker nog, dat hebben we gewoon gedaan met Rusland.
toffifee schreef:
11-03-2022 15:33
Gelezen. Mooi. Ondanks dat hier de media wellicht ook gekleurd is, mogen en kunnen we onze eigen informatie vergaren en mening vormen. Een groot goed. In tegenstelling tot de indoctinatie van Rusland. Het is echt van de zotte dat andere meningen dan die van Putin niet geuit mogen worden of anders voor een gevangenisstraf zorgen.
Weten we nog de lab theorie ten aanzien van Corona. Dat mocht ook niet in het Westen en werd gecensureerd. Terwijl de overheid in de VS in ieder geval wist dat het een realistische mogelijkheid was.

Dus zo vrij zijn we hier ook niet. Anders, dat wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
11-03-2022 15:49
Weten we nog de lab theorie ten aanzien van Corona. Dat mocht ook niet in het Westen en werd gecensureerd. Terwijl de overheid in de VS in ieder geval wist dat het een realistische mogelijkheid was.

Dus zo vrij zijn we hier ook niet. Anders, dat wel.
Ja, dat schreef ik al. Wij worden niet in de gevangenis gegooid als we een andere mening hebben dan Rutte (en dit op een normale manier uiten).
Alle reacties Link kopieren Quote
lientje69 schreef:
11-03-2022 13:57
De tegengeluiden in Rusland worden toch ook wat feller. Zelfs op de staatstelevisie:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1321541 ... -nog-erger
Ik kan het artikel niet lezen. Waar gaat het over?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven