Altijd en overal muziek en geluid
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:34
Voel me nu echt een oude taart maar even een klaagtopic. Het valt me steeds weer op dat je werkelijk overal waar je tegenwoordig komt, muziek of de radio hoort. Of je nou boodschappen haalt bij de AH, door een winkelcentrum loopt, in de wachtkamer bij de tandarts zit (of in de stoel) echt overal is er geluid. Zo irritant! Voor mijn gevoel word het echt opgedrongen, want het staat niet bepaald zacht. Wie zegt dat het ik muziek wil horen tijdens het boodschappen halen of dat het mijn muzieksmaak is? Ook het gelal van radio dj’s die zogenaamd geinig zitten te doen kan me gestolen worden. Reclameblokken en jingles. Allemaal op stand 10. Kan dit niet stoppen?
Zo ik ben het kwijt
Zo ik ben het kwijt

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:59
Ja masterchef, geluid was echt de hel! Leuk programma maar ik werd gek van het geluid.nerdopviva schreef: ↑05-08-2025 17:45Nou inderdaad, waarom is dat? Het gaat toch om de uitleg. Mij valt vooral de muziek in tv-programma's op. Ik vind Masterchef een leuk programma en ik heb geprobeerd ernaar te kijken, maar ik werd compleet overprikkeld door de constante muziekjes. Alle stilte moet worden opgevuld.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:59
Lady*Voldemort schreef: ↑05-08-2025 16:57Ik vind muziek niet zo erg, maar die telefoongesprekken kunnen mij ook gevoeglijk worden gestolen. Dat er dan zo'n eenzame kerel over straat loopt die blijkbaar met behulp van een headset aan het vergaderen is, op windkracht tien. Daar krijg ik echt moordneigingen van. En nee, het zijn echt niet alleen jongeren. Ik zie ook meer dan genoeg ouwe besjes die hun dagelijkse beslommeringen luidkeels in hun telefoon lopen te schreeuwen tijdens het winkelen.
Eens.
Ik word buiten continu omringd door mensen die telefonisch erg druk in gesprek zijn: op straat lopend of fietsend, in winkels, in het ov. Het tettert maar door. Ook als je voor een stoplicht staat te wachten, dan vang je hele gesprekken op.
Muziek in de supermarkt vind ik dan wel weer erg leuk. Ik zing graag mee, zachtjes dus niet voluit.

En in de bioscoop vind ik het volume ook altijd véél te hard staan. Vooral de reclame vooraf. Al zijn dan natuurlijk al die knisperende chipszakken en gefluister/gepraat van mede-bioscoopbezoekers dan weer niet te horen.

Vogelgeluiden vind ik geweldig, daar geniet ik echt van. Net als de kerkklokken op zondagochtend.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:11
Dan klaag ik ook mee, vind het zo vreselijk irritant. Kan toch al niet zoveel tegen prikkels en dan overal die muziek. Daarom ging ik ook nooit naar Blokker. En muziek aan en ook nog een tv met een reclame erop. En die stond nog lekker hard ook. Te veel geluiden voor mij! Ren ook regelmatig een winkel uit. Als het te druk is en er ook nog muziek aanstaat, dan ben ik weg.
Benzinestations ook. Dat er binnen muziek aanstaat vind ik nog niet eens zo erg. Maar waarom moet het ook op te toiletten zo hard aanstaan? Ik wil gewoon even rustig plassen.
In restaurants vraag ik altijd om een plek ver weg van de speakers. Anders kan ik mezelf en mijn gezelschap niet eens verstaan.
Benzinestations ook. Dat er binnen muziek aanstaat vind ik nog niet eens zo erg. Maar waarom moet het ook op te toiletten zo hard aanstaan? Ik wil gewoon even rustig plassen.
In restaurants vraag ik altijd om een plek ver weg van de speakers. Anders kan ik mezelf en mijn gezelschap niet eens verstaan.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:15
Maar het is nu en, en, en, en. Muziek in de supermarkt was er in de jaren 80 ook.Waitingforthenight schreef: ↑05-08-2025 16:53Muziek in de supermarkt is toch niet van tegenwoordig? 20 jaar geleden iig ook al (God wat was dat irritant, die band op loop als je aan het werk was). Maar ik kan me je ergernis op veel plekken voorstellen.
Maar het bellen op straat, als je aan het winkelen bent of op het OV staat te wachten, in het OV zelf, wachtkamers waar dan ook, in de rij in winkels was er toen niet.
Muziek op de gekste plekken, keiharde muziek in de winkels, op straat vanuit speakers door vnl scooterrijders en fietsers en auto's had je in die tijd niet of in ieder geval stukken minder.
Het is gewoon nooit stil, zeker niet in de stad daar komt ook nog eens verkeer bij maar ik merk ook steeds meer hier in deze kleine gemeente dat er altijd wel iemand staat te bellen. Tegenwoordig in de wachtkamer van de huisarts nog de telefoon aan het oor als ze worden opgehaald door de arts en meelopen naar de spreekkamer. Ik vind dat ronduit onbeschoft maar ik ben ondertussen ook wel een ouwe zeur aan het worden misschien.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:17
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:19
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:19
Sabeltandcavia schreef: ↑05-08-2025 17:20Ik klaag mee. Wachtmuziek als je in de wacht staat aan de telefoon blijft urenlang als een oorwurm in mijn hoofd hangen (zou aan ADHD kunnen liggen). Instructievideo's of nieuwsvideo's hebben al-tijd achtergrondmuziek wat het moeilijk maakt me op het onderwerp te concentreren omdat ik het niet kan filteren. Goddank hebben mijn buren nooit muziek aan in de tuin, want dat lijkt me de hel. Thuis is de plek waar ik tot rust kan komen en ontprikkelen. Ik luister al meer dan 10 jaar niet meer naar de radio. Ik heb er niet eens een en ik mis het totaal niet.
Ik heb al jaren geen tv. Ding hangt aan de muur maar al jaren niet meer aan gehad. Ook geen behoefte aan. Lekker rustig zo.
En gelukkig aan beide kanten buren die hier hun hele leven al wonen en rust en stilte zijn gewend. Ik vrees met grote vreeze als deze mensen hier weg gaan.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:22
Muziek op zich vind ik niet zo storend, daar zal ik niet zo snel overprikkeld van raken. Wel van erg harde muziek, maar vooral van meerdere geluidsbronnen tegelijk.
Muziek in een winkel? Prima. Maar muziek, plus een huilend kind plus iemand die tegen me praat plus hard pratende klanten...ja, dat gaat redelijk snel mis bij mij.
Mijn man heeft dat totaal niet. Als hij vrij is geweest en ik niet, kan ik bij ongeveer dit tafereel thuiskomen: televisie staat aan, inclusief geluid. Man staat te koken met de afzuigkap aan. Man heeft ondertussen muziek aan staan, vrij hard om de televisie en de afzuigkap te overstemmen. Hond is hysterisch blij en springt dertig keer een gat in de lucht, waarvan achtentwintig keer voor mijn voeten. Kind deed vroeger ook nog een duit in het zakje, maar komt nu meestal pas naar beneden als we gaan eten, als hij überhaupt thuis is.
Muziek in een winkel? Prima. Maar muziek, plus een huilend kind plus iemand die tegen me praat plus hard pratende klanten...ja, dat gaat redelijk snel mis bij mij.
Mijn man heeft dat totaal niet. Als hij vrij is geweest en ik niet, kan ik bij ongeveer dit tafereel thuiskomen: televisie staat aan, inclusief geluid. Man staat te koken met de afzuigkap aan. Man heeft ondertussen muziek aan staan, vrij hard om de televisie en de afzuigkap te overstemmen. Hond is hysterisch blij en springt dertig keer een gat in de lucht, waarvan achtentwintig keer voor mijn voeten. Kind deed vroeger ook nog een duit in het zakje, maar komt nu meestal pas naar beneden als we gaan eten, als hij überhaupt thuis is.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:23
Helemaal eens, muziek kan geluiden overstemmen die ik veel storender vind.MrsNiceGuy schreef: ↑05-08-2025 18:17Ik ben altijd blij als muziek andere irritante geluiden van mensen overstemt of wat vermindert. Ik word net gek van luid ademende, etende, snuffende, sloffende, enz mensen. Doe mij dan maar muziek.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:31
Hier momenteel eksters en meeuwen met nesten in de tuin. Die eksters wil ik afschieten. Echt vreselijk.Itsnojoke schreef: ↑05-08-2025 17:44Harde wind vind ik alleen vervelend als ik buiten ben. Het geluid van de wind als ik zelf binnen ben, kan ik wel buitensluiten.
Vogels hangt sterk af van het geluid. Een beetje goedmoedig getjilp terwijl ik buiten zit, prima. Parkieten, papegaaien of aanverwante? Niet te doen, dat geluid snijdt dwars door me heen. De kippen van de buren kunnen ook vreselijk tekeer gaan, heel onaangenaam geluid, als kokhalzen.
Regen als je in bed ligt vindt mijn man ook heerlijk rustgevend. Ik doe dan oordopjes in.
Allemaal niet zo lastig hoor, valt wel mee. Al heb ik wel eens geprobeerd om uit te leggen aan een enkeling hoe ik harde wind ervaar, maar ik stuit alleen maar op verbaasde blikken en onbegrip. Ik begrijp op mijn beurt best dat sommige mensen het heerlijk vinden om op het strand lekker uit te waaien, als ik het maar niet hoeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:35
Itsnojoke schreef: ↑05-08-2025 18:22Muziek op zich vind ik niet zo storend, daar zal ik niet zo snel overprikkeld van raken. Wel van erg harde muziek, maar vooral van meerdere geluidsbronnen tegelijk.
Ik heb hier ook zo vaak ruzie om gehad. Woon alleen en dat is veel beter voor mij maar ook voor de ander. Ik zou deze situaties niet eens meer aankunnen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:51
Harde muziek is ook één van de redenen waarom je me nooit in een sportschool zult zien. Keiharde takkeherrie (kan het niet eens muziek noemen). Het zou een opzwepend effect moeten hebben maar ik krijg er moordneigingen van. Als sportscholen ooit met een prikkelarm ouwelullenuurtje komen met muziek die zacht staat en het liefst jaren 70 disco, dan wil ik een bezoek heel misschien overwegen.
Ik vind hier dingen van.
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:06
Ik heb wel collega's die altijd maar de radio aan willen hebben, vreselijk. Dat domme geouwehoer, daar heb ik helemaal niks mee. Bij de tandarts of huisarts heb ik nog nooit muziek gehoord. In de winkels vrij zachtjes, behalve bij hippe winkels, daar staat het soms vrij luid. Ik stoor me daar helemaal niet aan. Waar ik me wel aan stoor is dat ze vroeger, of nou ja, tot een paar jaar terug, in de stad altijd gezellig kerst en sinterklaas liedjes speelden door de luisprekers buiten. Gaf een heel leuk sfeertje. Dat is totaal weg in de steden waar ik vaak kom.
Maar het is voor iedereen anders denk ik. Ik kan me bijvoorbeeld mateloos storen aan wanneer je tijdens het winkelen ergens een kopje koffie neemt en iedereen loopt luid door elkaar heen te kakelen. Krijg daar echt een error van soms. Maar goed, het hoort er allemaal bij.
Maar het is voor iedereen anders denk ik. Ik kan me bijvoorbeeld mateloos storen aan wanneer je tijdens het winkelen ergens een kopje koffie neemt en iedereen loopt luid door elkaar heen te kakelen. Krijg daar echt een error van soms. Maar goed, het hoort er allemaal bij.
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:32
Fijn dat er meer van die 'gekken' zijn! Ik kan daar dus echt niet tegen! (Wat mensen dus gek vinden!). Dit is de grootste reden om lang haar te hebben, dat indien gewenst strak naar achteren in een vlecht kan! Dat haar in je gezicht, kleren die flapperen, brrrrr.
Binnen vind ik wind dan wél weer een lekker geluid. Lekker knus!
Waar ik ook echt totaal de weg van kwijt kan raken is het zonlicht door de bomen of in een stad of zo als je rijdt. Wel-niet-wel-niet-zon die in je gezicht knippert!

dinsdag 5 augustus 2025 om 19:45
Bij 'mijn' Albert Heijn hebben ze een soort Hawaiiaanse poppen staan die muziek maken. Moet je ff op zo'n grote rode knop drukken en dan gaan ze een minuut ofzo 'dansen' en muziek maken. Leuk voor de kinderen nu het vakantie is.
Ik was met mijn ASS-zoon daar toen dat ding werd geïnstalleerd, dus iedere keer die knop weer ingedrukt. En echt KEIHARD!!!! We zijn weggegaan. Konden niet meer nadenken over boodschappen.
Inmiddels is het volume lager gezet.

Ik was met mijn ASS-zoon daar toen dat ding werd geïnstalleerd, dus iedere keer die knop weer ingedrukt. En echt KEIHARD!!!! We zijn weggegaan. Konden niet meer nadenken over boodschappen.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:49
Heb je ook wel eens afgerekend bij de zelfscan van de Kruidvat?Solomio schreef: ↑05-08-2025 19:45Bij 'mijn' Albert Heijn hebben ze een soort Hawaiiaanse poppen staan die muziek maken. Moet je ff op zo'n grote rode knop drukken en dan gaan ze een minuut ofzo 'dansen' en muziek maken. Leuk voor de kinderen nu het vakantie is.![]()
Zo knetterend hard, niet normaal gewoon!
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:56
Haha, ja, vreselijk.
Ik las ergens dat je een andere taal kunt instellen en dat ie dan zachter is.
Overigens is ie niet bij elke Kruidvat zo hard, is me opgevallen.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:56
Haha, ja, dat herken ik ook wel een beetje!
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:00
Ja, dat werkt echt! Gewoon Engels selecteren en dan praat die vrouw niet meer. Een verademing

Nothing happens for a reason
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:01
Echt overal lawaaiige muziek stoor ik mij ook aan. Vooral keiharde muziek voor de gezelligheid. Ik was laatst bij een opening van een winkel, en daar stond de muziek zo hard dat ik weggevlucht ben.
Ook bij pretparken heb je overal muziek.. dus ik heb tegenwoordig oordopjes mee, echt ideaal.
Ook bij pretparken heb je overal muziek.. dus ik heb tegenwoordig oordopjes mee, echt ideaal.
groentuintje wijzigde dit bericht op 05-08-2025 20:03
21.92% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:02
Ken je die mop van die cavia die niet meer verder durfde te rijden en de wegenwacht belde omdat er een lampje knipperde op het dashboard? Dat was dus geen lampje. Het was een lange rechte weg met hoge bomen en de zon van opzij. Zelden heeft die cavia zich zo blond gevoeld toen de wegenwachtmeneer daar na anderhalf uur wachten achter kwam.

Ik vind hier dingen van.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:05
Ik ben ooit een keer met de kids naar zo’n dansschool geweest, maar na 5 minuten wilde de kids ( en ik) gillend weer weg. Keiharde muziek, moet toch niet goed zijn voor die kinder-orenSabeltandcavia schreef: ↑05-08-2025 18:51Harde muziek is ook één van de redenen waarom je me nooit in een sportschool zult zien. Keiharde takkeherrie (kan het niet eens muziek noemen). Het zou een opzwepend effect moeten hebben maar ik krijg er moordneigingen van. Als sportscholen ooit met een prikkelarm ouwelullenuurtje komen met muziek die zacht staat en het liefst jaren 70 disco, dan wil ik een bezoek heel misschien overwegen.

Voor iedereen een groene tuin

dinsdag 5 augustus 2025 om 20:14
Het geluid van eksters, papegaaien, meeuwen, hebben we hier geen last van. Eksters zitten er wel, maar horen we niet veel. Meeuwen en papegaaien zitten hier gelukkig niet.
In deze gevallen kan ik me het wel voorstellen om last te hebben van vogelgeluiden.
Ik ben echt allergisch voor muziek bij buren als ze in de tuin zitten. Gelukkig komt dat in onze huidige buurt niet vaak voor. In onze oude buurt wel en ik werd er echt horendol van.
In deze gevallen kan ik me het wel voorstellen om last te hebben van vogelgeluiden.
Ik ben echt allergisch voor muziek bij buren als ze in de tuin zitten. Gelukkig komt dat in onze huidige buurt niet vaak voor. In onze oude buurt wel en ik werd er echt horendol van.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:14
Inderdaad, de zelfscan bij het Kruidvat, superluid en dan steeds hetzelfde riedeltje. Ik vermijd t Kruidvat sowieso een beetje, vaak heel schreeuwerig en rommelig ingericht, alles op elkaar gepropt. Nee.
Toppunt vind ik de Mediamarkt met 20 tv schermen die tegelijk aanstaan; het geluid ook allemaal aan, even verderop een repeterende discodeun, de radio’s ook aan met bijbehorende jingles en dan die reclame Mediamarkt je denkt ook aan alles!! Echt brrr.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:15
Oh… fijn deze, even meeklagen… ik word steeds (over) gevoeliger voor al die prikkels.
Zelfscan kassa’s bij het kruidvat staan hier op een volume waar je echt tegen het plafond zit.
Muziek in winkels vind ik nog acceptabel, zolang het maar op een volume is dat het als achtergrond fungeert, maar dan graag wel alleen muziek, en niet de radio, want dat continue geklets is echt mateloos storend. Het allerergste vind ik in winkels en hier ook bij de huisarts en de tandarts dat de radio aanstaat. De radio staat of niet goed op de zender of de speakers zijn van zo’n slechte kwaliteit dat er continue een kraak doorheen zit. Daar krijg ik gewoon moordneigingen van.
In mijn gezin heeft iedereen alle tingeltjes van zijn/haar telefoon op stil staan, en ik kan me mateloos ergeren aan beltonen en berichten die op telefoons van buiten mijn gezin binnenkomen. Je hebt de hele dag dat ding in de buurt, de meesten ook nog een smartwatch, je merkt heus wel als je gebeld wordt of een bericht krijgt..
Op (speaker) telefoneren en erger nog beeldbellen in winkels, en op straat vind ik asociaal, maar daar kan ik van weglopen zodat ik er geen last van heb.
Muziek in restaurants is een hel maar ik ben bang dat dat meer een leeftijdsdingetje is.
Zelfscan kassa’s bij het kruidvat staan hier op een volume waar je echt tegen het plafond zit.
Muziek in winkels vind ik nog acceptabel, zolang het maar op een volume is dat het als achtergrond fungeert, maar dan graag wel alleen muziek, en niet de radio, want dat continue geklets is echt mateloos storend. Het allerergste vind ik in winkels en hier ook bij de huisarts en de tandarts dat de radio aanstaat. De radio staat of niet goed op de zender of de speakers zijn van zo’n slechte kwaliteit dat er continue een kraak doorheen zit. Daar krijg ik gewoon moordneigingen van.
In mijn gezin heeft iedereen alle tingeltjes van zijn/haar telefoon op stil staan, en ik kan me mateloos ergeren aan beltonen en berichten die op telefoons van buiten mijn gezin binnenkomen. Je hebt de hele dag dat ding in de buurt, de meesten ook nog een smartwatch, je merkt heus wel als je gebeld wordt of een bericht krijgt..
Op (speaker) telefoneren en erger nog beeldbellen in winkels, en op straat vind ik asociaal, maar daar kan ik van weglopen zodat ik er geen last van heb.
Muziek in restaurants is een hel maar ik ben bang dat dat meer een leeftijdsdingetje is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in