Altijd steekproef bij zelfscan
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:48
De titel zegt het al. Elke keer als ik bij dezelfde winkel via de zelfscan afreken, word ik gecontroleerd met een steekproef. Mijn man nooit. Af en toe moet ik ook echt lang wachten tot er een medewerker komt (die werkt dan eerst de rij bij de kassa af en had ik net zo goed in de rij kunnen staan) en dat vind ik irritant. Ik denk dat ze gezichtsherkenning hebben of zo, want het gebeurt altijd. Wie heeft dat ook?
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:07
Ik pak tegenwoordig ook pas in als ik geen controle heb gehad want werd er echt schijtziek van hoe vaak ik controle had. Liever nog ga ik tegenwoordig bij de gewone kassa maar de laatste tijd is die ene die er nog is dus ook vaak dicht. Dwingen ze me naar de zelfscan en gaan ze bij controle nog een keer alles scannen.
En of ik nu 10 dingen heb of 1 het maakt niet uit.
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:35
Ooh zo herkenbaar.
Heb ik net alles netjes en logisch ingepakt, zware dingen onder,chips enz boven
Vooral hij de lidl, wachten wachten tot iemand eindelijk vanachter bij het vriesvak weg is gehaald. Propt alles nadien er weer onlogisch in, chips tot gruis vermalen.
Grrr
Tegenwoordig inderdaad laat ik alles gewoon liggen tot er controle is geweest (of niet)
Vooral hij de lidl, wachten wachten tot iemand eindelijk vanachter bij het vriesvak weg is gehaald. Propt alles nadien er weer onlogisch in, chips tot gruis vermalen.
Grrr
Tegenwoordig inderdaad laat ik alles gewoon liggen tot er controle is geweest (of niet)
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:50
Hahaha ja dat klopt, maar niet veel meer dan dat hoor. 9 van de 10 keer heb ik er ook helemaal geen last van, en kan ik er van alles bij bedenken (zoals
de medewerkers doen hun werk ook maar) maar deze keer had ik gewoon al een vervelende ochtend en werd ik er onderweg naar huis ineens chagrijnig van.
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:51
Ja precies, alles wordt ondersteboven gehaald.Koningjulian schreef: ↑12-08-2025 20:35Ooh zo herkenbaar.
Grrr
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:54
Een voordeel van de zelfscan is wel dat er niemand voor je is die de sperzieboontjes niet heeft afgewogen. Bij de gewone kassa duurt het wachten dan nog langer dan de tascontrole bij de zelfscanner.
Of ik heb een kutsupermarkt, wat wel klopt overigens.
Of ik heb een kutsupermarkt, wat wel klopt overigens.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:20
Als er een tijdje geen medewerker komt dan verdwijnt die melding voor de steekproef toch gewoon weer? Dat heb ik tenminste wel eens gehad.Heksenkaas schreef: ↑12-08-2025 19:10Ja is ook, tot ik ook nog eens 5 minuten moest wachten en er geen medewerker kwam.
Ik fiets gewoon een paar winkels verder. Maar niemand die dat ook heeft? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het toeval is.
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:22
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:25
Ik herken ook dit niet...bij ons doen ze heel voorzichtig. Maar ik woon op het platteland.
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:43
De kassapuber wil liever dat je niet express treuzelt. Zeker als ze nog 2 andere controles in hun scherm hebben staan.
Die mensen na jou maken dan namelijk geen leuk praatje meer maar zijn kwaad of erger nog. agressief tegen de puber omdat het allemaal te lang duurde bij jou. Zeker als ze jou relaxed hebben zien keuvelen met de puber terwijl zij moesten wachten. Zie de reacties in dit topic over te lang moeten wachten.
En als je dat vaker doet dan gaan ze je herkennen en zijn ze al helemaal niet meer blij met je leuke praatje maar geïrriteerd dat je de boel weer express op komt houden.
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:57
Ik krijg echt 8 van de 10 keer controle , bij verschillende winkels.
Ik weet dat het komt omdat ik relatief langer in de winkel ben omdat ik alle etiketten moet lezen ivm intolleranties. Aangezien die ingredienten regelmatig veranderen moet ik dit blijven controleren.
Beide winkels hebben aangegeven dat het hierdoor komt.
Baal er soms ook wel van maar alsnog doe ik liever zelfscannen dan boodschappen allemaal uit de kar, op de band , in de kar en weer in de auto …
En ben dan maar blij als ik een keer wel gelijk door kan
Ik weet dat het komt omdat ik relatief langer in de winkel ben omdat ik alle etiketten moet lezen ivm intolleranties. Aangezien die ingredienten regelmatig veranderen moet ik dit blijven controleren.
Beide winkels hebben aangegeven dat het hierdoor komt.
Baal er soms ook wel van maar alsnog doe ik liever zelfscannen dan boodschappen allemaal uit de kar, op de band , in de kar en weer in de auto …
En ben dan maar blij als ik een keer wel gelijk door kan

dinsdag 12 augustus 2025 om 21:58
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:20
Ten aanzien van de scheerschuim scheermesjes discussie: volgens mij komen alle voorbeelden die aangehaald worden uit dit artikel https://www.libelle.nl/lifestyle/zelfsc ... gle.com%2F
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:21
Ik vind het allemaal onlogisch eigenlijk, dat je dat precies tegelijk zou moeten kopen of juist niet. Ik koop dingen als ik merk dat ze op beginnen te raken en dat is niet per se hetzelfde als het moment dat ik ze nodig heb. Tampons zou heel goed juist na afloop van een menstruatie kunnen en dan bij een aanbieding of zo. Toch niet handig als je pas nieuwe koopt als de laatste op is?Lemon_Pledge schreef: ↑12-08-2025 21:58Maandverband en condooms lijkt mij een rare combinatie.
Tampons en chocolade logisch.
Wèl scheerschuim maar geen mesjes geeft het systeem vast een error, want dan heb je de dure scheermesjes wellicht niet gescand.
En gaat jouw scheerschuim exact even lang mee als je verpakking mesjes?
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:21
De hoeveelheid scheerschuim is toch niet afgestemd op een verpakking scheermesjes?Lemon_Pledge schreef: ↑12-08-2025 21:58Maandverband en condooms lijkt mij een rare combinatie.
Tampons en chocolade logisch.
Wèl scheerschuim maar geen mesjes geeft het systeem vast een error, want dan heb je de dure scheermesjes wellicht niet gescand.
En maandverband en condooms is toch ook geen rare combinatie? Kan beide toch gewoon voor de voorraad zijn?
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:23
Bij "mijn" AH pakken ze het gewoon weer netjes in na de controle. Maar als jouw houding richting de jongens en meisjes overeenkomt met hoe jij hier schrijft denken ze misschien ook wel iets van ........... nadat ze de controle hebben uitgevoerd.dolfje schreef: ↑12-08-2025 20:07Ik pak tegenwoordig ook pas in als ik geen controle heb gehad want werd er echt schijtziek van hoe vaak ik controle had. Liever nog ga ik tegenwoordig bij de gewone kassa maar de laatste tijd is die ene die er nog is dus ook vaak dicht. Dwingen ze me naar de zelfscan en gaan ze bij controle nog een keer alles scannen.
En of ik nu 10 dingen heb of 1 het maakt niet uit.
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:42
De medewerkers van de supermarkt weten toch helemaal niet waarom je een steekproef krijgt. Dat bepaalt de computer, lees AI. En dat is niet altijd logisch of intuïtief. Alle data gaat in de black box en er komt een risico-inschatting uit. Sommige patronen liggen voor de hand: als je eens een foutje maakt, krijg je daarna vaker controle. Maar er kan zomaar iets compleet onlogisch in zitten zoals dat mensen die spaghetti kopen, meestal meer dan 40 euro uitgeven. Ik verzin maar iets hè.
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:49
Man heeft hier ook veel minder vaak een controle. Maar die loopt de winkel in, pakt groente-aardappelen-vlees/vis en hooguit nog brood of beleg en loopt dan naar de kassa.
Ik treuzel meer. Pak erwten, loop dan naar het vlees en bedenk terwijl ik een vleessoort kies dat ik meer zin heb in bieten dus erwten eraf en bieten erop. Mijn combinaties zijn niet altijd voor de hand liggend, omdat ik de voorraad aanvul.
Veel vaker controle! (Al valt het de laatste tijd wel mee).
Wat ik wel irritant vond: ik kocht iets met een kortingssticker. Ipv de sticker scande ze de originele code. Piep-piep-piep. Ze snapte direct waar de fout zat (haar fout). Sorry, foutje, geen probleem. Maar het systeem zag mij wel als fout blijkbaar, want de keren daarna was ik steeds de pineut...
Ik treuzel meer. Pak erwten, loop dan naar het vlees en bedenk terwijl ik een vleessoort kies dat ik meer zin heb in bieten dus erwten eraf en bieten erop. Mijn combinaties zijn niet altijd voor de hand liggend, omdat ik de voorraad aanvul.
Veel vaker controle! (Al valt het de laatste tijd wel mee).
Wat ik wel irritant vond: ik kocht iets met een kortingssticker. Ipv de sticker scande ze de originele code. Piep-piep-piep. Ze snapte direct waar de fout zat (haar fout). Sorry, foutje, geen probleem. Maar het systeem zag mij wel als fout blijkbaar, want de keren daarna was ik steeds de pineut...
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:57
Ooh het is me naar aanleiding van dit topic duidelijk waarom ik vaak controles heb. Ik doe vaak heel lang over de boodschappen. Ik heb ADHD en gangpad voor gangpad lukt me niet, en ik moet vaak nog terug naar paden waar ik al geweest ben ik kan ook vaak lang twijfelen tussen producten.
En bij elke controle denk ik weer; oooh ik zal toch niets vergeten zijn..?
Ik had laatst mijn doosje 3 keer opnieuw ingepakt, omdat ik toch meer kocht dan gepland en het paste maar net, en toen kreeg ik weer een controle en toen zei ik als grapje tegen de medewerkster dat ik net zo mijn best had gedaan om het allemaal in dat kleine doosje te krijgen, maar toen reageerde ze een beetje beledigd met; ja, en zo krijg je het ook weer terug. Bij ons maken ze er iig geen zooitje van. De zelfscan is ook altijd vrij en medewerker is er altijd gelijk. Kassa's sta je ook nooit lang.
En bij elke controle denk ik weer; oooh ik zal toch niets vergeten zijn..?
Ik had laatst mijn doosje 3 keer opnieuw ingepakt, omdat ik toch meer kocht dan gepland en het paste maar net, en toen kreeg ik weer een controle en toen zei ik als grapje tegen de medewerkster dat ik net zo mijn best had gedaan om het allemaal in dat kleine doosje te krijgen, maar toen reageerde ze een beetje beledigd met; ja, en zo krijg je het ook weer terug. Bij ons maken ze er iig geen zooitje van. De zelfscan is ook altijd vrij en medewerker is er altijd gelijk. Kassa's sta je ook nooit lang.
dinsdag 12 augustus 2025 om 23:07
Ik heb zeker niet altijd controle, maar vind het wel vaak irritant. Bij de AH moeten ze namelijk eigenlijk bijna altijd alles weer scannen ipv een steekproef van een paar producten dus dan gooien ze heel je tas overhoop. De ene caissière is daar zorgvuldiger mee dan de andere. Maar bij de AH wordt ie idd ook wel vaak weggedrukt als het te druk is of als ze al min of meer meegekeken hebben. Ik had nog niet gemerkt dat je dan de volgende keer daardoor ook weer controle krijgt, zal het eens in de gaten houden. Bij de Kruidvat sta je vaak te wachten tot je een ons weegt voor er iemand komt voor de controle. En die idiote weegschalen bij de Lidl zelfscan zijn helemaal drama. Daar begin ik gewoon niet meer aan.
dinsdag 12 augustus 2025 om 23:16
Die zijn inderdaad echt dramatisch! En dat vinden meer mensen. Hier is de zelfscan daar altijd nagenoeg leeg (5 stuks geloof ik) en staat bij die ene kassa die er nog is een dikke rij. Degene die achter de kassa zit moet trouwens ook de zelfscan doen (en steeds helemaal omlopen, heel onhandig) dus je staat een uur te wachten als dat kreng weer gaat piepen (de zelfscan, niet de kassierehappyapple schreef: ↑12-08-2025 23:07En die idiote weegschalen bij de Lidl zelfscan zijn helemaal drama. Daar begin ik gewoon niet meer aan.
dinsdag 12 augustus 2025 om 23:19
dinsdag 12 augustus 2025 om 23:21
dinsdag 12 augustus 2025 om 23:47
dinsdag 12 augustus 2025 om 23:51
Ik vind het juist één van de voordelen van de zelfscan dat je het (deels) al in je eigen tas kan doen in de winkel. Ik erger me juist aan mensen die met een volle mand of zelfs kar naar de zelfscan lopen en het ter plekke allemaal nog moeten scannen (want dat doen ze veel langzamer dan een geroutineerde kassière) of inpakken (ook langzamer, want de volgende moet wachten tot alles ingepakt is, terwijl de kassière gelijk door kan met de volgende klant).
Hierboven noemde iemand het algoritme een black box. Dat is het natuurlijk niet. Wel voor ons als klanten en waarschijnlijk de meeste medewerkers, maar iemand heeft dat algoritme gemaakt en dus verteld wat de spelregels zijn.
Ook kun je natuurlijk gewoon objectief bepalen wat 'afwijkende' combinaties zijn op basis van wat de meerderheid doet. Als (bijvoorbeeld) 99% van de mensen die scheerschuim koopt tegelijkertijd ook scheermesjes koopt, dan is alleen scheerschuim kopen ongebruikelijk. Dat wil niet zeggen dat het raar of onverklaarbaar is waarom mensen los scheerschuim kopen, maar kan wel een reden zijn om jou te controleren ipv degene naast je die alleen logische combinaties heeft.
Ik werd zelf een tijdje bijna elke keer gecontroleerd bij de AH. Altijd goedgekeurd, dus in mijn ogen geen reden om opnieuw te worden geselecteerd. Toen ik daar wat over vroeg gaf de medewerker aan dat het kwam omdat ik veel wijzigingen maakte. Dat deed ik ook: met de plus en min het juiste aantal inkopen en ik leg nog wel eens impulsaankopen terug.
Het omgekeerde heb ik ook wel eens gehad. iIk had bij de AH to go een maaltijdsalade gekocht die ik bij vrienden op zou eten. Bonnetje gelijk weggegooid. Toen bedacht ik onderweg van station naar hun huis dat ik ook nog een bakje cherrytomaten wilde, dus die bij een gewone AH gehaald. Direct in de tas, bovenop die AH maaltijdsalade. Niet te missen dus. Ik gelijk in de stress en bedenken hoe ik dit moest uitleggen, maar het werd zonder problemen goedgekeurd. Denk dat die jongen geen zin in gedoe had ofzo.

En bij de Jumbo nadat peuterlief de scanner te pakken had en de helft van de boodschappen verwijderd had. Normaal controleer ik de scanner zelf, maar omdat ik ondertussen met een bekende stond te kletsen was ik dat vergeten. Toen werd ik daarna ook extra gecontroleerd.

amaryllis wijzigde dit bericht op 12-08-2025 23:56
14.65% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in