Altijd steekproef bij zelfscan
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:48
De titel zegt het al. Elke keer als ik bij dezelfde winkel via de zelfscan afreken, word ik gecontroleerd met een steekproef. Mijn man nooit. Af en toe moet ik ook echt lang wachten tot er een medewerker komt (die werkt dan eerst de rij bij de kassa af en had ik net zo goed in de rij kunnen staan) en dat vind ik irritant. Ik denk dat ze gezichtsherkenning hebben of zo, want het gebeurt altijd. Wie heeft dat ook?
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:03
Ik had het ook altijd. Bij de Plus, de Jumbo maar vooral bij de AH. En juist bij de AH vond ik het erg vervelend want daar controleren ze altijd álle producten (bij de Jumbo maar 3 ofzo) en dat kost veel tijd en je moet je tas weer opnieuw inrichten. En bij de AH werd ik volgens mij wel 8 à 9 van de 10 keer gecontroleerd.
Maar sinds ik mijn bonuskaart niet meer anoniem gebruik maar heb laten registreren, vanwege de spaarzegels, krijg ik nooit meer controle. Echt zo opmerkelijk.
En bij de Jumbo en Plus ook een stuk minder sinds ik hun app gebruik (ook vanwege de spaarzegels).
Bij de Appie ga ik trouwens wel naar de gewone kassa als ik veel producten heb, omdat ik niet meer het risico wil lopen om gecontroleerd te worden en dan de hele tas weer leeg moet, maar meestal heb ik niet zoveel boodschappen en neem ik gewoon de zelfscan.
Ik ga nu wel op zoek naar hout om het af te kloppen.
Maar sinds ik mijn bonuskaart niet meer anoniem gebruik maar heb laten registreren, vanwege de spaarzegels, krijg ik nooit meer controle. Echt zo opmerkelijk.
En bij de Jumbo en Plus ook een stuk minder sinds ik hun app gebruik (ook vanwege de spaarzegels).
Bij de Appie ga ik trouwens wel naar de gewone kassa als ik veel producten heb, omdat ik niet meer het risico wil lopen om gecontroleerd te worden en dan de hele tas weer leeg moet, maar meestal heb ik niet zoveel boodschappen en neem ik gewoon de zelfscan.
Ik ga nu wel op zoek naar hout om het af te kloppen.

Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:07
Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."nerdopviva schreef: ↑12-08-2025 14:44Inmiddels leg ik bij de controle alle producten maar klaar met de streepjescode naar boven, dan ben ik er het snelst vanaf.
In die tijd die ze nodig hebben om mij te controleren, red ik twee andere klanten van hun controle.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Bij mijn Jumbo krijg je een spaarzegel als je gecontroleerd wordt (en alles oké is uiteraard). Met 5 spaarzegels krijg je een pak stroopwafels (voor het 'ongemak')
Ik weiger deze zegels, ik vind niet dat ik beloond hoef te worden voor het feit dat ik niet steel. En ongemak ervaar ik niet, het hoort er gewoon bij, voor mij als klant en voor hen als bedrijf.
DronkenAardbei schreef: ↑12-08-2025 14:59Nee, dat is niet zo. Maar enkele instellingen van dat algoritme zullen best hetzelfde zijn. Zelfs per locatie van dezelfde supermarktketen kan er verschil zijn. En sws is er steeds meer controle bij de zelfscan omdat er veel 'vergeten' wordt te scannen.
Ja, nu je het zo zegt, lijkt me dat wel logisch. Hier merk je ook goed dat de supermarkten in verschillende wijken een heel ander assortiment hebben. Dan kan ik me voorstellen dat het ook zo werkt met de controles.
Ik merk ook wel verschil nu ik een klantenkaart van de Jumbo heb. Scheelt enorm in het aantal controles. Toevallig heb ik net mijn persoonlijke bonuskaart geactiveerd, hopelijk gaat het dan ook beter bij de AH.
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:08
Ik herken het niet, wel dat er vaker controle is als je naar een andere supermarkt gaat. Zelf heb ik af en toe een controle maar niet bijzonder vaak. Nog nooit iets mis mee geweest dus misschien kom je dan ook minder vaak aan de beurt.
Wat me wel blijft opvallen is dat die controle nooit verder gaat dan halverwege de tas op zijn best. Dus of het nou echt heel nuttig is, betwijfel ik.
Wat me wel blijft opvallen is dat die controle nooit verder gaat dan halverwege de tas op zijn best. Dus of het nou echt heel nuttig is, betwijfel ik.
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:11
Bij onze Dirk mag je dan gewoon wachten tot degene die controleert, klaar is met de vorige klant, dus ik zou niet blij met je zijn.S7rin schreef: ↑12-08-2025 15:07Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."
In die tijd die ze nodig hebben om mij te controleren, red ik twee andere klanten van hun controle.

Ik vind het prima als ik gecontroleerd word en eventueel eventjes daarop moet wachten, tenzij degene die dat moet doen een beetje in het luchtledige lijkt te staren ipv actief een ander te controleren of de mandjes op te ruimen.
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:35
Yep, ik ben ook vaak de klos.
Volgens de medewerkers kan dit verschillende oorzaken hebben;
- toeval
- eerste keer in dit filiaal
- de tijd die je in de winkel besteedt, relatief meer tijd => grotere kans op producten die niet afgerekend worden
- bepaalde combinatie van producten die geassocieerd zijn met diefstal
- bepaalde producten
- alcohol (leeftijdscontrole)
- ................
Volgens de medewerkers kan dit verschillende oorzaken hebben;
- toeval
- eerste keer in dit filiaal
- de tijd die je in de winkel besteedt, relatief meer tijd => grotere kans op producten die niet afgerekend worden
- bepaalde combinatie van producten die geassocieerd zijn met diefstal
- bepaalde producten
- alcohol (leeftijdscontrole)
- ................
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:42
S7rin schreef: ↑12-08-2025 15:07Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."
Wat raar. Waarom doe je dat? Alsof het personeel er wat aan kan doen dat ze je moeten controleren.
huismuis
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:56
Ik krijg zelden controle bij mijn vaste fillialen van AH. Ga ik naar een nieuw filliaal of naar een AH-XL dan ben ik de klos voor een steekproef van 5-10 producten. Ik scan met de handscanner (ik haat het gedoe aan die paal, bang dat ik dan juist wat vergeet, zeker als ik een karretje heb) en heb de apps geregistreerd op mijn telefoon staan. Vroeger kreeg ik bij de Jumbo wel altijd controle als ik borreldingetjes van de versafdeling had en geen stokbrood/crackers om ze op te doen. Blijkbaar was dat niet logisch. Maar persoonlijk zou ik dan liever die dure spreads jatten als een doosje melba toastjes. Niet dat ik dat doe of deed... Het leverde me wel regelmatig stroopwafels op. Maar door overnames etc. zit de Jumbo nu niet echt meer in de buurt dus kom er zelden.
dinsdag 12 augustus 2025 om 16:48

S7rin schreef: ↑12-08-2025 15:07Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."

dinsdag 12 augustus 2025 om 16:51
Het is idd de plus. Bij de Albert Heijn nooit. Het is echt al zo lang geleden dat ik iets niet had gescand (wrs 1 product 2x en de andere niet) dat ik na mijn lange vakantie had gehoopt dat het wel over zou zijn.
Ik loop overigens ook weer niet zo lang door de winkel, maar ik ga het zelf scannen aan de kassa wel proberen, wie weet is het dan minder. En ik vergeet mijn stempelkaart altijd, dus heb inmiddels 4 losse en 4 op 1 kaart.. nu ik de 5e kan stempelen, duurde het uren voor er iemand kwam (werkte eerste de hele kassarij weg) en was de steekproef vervallen
Ik loop overigens ook weer niet zo lang door de winkel, maar ik ga het zelf scannen aan de kassa wel proberen, wie weet is het dan minder. En ik vergeet mijn stempelkaart altijd, dus heb inmiddels 4 losse en 4 op 1 kaart.. nu ik de 5e kan stempelen, duurde het uren voor er iemand kwam (werkte eerste de hele kassarij weg) en was de steekproef vervallen
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:02
Bij onze Dirk werd ik ook ineens meer gecontroleerd. De scanmedewerker vertelde dat de nieuwe bedrijfsleider de settingen strenger had gemaakt. Dus dat kan een factor zijn per supermarkt.
Ik ben wel wat sceptisch op vermoedens dat men kan testen hoe lang je in de supermarkt bent als je geen handscanner gebruikt. Volgens mij mag gezichtsherkenning niet. En het op afstand scannen van chips in aanwezige bonuskaarten lijkt mij ook wat stug. Dus ik zou het echt meer zoeken op combi van producten, snelheid van scannen, en in t geval van de ap het gebruik van de bonuskaart.
Ik ben wel wat sceptisch op vermoedens dat men kan testen hoe lang je in de supermarkt bent als je geen handscanner gebruikt. Volgens mij mag gezichtsherkenning niet. En het op afstand scannen van chips in aanwezige bonuskaarten lijkt mij ook wat stug. Dus ik zou het echt meer zoeken op combi van producten, snelheid van scannen, en in t geval van de ap het gebruik van de bonuskaart.
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:19
Kassapubers (zoals mijn kind) pesten dus. Nou ja, daar ben je niet uniek in ofzo.S7rin schreef: ↑12-08-2025 15:07Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."
Maar waarom zou je het doen? Je helpt er niemand mee, je verandert er niks mee en het zal de kassapubers worst zijn want je bent pas klant nummer 87 die dag die denkt dat zij hoogstpersoonlijk het algoritme instellen op basis van een persoonlijke aversie tegen jou.
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:21
Dat laatste vind ik erg interessant. Ik word ook heel vaak gecontroleerd. Meestal koop ik alleen broodjes bij de zelfscan. En dan komt die controle en dan kunnen ze dat niet uitvoeren want die broodjes hebben geen streepjescode. Dan wordt het weggedrukt en moet alles opnieuw ingevoerd. En zo blijf ik in een loop van controles hangen; super irritant.dianaf schreef: ↑12-08-2025 14:19Ik heb het idee dat ik vaker gecontroleerd word als ik:
- Langer binnen ben. Ik heb nog wel eens dat ik aan het einde van mijn bezoek nog even mijn tassen anders in pak.
- Heel veel heb.
- Als ik een keer controle krijg, maar deze weg wordt gedrukt, dan heb ik de volgende 2 keren wel weer controle.
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:25
Waarom dan? Het is toch volkomen logisch dat ze die check doen?S7rin schreef: ↑12-08-2025 15:07Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:26
Wat kinderachtig
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:31
Wat een ontzettend dom gedrag. Hoe oud ben je? Drie?S7rin schreef: ↑12-08-2025 15:07Ik ga tegenwoordig extra langzaam, dom en onhandig al mijn boodschappen weer uit de tas halen, zoeken naar de streepjescodes op de verkeerde kant van de verpakking en sta er dan ook op dat alles zelf te doen, "want ik heb het zo zorgvuldig ingepakt."
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
dinsdag 12 augustus 2025 om 17:49
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:09
Het zijn stickers voor een klein presentje. Is van de jumbo...goedmakertje geloof ik.Dutchgirly schreef: ↑12-08-2025 18:06Ik had nog nooit gehoord van die stroopwafel stickers voor dit topic. Bij 'mijn' jumbo doen ze daar niet aan helaas.
Maar we hebben echt fijn personeel, je weet de voorwaarden dus ik erger me niet. De poeisz vind ik veel erger. Personeel moet daar zelfscankassa, vulwerkzaamheden, servicebalie in 1 doen. Sta je alsnog 20 minuten in de rij.
stormke81 wijzigde dit bericht op 12-08-2025 18:11
36.41% gewijzigd
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:10
Vertel je nou dat je na iedere controle gratis stroopwafels krijgt? Of moet je een boekje vol hebben van die stickers?
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:12
Een kaartje met stickers. Bij een goede controle krijg je een smileysticker. Bij 10 of 12 een gratis presentje. Net als op de basisschoolDronkenAardbei schreef: ↑12-08-2025 18:10Vertel je nou dat je na iedere controle gratis stroopwafels krijgt? Of moet je een boekje vol hebben van die stickers?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in