Belasting-zaken..

30-01-2008 17:30 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doen jullie al je belasting-zaken zelf of heb je een kennis die dat voor je doet? Ik hoor van collega's dat die bijna allemaal iemand kennen die hun aangifte en voorlopige teruggave voor hen indienen bij de Belastingdienst. Ik snap echt de ballen van belastingzaken en ik heb het idee dat het laten invullen door een kundiger iemand misschien wel lonend kan zijn. Tot vorig jaar kreeg ik bijvoorbeeld altijd ruim 1000 Euro terug, en nu moest ik opeens 120 euro betalen, terwijl er in mijn inkomenssituatie niet veel drastisch was veranderd. Ik heb dat toen gewoon betaald omdat ik prive niet zo prettig zat en ik andere dingen aan mijn hoofd had maar achteraf denk ik: ik had misschien bezwaar in moeten dienen. Kan dat nu alsnog?
Geen idee hoe het zit met bezwaren, ik denk dat het handig is om daar inderdaad even een expert naar te laten kijken.

Ik deed het eigenlijk altijd zelf, ik heb het 1x uitbesteed in verband met een bijzondere situatie. Ik kijk ook altijd even mee bij de buren en terwijl ik hun aangifte check, leer ik vaak ook weer wat bij van de buurman. En ik doe het voor mijn schoonouders (die zijn bejaard, hebben geen PC en de man die het voor hen altijd deed is inmiddels overleden, vandaar.)
bezwaar indienen kan altijd nog.

Wat wel het verschil tussen de voorgaande jaren en afgelopen jaar kan zijn, is dat je in voorgaande jaren af en toe werkloos bent geweest (of studerend) en dat je nu opeens een jaar volledig hebt gewerkt... Dat sxcheelt nogal in de belastingteruggave. even checken dus.

Maar t kan nooit kwaad om advies in te winnen van een pro.
Ik doe het ook gewoon zelf.

Ik vind het ook niet zo moeilijk. Wij hebben een "eenvoudige" situatie dus als je het formulier begrijpend kunt lezen is het niet moeilijk.

Volgens mij vindt iedereen het moeilijk omdat iedereen er altijd zo over "zeurt".
Ik deed het tot een paar jaar geleden altijd zelf en vond het nooit moeilijk. Tegenwoordig heeft mijn man een eigen bedrijf en laten we het door de boekhouder doen.
Bezwaar indienen kan tot 5 jaar terug.

Heb je voorheen ook altijd zelf je aangiftes gedaan? Of alleen deze keer? En heb je rekening gehouden met alle aftrekposten, vooral onder de noemer ziektekosten? Dus je basisverzekering aanvullende verzekering, de kosten die je wg van je loon heeft ingehouden, huisapotheek, reiskosten naar tandarts, huisarts etc? (deels)niet vergoede voorgeschreven medicijnen/rekeningen? Hulpmiddelen, bril, lenzen etc?

Dat scheelt vaak enkele honderden euro's.
Ik doe het altijd zelf, nooit problemen mee gehad, en ik denk ook wel dat ik alle aftrekmogelijkheden benut. Zeker tegenwoordig is het supermakkelijk, met die electronische aangifte, je wordt gewoon stap voor stap door het programma heengeleid. Heel wat relaxter dan die oude aangifteformulieren waarmee ik het vroeger moest doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven