Beperkt in het kunnen

24-01-2021 11:16 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is er toch met mij. Een vriendin van mij heeft 21-0 van mij gewonnen met tafeltennis. Ze kon drummen. En ik liet constant automatisch mijn linker drumstick los (die door moet gaan) als ik met de rechter begon te drummen. Ze moest zelfs aan haar broer vragen of dat hoort dat dat lastig is in het begin. Dus zij heeft dat nooit gehad. Ze kan stukken componeren op de piano niet normaal! Het lijkt wel Chopin. Zonder dat ze ooit pianoles gehaf heeft! Bizar goed. Verder heeft ze een prachtige zangstem. Ze heeft nooit op muziekles gezeten, maar een talent! Ook schrijft ze prachtige liedjes die ze zingt en waarbij ze speelt op haar gitaar. Verder kan ze heel mooi tekenen. Ze doet ook nog twee sporten naast haar ingewikkelde studie op de unie. Ze kan gewoon alles.. Die is gewoon in alles goed! En ze denkt ook nog dat dit het normaal is. Dus ben ik bang dat ze echt denkt jeetje die Elieke kan echt niks. Hoe dom is zij. Maar erger nog.. dat ik zwaar beperkt ben in het kunnen. Zal iedereen dat zien?! Dit maakt me zo bang. Tja ik weet niet waar ik goed in ben🙁 Ik hoop eigenlijk dat zij gewoon een wonderkind is (wat ze zelf niet doorheeft) en dat echt niet iedereen voor zoveel dingen talent heeft als zij. Ik word er namelijk zo onzeker van. Ik kon vannacht niet slapen. Ze is wel gepest om haar uiterlijk vroeger. Dat vind ik heel erg. Maar in de club komen wel heel erg veel jongens met haar dansen (maar dat vind ik leuk hoor hahaha dat maakt me niet onzeker). En daar staat ze bekend om bij haar vrienden.
elieke wijzigde dit bericht op 24-01-2021 11:21
8.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
24-01-2021 11:45
De enige juiste vergelijking is de vergelijking met jezelf.
Wat kan je nu beter dan 2 of 5 jaar geleden, waarin ben jij gegroeid?
Dit! Waar heb je zelf plezier in? Waar wil je je in ontwikkelen? Zoek ook cursussen op ed. Probeer gewoon wat dingen die je normaal niet zou doen.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
24-01-2021 11:28
Ze ziet in ieder geval jouw goede kanten (ook al zie jij die zelf misschien niet) anders was ze niet jouw vriendin
+1
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
En vergeet ook niet dat oefenen je beter in iets maakt. Je vriendin zal niet vanaf dag 1 mooi hebben kunnen tekenen, maar daar ook veel voor moeten oefenen. Ook met wat meer talent ben je er niet per direct goed in.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
24-01-2021 12:26
En vergeet ook niet dat oefenen je beter in iets maakt. Je vriendin zal niet vanaf dag 1 mooi hebben kunnen tekenen, maar daar ook veel voor moeten oefenen. Ook met wat meer talent ben je er niet per direct goed in.
Herinner me nu dat mijn moeder ooit eens zei, toen ze naar het kunstschaatsen zat te kijken, dat ze jaloers was, op hoe goed zie vrouwen konden schaatsen. Denk niet dat ze zich realiseerde dat die vrouwen er een dagtaak aan hadden om te trainen..
Verder denk ik dat als iets je redelijk goed afgaat de eerste keren dat je het doet,(en dan nog complimenten krijgt ook) het aanzet om het vaker te doen, waardoor je het vaker wil doen en zo nog beter wordt. Lukt het de eerste keren niet zo goed, dan is de kans groot dat je er mee stopt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen worden geboren met talenten. Anderen niet. Jij bent waarschijnlijk goed in iets anders en wellicht ben je daar nog niet achter.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
24-01-2021 12:35
Herinner me nu dat mijn moeder ooit eens zei, toen ze naar het kunstschaatsen zat te kijken, dat ze jaloers was, op hoe goed zie vrouwen konden schaatsen. Denk niet dat ze zich realiseerde dat die vrouwen er een dagtaak aan hadden om te trainen..
Verder denk ik dat als iets je redelijk goed afgaat de eerste keren dat je het doet,(en dan nog complimenten krijgt ook) het aanzet om het vaker te doen, waardoor je het vaker wil doen en zo nog beter wordt. Lukt het de eerste keren niet zo goed, dan is de kans groot dat je er mee stopt
Net zo als met bepaalde vakken op school. Een vak dat je goed ligt, vind je over het algemeen leuker, doe je meer voor, dan voor dat vak dat je verschrikkelijk moeilijk/stom vindt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
24-01-2021 12:09
Sommige talenten zijn wel leuker, beter of lucratiever dan andere. Ik ben eens als schrijvende pers een dag op pad geweest met een Hoogeplaatst Persoon. Ik was echt onder de indruk van hoe hij mensen benaderde, snel tot de kern kwam, op basis van summiere gesprekken het belang van de ander kon doortrekken naar het belang van zijn organisatie, etc. Toen ik mijn artikel toestuurde om te laten nalezen, kreeg ik dikke complimenten, vond hij het vlot lezend en to the point, en knap dat ik dat uit al die saaie meetings had gehaald. De man bedoelde het vast heel goed, maar ik voelde me wel een beetje als een kind dat een snoepje krijgt voor een mooie tekening. Als je beste kunstje is dat je aardige stukjes kunt schrijven...
Die man, die jij dus heel goed vond om dingen te doorgronden, geeft jou dikke complimenten voor jouw stuk en jij bent daar niet blij mee? Je realiseert je dat jouw reactie jouw keuze is, toch? Had hij je een baan moeten aanbieden? Of zich moeten verontschuldigen, omdat hij, waarschijnlijk ook met veel inzet, daar gekomen is en jij “maar” op jouw plek?
Ja, het ene carrierepad is lucratiever dan het andere, maar daarom hoef je een heel leuk compliment toch niet te devalueren?
dianaf schreef:
24-01-2021 12:16
Een vriend van mij is een soort van klipgeit. Stuur hem een berg op via een pad dat glad, nat, kiezelig en eng is. En hij loopt hem sneller naar boven en beneden dan sommige gidsen.
Leuk talent, maar je kunt het niet showen of zo.
:HA:
Hollands next klipgeit.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-01-2021 12:16
Een vriend van mij is een soort van klipgeit. Stuur hem een berg op via een pad dat glad, nat, kiezelig en eng is. En hij loopt hem sneller naar boven en beneden dan sommige gidsen.
Leuk talent, maar je kunt het niet showen of zo.
Die moet gaan indoor klimmen en boulderen!
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
24-01-2021 11:43
IQ is ook helemaal niet zaligmakend. Met een hoog EQ kom je een stuk verder in het leven, en dichter bij jezelf en anderen.
... denken mensen met een laag IQ ...


:)
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien is je motoriek niet zo goed
Misschien zie je slechter diepte
Of ben je hypermobiel

allemaal zaken die invloed hebben op hoe 'handig' je bent.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-01-2021 12:58
... denken mensen met een laag IQ ...


:)
Hoog of laag. Als je maar gelukkig bent.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
En veel mensen hebben helemaal geen speciaal talent en hebben geen mogelijkheid iets te ontwikkelen. Dat mag ook gewoon hoor.
Onze zoon, is ook zo'n persoon. Heeft een klas overgeslagen, voetbalt met 2/ 3 jaar oudere, kan al redelijk goed ( voor een 5,5 jarige) tennissen. Hij is gelukkig heel sociaal en iedereen wil met hem spelen enz.

Wij zeggen wel iedere dag tegen hem dat hij niet moet opscheppen enz. Gelukkig doet hij dit niet. Maar tot nu toe gaat alles in zijn leven wel een stuk makkelijker en ik kijk er vaak met verbazing na omdat ik als kind echt het tegenovergestelde was.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
24-01-2021 12:35
Herinner me nu dat mijn moeder ooit eens zei, toen ze naar het kunstschaatsen zat te kijken, dat ze jaloers was, op hoe goed zie vrouwen konden schaatsen. Denk niet dat ze zich realiseerde dat die vrouwen er een dagtaak aan hadden om te trainen..
Verder denk ik dat als iets je redelijk goed afgaat de eerste keren dat je het doet,(en dan nog complimenten krijgt ook) het aanzet om het vaker te doen, waardoor je het vaker wil doen en zo nog beter wordt. Lukt het de eerste keren niet zo goed, dan is de kans groot dat je er mee stopt
Mijn dochter had een klasgenoot die ook in veel dingen goed was. Als je op een partijtje iets sportiefs deed, was hij altijd de beste. Hij deed twee sporten en moest op zijn 12e kiezen omdat hij bij beide sporten in de selectie kwam. Daarnaast kon hij ook nog goed leren, en kwam alles hem min of meer aanwaaien. Daar wordt door andere kinderen en door ouders niet altijd leuk op gereageerd. Ik heb meerdere malen van ouders het verzoek gekregen om niet te gaan bowlen of lasergamen o.i.d. op een partijtje, omdat anders X het weer zou winnen en dat was niet leuk voor de rest. Jammer dan, dan ga je voor best of the rest. Net als een paar jaar geleden in het Nederlandse schaatsen :)
Ik ken ook een paar mensen die zoveel kunnen en die zien er ook leuk uit en ze zijn nog aardig ook! :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft ze wel schurft tussen haar knieholtes zitten en blaren op haar poes en moet ze altijd huilen als ze ‘s avonds in bed ligt.
Ze zal echt niet zo perfect zijn wat jij denkt.
Zoek je eigen kwaliteiten TO, en vergelijk jezelf niet zo. Is niet sexy.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
24-01-2021 13:11
Mijn dochter had een klasgenoot die ook in veel dingen goed was. Als je op een partijtje iets sportiefs deed, was hij altijd de beste. Hij deed twee sporten en moest op zijn 12e kiezen omdat hij bij beide sporten in de selectie kwam. Daarnaast kon hij ook nog goed leren, en kwam alles hem min of meer aanwaaien. Daar wordt door andere kinderen en door ouders niet altijd leuk op gereageerd. Ik heb meerdere malen van ouders het verzoek gekregen om niet te gaan bowlen of lasergamen o.i.d. op een partijtje, omdat anders X het weer zou winnen en dat was niet leuk voor de rest. Jammer dan, dan ga je voor best of the rest. Net als een paar jaar geleden in het Nederlandse schaatsen :)
en uiteindelijk lopen die kinderen ook tegen hun grenzen aan.
Op het gymnasium zit te klas vol slimmerds en halen ze plots zesjes. En vrijwel niemand haalt het Nederlands elftal.
WholeLottaLove schreef:
24-01-2021 13:15
Misschien heeft ze wel schurft tussen haar knieholtes zitten en blaren op haar poes en moet ze altijd huilen als ze ‘s avonds in bed ligt.
Ze zal echt niet zo perfect zijn wat jij denkt.
O, maar serieus, ik denk echt dat het een belasting kan zijn om overal zo goed in te zijn. Het schept toch bepaalde verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
24-01-2021 13:09
En veel mensen hebben helemaal geen speciaal talent en hebben geen mogelijkheid iets te ontwikkelen. Dat mag ook gewoon hoor.
Of misschien kunnen ze goed luisteren, en oplossingen aandragen, dat zijn ook talenten maar ze vallen niet zo op als een kunstwerk aan de muur
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:17
en uiteindelijk lopen die kinderen ook tegen hun grenzen aan.
Op het gymnasium zit te klas vol slimmerds en halen ze plots zesjes. En vrijwel niemand haalt het Nederlands elftal.
Ja, dat is natuurlijk waar, maar op het Nederlands gemiddelde zijn het dan nog wel uitblinkers.
Alle reacties Link kopieren
mimimouse schreef:
24-01-2021 13:10
Onze zoon, is ook zo'n persoon. Heeft een klas overgeslagen, voetbalt met 2/ 3 jaar oudere, kan al redelijk goed ( voor een 5,5 jarige) tennissen. Hij is gelukkig heel sociaal en iedereen wil met hem spelen enz.

Wij zeggen wel iedere dag tegen hem dat hij niet moet opscheppen enz. Gelukkig doet hij dit niet. Maar tot nu toe gaat alles in zijn leven wel een stuk makkelijker en ik kijk er vaak met verbazing na omdat ik als kind echt het tegenovergestelde was.
En omdat hij het al redelijk goed kan, vindt een oude iemand het niet zo'n punt om met hem te tennissen. En als die oudere dan op zijn eigen niveau/ kracht blijft spelen, moet kind wel een stapje bijzetten waardoor hij nog beter wordt, en zo is de cirkel rond
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel een beetje. Ik blink ook nergens in uit. Ik heb geen passies, hobby's en speel ook geen muziekinstrumenten oid. Ik ben wel gewoon blij met mezelf. Ik heb een leuk gezin, leuk huis, leuke baan en leuke vriendinnen. Probeer maar dankbaar te zijn met wie bent, wat je hebt en wat je kan.
nlies schreef:
24-01-2021 13:23
En omdat hij het al redelijk goed kan, vindt een oude iemand het niet zo'n punt om met hem te tennissen. En als die oudere dan op zijn eigen niveau/ kracht blijft spelen, moet kind wel een stapje bijzetten waardoor hij nog beter wordt, en zo is de cirkel rond
Klopt en ook hier wil hij dan winnen dus hij blijft oefenen. Als het regent en iedereen zegt af dan gaat hij toch. Op zondag moeten wij mee, nu met de lockdown moeten wij doordeweeks ook mee waardoor hij maar beter blijft worden.

Wat wij wel bewust doen is hem laten verliezen zodat hij ook dat leert en dat hij zijn best moet doen voor dingen.
Ik ben hypermobiel, en heb dus een slechte grove en fijne motoriek. Ik ben slechtziend en heb ook geen goed muzikaal gehoor (jaren min of meer gedwongen muziekles dus ik speel wel wat instrumenten). Ik ben dus in van alles echt slecht: tekenen, knutselen, sport, zingen, klussen. En heb inderdaad ook vrienden en vriendinnen die wel (fijn)motorisch sterk zijn en daarom van alles snel oppikken.

Talenten zijn oneerlijk verdeeld in de wereld. Je hebt mensen die van alles kunnen, en mensen die in alles matig tot slecht zijn. En als je geen aanleg voor iets hebt, is het ook 5x zo moeilijk om jezelf te dwingen toch te blijven proberen en ontwikkelen. Daar zijn we niet op gebouwd - we doen van nature graag dingen waar we goed in zijn. Ik speelde na vijf jaar pianoles een slechtere, meer hakkelende versie van Fur Elise dan mijn broer na een week zonder ooit een les te hebben gehad, en op dat moment gaf ik er echt de brui aan. In een meritocratie zoals de onze denk je dan al snel dat je minder waard bent. Maar uiteindelijk willen we vooral de mensen dichtbij ons hebben (samen leven en samen werken) waarbij we ons op ons gemak voelen, en dat heeft niets te maken met talent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven