Bezemtopic deel 5 alweer
woensdag 11 november 2009 om 23:05
Ik lag al in bed maar las even terug
Lieve boro, wat ben je toch een lief, mooi en geweldig mens. Zoals jij het doet is ongelooflijk. Dat loslaten van het zorgen vind ik ook moeilijk (werkgerelateert maar ook thuis) maar ik ga je zo goed mogelijk proberen te helpen
mamz, een knuffel voor jouw
nu lekker slapen
Lieve boro, wat ben je toch een lief, mooi en geweldig mens. Zoals jij het doet is ongelooflijk. Dat loslaten van het zorgen vind ik ook moeilijk (werkgerelateert maar ook thuis) maar ik ga je zo goed mogelijk proberen te helpen
mamz, een knuffel voor jouw
nu lekker slapen
Je moet soms vallen om weer leren op te staan

donderdag 12 november 2009 om 01:11
donderdag 12 november 2009 om 07:53
MissM Hopelijk blijft de pijn nog een paar weekjes weg
GL hier ook last van de blues, maar ik probeer er door heen te bezemen.......
Hotpip was het lekker spinnen met jonge god?
Boor, lieverdje van me, schuldig voelen bereik je zo verdraaide weinig mee, is een emotie die je veel energie kost en die in de weg zit, je hoeft je niet schuldig te voelen, je doet zoveel voor A. En nog iets, misschien pa sje het al erg veel toe, maar pick your battles. Denk eraan, is dit iets waar ik iets mee moet, of kan het het ook gewoon even laten, snappie. Dat was zo een eyeopener voor mij.
De rest krijgt van mij wederom een dikke KUS.
GL hier ook last van de blues, maar ik probeer er door heen te bezemen.......
Hotpip was het lekker spinnen met jonge god?
Boor, lieverdje van me, schuldig voelen bereik je zo verdraaide weinig mee, is een emotie die je veel energie kost en die in de weg zit, je hoeft je niet schuldig te voelen, je doet zoveel voor A. En nog iets, misschien pa sje het al erg veel toe, maar pick your battles. Denk eraan, is dit iets waar ik iets mee moet, of kan het het ook gewoon even laten, snappie. Dat was zo een eyeopener voor mij.
De rest krijgt van mij wederom een dikke KUS.
donderdag 12 november 2009 om 08:02

Lieffies.
Mamz , we kunnen idd goed met onze begeleidster praten \ bellen \ mailen over de lastige situaties , en daar gaat zij mee aan de slag. Of ze heeft zelf ideeën, of ze gaat rondzoeken , of ze zegt gewoon heel stom ( ;'-) ) dat we het goed doen, en dat het nou eenmaal niet anders is met A.
Ik wilde nog wat uitleggen over de hechtingsstoornis ( als ik jullie er niet mee verveel Maar veel mensen in mijn omgeving denken echt dat het een "non" stoornis is. Kusje er op, veel kroelen en klaar )
Het gaat met pieken en dalen. Stel je golven voor, hoge golven, diepe dalen. Op de hoge golf momenten gaat het heel erg goed met A. Dan luistert hij, is het een bijna eng voorbeeldig kind. Lief , vrolijk, gezellig. Zo'n piek is onze valkuil, want dan gaan wij dus twijfelen. "Gut, hij doet het toch wel goed. Hij kan het wel, wij kunnen het wel. We komen er wel." Tijdens de dalen haalt A alles uit de kast om onze relatie kapot te maken. ( Kort gezegd , hij denkt bij zichzelf : "Als ik het nu alvast stuk maak, kan ik ook niet meer teleurgesteld worden ) Op die momenten weten we weer waarom hij opgenomen is , en zijn we bekant blij als het zondag middag is ( afgelopen weekend bijv ) en hij terug naar DH moet.
Wat wij nu moeten gaan leren is om in het midden van zijn emotie's te gaan zitten ( op schrift is het wat lastiger uitleggen ). Dat we altijd hetzelfde denken en daarin een rode lijn blijven volgen. De horizon als het ware.
Zodat we in de hoge pieken geen valse hoop krijgen, want op het moment dat hij weer daalt , komt het alleen maar harder aan. ( En dat is idd echt waar heb ik de afgelopen dagen ervaren. Het is een tijd best goed gegaan. Doet het zo extra veel pijn dat het nu even niet gaat. )
trouwens, mogge kinders
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
donderdag 12 november 2009 om 08:07
Moggû,
Allis, een heel fijn lang weekend!
MissM, ik hoop dat je nog lekker slaapt.
Bor, je doet het goed! Ik hoop dat jullie er met schoonouders, dat lijkt me het meest lastig, ook uit komen.
Jonna, ik denk, stiekem, dat er weinig oma's zijn, die doen zoals jij.
Ik ga werken, lang. Het is ook echt een dag om te werken geloof ik.
Eigenlijk was ik gezellig vrij met Sportman, maar door gevalletje griep niet.
Allis, een heel fijn lang weekend!
MissM, ik hoop dat je nog lekker slaapt.
Bor, je doet het goed! Ik hoop dat jullie er met schoonouders, dat lijkt me het meest lastig, ook uit komen.
Jonna, ik denk, stiekem, dat er weinig oma's zijn, die doen zoals jij.
Ik ga werken, lang. Het is ook echt een dag om te werken geloof ik.
Eigenlijk was ik gezellig vrij met Sportman, maar door gevalletje griep niet.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
donderdag 12 november 2009 om 08:09
( Djeez wat een lappen schrijf ik toch )
Vandaag :
* Wassen
* Stofzuigen
* Keuken opruimen
* Boodschappen
3 Nietjes meeten bij mij thuis ( of eigenlijk, 2 nietjes en 1 n\bezemstert - itsme - ) . Het er zin an.
Oh en op mijn lijstje
* uitzoeken hoe ik moet gaan loslaten..
Kus !
Vandaag :
* Wassen
* Stofzuigen
* Keuken opruimen
* Boodschappen
3 Nietjes meeten bij mij thuis ( of eigenlijk, 2 nietjes en 1 n\bezemstert - itsme - ) . Het er zin an.
Oh en op mijn lijstje
* uitzoeken hoe ik moet gaan loslaten..
Kus !
donderdag 12 november 2009 om 08:12
quote:zusenzo schreef op 12 november 2009 @ 08:05:
Boor, misschien een stomme vraag, maar kan hij hier nog overheen groeien (vast niet als het een stoornis is maar kan het wel anders/beter worden) of is dit een blijvend iets, of kan hij het gedrag misschien conditioneren?
Nee, een hechttingsstoornis groei je nooit meer over heen.
Als de eerste 3 a 4 jaar ( en zwangerschap ! ) fout gaan, als je je basis mist. ( veiligheid, hechting, enz enz ) dan kan dat nooit meer groeien. Wel kan er hier en daar wat verbetering in komen.
Hij kan nog wel dingen "leren" ( Dan wordt het aangepast, niet natuurlijk, maar okay ) , maar het is heel moeilijk te voorspellen hoe het verloopt.
Hij zal nooit in staat zijn om volwaardige relatie's aan te gaan bijv. ( Vriendschap, liefde, familie ) omdat dat onveilig voor hem is.
Boor, misschien een stomme vraag, maar kan hij hier nog overheen groeien (vast niet als het een stoornis is maar kan het wel anders/beter worden) of is dit een blijvend iets, of kan hij het gedrag misschien conditioneren?
Nee, een hechttingsstoornis groei je nooit meer over heen.
Als de eerste 3 a 4 jaar ( en zwangerschap ! ) fout gaan, als je je basis mist. ( veiligheid, hechting, enz enz ) dan kan dat nooit meer groeien. Wel kan er hier en daar wat verbetering in komen.
Hij kan nog wel dingen "leren" ( Dan wordt het aangepast, niet natuurlijk, maar okay ) , maar het is heel moeilijk te voorspellen hoe het verloopt.
Hij zal nooit in staat zijn om volwaardige relatie's aan te gaan bijv. ( Vriendschap, liefde, familie ) omdat dat onveilig voor hem is.

donderdag 12 november 2009 om 08:13
quote:fussie schreef op 11 november 2009 @ 17:34:
Gayl, lukt het bij jou allemaal een beetje?
Jazeker Fuss, alles gaat goed hier!
Heb nogal veel wisselende diensten, van vroeg naar laat, naar nacht, naar laat, beetje vermoeiend dat ge-omschakel!
Vandaag weer een nachtje, ga zo dus nog even een poosje slapen anders trek ik het niet vannacht.
Door dat gewissel is het wel heel moeilijk bij te houden hier, ben dan al gauw mosterd.
Maar ik lees iedere dag mee en gooi er gewoon af en toe wat in.
Herken dus de vermoeidheid van jou ook wel, door dat verstoorde slaapritme, komt dan ook niets uit m'n handen.
Sukses allen vandaag!
Gayl, lukt het bij jou allemaal een beetje?
Jazeker Fuss, alles gaat goed hier!
Heb nogal veel wisselende diensten, van vroeg naar laat, naar nacht, naar laat, beetje vermoeiend dat ge-omschakel!
Vandaag weer een nachtje, ga zo dus nog even een poosje slapen anders trek ik het niet vannacht.
Door dat gewissel is het wel heel moeilijk bij te houden hier, ben dan al gauw mosterd.
Maar ik lees iedere dag mee en gooi er gewoon af en toe wat in.
Herken dus de vermoeidheid van jou ook wel, door dat verstoorde slaapritme, komt dan ook niets uit m'n handen.
Sukses allen vandaag!
donderdag 12 november 2009 om 08:17
Het is ook zo'n bizarre samenloop van omstandigheden geweest bij A, als vanaf de zwangerschap aan toe. Allemaal triggers om een hechtingsstoornis te kunnen krijgen.
Moeder psygotisch tijdens zwangerschap ( 1 )
Ze dronk ( 2 )
Slikte zware medicatie ( 3 )
A werd 5 weken te vroeg geboren , moest nog in couveuse ( 4 )
Verwaarlozing door moeder ( 5 )
Veel wisselende verzorgers in de eerste jaren ( 6 )
Zeer zware mishandeling ( 7 )
Kon ook bijna niet uitblijven natuurlijk. En nou ja, wat ik al zei, als het in de basis al fout gaat, dan ben je gewoon op zijn rotterdams gezegd, de lul.
Moeder psygotisch tijdens zwangerschap ( 1 )
Ze dronk ( 2 )
Slikte zware medicatie ( 3 )
A werd 5 weken te vroeg geboren , moest nog in couveuse ( 4 )
Verwaarlozing door moeder ( 5 )
Veel wisselende verzorgers in de eerste jaren ( 6 )
Zeer zware mishandeling ( 7 )
Kon ook bijna niet uitblijven natuurlijk. En nou ja, wat ik al zei, als het in de basis al fout gaat, dan ben je gewoon op zijn rotterdams gezegd, de lul.
donderdag 12 november 2009 om 08:20
Reactieve hechtingsstoornis ( De vorm die A heeft )
Een reactieve hechtingsstoornis is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen. De aandoening ontwikkelt zich in de eerste vijf levensjaren. Het DSM-IV onderscheidt het geremde (waakzaam, terughoudend) en het ongeremde type (gebrek aan onderscheid). In het ICD-10 is het ontremde type afzonderlijk beschreven (F94.2).
Kinderen die aan deze stoornis lijden, slagen er niet in om zich op een gepaste wijze emotioneel te hechten aan hun ouders of anderen die voor hun zorgen. De oorzaak kan liggen in verwaarlozing of mishandeling (geestelijk of lichamelijk), maar kan ook ontstaan als het kind niet voldoende gelegenheid krijgt om emotionele banden te vormen, bijvoorbeeld als het regelmatig andere verzorgers krijgt.
Emotioneel zijn de relaties van het kind korter en oppervlakkiger dan normaal. Het reageert op jongere leeftijd teruggetrokken of overdreven waakzaam. Ook zijn de reacties vaak onvoorspelbaar: het kind wijst soms toenadering van verzorgers af, is vaak overdreven waakzaam of verzet zich tegen troosten, gedraagt zich teruggetrokken en kan sociaal geïsoleerd raken (geremde type). Op wat oudere leeftijd maakt het kind vaak te weinig onderscheid tussen vertrouwde en onbekende personen (ontremde type). Soms slaat het gedrag om in een korte, maar zeer sterke aanhankelijkheid, ook bij relatief onbekenden. Het kind is verminderd gevoelig voor straf of pogingen het gedrag te corrigeren.
De reactieve hechtingsstoornis is gevoelig voor comorbiditeit, dat wil zeggen dat deze gepaard kan gaan met of oorzaak kan zijn van andere stoornissen. Zo kunnen groei-, leer- en eetstoornissen (bv. pica) optreden.
Een verleden van RHS speelt op later leeftijd soms een rol bij het ontstaan van angst- of gedragsstoornissen..
Voor diagnose moet worden vastgesteld dat er geen sprake is van mentale retardatie of een pervasieve ontwikkelingsstoornis.
Een reactieve hechtingsstoornis is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen. De aandoening ontwikkelt zich in de eerste vijf levensjaren. Het DSM-IV onderscheidt het geremde (waakzaam, terughoudend) en het ongeremde type (gebrek aan onderscheid). In het ICD-10 is het ontremde type afzonderlijk beschreven (F94.2).
Kinderen die aan deze stoornis lijden, slagen er niet in om zich op een gepaste wijze emotioneel te hechten aan hun ouders of anderen die voor hun zorgen. De oorzaak kan liggen in verwaarlozing of mishandeling (geestelijk of lichamelijk), maar kan ook ontstaan als het kind niet voldoende gelegenheid krijgt om emotionele banden te vormen, bijvoorbeeld als het regelmatig andere verzorgers krijgt.
Emotioneel zijn de relaties van het kind korter en oppervlakkiger dan normaal. Het reageert op jongere leeftijd teruggetrokken of overdreven waakzaam. Ook zijn de reacties vaak onvoorspelbaar: het kind wijst soms toenadering van verzorgers af, is vaak overdreven waakzaam of verzet zich tegen troosten, gedraagt zich teruggetrokken en kan sociaal geïsoleerd raken (geremde type). Op wat oudere leeftijd maakt het kind vaak te weinig onderscheid tussen vertrouwde en onbekende personen (ontremde type). Soms slaat het gedrag om in een korte, maar zeer sterke aanhankelijkheid, ook bij relatief onbekenden. Het kind is verminderd gevoelig voor straf of pogingen het gedrag te corrigeren.
De reactieve hechtingsstoornis is gevoelig voor comorbiditeit, dat wil zeggen dat deze gepaard kan gaan met of oorzaak kan zijn van andere stoornissen. Zo kunnen groei-, leer- en eetstoornissen (bv. pica) optreden.
Een verleden van RHS speelt op later leeftijd soms een rol bij het ontstaan van angst- of gedragsstoornissen..
Voor diagnose moet worden vastgesteld dat er geen sprake is van mentale retardatie of een pervasieve ontwikkelingsstoornis.
donderdag 12 november 2009 om 09:02
Verdorie en ik zeg het nog een keer. Borreke wat heeft hij geluk dat jij nu zijn mama bent. Maar verdomme wat een verspild leven van zo'n jochie. Bij zulke mensen zou het verbodem moeten worden zwanger te worden. Ik vind het niets gek dat het zo vreselijk mis is gegaan met hem. Daar heb jij niets aan want jij zit ermee. Maar ik vind het zo knap hoe je alles oplost.
Soms moet jij toch gruwelijk tegen het weekend op zien. Maar er komt nooit geen verkeerd woord. Ik had nog een beetje de hoop dat het goed zou komen met A, maar helaas. Wat een zorgen om zo'n manneke zeg. Jullie zijn allemaal kanjers.
Soms moet jij toch gruwelijk tegen het weekend op zien. Maar er komt nooit geen verkeerd woord. Ik had nog een beetje de hoop dat het goed zou komen met A, maar helaas. Wat een zorgen om zo'n manneke zeg. Jullie zijn allemaal kanjers.
donderdag 12 november 2009 om 09:18
Zo zeg, ben ik even een dagje werken en een avondje naar een vriendin en mag ik gewoon een hele berg pagina's gaan bijlezen!
Als eerste: Boro, je bent geweldig! Menigeen zou allang het bijltje erbij neergelegd hebben en gezegd hebben: Bekijk het maar, dit ga ik niet doen. Maar jij niet, jij gaat door en door en door. A heeft zo ontzettend veel geluk met jou (ook al beseft hij het zelf niet), ik vind jouw verhalen altijd prachtig om te lezen en nu ook weer.
Coebergh, yup, ik rook wel nog steeds dus je valt op de bezemmeet niet uit de toon.
Bianca, ik zag dat je mee komt bezemen, gezellig!
Mamz, ik heb vandaag pas het sollicitatiegesprek, om half 1. Uiteraard laat ik jullie weten hoe het is gegaan.
MissM, mijn zusje had op een gegeven moment ook rugpijn richting het einde van haar zwangerschap en toen bleek ze al die tijd stiekeme weeen gehad te hebben. NAdat ze uiteindelijk op advies van mijn moeder de verloskundige gebeld had, bleek dat ze al op ruim 9 cm ontsluiting zat en is haar dochter krap twee uur later geboren.
Kortom, ik zou toch echt nog wel even de verloskundige bellen als ik jou was. Beter een keer te veel dan een keer te weinig en dat je straks misschien wel bevalt nog voor ze er is.
Verder op mijn lijstje vandaag:
Als eerste: Boro, je bent geweldig! Menigeen zou allang het bijltje erbij neergelegd hebben en gezegd hebben: Bekijk het maar, dit ga ik niet doen. Maar jij niet, jij gaat door en door en door. A heeft zo ontzettend veel geluk met jou (ook al beseft hij het zelf niet), ik vind jouw verhalen altijd prachtig om te lezen en nu ook weer.
Coebergh, yup, ik rook wel nog steeds dus je valt op de bezemmeet niet uit de toon.
Bianca, ik zag dat je mee komt bezemen, gezellig!
Mamz, ik heb vandaag pas het sollicitatiegesprek, om half 1. Uiteraard laat ik jullie weten hoe het is gegaan.
MissM, mijn zusje had op een gegeven moment ook rugpijn richting het einde van haar zwangerschap en toen bleek ze al die tijd stiekeme weeen gehad te hebben. NAdat ze uiteindelijk op advies van mijn moeder de verloskundige gebeld had, bleek dat ze al op ruim 9 cm ontsluiting zat en is haar dochter krap twee uur later geboren.
Kortom, ik zou toch echt nog wel even de verloskundige bellen als ik jou was. Beter een keer te veel dan een keer te weinig en dat je straks misschien wel bevalt nog voor ze er is.
Verder op mijn lijstje vandaag:
donderdag 12 november 2009 om 09:26
donderdag 12 november 2009 om 10:14
Balen Goldie, dat je zo'n last van de winterdip hebt
Ik kan me er wat bij voorstellen, dwz, ik heb het in de zomer ( tsja ) ik kan zo slecht tegen warmte en zon, dan wordt ik moe , hoofdpijn, loom en gewoon heul heul erg dipperig
Heb je al een lichtlamp ?
Ik kan me er wat bij voorstellen, dwz, ik heb het in de zomer ( tsja ) ik kan zo slecht tegen warmte en zon, dan wordt ik moe , hoofdpijn, loom en gewoon heul heul erg dipperig
Heb je al een lichtlamp ?
donderdag 12 november 2009 om 10:15

donderdag 12 november 2009 om 10:21
Mogu Kanjers!
Bor,wat iedereen hier al zegt,je doet het zo goed!!Menigeen zou het je niet na doen.Een hele dikke voor jou.
Gold,hoest met de lamp afgelopen?vanavond weer ER kijken?
Zus,hoe gaat het met de kies van zoon?Hopelijk is het allemaal goed genezen.
Rainz,succes vanmiddag met je sollicitatiegesprek.Ben je er zenuwachtig voor?Hier word iig geduimd en ik steek de gelukskaarsen aan.
Ik ben net terug uit ziekenhuis,het is een littekenbreuk.Moet dus niet zo eigenwijs zijn en gewoon mijn gemak houden.Als het zo blijft doen ze er niks aan maar als ie nog groter wordt,word het weer een operatie,en daar zit ik niet op te wachten.
Verder ben ik de helft alweer vergeten wat er is geschreven dus bij deze een groeps
Bor,wat iedereen hier al zegt,je doet het zo goed!!Menigeen zou het je niet na doen.Een hele dikke voor jou.
Gold,hoest met de lamp afgelopen?vanavond weer ER kijken?
Zus,hoe gaat het met de kies van zoon?Hopelijk is het allemaal goed genezen.
Rainz,succes vanmiddag met je sollicitatiegesprek.Ben je er zenuwachtig voor?Hier word iig geduimd en ik steek de gelukskaarsen aan.
Ik ben net terug uit ziekenhuis,het is een littekenbreuk.Moet dus niet zo eigenwijs zijn en gewoon mijn gemak houden.Als het zo blijft doen ze er niks aan maar als ie nog groter wordt,word het weer een operatie,en daar zit ik niet op te wachten.

Verder ben ik de helft alweer vergeten wat er is geschreven dus bij deze een groeps
donderdag 12 november 2009 om 10:23
Hoi lieve bezemerts,
Even een snel berichtje van mij want.. ik lijk zowaar in een goeie 'work-flow' te zitten vandaag dus die moet ik zien vast te houden
Allereerst een dikke knuffel voor Boro, Mamz, Goldie en MissM.
En weet je wat? Daar bovenop gewoon ook nog een hele dikke vette group- voor iedereen!!
Rainz, ik ga voor je duimen tijdens mijn lunchpauze!!
Vandaag:
- werken!
- oma bellen, vriendin(en) bellen, moeder bellen (ik hou niet zo van bellen dus ik stel dat altijd heeeeeel lang uit maar blijf dan wel met een rotgevoel zitten)
- thuis losse rommel opruimen (de boel is weer aardig aan het dichtslibben)
Daar ga ik het maar bij laten denk ik. Vooral dat bellen kost altijd zeeen van tijd dus daar ben ik mn avond al wel mee kwijt denk ik.
Nu: koffie en weer aan de bak!
Jonna, jou kick-ass heeft gisteren wel geholpen geloof ik, heb er helemaal zin in vandaag
Even een snel berichtje van mij want.. ik lijk zowaar in een goeie 'work-flow' te zitten vandaag dus die moet ik zien vast te houden
Allereerst een dikke knuffel voor Boro, Mamz, Goldie en MissM.
En weet je wat? Daar bovenop gewoon ook nog een hele dikke vette group- voor iedereen!!
Rainz, ik ga voor je duimen tijdens mijn lunchpauze!!
Vandaag:
- werken!
- oma bellen, vriendin(en) bellen, moeder bellen (ik hou niet zo van bellen dus ik stel dat altijd heeeeeel lang uit maar blijf dan wel met een rotgevoel zitten)
- thuis losse rommel opruimen (de boel is weer aardig aan het dichtslibben)
Daar ga ik het maar bij laten denk ik. Vooral dat bellen kost altijd zeeen van tijd dus daar ben ik mn avond al wel mee kwijt denk ik.
Nu: koffie en weer aan de bak!
Jonna, jou kick-ass heeft gisteren wel geholpen geloof ik, heb er helemaal zin in vandaag
donderdag 12 november 2009 om 10:25
donderdag 12 november 2009 om 10:36
Coebergh, dus gewoon luisteren naar Zus, zitten jij!
Boor bedankt voor de info, hij heeft dus gewoon mega pech gehad (big understatement) de eerste jaren van zijn leventje...
Maar daarintegen heeft hij nu ongelooflijk veel geluk dat hij jullie heeft.
Ik hoop dat dmv van liefde en veel geduld dat hij een heel end gaat komen, door jou he, vergeet dat niet.
Boor bedankt voor de info, hij heeft dus gewoon mega pech gehad (big understatement) de eerste jaren van zijn leventje...
Maar daarintegen heeft hij nu ongelooflijk veel geluk dat hij jullie heeft.
Ik hoop dat dmv van liefde en veel geduld dat hij een heel end gaat komen, door jou he, vergeet dat niet.