Binnenkat zielig?

24-01-2021 15:13 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 katten die niet naar buiten gaan. Dit is al zo vanaf ze kittens zijn. Ze hebben drie verdiepingen en we hebben een klimwand en verschillende krabpalen/speeltjes voor ze. We hebben ook de bijkeuken voor ze ingericht, met twee kattenbakken en een waterfonteintje. De reden dat ze niet naar buiten gaan is eigenlijk dat we in een vrij drukke buurt wonen waar hard gereden wordt. Ook zijn het raskatten, dus ze zouden meegenomen kunnen worden (laatst zei de dierenarts overigens dat het wel meevalt hoe vaak dit gebeurt, dus ben ik toch weer aan het twijfelen). Het plan is om in de lente een grote ren te maken in de tuin, maar toch is dat niet hetzelfde als vrij rondlopen, lijkt me.

Ze zitten allebei veel voor het raam vogeltjes te kijken en ik ben bang dat we ze toch te veel beperken door ze binnen te houden. Wat zouden jullie doen, binnen houden of toch de stap zetten om ze af en toe naar buiten te laten?
Ik vind het ook vooral van de kat afhangen. Als ze niet anders gewend zijn en binnenshuis genoeg beweging, afleiding en aandacht krijgen, dan lijkt het me geen probleem.
Heb zelf een buitenkat gehad die ook veel naar buiten ging, maar uiteindelijk meestal in een plantenbak in de tuin lag te slapen. Hij was bang voor de weg en voor andere katten, dus echt actie kwam er niet uit als ie buiten was.
Ik ken genoeg binnenkatten die een prinsheerlijk leven hebben. Liggen het grootste deel van de dag in de vensterbank of op een stoel te slapen.
In een klein studiootje vind ik het wel weer wat anders, daar kan je geen puberende kater hebben. Maar een normaal rijtjeshuis of groter lijkt me een prima plek voor een kat.
Mijn katten komen ook niet buiten. Ze zijn verre van zielig. Ze zeuren er ook niet om.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof je katten het binnen prima voor elkaar hebben!
Wij hebben ze van jongs af aan geleerd een harnas te kunnen dragen, met daaraan een hele lange lijn. Met goed weer nemen we ze mee naar het park, waar ze wel een beetje snuffelen en spelen, maar daarna ook heel graag weer in de mand gaan. Misschien is zoiets nog een idee. Ik weet dat veel mensen katten aan de lijn gek vinden, maar het is voor ons allemaal een uitje en maakt me ook duidelijk dat het helemaal niks voor onze katten zou zijn om in hun eentje buiten te lopen. Daarvoor zijn ze inmiddels teveel gewend aan binnen zijn (en ze lijken heel gelukkig).
Ach, onze kat mag naar buiten, maar gaat zelden. En dan niet verder dan de achtertuin ook.
TO: Binnenhouden is helemaal niet zielig, zeker niet als ze genoeg alternatieven hebben zoals jij. (Krabpalen, speeltjes)
Wat betreft het uit het raam kijken: ramen zijn voor katten een soort televisie, ook een prima alternatief dus, kattentv :-D.

Natuurlijk kun je kijken of je ze een ren in de tuin kan maken, zullen ze erg leuk vinden maar dat hoeft niet perse, Je doet het helemaal goed :)

Overigens kunnen katten die niet naar buiten gaan wel wat drukker zijn en de boel binnen afbreken ;-) omdat ze hun energie wat minder kwijt kunnen (zoals mijn 2 oma-katten ;))
Dat is dan ook het voordeel van naar buiten gaan, dat ze hun energie wat meer kwijt kunnen. (En speeltjes zijn een goede oplossing en die heb jij)
(Ik ben overigens een kattenkenner, ik heb die wezentjes :heart: :cat: al mijn hele leven)
anoniem_401860 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 22:45
10.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
niet zielig. Ik heb twee mutsen op leeftijd uit het asiel gehaald. Waren dus al binnenkatten. Poepen op onze eigen bakken en niet bij de buren in de tuin. Vechten niet met andere katten, lopen niet onder een auto etc etc.
Steken af en toe hun neus op het balkon en gaan dan weer lekker in de vensterbank naar buiten liggen kijken. Ik krijg geen klachten...
Gaat u anders ondertussen even wat voor u zelf doen. (Viktor)
Alle reacties Link kopieren
Een kattenren lijkt me in jouw geval juist een prima oplossing.

Wij hebben al een aantal jaar een kattenren en dat werkt voor ons heel goed. Onze katten zijn bij de eerste eigenaar tot twee jaar nooit buiten geweest en toen ze bij ons kwamen en uiteindelijk wel naar buiten mochten, werkte dat helemaal niet. Ze kenden geen enkel gevaar en liepen vooral met de kinderen mee. De hele dag zaten ze bij school rond te hangen en te wachten tot ze uit school kwamen. Even is dat heel leuk en schattig, zulke volgzame katten, maar eigenlijk heel onwenselijk. Dus begonnen we ze steeds meer binnen te houden, totdat we een kattenren hebben laten maken. Dit was voor ons een hele goede beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Knikkebeen1 schreef:
24-01-2021 16:14
Klinkt alsof je katten het binnen prima voor elkaar hebben!
Wij hebben ze van jongs af aan geleerd een harnas te kunnen dragen, met daaraan een hele lange lijn. Met goed weer nemen we ze mee naar het park, waar ze wel een beetje snuffelen en spelen, maar daarna ook heel graag weer in de mand gaan. Misschien is zoiets nog een idee. Ik weet dat veel mensen katten aan de lijn gek vinden, maar het is voor ons allemaal een uitje en maakt me ook duidelijk dat het helemaal niks voor onze katten zou zijn om in hun eentje buiten te lopen. Daarvoor zijn ze inmiddels teveel gewend aan binnen zijn (en ze lijken heel gelukkig).
Kan prima, lijkt me. Mijn hondjes gaan op een kattenbak, van pup af aangeleerd. Ik weet dat veel mensen dat ook raar vinden. Maar ik vind het fijner dat ze niet hun behoefte moeten ophouden tot ik thuis ben. En tijdens hun wandelingen doen ze alsnog iets,
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste kat is doodgereden aan een 30km weg met drempels. Toen ging ik in het bos wonen waar geen auto’s kwamen, bleek er een kattenhater om de hoek te wonen. Beide katten vermoord.
Om die reden heb ik mijn nieuwe katten ook binnen gehouden met een afgezette tuin. Op een andere plek btw.
Toch blijft het knagen; ik gun ze zo de vrijheid.
Ik overweeg ze nu snachts naar buiten te laten. Avondklok dus minder verkeer..
Lastig..
Alle reacties Link kopieren
Als ze een kattenren hebben, kunnen ze in ieder geval ook buiten komen, dat zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide, 3 binnen katten (waarvan er 2 nog niet gecastreerd zijn, daarna zouden ze naar buiten mogen, 3e heeft de behoefte niet) en 2 echte buitenkatten (al zijn ze met deze kou al snel weer binnen) en 1 kat die hooguit van de voortuin naar de achtertuin loopt.

Ze zijn allemaal even gelukkig, zou me dus niet druk maken.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:31
Ik heb inmiddels kat nr. 6 en 7, en allemaal mochten ze lekker buiten spelen en rennen. Opsluiten in huis vind ik grenzen aan dierenmishandeling.

Overdrijf niet zo zeg. De katten van TO hebben 3 verdiepingen tot hun beschikking, met allerlei voorzieningen. Guttegut, wat zijn ze zielig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Onze katten (3 stuks, raskatten) mogen buiten. Maar in de praktijk gaat eentje maar echt aan de wandel.
En ja ook ik vind dat dieren naar buiten moeten kunnen om gelukkig te zijn.
Die van mij mogen dus zelf kiezen wat ze willen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 raskatten waarvan 1 naar buiten mag zonder dat ik erbij ben en 1 die in de achtertuin mag als ik er bij ben. Degene die alleen naar buiten mag die blijft meestal in onze eigen tuin en als hij toch even verder gaat wandelen dan is hij zo weer terug.

Hoe ouder ze worden, des te voorzichtiger is mijn ervaring, dus ik hoop dat onze jongste van 4 langzaamaan een wat minder ongeleid projectiel wordt. :roll:

maar binnen blijven is niet zielig. In deze periode hebben ze allebei niet echt behoefte aan buiten (ondanks dikke vacht is het kennelijk niet fijn om in de winter naar buiten te gaan) en ze zijn allebei helemaal happy hoor.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:18
Alleen omdat jij bang bent dat ze worden dood gereden, moeten zij minimaal 15 jaar opgesloten zitten. Dat is niet in het belang van de kat, maar alleen in je eigen belang. Neem dan geen katten.

Het komt weer eens op zijn 'madelief ' je strot (toetsenbord) uit ;) maar ik ben het wel met je eens..
Ik ben dol op katten, ben met ze opgegroeid en ik vind ze 'HET' ideale huisdier.
Maar waar ik woon.. is het gewoon wachten op het moment dat je ze dood of bijna dood van de stoep kan schrapen.
Bij mijn kater ging het 10 jaar goed, bij zijn opvolger 2 jaar.. maar ze sneuvelden beide op het asfalt.
Dus geen katten meer voor mij.. omdat ik een leven lang opsluiten (met hoeveel luxe ook) niet eerlijk vind tegenover het dier.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:31
Ik heb inmiddels kat nr. 6 en 7, en allemaal mochten ze lekker buiten spelen en rennen. Opsluiten in huis vind ik grenzen aan dierenmishandeling.
Doe even normaal zeg, heb je ooit te maken gehad met echte dierenmishandeling? Als dat zo zou zijn dan zou je deze domme opmerking niet gemaakt hebben.
Mijn katten zijn ook binnenkatten, hebben een fantastisch speelparadijs binnen en krijgen in het voorjaar een grote ren waar ze in kunnen. Ze zijn gezond en heel gelukkig.
Naast het feit dat ik aan een super drukke weg woon waar mijn overbuurvrouw al 3 katten aan is verloren, vind ik het ook niet nodig dat mijn buren last hebben van mijn katten.
Hier om het huis lopen ook vaak katten van een buurtbewoner, die schijten hier ook in de tuin en hoewel ik een kattenmens in hart en nieren ben vind ik het nog steeds niet oke dat wanneer ik in de tuin bezig ben, ik in de schijt van een andere kat zit te grijpen.
Nu ben ik niet zo dat ik hier maatregelen tegen neem (ik hou immers van katten) maar er zijn mensen die dat wel doen en soms ook niet van die fijne, rattengif of beschieten met een buks hoort daar ook bij. DAT is pas dierenmishandeling en het erge is, poes heeft geen weet van wat ze verkeerd heeft gedaan en baas komt er ongeschonden vanaf!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen donderdag heb ik mijn liefste in moeten laten slapen. Hij is 17.5 jaar geworden en ik had hem vanaf 3 maanden oud.
Altijd een binnenkat geweest. 15,5 jaar met dakterassen tot zijn beschikking, als ik ook buiten was en de laatste 2 jaar een achtertuin met hoge schutting, waar hij met zijn oude lijf niet meer over kon komen.
In huis had hij krabpalen, overal ligplekken en een zolder met speelgoed, wat soms het hele huis mee doorgenomen werd, al zal zijn aangenomen zus daar ook schuldig aan zijn.
Ik denk dat hij een heerlijk leven heeft gehad.

Kat van mijn moeder komt wel buiten, zwerft de hele buurt door, komt regelmatig met vechtwonden terug, ja, hij is geholpen, de DA heeft het karwei wat hijzelf begonnen was afgemaakt.
We hebben hem gevonden toen hij aangereden was, als wss 10 maanden oud kitten. Zijn ballen hingen nog aan het laatste draadje onder zijn lijf. Had ik hem niet opgepakt, was hij een bijzonder pijnlijke dood gestorven.
Hij is nadat hij opgelapt is, na een kleine maand door ons uit het asiel gehaald.
Ik ben er erg op tegen dat mijn moeder hem zo door de buurt laat zwerven, zeker niet alleen vanwege de vechtwonden, maar ook omdat hij ook alweer met een enorme bult op zijn kop terug gekomen is. op een dag. Wss weer tegen een auto aangelopen.

Daarnaast lopen je katten buiten het risico op het oplopen van FIV.
Aangereden / doodgereden worden zijn mijn belangrijkste redenen om mijn katten binnen te houden. Je laat je 3-jarige peuter ook niet zonder supervisie buiten lopen alleen.
FIV is reden 2.

Ik vind een ren een bijzonder mooie en goede oplossing, je kan zoiets prachtigs maken! Zat voorbeelden op internet te vinden.
Binnenkatten zijn niet zielig, ze zijn veilig. Je zal alleen wel je huis aan moeten passen, alleen een bak en mandje is niet genoeg. Afleiding, speelgoed, krabpaal en natuurlijk voldoende tijd op je schoot :cat:
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Maar wél een superzacht bed, lekker eten en personeel!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
24-01-2021 18:18
Maar wél een superzacht bed, lekker eten en personeel!
Jij snapt hem :cat:
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
De dieren zijn niet meer tegen het huidige verkeer opgewassen. Je zou de verstandige eigenaar moeten zijn om te beslissen wat zij niet kunnen overzien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Er zijn rassen die je rustig binnen kunt houden. Maar de meeste huis tuin en keuken katten hebben toch veel meer beleving en plezier buiten, het jagen op onderzoek uit. Dus ik ben team op wat uitzonderingen na dat ik binnen katten zielig vind.
Ze kunnen het ook niet vertellen he wat ze wel of niet fijn vinden, net als de apen in blijdorp in hun hokken.
Mijn katten hebben na een paar jaar in een flat te hebben gezeten een heerlijk vrij leven gehad toen we verhuisde naar een benedenwoning.
Nu wil ik geen katten meer omdat ik ze de vrijheid gun en ze niet wil beperken door mijn eigen angst dat ze worden aangereden.
Ik woon dan ook aan een drukke weg.
Je kat nooit buiten laten, vind ik zielig ja. Hoe zou jij het vinden om nooit buiten te komen?
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-01-2021 19:18
Je kat nooit buiten laten, vind ik zielig ja. Hoe zou jij het vinden om nooit buiten te komen?

Want een mens is van hetzelfde niveau als een kat.. 🙄
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
24-01-2021 19:19
Want een mens is van hetzelfde niveau als een kat.. 🙄
In sommige dingen wel ja. Bijvoorbeeld de behoefte om buitenlucht op te snuiven.
himalaya schreef:
24-01-2021 19:19
Want een mens is van hetzelfde niveau als een kat.. 🙄
Eh ja? We zijn allemaal dieren en mensen zijn qua behoeftes niet speciaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven