Bloot in de tuin zonnen

08-05-2008 14:02 305 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren samen met m'n moeder in de sauna heerlijk in de zon gelegen. Ons gesprek kwam op in je eigen tuin zonnebaden. Ik heb sinds afgelopen herfst eindelijk een tuin en kijk er nu dus helemaal naar uit om dit weekend op mijn postzegeltje gras te gaan zonnebaden! Mijn moeder vertelde mij dat ze dat thuis (ouders wonen in "the middle of nowhere") dus ook lekker bloot doet. Wel een handdoekje bij de hand voor onverwacht bezoek. Helaas is dat in mijn tuin niet echt gepast, voornamelijk omdat de schutting met één van onze buren niet helemaal kijkdicht is.

Nu zei mijn moeder dat het volgens haar helemaal niet toegestaan is om in je eigen tuin in je blootje rond te lopen omdat dat aanstootgevend gedrag is. Ik heb hier nog nooit van gehoord en dacht eigenlijk dat je in je eigen huis/tuin lekker kan doen wat je wilt. Maar goed, wij kwamen er dus niet uit.

Heeft iemand enig idee wat wel en niet mag qua naakt in de tuin lopen? En als naakt niet mag, mag topless dan wel?
Maar het feit dat het niet mooi is (of: dat jij het niet mooi vindt) betekent toch niet dat iemand niet in de zon mag genieten achter een kleedje of in de eigen achtertuin. Ik ga echt geen steekproef houden onder strandbezoekers om erachter te komen of ik me wel in mijn bikini mag vertonen.
Dat zeg ik....
Je moest eens weten wat ik allemaal niet prettig vind om naar te kijken, maar heee, dat is toch echt mijn probleem en dan kan ik me daar wel aan storen, maar ik kan ook mijn energie beter gebruiken.
quote:websje schreef op 09 mei 2008 @ 22:45:

Maar het feit dat het niet mooi is (of: dat jij het niet mooi vindt) betekent toch niet dat iemand niet in de zon mag genieten achter een kleedje of in de eigen achtertuin. Ik ga echt geen steekproef houden onder strandbezoekers om erachter te komen of ik me wel in mijn bikini mag vertonen.Een strand is de daarvoor aangewezen plek, als men dat niet prettig vind dan moet men idd maar wegblijven. Echter (!), als je op straat loopt verwacht je dat niet te zien en kan het wel degelijk een onaangename verrassing zijn.
Als je op straat woont...
Oh, ik dacht al.
quote:minny schreef op 09 mei 2008 @ 22:46:

[...]

Een strand is de daarvoor aangewezen plek, als men dat niet prettig vind dan moet men idd maar wegblijven. Echter (!), als je op straat loopt verwacht je dat niet te zien en kan het wel degelijk een onaangename verrassing zijn.We hadden het over een man die op een balkon achter een kleed zit. Die heeft dus al moeite gedaan om het anderen niet op te dringen. Hetzelfde geldt voor iemand die topless in haar eigen tuin zit. Zolang ze niet naakt de openbare weg op loopt is dat toch geen probleem?
Dat zeg ik....
Als hij achter zijn kleed zit, hoe weet men dan dat hij naakt is...?

Het is gewoon ongepast, om naakt te gaan zitten waar kleine kinderen in de buurt spelen. Soms dan ben ik blij met het tuig in mijn buurt...niemand zou zoiets ongestraft kunnen proberen hier!
Komen we weer terug bij mijn vraag: als je kinderen spelen bij een vriendje waarvan de moeder topless in de tuin ligt, mag dat ook niet van jou?
Dat zeg ik....
Ik zou dat absoluut niet waarderen nee, wellicht is dat de laatste keer dat mijn dochter daar speelt...

Naakt zijn is heerlijk, in de sauna bijvoorbeeld. En thuis ook prima. Maar niet zomaar waar allerlei mensen je kunnen zien zonder dat ze dat verwacht hadden, en dat wellicht nog onaangenaam kunnen vinden ook. Er is een verschil tussen "vrij" zijn en maar asociaal verwachten dat je alles kunt maken en iedereen zich wel aanpast.
Goed, dan hebben we dus gewoon een heel ander beeld van wat gepast is en vooral wat kinderen wel en niet mogen zien. Ik vond het als kind niet schokkend en ben achteraf zelfs blij dat ik ben opgevoed met de idee dat een (naakt) lichaam niets is om je voor te schamen. En zou me er dus niet eens van bewust zijn dat anderen het voor hun kinderen schadelijk zouden vinden.

(voor de duidelijkheid: ik heb het over 'gewoon' bloot. Geen rare acties of bijbedoelingen)
Dat zeg ik....
ik snap dat hele aanpassen niet zo. Aanpassen vind ik als fleur hier naakt in de zandbak komt zitten en van mij verwacht dat ik dat ook doe. Dan moet ik me dus aanpassen aan haar wensen. Maar hoezo moet een kind zich aanpassen als het gaat spelen bij een vriendje waarvan de moeder topless ligt te zonnen, dat kind hoeft dan toch niet ineens ook topless te gaan?

effe voor de duidelijkheid, dit is een redelijk hypothetisch voorbeeld, al mag iedereen die mij in de tuin komt met 30 graden daar topless van de zon genieten.
sluit me aan bij websje.
Er is bij mij thuis geen kwestie van schaamte, juist niet. Maar er is wel een kwestie van bijbrengen wat wel en niet gepast is.

Overigens, om meteen maar af te rekenen met dat "het is toch mijn balkohohon" gedoe: Je mag in je eigen huis ook geen wiet plantage...bijvoorbeeld.... De wet maalt er niet om of jij voor dat balkon betaald of niet, het is in het zicht en dus niet toegestaan.
wat jij wel en niet gepast vindt, niet wat wel en niet gepast is, want daar verschillen de menigen dus gelukkig over.
quote:websje schreef op 09 mei 2008 @ 23:00:

(voor de duidelijkheid: ik heb het over 'gewoon' bloot. Geen rare acties of bijbedoelingen)Misschien is dat wel het hele punt; dat je soms geen idee hebt wat de bijbedoelingen zijn en dat de grens tussen gewone naaktloperij en "vreemde" naaktloperij gewoon niet zo duidelijk is. Die man bij mijn collegezalen bijvoorbeeld, zou best kunnen dat 'ie er geen bijbedoelingen bij heeft en toch was het niet prettig (Zelfs al was het in zijn eigen huis!). En dus vind ik het niet gek dat de politie daar eens is langsgeweest om er wat van te zeggen en ik vind eigenlijk dat die man ook best zelf had kunnen bedenken dat het misschien niet zo'n heel goed idee is om pontificaal bloot voor het raam te gaan zitten op een plek waar zoveel mensen (die met totaal andere dingen bezig zijn) hem zien zitten. En datzelfde vind ik van de blote man bij het kdv. In dit geval schijnt 'ie er dan wel beschut bij te zitten geloof ik dus dat maakt het al minder 'problematisch', maar toch zou ik 't persoonlijk niet doen omdat ik vind dat je anderen (anders dan op een naturistencamping) niet zomaar hoeft te confronteren met jouw bloot-zijn. Dat heeft in mijn ogen trouwens niks met schaden te maken, want dat vind ik echt nonsens.
quote:arwen173 schreef op 09 mei 2008 @ 23:07:

wat jij wel en niet gepast vindt, niet wat wel en niet gepast is, want daar verschillen de menigen dus gelukkig over.En een gelukkiger geval is dat de wet het toch een beetje meer met mij eens is, deze keer. Aanhouden die kledij dus.
quote:Celeone schreef op 09 mei 2008 @ 23:16:

[...]

Misschien is dat wel het hele punt; dat je soms geen idee hebt wat de bijbedoelingen zijn en dat de grens tussen gewone naaktloperij en "vreemde" naaktloperij gewoon niet zo duidelijk is. Die man bij mijn collegezalen bijvoorbeeld, zou best kunnen dat 'ie er geen bijbedoelingen bij heeft en toch was het niet prettig (Zelfs al was het in zijn eigen huis!). En dus vind ik het niet gek dat de politie daar eens is langsgeweest om er wat van te zeggen en ik vind eigenlijk dat die man ook best zelf had kunnen bedenken dat het misschien niet zo'n heel goed idee is om pontificaal bloot voor het raam te gaan zitten op een plek waar zoveel mensen (die met totaal andere dingen bezig zijn) hem zien zitten. En datzelfde vind ik van de blote man bij het kdv. In dit geval schijnt 'ie er dan wel beschut bij te zitten geloof ik dus dat maakt het al minder 'problematisch', maar toch zou ik 't persoonlijk niet doen omdat ik vind dat je anderen (anders dan op een naturistencamping) niet zomaar hoeft te confronteren met jouw bloot-zijn. Dat heeft in mijn ogen trouwens niks met schaden te maken, want dat vind ik echt nonsens.

Maar die man stond daar inderdaad vol in het zicht en blijkbaar met de bedoeling jullie te confronteren met zijn 'naakt-zijn'. Iemand die op z'n eigen balkon zelfs nog een kleed ophangt om dat juist niet te doen en alleen te zien is als hij gaat zitten, houdt er dus al rekening mee dat sommige mensen hem niet naakt willen zien. Hetzelfde geldt voor zonnen in je eigen tuin. Zoals ik schreef zou ik dat niet doen als er geen schutting staat en ik een paar meter van mijn buren zou liggen. Maar als er een gaatje in de heg zit of de buren me vanuit hun raam kunnen zien, vind ik dat ik er net zo bij mag liggen als ik op een strand zou doen.

Het woord schaden kwam trouwens van Minny, die vond dat de aanblik van een naakt mens haar kinderen schaadt. Zowel de man op het balkon als iemand topless in haar eigen tuin. Terwijl ik denk dat het op de lange termijn schadelijker is om over dit onderwerp enorm spastisch te doen naar je kinderen.
Dat zeg ik....
Ja, ik weet dat dat van minny kwam. Ik wilde me daar alleen van distantieren.

Of 'ie 't deed om ons te confronteren weet ik trouwens niet. Want ik zei net wel zo leuk dat 'ie er altijd stond als er college was, maar ik weet natuurlijk niet of 'ie er misschien ook stond als er niks te doen was. 't Kan best zijn dat 'ie altijd naakt door huis loopt. Maar jij zegt er ook rekening mee te houden, da's dan toch wat anders dan dat iedereen maar moet doen wat 'ie wil (in eigen huis/tuin)? Dan pas je je toch aan aan anderen? Da's toch eigenlijk ook wat minny (en ik eigenlijk ook) bedoelt, ook al brengt ze 't dan misschien wat anders?
Dit is wat ik schreef:

"Ik vind het volkomen ongepast en getuigen van weinig sociaal gedrag als je je naakt voor peuters vertoont, al dan niet in het zonnetje. Sterker nog, ik vind het zelfs getuigen van een verregaand en rijp voor therapie soort van egoisme als je je naakte uurtje in de zon zo belangrijk vind dat je daar mogelijk een kind mee wil schaden als het moet. Bah..."

Ik heb nergens gezegd dat mijn kinderen daardoor geschaad worden, ik heb gezegd dat EEN kind daar MOGELIJK door geschaad kan worden.

Dus als je voortaan mijn kinderen erbuiten wil houden en je woord enkel tot mij wil richten, vriendelijk bedankt.
Minny: het geciteerde stukje heb je 2 minuten geleden veranderd... anyway, het was een uitleg naar Celeone, geen beschuldiging naar jou of je kinderen.

Celeone: ik hou er rekening mee door niet naakt, topless of in bikini de straat op te lopen. Maar in je eigen tuin vind ik dat de grens ergens anders ligt. Ook als buren dat toevallig kunnen zien.
Dat zeg ik....
quote:websje schreef op 09 mei 2008 @ 23:40:

Minny: het geciteerde stukje heb je 2 minuten geleden veranderd... anyway,Het bovenste stukje is intact, het onderste is een toevoeging.
quote:minny schreef op 09 mei 2008 @ 23:43:

[...]

Het bovenste stukje is intact, het onderste is een toevoeging.Goed, kijkend naar de reacties op het stukje (voor de veranderingen), was ik in ieder geval niet de enige die het zo las.
Dat zeg ik....
Nee, want het is heel makkelijk om iemand op zijn/haar kinderen te pakken. Heel erg laag discussieren, maar makkelijk.

Goed, bij jou ga ik er vanuit dat je het niet op die manier bedoelt. Maar zo wel, dan ben ik klaar met iemand. En dan ook echt, afgelopen, nooit meer.
Jezus, ik pak je niet op je kinderen. Niemand hier eigenlijk. Het zijn voorbeelden die werden aangehaald nadat jij zelf aangaf er wel voor te zorgen dat iemand nooit meer kinderen zou kunnen produceren als hij naakt zou rondlopen. Of je wel raad zou weten ergens mee. Niemand (ook ik niet) heeft het dus over je kinderen, maar over jouw mening mbt wat je kinderen mogen zien. Als dat makkelijker is kunnen we het ook hebben over wat jij vindt dat je buurkinderen mogen zien.
Dat zeg ik....
Maar goed, ik ga slapen. En morgen in burka in de tuin
Dat zeg ik....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven