Buren: muur op erfgrens
vrijdag 25 januari 2019 om 08:51
vrijdag 25 januari 2019 om 08:54
Ik ben geen juridisch genie, maar dit is al zó vaak op de rijdende rechter geweest! Als een schutting óp de erfgrens staat is ie gedeeld bezit en verantwoording. Als ie er naast staat is ie eigen bezit en verantwoording. Als het moeilijk vast te stellen is waar een erfgrens loopt, moet je naar het kadaster, die dan komen inmeten. Kost geld. Weet niet hoeveel.
vrijdag 25 januari 2019 om 08:58
Is eigenlijk heel simpel.
Wat staat er in de notariële akte over die muur?
Geeft die geen uitsluitsel, wat staat er op de tekeningen? Eventueel het kadaster laten komen om de kadastrale grenzen bij jullie uit te zetten.
Is de muur van de buurman, moet de buurman het zelf betalen.
Staat de muur precies op de erfscheiding en is deze niet in jullie notariële aktes beschreven, dan is hij voor de helft van jullie allebei en moeten jullie de kosten ook delen.
Wat staat er in de notariële akte over die muur?
Geeft die geen uitsluitsel, wat staat er op de tekeningen? Eventueel het kadaster laten komen om de kadastrale grenzen bij jullie uit te zetten.
Is de muur van de buurman, moet de buurman het zelf betalen.
Staat de muur precies op de erfscheiding en is deze niet in jullie notariële aktes beschreven, dan is hij voor de helft van jullie allebei en moeten jullie de kosten ook delen.
vrijdag 25 januari 2019 om 09:10
Staat die muur er eigenlijk al??
Zo nee; buurman kan hoog en laag springen maar jij hebt zelf zeggenschap over jouw helft van die erfgrens en als jij die muur daar niet wil hebben, moet hij hem op z´n eigen stukkie zetten.
Je moet hem dan wel toestaan om die muur aan jouw kant keurig te voegen én jij mag er niks mee. Je mag hem dus niet schilderen en er ook geen gaten in boren.
Zo ja; heeft buurman jouw toestemming gehad om die muur daar te plaatsen? Niet; zie alinea 1. Ja; dan niet zeuren maar betalen.
Ik ben geen juridisch genie, maar zo waren de regels toen wij bouwden (en een muurtje hebben laten plaatsen). En ik meen me te herinneren dat je, als die muur onrechtmatig daar is gezet, je hem zelfs mag sommeren om de boel weer af te breken. Maar zover is het bij ons niet gekomen dus daar ben ik dan weer niet zeker van.
Zo nee; buurman kan hoog en laag springen maar jij hebt zelf zeggenschap over jouw helft van die erfgrens en als jij die muur daar niet wil hebben, moet hij hem op z´n eigen stukkie zetten.
Je moet hem dan wel toestaan om die muur aan jouw kant keurig te voegen én jij mag er niks mee. Je mag hem dus niet schilderen en er ook geen gaten in boren.
Zo ja; heeft buurman jouw toestemming gehad om die muur daar te plaatsen? Niet; zie alinea 1. Ja; dan niet zeuren maar betalen.
Ik ben geen juridisch genie, maar zo waren de regels toen wij bouwden (en een muurtje hebben laten plaatsen). En ik meen me te herinneren dat je, als die muur onrechtmatig daar is gezet, je hem zelfs mag sommeren om de boel weer af te breken. Maar zover is het bij ons niet gekomen dus daar ben ik dan weer niet zeker van.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 25 januari 2019 om 09:21
Bij ons wilde destijds de buren de muur op de ergens bouwen, zonder dat wij kosten ervan kregen. Als wij zelf aan wilden bouwen zouden we tegen die muur aan bouwen, maar dat zou niet handig zijn qua isolatie, voegen ed. Destijds met ze overlegd, prima dat hij op de erfgrens gaat, maar dan graag zo dat wij hem als onze buitenmuur kunnen gebruiken mochten we ooit aan willen bouwen ( hoe dat precies zit qua verschil weet ik niet, mijn man wel). En zo is het ook gebeurd, prima oplossing, beide partijen blij. Onze andere buren wilden een bedrag zodat wij hun muur konden gebruiken, stond tegen de ergens aan ( officieel moet je er aantal cm vanaf blijven men ik), hebben we toen betaald, en ook prima opgelost.
Ben wel benieuwd naar je situatie.
Ben wel benieuwd naar je situatie.
vrijdag 25 januari 2019 om 09:24
Ceylon schreef: ↑25-01-2019 09:10Staat die muur er eigenlijk al??
Wat ik me in zo'n situatie dan afvraag: stel dat mijn buurman muur zet op 20 cm. van de erfgrens, maar ik vind die muur spuuglelijk en wil er niet tegenaan kijken.
Dus ik zet op mijn kant op 20 cm. van de grens een schutting.
Dan zit er dus 40 cm. tussen mijn en zijn, daar kan buurman niet tussen om zijn muur te voegen.
Wat dan?
Kan buurman dan eisen dat ik mijn schutting (tijdelijk) afbreek zodat hij aan zijn muur kan?
Deze vraag is trouwens puur hypothetisch maar ik vroeg het me gewoon af.
TO, sorry voor het inbreken in je topic
vrijdag 25 januari 2019 om 09:32
Muur is vervanging van een oude muur die op last van een bouwkundige weg moest. Muur staat (voor zover ik kan beoordelen, moet ik nader uitzoeken) precies op de erfgrens 10 cm op onze grond 10 cm op zijn grond.
Moest alles overleggen met aannemer van buurman, die heeft mondeling akkoord gegeven. Niks staat op papier.
Muur is ook draagconstructie voor ons balkon op derde verdieping.
Buurman draagt ons op om zijn kant van de muur te onderhouden en begint een juridische dreiging dat hij de muur helemaal nooit wilde en dat we dit bij een notaris moeten regelen.
Ik denk; die muur staat er al 4 jaar, daar ben je een beetje laat mee nu.
Moest alles overleggen met aannemer van buurman, die heeft mondeling akkoord gegeven. Niks staat op papier.
Buurman draagt ons op om zijn kant van de muur te onderhouden en begint een juridische dreiging dat hij de muur helemaal nooit wilde en dat we dit bij een notaris moeten regelen.
vrijdag 25 januari 2019 om 09:35
vrijdag 25 januari 2019 om 09:41
Je wacht met je schutting totdat die muur klaar is. Je mag dan wel vragen om dat binnen een redelijke termijn te doen. Als die muur eenmaal klaar is, is ie voor de komende 50 jaar wel oke. Dus dan kun je je schutting gewoon plaatsen.MonicaG schreef: ↑25-01-2019 09:24Wat ik me in zo'n situatie dan afvraag: stel dat mijn buurman muur zet op 20 cm. van de erfgrens, maar ik vind die muur spuuglelijk en wil er niet tegenaan kijken.
Dus ik zet op mijn kant op 20 cm. van de grens een schutting.
Dan zit er dus 40 cm. tussen mijn en zijn, daar kan buurman niet tussen om zijn muur te voegen.
Wat dan?
Kan buurman dan eisen dat ik mijn schutting (tijdelijk) afbreek zodat hij aan zijn muur kan?
Deze vraag is trouwens puur hypothetisch maar ik vroeg het me gewoon af.
TO, sorry voor het inbreken in je topic![]()
Of je spreekt met je buurman af dat je er een klimrek voor clematis/roos/kamperfoelie tegenaan zet, maar dat mag hij weigeren of dan van je vragen om een deel van de muur te bekostigen.
En ja, als buurman een garage ofzo bouwt en jij zet er halverwege een schutting voor, mag hij die afbreken en later weer neerzetten. Eventuele gesneuvelde planten mag hij betalen. Maar hij heeft wel het recht om die muur af te bouwen.
ceylon wijzigde dit bericht op 25-01-2019 09:51
10.22% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 25 januari 2019 om 09:49
Muur is vervanging van een oude muur die op last van een bouwkundige weg moest. Muur staat (voor zover ik kan beoordelen, moet ik nader uitzoeken) precies op de erfgrens 10 cm op onze grond 10 cm op zijn grond.
Dus die muur hebben jullie vier jaar geleden al geplaatst/vervangen? Op enkel jullie kosten of kosten gedeeld? Van wie is die muur, hebben jullie dat destijds uitgezocht? Wij hadden bij ons vorige huis een uitbouw en de buitenmuur daarvan stond deels op de grond van de buren maar was voor zover ik me kan herinneren wel van ons en het onderhoud kwam dan ook op ons aan dus je buurman zou nog best weleens gelijk kunnen hebben in zijn eis dat jullie de muur moeten onderhouden. Maar wat valt er te onderhouden aan een muur die nog maar 4 jaar oud is dan?
vrijdag 25 januari 2019 om 10:04
Westerpaviljoen schreef: ↑25-01-2019 09:32Muur is vervanging van een oude muur die op last van een bouwkundige weg moest. Muur staat (voor zover ik kan beoordelen, moet ik nader uitzoeken) precies op de erfgrens 10 cm op onze grond 10 cm op zijn grond.
Voor zover ik weet is het belangrijk welke constructie er was toen buurman het huis kocht. Als jullie balkon afhankelijk is van die muur, moet er ergens een bouwtekening zijn, met statische berekeningen en handtekeningen.
Vraag hem eens waarom dat nu ineens zo belangrijk is. Op basis van wat je schrijft krijg ik het vermoeden dat hij het huis misschien wil verkopen. Of iets wil aanbouwen ofzo. Als hij die muur wil afbreken moet je evengoed uitzoeken hoe het zit met jouw rechten mbt die draagconstructie. Kan best zijn dat je meer rechten hebt dan je denkt en dat het buurman een hoop geld gaat kosten. Wat niet hoeft als jij braaf doet wat hij wil.
Dus hoewel ik ook vind dat buurman hier wat eerder mee had mogen komen, zou ik er wel even voor gaan zitten.
vrijdag 25 januari 2019 om 10:14
.47084 schreef: ↑25-01-2019 08:54Ik ben geen juridisch genie, maar dit is al zó vaak op de rijdende rechter geweest! Als een schutting óp de erfgrens staat is ie gedeeld bezit en verantwoording. Als ie er naast staat is ie eigen bezit en verantwoording. Als het moeilijk vast te stellen is waar een erfgrens loopt, moet je naar het kadaster, die dan komen inmeten. Kost geld. Weet niet hoeveel.
Aan de andere kant hebben beide buren in dat geval ook zeggenschap over wat er op de erfgrens komt te staan en hoe het er uit komt te zien.
Is die overeenkomst er niet dan mag ieder op eigen grond een erfgrens zetten en hoef je niet mee te betalen aan een erfgrens die je helemaal niet wilt hebben.
Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 25 januari 2019 om 10:23
Ceylon schreef: ↑25-01-2019 09:41Je wacht met je schutting totdat die muur klaar is. Je mag dan wel vragen om dat binnen een redelijke termijn te doen. Als die muur eenmaal klaar is, is ie voor de komende 50 jaar wel oke. Dus dan kun je je schutting gewoon plaatsen.
Of je spreekt met je buurman af dat je er een klimrek voor clematis/roos/kamperfoelie tegenaan zet, maar dat mag hij weigeren of dan van je vragen om een deel van de muur te bekostigen.
En ja, als buurman een garage ofzo bouwt en jij zet er halverwege een schutting voor, mag hij die afbreken en later weer neerzetten. Eventuele gesneuvelde planten mag hij betalen. Maar hij heeft wel het recht om die muur af te bouwen.
Dank voor je antwoord
vrijdag 25 januari 2019 om 10:48
De erfgrens is een statische lijn tussen twee percelen, die verandert niet zomaar. Jij hebt het over een erfafscheiding. Maar daar is in dit geval geen sprake van, die muur staat er al.