Cadeau bruiloft

17-07-2012 11:53 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje, ik wist niet zo goed onder welke pijler het hoorde dus ik heb hem maar hier geplaatst.

Het is zover, de eerste uit mijn vriendenkring gaat trouwen en ik heb de uitnodiging ontvangen voor het trouwfeest. Zoals verwacht is de cadeautip geld. Nu studeer ik zelf nog en worstel ik nogal om rond te komen, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen of wat gepast is. Ik vind het lullig om met een klein bedrag aan te komen, dan zou ik liever toch een cadeau kopen. Wat vinden jullie?
Gedrag van onze gasten bespreken hebben wij echt niet gedaan. Ten eerste omdat niemand zich misdragen heeft. En bij ons zit er gewoon ook logica in de bedragen, 50¤ van vrienden, ooms en tantes ook zo'n soort bedrag, voor collega's staat het ook wel een beetje 'vast'. Ik ga dan echt niet opletten hoeveel iemand drinkt hoor. De mannen die bier drinken drinken sowieso al veel meer dan bepaalde vrouwen die de Bob zijn.

Wij wisten achteraf overigens wel precies wie wat heeft gegeven want in elke kaart stond een naam. Maar er was niks 'schOkkends' ik had van te voren al kunnen zeggen wie wat ongeveer geeft. Niet dat dat boeiend is maar zo is dat nu eenmaal. Had het raar gevonden als 1 bevriend stel ineens veel meer of minder had gegeven. Als ik zelf 8x naar een bruiloft van vrienden moet (uit dezelfde vriendengroep) dan geef ik ook 8x hetzelfde.
Onzin Malu, iedereen wil toch iets geven aan het bruidspaar, je komt sowieso niet met lege handen aanzetten. Dus dan niet elke gast naar de ceremoniemeester bellen en dan

Iet diegene 100x zeggen: ze willen gewoon geld. Wat omslachtig. En je loopt ook nog het 'risico' dat mensen kado's gaan kopen waar je niet op zit te wachten.

Overigens hadden wij niet eens een ceremoniemeester, hebben alles zelf geregeld.
quote:Groenoog schreef op 17 juli 2012 @ 13:07:

moraal, zichzelf respecterende mensen die niet karig willen overkomen geven een normaal kado, en schrijven hun naam op de envelop, een profiteur zal zijn naam niet op de envelop schrijven, en uit de feestzaal dienen te worden gedragen omdat hij/zij niet op de benen kan staan

ik typ dit niet om aardig gevonden te worden, maar dit is wel de realiteit, menig bruidspaar controleert de inhoud van de enveloppen, en bespreekt het gedrag van de gasten achteraf, absoluut,

Jij hebt echt niet al te beste ervaringen he? Of zijn dit je eigen gedachten?

Hoe komt überhaupt het woord profiteur bij je op? Ik vind het maar een vreemde gedachtenkronkeling icm een bruiloft. Eigenlijk best ernstig zelfs dat er blijkbaar dat soort mensen bestaan. Die iemand uitnodigen voor een feest en als diegenen dan meer drinkt dan bijdrage, dat het dan een profiteur is... Dr is toch echt geen kip die bijhoudt wat iemand gedronken heeft, laat staan dat combineert met de inhoud van het envelopje en in zn hoofd een afrekening maakt? :o
quote:italie_meisje schreef op 17 juli 2012 @ 13:19:

[...]

Als ik ooit ga trouwen gooi ik iedereen dr uit die dit flikt.

( sarcastisch bedoeld natuurlijk he, niet allemaal boos worden)Echt zo triest en on grappig.

Stukjes, stomme maar grappig bedoelde filmpjes zijn niet welkom.

Het is vooral een vervelende onderbreking van de gezellig avond.

Bandjes en DJ's vinden dit vaak ook erg vervelend. En bovendien duren ze altijd te lang.

Laatst bruiloft gehad waar het paar zei geen stukjes te willen. Hadden de zussen een semi grappige dia voorstelling gemaakt die 45 minuten duurde!! En dan ook nog verbaasd zijn dat iedereen na 5 minuten afhaakt.

Heel leuk voor het bruidspaar, maar had er een dvd van gemaakt en geef die mee dat ze het thuis kunnen bekijken.

De een vindt het triest, de ander niet. Ieder z'n ding.

In onze vriendenkring wordt hier niet moeilijk over gedaan.

Moet erbij zeggen dat zo'n film hooguit 5 minuten duurt en er geen extreme dingen worden gedaan.

Hier in Brabant wordt er eigenlijk best vaak iets gedaan tijdens het feest.. Misschien dat dit ergens anders in het land "not done" is.. Heb veel bruiloften gehad, en overal werden wel (meerdere, zo'n 3 gemiddeld) stukjes gedaan. Nu moet ik zeggen dat 5 minuten wel lang genoeg is hoor! En 10 stukjes achter elkaar ook niet zo leuk is.

En btw, onze vrienden weten dat ze dit kunnen verwachten, willen ze het niet, kunnen ze het gewoon aangeven.

Tot nu toe nog geen bruiloft gehad waarbij we dit niet mochten doen..
Stukjes was ook niks voor ons. Dat hebben we ook goed duidelijk gemaakt en we hebben dus niet 1 stukje gehad. Volgens mij waren de meeste mensen ook wel blij dat ze eens een keer geen stukje in elkaar hoefden te zetten :D
Grappig dat de reacties nog zo uiteenlopen

Ik ga idd maar voor een bedrag wat haalbaar is en dan probeer ik het wel op een leuke manier te verpakken. Ik maak me ook geen zorgen dat het bruidspaar er een mening over heeft, ik bedoelde het meer gevoelsmatig voor mezelf.
quote:italie_meisje schreef op 17 juli 2012 @ 13:21:

[...]

Ik vind het juist handig, weet je in iedergeval zeker dat je als bruidspaar niet opgescheept zit met 20 broodroosters.

Vroeger woonde men vaak nog niet samen als je ging trouwen en dan werden er vaak cadeau's gegeven die voor het samenwonen handig zijn.

Nu wonen ze vaak al samen en hebben alles al.

Geld is dan handig, dan kan het paar zelf bepalen of ze hiermee de rekeningen van de bruiloft betalen of iets leuks voor zichzelf kopen. Of van mijn part de rekening van het gas/water/licht.

Ik geef standaard geld op bruiloften, tenzij er specifiek om een cadeau gevraagd wordt, maar ik kan me niet herinneren dat dit ooit gebeurd is.

Zouden jullie iets anders dan geld geven als er geen envelop op de kaart staat?

Wij hadden geen cadeautip op de kaart en de ceremoniemeester is hier niet over gebeld en wij hebben bijna alleen maar geld gekregen. Ik vind een envelop op de kaart niet chique/leuk.

TO: als je het geld niet missen kunt, dan houdt het op. Ik had ook een paar vriendinnen die heel krap zaten, ik had niet eens gewild dat zij geld gaven. Wij hebben van de een niets gehad, voor haar waren de reiskosten bij wijze van spreken al een probleem, en de ander heeft samen met andere vriendinnen van mij een heel mooi boek gemaakt met foto's en herinneringen aan mij. Ontroerend leuk.
Hier in Zeeland is het ook heel gewoon. Vooral bij de wat kerkelijke bruiloften. Zo'n beetje de hele avond stukjes en sowieso geen dj of dansen ofzo. Man en ik vinden daar weinig aan en hebben zelf voor een select gezelschap (30 man ofzo) een uitgebreid diner gedaan. Avondvullend. En we hadden nog iemand uitgenodigd die voor entertainment zorgde. Viel heel goed in de smaak en iedereen vond het erg origineel. Ivm herkenbaarheid zeg ik het even niet wat het was. Volgens mij hadden de vrienden/familie zoiets van: tja zo kan het ook ipv al die stukjes.. Het zit er zo ingebakken om die bruiloften op die manier, met al die stukjes, te vieren, dat men het volgens mij lastig vindt om dat te doorbreken en een bruiloft eens op een andere manier te vieren.
"menig bruidspaar controleert de inhoud van de enveloppen, en bespreekt het gedrag van de gasten achteraf, absoluut,"

Hoe kOm je daarbij?
quote:Bagheera schreef op 17 juli 2012 @ 13:35:

[...]

Wij hadden geen cadeautip op de kaart en de ceremoniemeester is hier niet over gebeld en wij hebben bijna alleen maar geld gekregen. Ik vind een envelop op de kaart niet chique/leuk.

Exact dit. Ik vind een envelopje op de uitnodiging zetten ook echt not done. Gewoon geen cadeautip en de mensen geven alsnog wel geld.

Ik zou dus ook niet iets anders geven als er geen cadeautip op de kaart stond, maar alsnog gewoon geld. De meesten wel. Ik heb er als ceremoniemeester ook geen enkele vraag over gehad (precies dit scenario).
O hier is het niet de gehele avond stukjes, max 3 die dan een minuut of 5, 10 maximaal, duren. Verder idd gewoon een dj of band.

Heb altijd een hekel aan die grote groepen die dan een zelfgemaakt liedje gaan zingen.. of een volledig ABC..
Ik zie het probleem niet van een envelopje op de kaart. Erg kinderachtig om daar over te vallen van: kijk eens hoe hebberig het bruidspaar is.

Ik snap dat je het misschien ook weg kan laten en dan alsnog geld krijgt, maar snap niet wat er erg aan is om het wel neer te zetten.
quote:tulpje21 schreef op 17 juli 2012 @ 13:30:

Stukjes was ook niks voor ons. Dat hebben we ook goed duidelijk gemaakt en we hebben dus niet 1 stukje gehad. Volgens mij waren de meeste mensen ook wel blij dat ze eens een keer geen stukje in elkaar hoefden te zetten :DGeheel off topic, maar stukjes zijn inderdaad om te janken. Ik snap ook nooit waarom mensen zo nodig voor lul gezet worden, terwjil ze een godsvermogen uitgeven aan de mooiste dag van hun leven en dat er vrijwel áltijd iemand is die leuk denkt te moeten zijn. Ik heb heel duidelijk laten merken wat ik ervan vind en mocht iemand het toch in zijn botte harses halen zal ik ook absoluut niet schromen om gewoon met een narrige harses die kansloze dingen te aanschouwen.
quote:mystic24 schreef op 17 juli 2012 @ 13:30:

[...]

De een vindt het triest, de ander niet. Ieder z'n ding.

In onze vriendenkring wordt hier niet moeilijk over gedaan.

Moet erbij zeggen dat zo'n film hooguit 5 minuten duurt en er geen extreme dingen worden gedaan.

Hier in Brabant wordt er eigenlijk best vaak iets gedaan tijdens het feest.. Misschien dat dit ergens anders in het land "not done" is.. Heb veel bruiloften gehad, en overal werden wel (meerdere, zo'n 3 gemiddeld) stukjes gedaan. Nu moet ik zeggen dat 5 minuten wel lang genoeg is hoor! En 10 stukjes achter elkaar ook niet zo leuk is.

En btw, onze vrienden weten dat ze dit kunnen verwachten, willen ze het niet, kunnen ze het gewoon aangeven.

Tot nu toe nog geen bruiloft gehad waarbij we dit niet mochten doen..

Het is idd ieder z'n ding. Maar bij de bruiloften waar een stukje werd gedaan viel het mij gewoon op dat het meestal juist een vervelende onderbreking was waar eigenlijk niemand op zat te wachten. Hoewel het bruidspaar het vast leuk vind, maar op zo'n dag is alles leuk natuurlijk.

Zelf willen wij het niet, en ik zou het ook niet waarderen als iemand het dan stiekem wel doet, zo van dat is toch leuk.

Dit was dit bij de bruiloft waar ik laast was wel aan de orde. Het bruidspaar zegt geen stukjes. Ze krijgen een voorstelling van 45 minuten. Bij de aankoniging werd gezegd: Jullie wouden geen stukjes dus dan krijg je er juist een.

Nou sorry hoor, vind ik gewoon niet kunnen.
quote:tulpje21 schreef op 17 juli 2012 @ 13:41:

Ik zie het probleem niet van een envelopje op de kaart. Erg kinderachtig om daar over te vallen van: kijk eens hoe hebberig het bruidspaar is.

Ik snap dat je het misschien ook weg kan laten en dan alsnog geld krijgt, maar snap niet wat er erg aan is om het wel neer te zetten.Het is een gevoel. Ik vind dat dit niet hoort. Ook niet op geboortekaartjes en verjaardagsuitnodigingen. Net zoals ik vind dat het niet hoort om in een bikini op een terras te zitten, ook al is het terras aan zee en lag je 20 meter verderop te zonnen; net zoals ik vind dat het niet hoort om winden te laten in gezelschap, etc.
@ Tulpje

" Zo'n beetje de hele avond stukjes en sowieso geen dj of dansen ofzo"

Echt waar? Wat vreselijk.. Waarom niet dansen met elkaar? Bewust niet? En de hele avond stukjes.. Ben je dat niet beu dan na een uur? Ik bedoel stel dat de avond 4 uur duurt en 3,5 zijn daarvan gevuld met stukjes, op basis van dat je zei bijna de hele avond gevuld met stukjes, worden de gasten dat dan echt niet beu??
Nou Confiture, je motto past niet echt bij je laatste reactie..

Als er een stukje gedaan wordt, is dat per definitie toch niet iemand voor lul zetten? Ligt eraan wat de inhoud is van zoiets.
Tja dansen en dj heb je daar gewoon niet. Hadden wij dus overigens ook niet op onze bruiloft en heb dat ook totaal niet gemist, ben niet zo'n danser en geen fan van hele avond keiharde muziek. Maar stukjes wilde ik dus ook niet. Op die bruiloften waar ik het over had is het dus gewoon drinken, hapjes eten, kletsen en af en toe een toneelstukje tussendoor. Is daar heel gewoon.
@ italie_meisje, nou kijk, dat vindt ik ook onbeschoft. Maar hier is het echt geen onderbreking. Dit wordt meestal gedaan in de pauze van de band/dj.
quote:Saartje84 schreef op 17 juli 2012 @ 13:12:

ik kan me niet voorstellen dat je niet een kaart bij je geld in de envelop doet. Nou inderdaad. Je geeft toch geen kale envelop met een tientje erin of zo? Lekker suf. Tuurlijk koop je een mooie felicitatiekaart en daar gaat het geld bij (of de kaart gaat op het cadeau).
Ik ben dus de enige hier die stukjes wel leuk vind ?

Ik heb het niet over het abc of een diavoorstelling van 3 kwartier. Maar een grappig lied waarin het bruidspaar in hun waarde gelaten wordt, kan ik prima hebben. Mijn familie had een welkomstlied aan het begin van het feest, en een goede vriendin heeft een prachtig lied gezongen samen met de band.

Maar goed, zij kan echt zingen. Mits het afgegrendeld is op 2, 3 dingen die niet langer duren dan 5 minuten en beschaafd zijn, vind ik de moeite de mensen voor jou doen en de persoonlijke tint die het geeft, waardevol.

Trouwens, als je een band hebt (en in de tijd dat ik trouwde, was dat de norm) heb je pauzes en stukjes kunnen prima daarin gedaan worden. Op een feest met een dj zou ik het minder geschikt vinden.
quote:Bagheera schreef op 17 juli 2012 @ 13:35:

[...]

Ik was pas op een bruiloft van een kennis, als avondgast.

Voor dat bruidspaar heb ik een hele mooie kaarsenhouder en kaars gekocht.

Als ik de hele dag uitgenodigd ben, bij vrienden of familie, dan geef ik over het algemeen wel geld.
quote:meaghan schreef op 17 juli 2012 @ 13:48:

[...]

Nou inderdaad. Je geeft toch geen kale envelop met een tientje erin of zo? Lekker suf. Tuurlijk koop je een mooie felicitatiekaart en daar gaat het geld bij (of de kaart gaat op het cadeau).

Nou, je zal er versteld van staan hoe vaak dit voorkomt. Had het toevallig laatst nog op de bruiloft van mijn zus. Een andere zus (die is af en toe een beetje raar ) kwam naar mij toe dat ze geen envelop bij zich had om het geld in te doen wat ze als cadeau had. Of ze het bij ons in de envelop mocht doen? Eh.. Nee... ten eerste zit die dicht en ten tweede zat er een kaart in met daarop een persoonlijke boodschap. Daar druk ik niet zomaar wat bij in, om er dan onder te zetten, ook nog de groetjes van andere zus of zoiets.

Ik vond het zo raar dat ze daar mee aankwam. Haar zus trouwt, en zij wil gewoon wat geld in een envelopje stoppen. Raar...
quote:meaghan schreef op 17 juli 2012 @ 13:52:

[...]

Ik was pas op een bruiloft van een kennis, als avondgast.

Voor dat bruidspaar heb ik een hele mooie kaarsenhouder en kaars gekocht.

Als ik de hele dag uitgenodigd ben, bij vrienden of familie, dan geef ik over het algemeen wel geld.Waarom voor 'n kennis 'n kado? Juist bij kennissen ken je de smaak niet optimaal en weet je dus niet of je kado in de smaak valt of op zolder beland tussen andere prullaria.
Onvoorstelbaar inderdaad Baudolino. Alhoewel, mijn zus kan minstens zo raar zijn soms

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven