Cadeau bruiloft

17-07-2012 11:53 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje, ik wist niet zo goed onder welke pijler het hoorde dus ik heb hem maar hier geplaatst.



Het is zover, de eerste uit mijn vriendenkring gaat trouwen en ik heb de uitnodiging ontvangen voor het trouwfeest. Zoals verwacht is de cadeautip geld. Nu studeer ik zelf nog en worstel ik nogal om rond te komen, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen of wat gepast is. Ik vind het lullig om met een klein bedrag aan te komen, dan zou ik liever toch een cadeau kopen. Wat vinden jullie?
quote:Bagheera schreef op 17 juli 2012 @ 13:35:

[...]





Ik geef standaard geld op bruiloften, tenzij er specifiek om een cadeau gevraagd wordt, maar ik kan me niet herinneren dat dit ooit gebeurd is.



Zouden jullie iets anders dan geld geven als er geen envelop op de kaart staat?



Wij hadden geen cadeautip op de kaart en de ceremoniemeester is hier niet over gebeld en wij hebben bijna alleen maar geld gekregen. Ik vind een envelop op de kaart niet chique/leuk.



TO: als je het geld niet missen kunt, dan houdt het op. Ik had ook een paar vriendinnen die heel krap zaten, ik had niet eens gewild dat zij geld gaven. Wij hebben van de een niets gehad, voor haar waren de reiskosten bij wijze van spreken al een probleem, en de ander heeft samen met andere vriendinnen van mij een heel mooi boek gemaakt met foto's en herinneringen aan mij. Ontroerend leuk.



Dat is nou precies mijn punt, het is niet chic.

Gewoon mailadres van de ceremoniemeester in de uitnodiging opnemen zodat deze, als er om gevraagd wordt, kan doorgeven waar je het bruidspaar blij mee kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 17 juli 2012 @ 13:41:

Ik zie het probleem niet van een envelopje op de kaart. Erg kinderachtig om daar over te vallen van: kijk eens hoe hebberig het bruidspaar is.

Ik snap dat je het misschien ook weg kan laten en dan alsnog geld krijgt, maar snap niet wat er erg aan is om het wel neer te zetten.



Erg kinderachtig imo om er vanuit te gaan dat de reden hebberigheid is.



Voor mij is de reden dat ik trouwen een klassieke/ouderwetse aangelegenheid vind. Dat staat _voor mij_ gelijk aan een beperkt aantal etiquette. Dat vind ik mooi. En daarom hoort er geen envelop op de kaart.



Echt apart om overal direct iets negatiefs bij te denken...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 17 juli 2012 @ 14:02:

[...]



Waarom voor 'n kennis 'n kado? Juist bij kennissen ken je de smaak niet optimaal en weet je dus niet of je kado in de smaak valt of op zolder beland tussen andere prullaria.Omdat ik dat leuker vond dan een lullig tientje in een envelop. Dus mooie kaart en glazen kaarsenhouder. Als ze dat op zolder wil zetten, prima.
Alle reacties Link kopieren
Oh die KUT stack overflow de hele tijd....!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch ook het geld in een envelop doen zonder je naam erop, en een leuk (goedkoop) bloemetje erbij waar je een kaartje aandoet met je felicitatie? Ze gaan die envelop echt niet openmaken op dat moment hoor!
quote:Bagheera schreef op 17 juli 2012 @ 13:44:

[...]





Het is een gevoel. Ik vind dat dit niet hoort. Ook niet op geboortekaartjes en verjaardagsuitnodigingen. Net zoals ik vind dat het niet hoort om in een bikini op een terras te zitten, ook al is het terras aan zee en lag je 20 meter verderop te zonnen; net zoals ik vind dat het niet hoort om winden te laten in gezelschap, etc.Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:mystic24 schreef op 17 juli 2012 @ 13:46:

Nou Confiture, je motto past niet echt bij je laatste reactie..

Als er een stukje gedaan wordt, is dat per definitie toch niet iemand voor lul zetten? Ligt eraan wat de inhoud is van zoiets.



Over het geheel genomen worden mensen voor lul gezet. Ik zie ook niet wat dat met mijn motto te maken heeft. Ik snap niet waarom ik een korreltje zout bij die suffe toneelstukjes moet nemen, omdat een ander dat nou eenmaal graag wil. Mijn bruiloft, mijn feest. Daar geven wíj de invulling aan, niet de gasten.



Trouwens, als het bruidspaar niet bij een stukje voor gek gezet wordt staat de gast die het doet wel voor lul. Echt genant, áltijd.



Overigens vind ik mensen die een speech ofzo schrijven wel best leuk, of een leuk serieus gedichtje, en daar kan ook heus een geintje in zitten. Maar niet die grappig doenerij, dat vind ik echt onbegrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden laatst een bruiloft en hadden een soort filmquiz waarbij we bekende scènes naspeelden omdat de bruidegom erg fan is van films. Was heel leuk, niemand stond voor lul maar het was gewoon een tussendoortje en werd erg gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou gek?? Malu zegt toch zelf dat een envelop op een kaart hebberig staat? Ik vind dat juist niet hoor Zazu. Ik reageerde op Malu.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op onze bruiloft ook niet zoveel gekregen, het minst was 15 euro en daar waren we net zo blij mee als met de vijftig euro. Denk dat het gemiddelde bij onze bruiloft op 20 pp lag ongeveer.



Ik zou dus geven wat je kunt missen, of dat nou een tientje is of meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 17 juli 2012 @ 14:05:

[...]





Erg kinderachtig imo om er vanuit te gaan dat de reden hebberigheid is.



Voor mij is de reden dat ik trouwen een klassieke/ouderwetse aangelegenheid vind. Dat staat _voor mij_ gelijk aan een beperkt aantal etiquette. Dat vind ik mooi. En daarom hoort er geen envelop op de kaart.



Echt apart om overal direct iets negatiefs bij te denken...



Nu ik het nog eens lees snap ik je reactie nog minder. Heb je het nu tegen mij of niet? Want ik denk toch juist helemaal niet negatief? Ik vind juist dat een envelopje op de kaart wel moet kunnen, gewoon om het de gasten makkelijk te maken. Malu zei dat ze dat 'niet vindt kunnen' omdat het hebberig staat. Daar ben ik het niet mee eens. Iedereen zal iets aan het bruidspaar willen geven dus is het toch alleen maar makkelijk dat er op de kaart staat dat ze graag gewoon geld willen hebben. Ik heb ook vaak bruiloften gehad van stellen die gelijk vanuit het ouderlijk huis gingen trouwen. Als er dan geen envelopje op de kaart had gestaan was het voor mij niet duidelijk geweest dat ze toch gewoon geld wilden hebben. Het zou dan namelijk net zo goed kunnen dat een tv willen (ik zeg maar wat. We hebben wel eens een tv aan vrienden gegeven, met de hele vriendengroep samen) of iets anders voor de uitzet.



Dus goed, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat ik er direct iets negatiefs bij denk.
Alle reacties Link kopieren
Het laat je maar niet los hè Tulpje..
Alle reacties Link kopieren
Wij geven binnen de vriendengroep 50 euro per stel. De ene keer in een envelop en de andere keer had een bruidspaar een digitale (afstreep) cadeaulijst gemaakt. Oja, niet te vergeten de vrijgezellenfeestjes die door de vrienden bekostigd worden: gemiddeld 80-100 euro per dag. Sparen is een goede tip, maar bij meerdere bruiloften per jaar (4 dit jaar van allemaal naaste vrienden/familie) vond ik het kostenplaatje wel de spuigaten uitlopen (6x€100 aan vrijgezellenfeestjes, 4x€50,- cadeautjes plus nieuwe outfits 1x= ruim €1000,-!).



Ik denk dat bruidsparen het vooral leuk vinden als je erbij bent en als ze weten dat je krap zit ze een persoonlijk cadeau het beste kunnen waarderen naast een kleine envelop. Toen ik nog studeerde gaf ik mijn nicht een kleine envelop, een persoonlijk kookboek (houdt enorm van koken met vrienden) wat kan worden aangevuld en een zelfgemaakt schilderij.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in een blanco envelop.
Alle reacties Link kopieren
quote:sitha schreef op 18 juli 2012 @ 09:14:

Gewoon in een blanco envelop.ja joh leuk! Zo lekker persoonlijk ook.
Hoewel onze trouwdag al 21 jaar geleden is weet ik het nog goed. Wij wilden geen stukjes of liedjes o.i.d.. Beide families hadden een gedicht gemaakt en werd door de vaders voorgedragen. Zeer ontroerend en erg leuk!



Verder gingen wij uit huis trouwen, dus we konden veel spullen gebruiken. We kregen ook veel geld, maar ik zou niet weten van wie hoeveel etc etc... Wel hebben we die avond ik bed geld zitten tellen. We weten tot op de dag van vandaag nog niet wie er 100 gulden in een enveloppe heeft gedaan. Van al het geld hebben we de huur, allebei een paar goede schoenen en een etentje voor onszelf betaald. Ja ja, barre tijden...
Alle reacties Link kopieren
*
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2012 10:51
Reden: * spam verwijderd
% gewijzigd
quote:Hawkeye_Jane schreef op 17 juli 2012 @ 12:38:

[...]





Ik ben het met je eens dat 10 euro not done is. Wat mij echter tegenstaat is dat er op voorhand soms al van wordt uitgegaan dat de gasten zelf het feest betalen. Ik vind dat een opportunistische gedachte. Vrienden en familie hoeven voor mij geen feest te geven, hoor. Zit bepaald niet op dat soort verplichtingen te wachten.



Oh ik ken een stel die van te voren al hebben zitten berekenen hoeveel ze van iedereen krijgen en of ze zo de fotograaf wel konden betalen..

Wij geven normaal 100 euro als koppel aan directe familie (broer/zus), bij goede vrienden waar we daggast zijn geven we 75 euro, zijn we avondgast bij vrienden dan ligt het aan de relatie die wij met het stel hebben, ene keer 30 euro andere keer 40 euro.



Maar wij waren inderdaad blij met alle mensen die gekomen waren en iets ludieks hadden bedacht of een cadeau hadden gegeven. Wij zijn pas de 2e dag na ons huwelijk ofzo de enveloppen open gaan maken en ik heb nou bij geen enkele envelop gedacht zooo wat een gier ofzo.

Nee echt niet, het was ons feest, hadden wij geld voor gespaard, wij hadden onze vrienden en familie uitgenodigd om feest te vieren en al hadden we geen enveloppen gekregen dan was het echt geen probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-07-2014 11:10
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar om te lezen, dat mensen geld vragen om hun bruiloft te financieren. Misschien loop ik achter, ben al jaren geleden getrouwd maar voor je bruiloft spaar je toch. Van het geld dat we gekregen hebben we mooie spullen voor het huis kopen.
Alle reacties Link kopieren
oops, oud topic
Je kwam laatst echt iets origineels tegen... je eigen webshop?



Als je dan per se reclame wil maken schrijf dan gewoon: Heb een webshop in beddengoed en zou je het niet leuk vinden om daar eens een kijkje te nemen. Mag evengoed niet, maar het is zó doorzichtig om te schrijven: Ik kwam laatst toch iets leuks tegen!
Alle reacties Link kopieren
Wij geven als stel ¤100 aan goede vrienden. Wanneer de bruiloft over een paar maanden is, zou ik elke maand een bedrag opzij zetten. En idd het gaat om het gebaar en waarschijnlijk weten je vrienden dat je krap bii kas zit. Niet te druk om maken hoor!
Tja ...als ik eerlijk ben vind ik die envelopjes ook niks maar goed ik begrijp ik het wel. Wat ik dan weer niet begrijp : laatst hadden we een bruiloft goede kennissen geen vrienden, toch maar 50 euro gedaan als stel, blijkt de hele avond niets te eten te worden geserveerd behalve wat bakjes pinda terwijl we ruim anderhalf uur heen en ruim anderhalf uur terug moesten rijden, ook aan het eind geen broodje of iets...dat vond ik dan weer superkarig en niet gastvrij....er was geen sterke drank ( drinken wij ook niet hoor) dus waarom dan zo beknibbelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven