coachings/intervisie netwerk

09-02-2015 11:16 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het al aangekondigd, mijn topic over een groot coachings/intervisie netwerk op het Viva-forum. Ik hoop dat jullie genoeg tijd hebben gehad om er over na te denken, zodat we het project een lekkere kickstart kunnen geven.

Wat is de bedoeling? Ik zie om me heen dat er onder nieuwe posters veel behoefte aan extra begeleiding. Ze komen inhoudelijk nog wat te kort, of ze komen qua presentatie te kort, of ze kennen de zeden van het forum nog niet zo. Daardoor kruipen ze in hun schulp, wat een zelfversterkend effect kan hebben.

Doel van dit topic is om mensen bij elkaar te brengen. Coachees, met een duidelijke coachvraag. En ervaren, goede coaches (zelf succesvol op dit forum), die willen meelezen in de topics waar de coachee actief is. De coach geeft op een opbouwende manier commentaar op de manier waarop de coachee bezig is, en ook gericht op de coachvraag. Dus niet “Ik vind dat je terug moet naar je ex”, maar “Ik zie dat je defensief reageert op mensen die het niet met je eens zijn, terwijl je coachingsvraag juist is om populaider te worden”.

FAQ:

- Wat is een goede coachingsvraag? Dat verschilt van persoon tot persoon. De een zal willen dat hij meer diepgang in zijn topics leert brengen. De ander zal willen leren om populaire topics te openen. Etc. etc. Zorg dat je coachingsvraag duidelijk is, zodat je een coach vindt die je specifiek DAARMEE kan helpen.

- Wanneer ben je gekwalificeerd als coach? Dat is niet objectief en hard vast te stellen. Je moet zelf denken dat je iets kan met de coachingsvraag die voorligt en de coachee moet jou willen hebben als coach.

- Kan je de stap maken van coachee naar coach? Jazeker. Het zou zelfs enorm bevredigend zijn wanneer dit topic als een soort opleidingstraject ging fungeren.

- Mag je ook meerdere coaches hebben? Jazeker. Dan wordt het meer een soort intervisiegroepje. Ik denk dat het belangrijk is om flexibiliteit toe te laten en niet te veel regels en beren op de weg te zetten.

- Mag je ook coach en coachee tegelijk zijn? Jazeker. Dat sluit ook goed aan bij het Boeddhistische credo dat we continu lerende zijn en bij de pedagogische visie dat je niet beter kunt leren dan door zelf te onderwijzen.

- Komt er een soort keurmerk voor posters die een coachingstraject hebben doorlopen? Vooralsnog zeker niet. Daar zitten te veel haken en ogen aan. Als zoiets ooit al zou kunnen gebeuren, is het toekomstmuziek.

De TO trapt zelf af:

Ik ben nu ongeveer een maand op het forum (lees al iets langer mee), en heb in die tijd 4 topics geopend. Mijn coachingsvraag is dat ik zou willen leren om veel meer impact te hebben op het forum en veel meer aan te sluiten bij wat mensen interessant vinden. Mijn eerste topic (‘Katie, Donna en Rocco’) ging over een parallel tussen de Bold and the beautiful en het echte leven. Dit topic bloedde al snel dood. Waarschijnlijk had ik dat aan mezelf te wijten. De diepgang was nog wel redelijk okee, maar omdat ik me richtte op het seizoen 1987, was de aansluiting met de meeste posters gewoon onvoldoende. Mijn tweede topic (‘The mystery man’) was in mijn ogen heel erg sterk. De sociologische analyse was gewoon goed, het was origineel, prikkelend, etc. Misschien was het zijn tijd iets vooruit (en wordt het in de toekomst alsnog populair), maar dat neemt niet weg dat ik zelf niet snap wat hier mis ging. Eerlijk advies please (mag ook kritisch)!!!! Mijn derde topic was een sekskletstopic voor preutse, traditionele meiden. Ook niet van de grond gekomen. Mijn vierde topic (‘Druk op anaal’) was een pleidooi voor een verbod om anale seks te verbieden. Hier wel wat serieuze reacties, maar ook veel mensen die nuances niet hadden begrepen of dingen gingen aanvoeren die ik in mijn OP al had opgeworpen. Kortom: wie kan mij helpen om mijn topics veel populairder te maken ZONDER dat ze populistisch of oppervlakkig worden?

Dus coaches, coachees, meld je hier! Wat heb je te vragen? Wat heb je te bieden?

Update 10 februari:
"Mysteriemanning".... heb jij het in je?
quote:Aniuk schreef op 16 februari 2015 @ 20:16:

[...]

Geiten zijn ook mensen Sjors!

Echt kortzichtig dit.

Sorry.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ja hoor, geef die arme geiten maar weer de schuld.

quote:Aniuk schreef op 16 februari 2015 @ 20:16:

[...]

Geiten zijn ook mensen Sjors!

Echt kortzichtig dit.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:Katewslet schreef op 16 februari 2015 @ 17:45:

Het is helemaal geen loze opmerking, ik wil ermee aangeven dat dat gegeit heel grote schade veroorzaakt. Dat niet alleen mijn plezier, maar het plezier en de ontwikkeling van velen in het geding is.

ok ok,ik onthul mezelf maar.

Ik ben gevraagd (lange stilte, jullie kunnen even naar adem happen uit pure jaloezie) om deel te nemen aan de wekelijkse Bijeenkomsten. Wij bespreken intellectuele en hoogstaande onderwerpen op basis van essays en onderzoeken, betreffende het viva-forum.

Ik kan er niet teveel over vertellen,de eerste keer zaten we in een donkere ruimte en mochten we de hele dag niks eten en drinken en ik ben ook geslagen geloof ik, maar uit liefde, en daarna was ik ineens heel enthousiast en is er een Diepere Laag bij mij aangeboord.

Heel moeilijk uit te leggen.

Maar ik denk dat gezien mijn hoog intellectuele bijdragen aan het forum het duidelijk is dat ik Erbij hoor.

Sorry voor jullie.
Discriminaasie!!!!

quote:haakje schreef op 16 februari 2015 @ 20:37:

[...]

ok ok,ik onthul mezelf maar.

Ik ben gevraagd (lange stilte, jullie kunnen even naar adem happen uit pure jaloezie) om deel te nemen aan de wekelijkse Bijeenkomsten. Wij bespreken intellectuele en hoogstaande onderwerpen op basis van essays en onderzoeken, betreffende het viva-forum.

Ik kan er niet teveel over vertellen,de eerste keer zaten we in een donkere ruimte en mochten we de hele dag niks eten en drinken en ik ben ook geslagen geloof ik, maar uit liefde, en daarna was ik ineens heel enthousiast en is er een Diepere Laag bij mij aangeboord.

Heel moeilijk uit te leggen.

Maar ik denk dat gezien mijn hoog intellectuele bijdragen aan het forum het duidelijk is dat ik Erbij hoor.

Sorry voor jullie.

Jij intellektueel, even sorry Haakje, maar echt?

Waar gaat dit heen.

En ik ben nooit jeloes, wij paarden hebben dat gewoon niet.

Sjors, je bent vergeven.
De ontwikkeling van velen is in het geding!

We zijn ons toch wel bewust van onze verantwoordelijkheid!

Stop met geiten, neem het serieuze voortouw.

Topics met diepgang, Posts waarover nagedacht is.

Hoe moeilijk kan het zijn.

Ik trap af:

Ik ben een beetje misselijk, mijn handen zweten en het forum doet moeilijk.

Ben ik zwanger?
dubbel
3dubbel
Sjonge zeg ik ben niet intelectudinges maar als ik het goed begrijp is mijn ontwikkeling in het geding?

Joh en ik krijg ook geen hulp bij een ik ben zwanger topic?
quote:Aniuk schreef op 16 februari 2015 @ 20:50:

Ik trap af:

Ben ik zwanger?

ben je aan de pil? Heb je een vriend die ook een paar andere vriendinnen heeft en alleen leuk doet als je naakt op hem gaat liggen?

Gefeliciteerd!

Stop maar met werken want anders is het zielig voor het kind, en als je vriend op het nieuws reageert met een klap of trap, gun hem wat tijd. Ieder kind heeft recht op een vader!

Doeg.
quote:Aniuk schreef op 16 februari 2015 @ 20:50:

Ik trap af:

Ben ik zwanger?Ik zie een dartelend veulen in de toekomst...
Dotty ik zie het ook zó voor me.

Haakje, dat je geen intellektueel bent is met je post weer eens helder. Natuurlijk heeft mijn hengst andere vriendinnen, anders was hij een ruin en zat hij niet in een fokprogramma. Maar hij is echt heel erg lief verder.

En natuurlijk stop ik met werken vanwege de toeslagen belastingtechnisch, duh. Als je niet serieus kunt reageren, echt reageer dan niet.
quote:Aniuk schreef op 16 februari 2015 @ 21:15:

Dotty ik zie het ook zó voor me.

Haakje, dat je geen intellektueel bent is met je post weer eens helder. Natuurlijk heeft mijn hengst andere vriendinnen, anders was hij een ruin en zat hij niet in een fokprogramma. Maar hij is echt heel erg lief verder.

En natuurlijk stop ik met werken vanwege de toeslagen belastingtechnisch, duh. Als je niet serieus kunt reageren, echt reageer dan niet.

het was heel serieus! jij begrijpt me tenminste! Niemand begrijpt mij nog sinds ik intellectueel ben!

En daarvoor ook al niet!
Ik begrijp jou wel hoor
Mensen die serieus zijn, kunnen me beter een prive-berichtje sturen.
En Kate? Inbox volgestroomd?
Speechless
Ik denk dat Velen geïnteresseerd is. Want diezelfde Velen is volgens Kate klaar met ons gegeit.

PS. Ik heb Velen trouwens nog niet gespot op het forum.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik denk, katewslet, dat je een vergissing begaat. Je biedt een platform aan voor coaches en coachees (dat woord kende ik nog niet, best gek want ik heb een coachingstraining gedaan) maar er valt niks te coachen. Mensen gedragen zich op een forum zoals ze zelf willen. De een wil veel aandacht en opent veel topics. De ander geeft liever adviezen. En weer een ander ziet het forum als een sociaal medium. Voor ieder wat wils dus.

Ik geloof niet dat er mensen zijn die ander forumgedrag wensen te krijgen. Want waarom zou je je anders gaan gedragen dan hoe je je wil gedragen? Verlegen mensen zullen geen topics willen leren openen. En aandachtrekkers zullen niet willen leren zich in te houden. Want dat is niet hun aard. Als je wel iets wilt veranderen aan je gedrag, moet je bij een therapeut zijn.

Het is wel zo dat beginnelingen op forums vaak nog niet zo goed snappen hoe een forum werkt. En dat levert soms topics op waar mensen de draak mee gaan steken. Maar dat zul je zelf moeten leren, met vallen en opstaan. Ik kan wel wat geheimen van de smit weggeven, ik forum nu vijf jaar regelmatig. Maar eigenlijk is het ook zo dat het gedrag van nieuwe forummers soms tot groot vermaak leidt voor de forumfossielen. Zoals nu met jouw topic gebeurt.

Ik moet er ook om lachen. En dat komt omdat ik in den beginne ook wel eens een gek topic opende (niet hier trouwens) of een topic waar het doel totaal onduidelijk was. Door iedereen ben ik uitgelachen. En na een tijdje forummen, had ik wat meer ervaring en kon ik ook hard lachen om mijn eerste topics.

Dus ik hoop dat jij er over een tijdje ook lachend op terugkijkt. Dan zie je pas hoe zeer je de plank misslaat. Zoiets noem ik een vuurdoop. Je overleeft hem wel hoor. Maar dan moet je misschien wel je trots even wegslikken. Kan ook heel leerzaam zijn trouwens.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Gladoortje, mooie reactie!

En zeer herkenbaar. Op een ander kleiner forum waar je al wat langer meedraait was dit misschien anders ontvangen.

Dit is niet de plek ervoor.
@Gladoortje: kun je wat topiconderwerpen noemen, waarvan je nu inziet dat ze belachelijk zijn, maar die aanvankelijk nuttig leken?
quote:harry13 schreef op 16 februari 2015 @ 18:14:

[...]

Dat is niet zo moeilijk hoor, zelfs ik kan het: zes, negen en ook twaalf.
Je inbox staat niet eens aan, Kate. Hoe kunnen mensen dan een PB sturen?
quote:Katewslet schreef op 17 februari 2015 @ 17:51:

Mensen die serieus zijn, kunnen me beter een prive-berichtje sturen.PB gestuurd... Ben serieus ontroerd door je poging om deze hersenscheet dit topic zo succesvol te maken.

Wel jammer dat je niet hebt geluisterd naar me, een tabel doet zoveel meer voor een serieus topic met een doel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven