coachings/intervisie netwerk

09-02-2015 11:16 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het al aangekondigd, mijn topic over een groot coachings/intervisie netwerk op het Viva-forum. Ik hoop dat jullie genoeg tijd hebben gehad om er over na te denken, zodat we het project een lekkere kickstart kunnen geven.

Wat is de bedoeling? Ik zie om me heen dat er onder nieuwe posters veel behoefte aan extra begeleiding. Ze komen inhoudelijk nog wat te kort, of ze komen qua presentatie te kort, of ze kennen de zeden van het forum nog niet zo. Daardoor kruipen ze in hun schulp, wat een zelfversterkend effect kan hebben.

Doel van dit topic is om mensen bij elkaar te brengen. Coachees, met een duidelijke coachvraag. En ervaren, goede coaches (zelf succesvol op dit forum), die willen meelezen in de topics waar de coachee actief is. De coach geeft op een opbouwende manier commentaar op de manier waarop de coachee bezig is, en ook gericht op de coachvraag. Dus niet “Ik vind dat je terug moet naar je ex”, maar “Ik zie dat je defensief reageert op mensen die het niet met je eens zijn, terwijl je coachingsvraag juist is om populaider te worden”.

FAQ:

- Wat is een goede coachingsvraag? Dat verschilt van persoon tot persoon. De een zal willen dat hij meer diepgang in zijn topics leert brengen. De ander zal willen leren om populaire topics te openen. Etc. etc. Zorg dat je coachingsvraag duidelijk is, zodat je een coach vindt die je specifiek DAARMEE kan helpen.

- Wanneer ben je gekwalificeerd als coach? Dat is niet objectief en hard vast te stellen. Je moet zelf denken dat je iets kan met de coachingsvraag die voorligt en de coachee moet jou willen hebben als coach.

- Kan je de stap maken van coachee naar coach? Jazeker. Het zou zelfs enorm bevredigend zijn wanneer dit topic als een soort opleidingstraject ging fungeren.

- Mag je ook meerdere coaches hebben? Jazeker. Dan wordt het meer een soort intervisiegroepje. Ik denk dat het belangrijk is om flexibiliteit toe te laten en niet te veel regels en beren op de weg te zetten.

- Mag je ook coach en coachee tegelijk zijn? Jazeker. Dat sluit ook goed aan bij het Boeddhistische credo dat we continu lerende zijn en bij de pedagogische visie dat je niet beter kunt leren dan door zelf te onderwijzen.

- Komt er een soort keurmerk voor posters die een coachingstraject hebben doorlopen? Vooralsnog zeker niet. Daar zitten te veel haken en ogen aan. Als zoiets ooit al zou kunnen gebeuren, is het toekomstmuziek.

De TO trapt zelf af:

Ik ben nu ongeveer een maand op het forum (lees al iets langer mee), en heb in die tijd 4 topics geopend. Mijn coachingsvraag is dat ik zou willen leren om veel meer impact te hebben op het forum en veel meer aan te sluiten bij wat mensen interessant vinden. Mijn eerste topic (‘Katie, Donna en Rocco’) ging over een parallel tussen de Bold and the beautiful en het echte leven. Dit topic bloedde al snel dood. Waarschijnlijk had ik dat aan mezelf te wijten. De diepgang was nog wel redelijk okee, maar omdat ik me richtte op het seizoen 1987, was de aansluiting met de meeste posters gewoon onvoldoende. Mijn tweede topic (‘The mystery man’) was in mijn ogen heel erg sterk. De sociologische analyse was gewoon goed, het was origineel, prikkelend, etc. Misschien was het zijn tijd iets vooruit (en wordt het in de toekomst alsnog populair), maar dat neemt niet weg dat ik zelf niet snap wat hier mis ging. Eerlijk advies please (mag ook kritisch)!!!! Mijn derde topic was een sekskletstopic voor preutse, traditionele meiden. Ook niet van de grond gekomen. Mijn vierde topic (‘Druk op anaal’) was een pleidooi voor een verbod om anale seks te verbieden. Hier wel wat serieuze reacties, maar ook veel mensen die nuances niet hadden begrepen of dingen gingen aanvoeren die ik in mijn OP al had opgeworpen. Kortom: wie kan mij helpen om mijn topics veel populairder te maken ZONDER dat ze populistisch of oppervlakkig worden?

Dus coaches, coachees, meld je hier! Wat heb je te vragen? Wat heb je te bieden?

Update 10 februari:
"Mysteriemanning".... heb jij het in je?
quote:Doreia schreef op 09 februari 2015 @ 14:24:

Stein, ik stel juist voor dat we Suus meteen in de meest intensieve begeleidingstraject opnemen dat er te vinden is! Zo leert ze direct hoe het werkt op een forum en binnen Het Groepje van KateWslet

Maar dan stel ik voor dat ze om te beginnen een heel intensief één op één traject krijgt. Ik geloof dat ze nog niet zover is dat ze in een groep mee kan draaien.

En we willen natuurlijk niet dat één persoon op een hele negatieve, provocerende manier de hele club op de kast jaagt.

Dat komt de sociale cohesie en het genezingsproces niet ten goede.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 09 februari 2015 @ 14:27:

Het forum raakt gewoon van slag door mijn welgemeende advies aan Steinbeck de Tweede. Oh, wil je dat nog een keertje posten? Ik kan elk advies heel goed gebruiken om een volwaardige forummer te worden.
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 14:32:

[...]

Maar dan stel ik voor dat ze om te beginnen een heel intensief één op één traject krijgt. Ik geloof dat ze nog niet zover is dat ze in een groep mee kan draaien.

En we willen natuurlijk niet dat één persoon op een hele negatieve, provocerende manier de hele club op de kast jaagt.

Dat komt de sociale cohesie en het genezingsproces niet ten goede.

+1

Ze was net heel gemeen tegen me, terwijl ik juist probeer met haar mee te denken en haar te helpen.
quote:SuzanneSuus schreef op 09 februari 2015 @ 14:24:

[...]

Leren haken en dat bolletje wol in je mond stoppen
Life is short. Eat dessert first.
Ja, ze is een beetje recalcitrant vandaag.

Nou, laat Kate haar maar flink aanpakken, dan kan ze op termijn (misschien, als ze heel aardig doet) wel in het Groepje.
Ik vraag toestemming om de vergadering te verlaten

Forum loopt steeds vast
Precies wat ik nodig heb.

Een coach.

Góh, de tranen staan in mijn ogen van het thuiskomgevoel.

Jaren op zoek geweest en dan is het er ineens, gewoon, op mijn eigen forum.

Mooi....

Ik ga dit even een plekje geven.

De HSP giert door mijn lijf.
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 14:32:

[...]

Dat komt de sociale cohesie en het genezingsproces niet ten goede.Eens! Een maand in een flexkantoor met KateWslet als haar begeleider. 8 uur per dag slapen en voor de rest therapie!
Dure woorden allemaal Stein2, waar heb je dat geleerd? Eerder een gedragscursus gehad zeker.

Ik kom er niet eens tussen, zoveel gezwets in 1 minuut.
Je bent zelf een theepot
quote:Eleonora schreef op 09 februari 2015 @ 14:36:

Een coach.

Mooi....

De HSP giert door mijn lijf. Wat ben ik blij dat jij blij bent. Wees welkom lieve Leo
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 14:36:

Ja, ze is een beetje recalcitrant vandaag.

.Ik heb me gisteren in lopen houden, dan krijg ik dat dubbel terug de volgende dag. En jullie ook dus.
Je bent zelf een theepot
Het forum kan dit niet aan. Wat een tragiek!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:inkie1 schreef op 09 februari 2015 @ 14:36:

Ik vraag toestemming om de vergadering te verlaten

Forum loopt steeds vast

Ik heb je contributie nog niet ontvangen, maak je nu even over Inkie, anders kun je de vergadering helaas niet verlaten. Ik moet streng zijn. Een coach als Kate hebben wij natuurlijk vooruit moeten betalen, dus.

En jij ook Roosje! Geen uitzonderingen voor Belgen, jullie hebben ook gewoon internetbankieren heb ik gehoord.
quote:Eleonora schreef op 09 februari 2015 @ 14:36:

Een coach.

Mooi....

De HSP giert door mijn lijf.

Kijk Door, hier iemand die wel mijn tissues wil.

Voor jou:

Ongebruikt!
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 09 februari 2015 @ 14:40:

Dure woorden allemaal Stein2, waar heb je dat geleerd? Eerder een gedragscursus gehad zeker.

Ik kom er niet eens tussen, zoveel gezwets in 1 minuut.

Ik ben een WO'er natuurlijk! Tss!

Maar Suus, ik maak me toch een beetje zorgen over jouw houding. Wil je echt niet uitsluiten, maar er wordt van jouw kant natuurlijk ook wel iets verwacht. Een beetje zachtheid, niet constant die kont tegen de krib.

Misschien is het een goed idee om, terwijl je op je eerste één op één sessie wacht een tijdje te mediteren op jouw motto?

Heel heel veel sterkte. Ik weet zeker dat je het kunt

*controleert of er geen moeilijke woorden in haar reactie staan*
Heb ik al lang overgemaakt Aniuk. Je hebt je penningmeesterschap nog niet erg onder de knie merk ik.
Ik ga wel weer het huishouden verder doen al mediterend, jij je zin Stein.

Je bent zelf een theepot
quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 14:41:

[...]

Ik heb je contributie nog niet ontvangen, maak je nu even over Inkie, anders kun je de vergadering helaas niet verlaten. Ik moet streng zijn. Een coach als Kate hebben wij natuurlijk vooruit moeten betalen, dus.

En jij ook Roosje! Geen uitzonderingen voor Belgen, jullie hebben ook gewoon internetbankieren heb ik gehoord.Krijg ik korting? Want wij zijn nog niet op hetzelfde punt als jullie natuurlijk. Wij doen overal wat langer over hier in België.
Life is short. Eat dessert first.
quote:inkie1 schreef op 09 februari 2015 @ 14:44:

Heb ik al lang overgemaakt Aniuk. Je hebt je penningmeesterschap nog niet erg onder de knie merk ik.

Het forum is wat traag Inkie en ik vier knieën dus dat is bij mij iets meer werk en inzet.

Wat een confronterende post en ook zo aanvallend meteen.

Ik voel me diep getroffen en gekwetst. En ook heel erg alleen.
quote:SuzanneSuus schreef op 09 februari 2015 @ 14:47:

Ik ga wel weer het huishouden verder doen al mediterend, jij je zin Stein.

[afbeelding] De ZEN zij met u!
quote:SuzanneSuus schreef op 09 februari 2015 @ 14:43:

[...]

Kijk Door, hier iemand die wel mijn tissues wil.

Voor jou:

[img]http://issuetissue.nl/upload/image/Tissue-boxen.jpg[/img]

Ongebruikt!Zo zo zo zo zo, deze houding kunnen we natuurlijk niet tolereren, dat begrijp je zelf vast ook wel. KATE, DOE IETS!
quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 14:48:

[...]

Het forum is wat traag Inkie en ik vier knieën dus dat is bij mij iets meer werk en inzet.

Ik voel me diep getroffen en gekwetst. En ook heel erg alleen. Niet huilen Knolletje, je moet dat niet zo persoonlijk nemen. Deze mensen weten nog niet beter. Ze zijn gewoon nog niet zo ver als wij. Houd je maar vast aan die gedachte. Het is niet voor niets dat jij zo'n hoge functie hebt in het Groepje natuurlijk.
Waar is Kateslet eigenlijk?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:doornroosje9 schreef op 09 februari 2015 @ 14:48:

[...]

Krijg ik korting? Want wij zijn nog niet op hetzelfde punt als jullie natuurlijk. Wij doen overal wat langer over hier in België.

Nee je moet dan een toeslag betalen natuurlijk. Want dit kost mij allemaal extra werk.

Maar dat doe ik met liefde hoor, ik ben graag dienstbaar richting mijn medeforummers en heb daarnaast gewoon een heel lief, zacht en aaibaar karakter. Van alle forummers ben ik gewoon de meest knuffelbare, dat weet iedereen. Maar iedereen negeert dat feit nu. Ook jij.
quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 14:48:

[...]

Ik voel me diep getroffen en gekwetst. En ook heel erg alleen.

Ach geeft niks paardje. Daarom zijn we hier. We zoeken gewoon een passende coach voor ons allebei.

Nu ga ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven