coachings/intervisie netwerk

09-02-2015 11:16 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het al aangekondigd, mijn topic over een groot coachings/intervisie netwerk op het Viva-forum. Ik hoop dat jullie genoeg tijd hebben gehad om er over na te denken, zodat we het project een lekkere kickstart kunnen geven.

Wat is de bedoeling? Ik zie om me heen dat er onder nieuwe posters veel behoefte aan extra begeleiding. Ze komen inhoudelijk nog wat te kort, of ze komen qua presentatie te kort, of ze kennen de zeden van het forum nog niet zo. Daardoor kruipen ze in hun schulp, wat een zelfversterkend effect kan hebben.

Doel van dit topic is om mensen bij elkaar te brengen. Coachees, met een duidelijke coachvraag. En ervaren, goede coaches (zelf succesvol op dit forum), die willen meelezen in de topics waar de coachee actief is. De coach geeft op een opbouwende manier commentaar op de manier waarop de coachee bezig is, en ook gericht op de coachvraag. Dus niet “Ik vind dat je terug moet naar je ex”, maar “Ik zie dat je defensief reageert op mensen die het niet met je eens zijn, terwijl je coachingsvraag juist is om populaider te worden”.

FAQ:

- Wat is een goede coachingsvraag? Dat verschilt van persoon tot persoon. De een zal willen dat hij meer diepgang in zijn topics leert brengen. De ander zal willen leren om populaire topics te openen. Etc. etc. Zorg dat je coachingsvraag duidelijk is, zodat je een coach vindt die je specifiek DAARMEE kan helpen.

- Wanneer ben je gekwalificeerd als coach? Dat is niet objectief en hard vast te stellen. Je moet zelf denken dat je iets kan met de coachingsvraag die voorligt en de coachee moet jou willen hebben als coach.

- Kan je de stap maken van coachee naar coach? Jazeker. Het zou zelfs enorm bevredigend zijn wanneer dit topic als een soort opleidingstraject ging fungeren.

- Mag je ook meerdere coaches hebben? Jazeker. Dan wordt het meer een soort intervisiegroepje. Ik denk dat het belangrijk is om flexibiliteit toe te laten en niet te veel regels en beren op de weg te zetten.

- Mag je ook coach en coachee tegelijk zijn? Jazeker. Dat sluit ook goed aan bij het Boeddhistische credo dat we continu lerende zijn en bij de pedagogische visie dat je niet beter kunt leren dan door zelf te onderwijzen.

- Komt er een soort keurmerk voor posters die een coachingstraject hebben doorlopen? Vooralsnog zeker niet. Daar zitten te veel haken en ogen aan. Als zoiets ooit al zou kunnen gebeuren, is het toekomstmuziek.

De TO trapt zelf af:

Ik ben nu ongeveer een maand op het forum (lees al iets langer mee), en heb in die tijd 4 topics geopend. Mijn coachingsvraag is dat ik zou willen leren om veel meer impact te hebben op het forum en veel meer aan te sluiten bij wat mensen interessant vinden. Mijn eerste topic (‘Katie, Donna en Rocco’) ging over een parallel tussen de Bold and the beautiful en het echte leven. Dit topic bloedde al snel dood. Waarschijnlijk had ik dat aan mezelf te wijten. De diepgang was nog wel redelijk okee, maar omdat ik me richtte op het seizoen 1987, was de aansluiting met de meeste posters gewoon onvoldoende. Mijn tweede topic (‘The mystery man’) was in mijn ogen heel erg sterk. De sociologische analyse was gewoon goed, het was origineel, prikkelend, etc. Misschien was het zijn tijd iets vooruit (en wordt het in de toekomst alsnog populair), maar dat neemt niet weg dat ik zelf niet snap wat hier mis ging. Eerlijk advies please (mag ook kritisch)!!!! Mijn derde topic was een sekskletstopic voor preutse, traditionele meiden. Ook niet van de grond gekomen. Mijn vierde topic (‘Druk op anaal’) was een pleidooi voor een verbod om anale seks te verbieden. Hier wel wat serieuze reacties, maar ook veel mensen die nuances niet hadden begrepen of dingen gingen aanvoeren die ik in mijn OP al had opgeworpen. Kortom: wie kan mij helpen om mijn topics veel populairder te maken ZONDER dat ze populistisch of oppervlakkig worden?

Dus coaches, coachees, meld je hier! Wat heb je te vragen? Wat heb je te bieden?

Update 10 februari:
"Mysteriemanning".... heb jij het in je?
Die laat het jammerlijk afweten, Georgette.
Life is short. Eat dessert first.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 09 februari 2015 @ 14:51:

Waar is Kateslet eigenlijk?Die is vast geschrokken van de grote toeloop in het Groepje en zit zich nu extra goed voor te bereiden. (of is gevlucht naar Venezuela met onze contributie)
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 14:53:

[...]

Die is vast geschrokken van de grote toeloop in het Groepje en zit zich nu extra goed voor te bereiden. (of is gevlucht naar Venezuela met onze contributie)Ze negeert ons gewoon
quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 14:53:

[...]

Nee je moet dan een toeslag betalen natuurlijk. Want dit kost mij allemaal extra werk.

Maar dat doe ik met liefde hoor, ik ben graag dienstbaar richting mijn medeforummers en heb daarnaast gewoon een heel lief, zacht en aaibaar karakter. Van alle forummers ben ik gewoon de meest knuffelbare, dat weet iedereen. Maar iedereen negeert dat feit nu. Ook jij.

Nou Knolletje, dat is toch een beetje de pot verwijt de ketel. Zie mijn vorige reactie, waarin ik heeeel erg mijn best heb gedaan er voor je te zijn (en dat vind ik soms niet zo makkelijk, heel eerlijk gezegd) en die door jou helemaal genegeerd wordt.

quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 14:55:

[...]

Ze negeert ons gewoon Daar lijkt het wel op! Hoe durft ze! Daarvan word ik heeel heeel grrrr.......boos.verdrietig
Verdrietig en teleurgesteld natuurlijk.
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 14:55:

[...]

Nou Knolletje, dat is toch een beetje de pot verwijt de ketel. Zie mijn vorige reactie, waarin ik heeeel erg mijn best heb gedaan er voor je te zijn (en dat vind ik soms niet zo makkelijk, heel eerlijk gezegd) en die door jou helemaal genegeerd wordt.

Het forum is een beetje traag Steinbeck, ik had je reactie nog niet gezien.

Ik voelde me wel echt gesteund door je hoor. En ik begrijp best dat het voor jou ook niet makkelijk is, maar het is juist goed op je uitdagingen op te zoeken.
quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 15:00:

[...]

Het forum is een beetje traag Steinbeck, ik had je reactie nog niet gezien.

Ik voelde me wel echt gesteund door je hoor. En ik begrijp best dat het voor jou ook niet makkelijk is, maar het is juist goed op je uitdagingen op te zoeken.

Dank je Aniuk, ik was gewoon even bang dat ik je kwijt was. Daar schrok ik van. Soms doen mensen dat, als ik ze wil steunen, dan verlaten ze me. Snap nooit zo goed waarom.

Dank je voor je bemoedigende woorden. Daar krijg ik weer kracht van.
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 15:01:

[...]

Dank je Aniuk, ik was gewoon even bang dat ik je kwijt was. Daar schrok ik van. Soms doen mensen dat, als ik ze wil steunen, dan verlaten ze me. Snap nooit zo goed waarom.

Dank je voor je bemoedigende woorden. Daar krijg ik weer kracht van.
Wat is hier allemaal gebeurd? Fijn dat het goed lijkt te lopen!

Ik ga snel bijlezen....
"Mysteriemanning".... heb jij het in je?
quote:Katewslet schreef op 09 februari 2015 @ 15:03:

Ik ga snel bijlezen....zoek hulp...
Ja Kate, je bent voorzitter! En je hebt het druk! Dus niet meer gaan real lifen, dat ken nie meer nu.
Ha Kate eindelijk, we zitten met smart op je te wachten!

Eindelijk gaat onze goeroeh ons leven beter maken!
Voor jou Steinbeck!

Kateslet, wel bij de les blijven hoor!
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Ik ga snel bijlezen....Doet dat maar heel snel, want zo gaat het niet goed hoor.
quote:Aniuk schreef op 09 februari 2015 @ 15:06:

Voor jou Steinbeck!

[afbeelding]Aniuk, wat kan ik nu nog zeggen. Mijn hart stroomt over. Woorden schieten te kort.

Ik ga snel bijlezen....Wij zijn d'r allemaal klaar voor
quote:doornroosje9 schreef op 09 februari 2015 @ 14:59:

Verdrietig en teleurgesteld natuurlijk.

Mooi dat gevoelens zo divers kunnen zijn.

Ik ben juist overspoeld door en vervuld met dankbaarheid.

Geen oordeel.

Alle emoties mogen er zijn.

Namaste (of een andere reli/niet reli groet, daar is iedereen natuurlijk vrij in)
Wow Kateslet, je hebt iets teweeg gebracht. Wat mooi is dit!
quote:Eleonora schreef op 09 februari 2015 @ 15:14:

[...]

Mooi dat gevoelens zo divers kunnen zijn.

Ik ben juist overspoeld door en vervuld met dankbaarheid.

Geen oordeel.

Alle emoties mogen er zijn.

Namaste (of een andere reli/niet reli groet, daar is iedereen natuurlijk vrij in)
quote:Honeymoonquiz schreef op 09 februari 2015 @ 15:19:

Wow Kateslet, je hebt iets teweeg gebracht. Wat mooi is dit!

+1

Ik voel me helemaal verbonden nu.
Je overschat het belang van jouw aanwezigheid op Aarde en specifiek op dit forum schromelijk, TO. Daar kun je heel veel coaches tegenaan gooien, maar professionele hulp van mensen die daar echt voor gestudeerd hebben (eventueel met ondersteuning van medicatie) lijken me meer op z'n plaats.

Heel veel sterkte
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:Amand schreef op 09 februari 2015 @ 15:22:

Je overschat het belang van jouw aanwezigheid op Aarde en specifiek op dit forum schromelijk, TO. Daar kun je heel veel coaches tegenaan gooien, maar professionele hulp van mensen die daar echt voor gestudeerd hebben (eventueel met ondersteuning van medicatie) lijken me meer op z'n plaats.

Heel veel sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven