Dames, het is redeN

11-01-2010 13:01 193 berichten
Jaja, het is weer even tijd voor een algemene spellingstip!

Ik kom het steeds vaker tegen in topics: "Ik snap die rede niet" e.d. En dan gaat het niet om een onbegrijpelijke toespraak, maar een reden, oorzaak. En dat klopt niet he.

Dus: reden = oorzaak, motivatie, argument

en rede = redevoering, toespraak, verstand (niet voor rede vatbaar zijn)

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:return_of_kreng schreef op 11 januari 2010 @ 13:18:

Misschien als subpijler van de sekspijler. "Mierenneuken"..

Nee, het gaat om dieren, dus hoort dat op de Thuispijler

Maar serieus: de een vindt het mierenneuken, de ander vindt het wel belangrijk. Geeft toch niks?

Ik zal nooit anders reageren op een post als die vol taalfouten zit, maar mijn handen jeuken dan wel om er met een rode pen een paar flinke verbeteringen in aan te brengen.
Maar ik vind zinnen als:

me hubbie snap me eige rede nie

wel zó consequent, dat ik het weer goed vind...

quote:Albion83 schreef op 11 januari 2010 @ 13:19:

Het ergste vind ik toch nog altijd: Hij wilt. Jij wilt misschien iets maar hij wilt helemaal niets!

Ik snap ook niet zo goed hoe iemand kan denken dat dat zo hoort.Ik maak me hier wel eens schuldig aan, ben ik achter gekomen. Maar ik heb hier geleerd dat het in mijn streek dialect is.
quote:jaimie schreef op 11 januari 2010 @ 13:16:

Ik vind 'me' ipv 'mijn' zooo irritant!!! Meestal in combinatie met :

Me vent, of nog erger: me allesie :puke:helemaal mee eens! dat is echt niet 'me' ding!
Ik erger me eigenlijk helemaal niet aan taalfouten, maar ik zit wel boordevol met vooroordelen ten opzichte van de mensen die ze maken. Ik ga er namelijk, wanneer er geen goede reden ((woord-)blindheid) voor wordt gegeven, vanuit dat degene die ze wel maakt dommer is dan degene die ze niet maakt.
quote:crini schreef op 11 januari 2010 @ 13:12:

[...]

of so bie so

en nog erger, sommige mensen zeggen zelfs

zo en zo

Ghehehe, ook leuk.

Maar goed, ik ben een ramp met d, t en dt dus ik moed eigenlijk mijn mont houden.
Wat mij laatst opviel is dat er steeds meer geschreven wordt dat je in je handjes mag klappen. Waarmee de schrijver/schrijfster dan bedoelt dat je in je handen mag knijpen omdat je geluk met iets hebt.
quote:DeKenau schreef op 11 januari 2010 @ 13:22:

[...]

Ik maak me hier wel eens schuldig aan, ben ik achter gekomen. Maar ik heb hier geleerd dat het in mijn streek dialect is. Dat vind ik dan wel weer een goede verklaring. Ik maak ook genoeg taalfouten ik zeg bijvoorbeeld vaak overnieuw. Maar ik vind het wel belangrijk om het goed te doen.
quote:Albion83 schreef op 11 januari 2010 @ 13:25:

[...]

Dat vind ik dan wel weer een goede verklaring. Ik maak ook genoeg taalfouten ik zeg bijvoorbeeld vaak overnieuw. Maar ik vind het wel belangrijk om het goed te doen.In dat geval.... het woord samenraapsel van letters: overnieuw, moet in jouw tekst tussen aanhalingstekens
quote:crini schreef op 11 januari 2010 @ 13:11:

Als mensen het hebben over 'me eige' bedoelen ze niet 'mijn eigen' maar 'mezelf'.

Voorbeeld:

Ik zie me eige al gaan sporten zeg, toedeledokie!

=

Ik zie mezelf al gaan sporten zeg, toedeledokie!Is Haags dialect, toch?? Vind ik dan wel weer leuk
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 13:28:

[...]

In dat geval.... het woord samenraapsel van letters: overnieuw, moet in jouw tekst tussen aanhalingstekens
Ik erger mij er vooral aan dat het soms gebeurt dat iemand een voor haar belangrijke vraag stelt op het forum, en dat dan de eerste drie pagina's met reacties gaan over een spelfout in de OP en niet over het onderwerp waar de vraag over ging.

Op zich help je iemand ook als je een spelfout corrigeert, maar dat is meestal niet de hulp waar die persoon om vraagt.
anoniem_76430 wijzigde dit bericht op 11-01-2010 13:33
Reden: ADHD een goede reden?
% gewijzigd
Overnieuw is mijn allergrootste jeukwoord, omdat het zelfs meerdere keren per week in de media (TV) wordt gebruikt...

Een goede tweede plaats is weggelegd voor: Beter als...of groter als.
Dansen is leuker dan lopen
Precies, daarom corrigeer ik mensen ook niet in hun topic. Zoals ik net zei maakt het voor mij niet uit hoe goed of slecht iemand kan spellen, mijn reactie verandert daarom niet van toon.

Sluit niet uit dat ik toch graag mijn rode pen zou pakken maar dat is een afwijking van mij.
Binnen no time, ook zo'n leuke. Vooral bij RTL Z wordt die vaak gebruikt!
quote:Albion83 schreef op 11 januari 2010 @ 13:25:

[...]

Dat vind ik dan wel weer een goede verklaring. Ik maak ook genoeg taalfouten ik zeg bijvoorbeeld vaak overnieuw. Maar ik vind het wel belangrijk om het goed te doen.Oh ja, 'overnieuw' maak ik me óók nog eens schuldig aan. Ik word overigens wel graag verbeterd, vind dat persoonlijk juist prettig.
quote:return_of_kreng schreef op 11 januari 2010 @ 13:31:

Ik erger mij er vooral aan dat het soms gebeurt dat iemand een voor haar belangrijke vraag stelt op het forum, en dat dan de eerste drie pagina's met reacties gaan over een spelfout in de OP en niet over het onderwerp waar de vraag over ging.

Op zich help je iemand ook als je een spelfout corrigeert, maar dat is meestal niet de hulp waar die persoon om vraagt.Dat zeg ik, en daarom doe ik het hier. Scherp opgemerkt!
quote:return_of_kreng schreef op 11 januari 2010 @ 13:31:

Op zich help je iemand ook als je een spelfout corrigeert, maar dat is meestal niet de hulp waar die persoon om vraagt.

gebeurT

sorry, kon het niet laten.

Verder heb je wel gelijk!
Aan 'enigste' kan ik me ook echt dood ergeren.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Nóg erger: Als in de titel van een topic een fout staat! Ik bedoel: Als je een topic opent, neem ik aan dat iets je erg hoog zit. Neem dan de tijd en de rust om dit goed neer te zetten...

Voorbeeld: VERASSING voor mijn vriendin...
quote:return_of_kreng schreef op 11 januari 2010 @ 13:18:

Misschien als subpijler van de sekspijler. "Mierenneuken"..Het is 'muggenzifter' en geen 'muggezifter', net zoals het 'hij heeft' is en geen 'hij heb'. Bovendien zijn kennen, kannen en kunnen niet alledrie werkwoorden.
Wat is er fout aan 'overnieuw'?
Vraag mij überhaupt wel eens af om men wel de posting eerst goed doorleest voordat er op 'versturen' wordt gedrukt.

Helemaal als je een nieuw topic post. Zo vaak dat er knollen van fouten in staan, alleen al in de titel. --> Nu b.v. Minderale poeder...

Dat zie je toch?
quote:Elynn schreef op 11 januari 2010 @ 13:42:

Wat is er fout aan 'overnieuw'?Het is 'opnieuw' of 'over'.
quote:Elynn schreef op 11 januari 2010 @ 13:42:

Wat is er fout aan 'overnieuw'?Opnieuw of over

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven