De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.

zondag 26 augustus 2018 om 16:11
zondag 26 augustus 2018 om 16:12
Ik heb zelf bewust geen kinderen maar maak ze in mijn omgeving uiteraard wel vaak mee. Wat ik daarin zie en meemaak varieert van leuk, sociaal en welopgevoed tot
narcistische prinsjes en drama divaatjes. Van die laatste categorie probeer ik zowel kind als de ouders zoveel mogelijk te mijden.
Het bijzondere vind ik dat de ouders van de eerste categorie opvoedingsskills gebruiken die mijn ouders vroeger zelf ook toepaste zoals:
- vanaf een bepaalde leeftijd netjes een handje geven (geen zin is geen optie, niks laat hem of haar maar even want hij of zij zit zooooo in haar eigen wereldje)
- Als papa of mama aan het praten is er niet oeverloos doorheen tetteren.
- Gewoon antwoord geven als je iets gevraagd wordt.
Ik had pas vanaf een bepaalde leeftijd en naar rato inspraak over zaken. En ja, er is bij mij zat misgegaan hoor op ander gebied maar ik wist wel waar ik aan toe was en wat wel en niet mocht en ja, mijn moeder werkte ook parttime.
Daarom pleurde ik een paar weken geleden ook bijna om toen ik bij de Bijenkorf liep en een vrouw bloedserieus aan haar wondertje hoorde vragen of "Sven het goed vond dat mama nog even bij de schoenen zou gaan kijken"?
Natuurlijk wilde Sven dat niet, dus gebeurde het ook niet.
narcistische prinsjes en drama divaatjes. Van die laatste categorie probeer ik zowel kind als de ouders zoveel mogelijk te mijden.
Het bijzondere vind ik dat de ouders van de eerste categorie opvoedingsskills gebruiken die mijn ouders vroeger zelf ook toepaste zoals:
- vanaf een bepaalde leeftijd netjes een handje geven (geen zin is geen optie, niks laat hem of haar maar even want hij of zij zit zooooo in haar eigen wereldje)
Ik had pas vanaf een bepaalde leeftijd en naar rato inspraak over zaken. En ja, er is bij mij zat misgegaan hoor op ander gebied maar ik wist wel waar ik aan toe was en wat wel en niet mocht en ja, mijn moeder werkte ook parttime.
Daarom pleurde ik een paar weken geleden ook bijna om toen ik bij de Bijenkorf liep en een vrouw bloedserieus aan haar wondertje hoorde vragen of "Sven het goed vond dat mama nog even bij de schoenen zou gaan kijken"?

De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

zondag 26 augustus 2018 om 16:12
Beetje vreemd dat je dat niet zegt. als je zelf de vergelijking maakt met jouw land van herkomst in de OP (waar we dus totaal niet inhoudelijk op kunnen reageren als je daarover zwijgt).Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:07Er zijn ook zat brave kinderen. Maar ga eens in de Randstad met de trein. Ik ga 8x per week en zie het bijna elke dag.
Ik kom uit een Westers EU-land. Meer ga ik er niet over zeggen ivm herkenbaarheid.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 16:17
1.07% gewijzigd
zondag 26 augustus 2018 om 16:13
Die kinderen hebben vaak laagopgeleide ouders die taal slecht spreken en geen idee hebben wat kind uitspookt. Maar dat is een heel ander probleem. Wat ik hoor van mijn Marokkaanse vriendin (modern, hoogopgeleid) is dat zij daar gewoon een tik krijgen van een vreemde als ze brutaal zijn.Lucifer2018 schreef: ↑26-08-2018 16:08Regels op straat? Dus thuis hoeven ze niet aan opvoeding te doen zodat ze op straat zich gedragen?
Echt hilarische denkwijzes kan jij uit je toetsenbord toveren.![]()
zondag 26 augustus 2018 om 16:14
Dat dus. Een kind heeft recht op bed, bad en brood en onderwijs in mijn ogen. Nstuurlijk ook wat speelgoed en een sociaal leven, maar om dat te mogen moet het zich gedragen.Bryndise schreef: ↑26-08-2018 16:11In Nederland heeft een kind zo ongeveer dezelfde rechten als een volwassene.
Daar gaat het al mis.
In veel culturen is er respect voor ouderen.
Heb je als kind gewoon te luisteren naar je ouders
Draait niet alles om de kinderen, en is hun mening van ondergeschikt belang

zondag 26 augustus 2018 om 16:15
Ga je hier nu het slaan van kinderen ook nog promoten?Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:13Die kinderen hebben vaak laagopgeleide ouders die taal slecht spreken en geen idee hebben wat kind uitspookt. Maar dat is een heel ander probleem. Wat ik hoor van mijn Marokkaanse vriendin (modern, hoogopgeleid) is dat zij daar gewoon een tik krijgen van een vreemde als ze brutaal zijn.

zondag 26 augustus 2018 om 16:16
Dit dusIkigai schreef: ↑26-08-2018 16:07Dit valt mij ook op. Veel ouders om mij heen laten alles aan hun kinderen over. Borstvoeding tot 4 jaar, 'want ik wacht af tot hij zelf wil stoppen', ondertussen trekt het jochie haar shirt naar beneden en public terwijl hij 'tietje, tietje' roept. Moet allemaal kunnen. 'Het is zijn rustmomentje, we stoppen pas als kleine Storm dat zélf wil'.
Zindelijk zijn ze pas als ze vijf zijn, want ook daar zijn de behoeften van het kind leidend.
Er worden geen grenzen aangegeven. 'Nee', mag niet worden gezegd, corrigeren is uit den boze. Ondertussen hebben de kinderen geen enkel idee van sociale conventies en krijsen de hele boel bij elkaar als het eens niet gaat naar hun zin gaat.
Het resultaat van deze opvoeding zie je overal om je heen en het stoort iedereen, maar dat lijkt de ouders niet te deren, het draait immers allemaal om de behoeften van Storm/Vlinder/Mats en nergens anders om.
Wat een monsters worden hiermee gecreëerd![]()

Ik vraag mij dan ook echt af wat ouders die dit soort dingen op deze manier doen hiermee denken te bereiken...oprecht!
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zondag 26 augustus 2018 om 16:16
Een Westers Europees land. Ga naar Noorwegen, Polen, Zwitserland en je ziet gewoon brave kinderen.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑26-08-2018 16:12Beetje vreemd dat je dat niet zegt. als je zelf de vergelijking maakt met jouw land van herkomst (waar we dus totaal niet inhoudelijk op kunnen reageren als je daarover zwijgt).
zondag 26 augustus 2018 om 16:17
Wat?!sprokkelientje schreef: ↑26-08-2018 16:12Ik heb zelf bewust geen kinderen maar maak ze in mijn omgeving uiteraard wel vaak mee. Wat ik daarin zie en meemaak varieert van leuk, sociaal en welopgevoed tot
Daarom pleurde ik een paar weken geleden ook bijna om toen ik bij de Bijenkorf liep en een vrouw bloedserieus aan haar wondertje hoorde vragen of "Sven het goed vond dat mama nog even bij de schoenen zou gaan kijken"?![]()

zondag 26 augustus 2018 om 16:18
Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:13Die kinderen hebben vaak laagopgeleide ouders die taal slecht spreken en geen idee hebben wat kind uitspookt. Maar dat is een heel ander probleem. Wat ik hoor van mijn Marokkaanse vriendin (modern, hoogopgeleid) is dat zij daar gewoon een tik krijgen van een vreemde als ze brutaal zijn.
Of te wel.... Zo slecht doen we het hier niet.
Blijkbaar hebben de kinderen van de Nederlanders wel geleerd wel hoe ze zich moeten gedragen op straat. Die hebben geen regels van de straat nodig.
In tegenstelling tot al die kinderen van ouders die allemaal door hun laagopgeleide slecht taal sprekende gestel hun kinderen niet in huis en buiten huis kunnen opvoeden.
En dus hier op straat door anderen opgevoed hadden moeten worden en dat gebeurt hier niet. Daarom is het de schuld van de Nederlander.
Of bedoel je dat niet?
Vind trouwens tenenkrommend hoe generaliserend en bekrompen jij denkt. Over welke achtergrond/nationaliteit dan ook. Djeez.

anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 16:20
4.57% gewijzigd

Ook dat komt me bekend voor.sprokkelientje schreef: ↑26-08-2018 16:12Daarom pleurde ik een paar weken geleden ook bijna om toen ik bij de Bijenkorf liep en een vrouw bloedserieus aan haar wondertje hoorde vragen of "Sven het goed vond dat mama nog even bij de schoenen zou gaan kijken"?![]()
Slaan ben ik overigens zeer, zeer tegen.

Was je je bril vergeten?Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:16Een Westers Europees land. Ga naar Noorwegen, Polen, Zwitserland en je ziet gewoon brave kinderen.
Slaan? Een corrigerende tik heeft iedereen van rond de 30 en ouder weleens gehad hoor. Generaties lang. Slaan vind ik met een riem of erger.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑26-08-2018 16:15Ga je hier nu het slaan van kinderen ook nog promoten?![]()
![]()
![]()

zondag 26 augustus 2018 om 16:19
Echt hoe kom je erbij.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:18Slaan? Een corrigerende tik heeft iedereen van rond de 30 en ouder weleens gehad hoor. Generaties lang. Slaan vind ik met een riem of erger.

zondag 26 augustus 2018 om 16:19
Dat zeg ik niet. Beter lezen.Lucifer2018 schreef: ↑26-08-2018 16:18Of te wel.... Zo slecht doen we het hier niet.
Blijkbaar hebben de kinderen van de Nederlanders wel geleerd wel hoe ze zich moeten gedragen op straat.
In tegenstelling tot al die kinderen van ouders die allemaal door hun laagopgeleide slecht taal sprekende gestel hun kinderen niet in huis en buiten huis kunnen opvoeden.
En dus hier op straat door anderen opgevoed hadden moeten worden en dat gebeurt hier niet. Daarom is het de schuld van de Nederlander.
Of bedoel je dat niet?
Vind trouwens tenenkrommend hoe generaliserend en bekrompen jij denkt. Over welke achtergrond/nationaliteit dan ook. Djeez.![]()

zondag 26 augustus 2018 om 16:20
sprokkelientje schreef: ↑26-08-2018 16:12Daarom pleurde ik een paar weken geleden ook bijna om toen ik bij de Bijenkorf liep en een vrouw bloedserieus aan haar wondertje hoorde vragen of "Sven het goed vond dat mama nog even bij de schoenen zou gaan kijken"?![]()

Dit gedrag dus.

zondag 26 augustus 2018 om 16:20
Laatst op tv kwam er een reclame voorbij van het welbekende luier-merk. Ze adverteerden met 'droog tot wel twaalf uur'. Ja dan snap ik ook wel dat je geen zin hebt om zindelijk te gaan worden als je het met die super absorberende luiers toch niet merkt.
Met die minder absorberende en nog erger, hydrofiele luiers liet je dat echt wel uit je hoofd om daar vrijwillig lang mee rond te lopen.

zondag 26 augustus 2018 om 16:21
Je kind een tik geven is strafbaar in dit land. Dat ten eerste. Ten tweede is een tik geven onmacht uiten, in plaats van opvoeden. En ten derde getuigt onderscheid maken tussen ‘zwarte’ en ‘blanke’ kindjes ook niet van de perfecte opvoeding.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 15:58Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
In ieder geval, ja het is ontzettend vreselijk met die ouders van tegenwoordig. Alle Nederlandse kinderen groeien op voor galg en rad, doen maar waar ze zin in hebben, krijsen de godganse dag standaard de hele supermarkt bij elkaar, mogen alles en krijgen alles. Dra-ma. Fatsoenlijke mensen hebben we over een paar jaar niet meer, want niemand wordt meer opgevoed. Misschien kan Rutte nu ingrijpen?

zondag 26 augustus 2018 om 16:21
Ja, het ligt aan mijn leesvermogen.
En niet aan de poep die je uitbraakt. Maar je bent wel grappig.

zondag 26 augustus 2018 om 16:22
Ik ben Belgische en herken het helemaal niet. De meeste Nederlandse kinderen vind ik best beleefd en welbespraakt. Ik merk wel de laatste jaren een laksere houding naar opvoeding toe op (bv. zindelijkheid, begrenzing), maar dat geldt evenzeer voor Belgische en andere West-Europese ouders.
Anderzijds vind ik kinderen die komen uit een cultuur waar autoriteit en overdreven gezag belangrijk zijn niet per se meer opgevoed.
Anderzijds vind ik kinderen die komen uit een cultuur waar autoriteit en overdreven gezag belangrijk zijn niet per se meer opgevoed.

zondag 26 augustus 2018 om 16:24
Belachelijk. Als ik een tik kreeg had dat veel meer impact dan een 'mag niet'. Ik en al mijn vrienden hebben weleens een tik gehad. Is geen onmacht vind ik. Het is een consequentie die direct voelbaar i. Lange termijn is vaak te vaag.made@kate schreef: ↑26-08-2018 16:21Je kind een tik geven is strafbaar in dit land. Dat ten eerste. Ten tweede is een tik geven onmacht uiten, in plaats van opvoeden. En ten derde getuigt onderscheid maken tussen ‘zwarte’ en ‘blanke’ kindjes ook niet van de perfecte opvoeding.
In ieder geval, ja het is ontzettend vreselijk met die ouders van tegenwoordig. Alle Nederlandse kinderen groeien op voor galg en rad, doen maar waar ze zin in hebben, krijsen de godganse dag standaard de hele supermarkt bij elkaar, mogen alles en krijgen alles. Dra-ma. Fatsoenlijke mensen hebben we over een paar jaar niet meer, want niemand wordt meer opgevoed. Misschien kan Rutte nu ingrijpen?
Maar ik wil geen kinderen dus wees maar niet bang.

zondag 26 augustus 2018 om 16:24
Ik denk dat jij naar de verkeerde winkels gaat. Ik zie in verschillende wijken van Amsterdam nooit kinderen krijsen. Tot ze bij een studentenvereniging zitten, maar dan helpt een corrigerende tik niet meer.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 15:58Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.