De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:48
Ik vind mijn opvoeding prima. Heb altijd hard gewerkt en geen domme dingen gedaan.
Hoe jij het beschrijft lijkt het mij meer als dat je in het leger hebt gezeten in plaats van liefdevolle ouders hebt gehad.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
26-08-2018 16:41
Is een fase. Moet je eens op die zure koppen letten in de super. Vaak hetzelfde type.
En vaak krijg je ook blikken van herkenning van moeders die die fase niet vergeten zijn ;)
Hahaha
Gelukkig maar dat het ook weer overgaat.
Ik hou me lekker bij kat opvoeden.
Minstens zo moeilijk :P
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:48
Ik vind mijn opvoeding prima. Heb altijd hard gewerkt en geen domme dingen gedaan.
En je bent er zo’n opgewekt persoon van geworden!
Bryndise schreef:
26-08-2018 16:50
Dat ligt dan waarschijnlijk aan de buurt.!.? Of aan jou familie. In ieder land heb je slechte opvoeders maar
Over het algemeen zijn Franse ouders de baas over hun kroost en niet andersom.
Een kind wacht op zijn ouders en hier wachten de ouders op de kinderen
Exact. Wie betaalt bepaalt zei mijn moeder. Wilde ik iets moest ik er voor werken op school en later bijbaan.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:41
Dan pak je haar bij de hand en ga je naar huis. Leert ze vanzelf dat ze straks alleen thuiszitten ook niks vindt. Wil ze naar het park? Nee, want je gedraagt je niet.
Serieus?
Wie doet de boodschappen dan?
Ze is anderhalf hè, geen 10. Consequenties zo ver uit elkaar snapt ze echt de ballen nog niet van.
Zit moeder thuis met een schreeuwend kind omdat die de energie niet kwijt kan. Frustratie al om. Buren kwaad, geluidsoverlast. Melding bij politie en veilig thuis.
En dat om een nee tijdens de boodschappen.

Irriteer jij je rustig verder. Of doe op een andere manier boodschappen. Ga ik mijn monstertje vermonsterlijken met een verschrikkelijke opvoeding.

Mag ik vragen waar het bij jou is misgegaan?
Blondie456 schreef:
26-08-2018 16:51
Hoe jij het beschrijft lijkt het mij meer als dat je in het leger hebt gezeten in plaats van liefdevolle ouders hebt gehad.
Dan zou ik niet nog steeds een hechte band hebben.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:43
8 of 10??? Hahaha. Toen bleef ik al alleen thuis in de middag omdat mijn moeder werkte. Hoefde echt niet overal heen.
Ja en dus? Dan hoef je toch ook niet meer mee? Ik denk dat veel ouders veel te veel verwachten van een peuter, en dat drillen krijg je alleen maar voor elkaar door dreigen met geweld of een opvoedkundige tik.
Maar goed, ik denk dat jij helemaal geen serieuze discussie wilt voeren met al je reltopics, dus ik laat het hier weer bij.
little_angel89 schreef:
26-08-2018 16:52
Serieus?
Wie doet de boodschappen dan?
Ze is anderhalf hè, geen 10. Consequenties zo ver uit elkaar snapt ze echt de ballen nog niet van.
Zit moeder thuis met een schreeuwend kind omdat die de energie niet kwijt kan. Frustratie al om. Buren kwaad, geluidsoverlast. Melding bij politie en veilig thuis.
En dat om een nee tijdens de boodschappen.

Irriteer jij je rustig verder. Of doe op een andere manier boodschappen. Ga ik mijn monstertje vermonsterlijken met een verschrikkelijke opvoeding.

Mag ik vragen waar het bij jou is misgegaan?
Daar is dus die tik voor bij een ouder kind. 1.5 is wel jong. Ik las 5.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:58
Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
Ah ja dat heb ik ook wel gezien. Zo'n getto type met gouden tand en al die een flinke pets op het hoofd gaf. Of dat nou zo opvoedkundig is..
Die blanke schoppende kindertjes geven wel de minste criminaliteit. Die stille met pets zijn die koters die later je fiets stelen.
Dus wat is nou beter.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:52
Dan zou ik niet nog steeds een hechte band hebben.
Ik denk omdat je niet beter weet maar het kan echt wel anders. Onze zoon krijgt helemaal geen strenge opvoeding en de band is heel erg goed.
Bryndise schreef:
26-08-2018 16:50
Dat ligt dan waarschijnlijk aan de buurt.!.? Of aan jou familie. In ieder land heb je slechte opvoeders maar
Over het algemeen zijn Franse ouders de baas over hun kroost en niet andersom.
Een kind wacht op zijn ouders en hier wachten de ouders op de kinderen
Nee hoor, vooral bevriende gezinnen van alle lagen van de samenleving en verschillende regio's.

En als ze dan toch een grote mond hebben krijgen ze in bijna alle gezinnen en tik. De rest wordt afgekocht met eten. Heb je wel eens opgelet in de Franse supermarkt hoeveel kinderkoeken er zijn? Elke dag bij de apero allenaal lekkers. Mijn zoon viel bijna flauw bij zoveel keus ;)

Ben jij ook Frans? Gezellig :)
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:58
Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
Btw aan wie doet me dit zwart is beter verhaal toch aan denken.....
MinkeDeWit schreef:
26-08-2018 16:53
Ja en dus? Dan hoef je toch ook niet meer mee? Ik denk dat veel ouders veel te veel verwachten van een peuter, en dat drillen krijg je alleen maar voor elkaar door dreigen met geweld of een opvoedkundige tik.
Maar goed, ik denk dat jij helemaal geen serieuze discussie wilt voeren met al je reltopics, dus ik laat het hier weer bij.
Ik ben mijn ouders dankbaar voor de tikken die ik heb gehad. Ze waren terecht en ik heb er meteen van geleerd. Als enige geen studieschuld in mijn omgeving bijvoorbeeld.

Maar mijn verbittering komt door slechte relaties met mannen die vroeger als prinsjes zijn behandeld. Mijn enige allochtone ex was ook gelijk veel serieuzer dan de rest.
Bryndise schreef:
26-08-2018 16:00
Mijn Franse familie verbaast zich over de Nederlandse opvoeding.
Ik ook.
Kinderen bepalen wat en hoe binnen het gezin.
Is echt iuets typisch Nederlands hoor.
Verwende baasjes die allemaal denken speciaal en bijzonder te zijn
Mmm, nooit in china geweest dus of japan? In heel veel landen zijn kinderen echt metershoog op een voetstuk gehesen hoor. Mexico, zuid amerika in zijn geheel eigenlijk wel.
nina1966 schreef:
26-08-2018 16:54
Ah ja dat heb ik ook wel gezien. Zo'n getto type met gouden tand en al die een flinke pets op het hoofd gaf. Of dat nou zo opvoedkundig is..
Die blanke schoppende kindertjes geven wel de minste criminaliteit. Die stille met pets zijn die koters die later je fiets stelen.
Dus wat is nou beter.
Je zegt het zelf, ghetto. Die heb je in alle kleuren. Mijn huisarts is Surinaams en ik weet zeker dat zijn moeder thuis de baas was. Ander
sociaal milieu.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:56
Maar mijn verbittering komt door slechte relaties met mannen die vroeger als prinsjes zijn behandeld.
Maar je valt op kakkers. Dan vraag je er toch om?
nina1966 schreef:
26-08-2018 16:58
Mmm, nooit in china geweest dus of japan? In heel veel landen zijn kinderen echt metershoog op een voetstuk gehesen hoor. Mexico, zuid amerika in zijn geheel eigenlijk wel.
In China en Japan heb je ook vaak ijzersterke discipline en respect voor ouderen. Zuid Amerika is een verloren zaak. Gangs zijn daar veel aanweziger. In Japan is de criminaliteit nihil. Kinderen maken daar ook het lokaal schoon na de lessen.
anoniem_370967 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:01
14.62% gewijzigd
miedo schreef:
26-08-2018 16:51
Hahaha
Gelukkig maar dat het ook weer overgaat.
Ik hou me lekker bij kat opvoeden.
Minstens zo moeilijk :P
Die van ons bleef maar aan de bank krabben. Vanalles geprobeerd, uiteindelijk met de plantenspuit. Werkte wel maar voelde me een onaarde poezen moeder.

Kinderen zijn soms makkelijker hoor ;)
Bryndise schreef:
26-08-2018 16:00
Mijn Franse familie verbaast zich over de Nederlandse opvoeding.
Ik ook.
Kinderen bepalen wat en hoe binnen het gezin.
Is echt iuets typisch Nederlands hoor.
Verwende baasjes die allemaal denken speciaal en bijzonder te zijn
Vreemd...
Ik ga ieder jaar op vakantie naar Frankrijk en zie dat daar met name de meisjes veel te veel worden verwend en als prinsesjes worden behandeld.
Dat resulteert daar ook in strontvervelende kinderen. (Met name de meisjes.)
nina1966 schreef:
Btw aan wie doet me dit zwart is beter verhaal toch aan denken.....
Ik ben blank hoor.
Lucifer2018 schreef:
26-08-2018 15:59
Och, dat ene verwende kind dat jij kent zal gewoon niet zoveel uitmaken voor de rest van Nederland.

Maar veel plezier met je volgende zure zeik topic. :popcorn:

Echt hè? Kansloos.
stroman schreef:
26-08-2018 16:59
Maar je valt op kakkers. Dan vraag je er toch om?
Nee joh. Juist niet.
Koffiekopjes schreef:
Ik ben mijn ouders dankbaar voor de tikken die ik heb gehad. Ze waren terecht en ik heb er meteen van geleerd. Als enige geen studieschuld in mijn omgeving bijvoorbeeld.

Maar mijn verbittering komt door slechte relaties met mannen die vroeger als prinsjes zijn behandeld. Mijn enige allochtone ex was ook gelijk veel serieuzer dan de rest.
Wat zie ik nou op de keukentafel liggen dochter!!! Een leningformulier van de duo!! Hier! Pats!
Ja dan zou ik ook niet meer willen lenen.....
nina1966 schreef:
26-08-2018 16:54
Dus wat is nou beter.
?????????!
Mijn ouders geloofden gelukkig niet in tikken uitdelen en ik ook niet. Laat onmacht zien en ik ben ervan overtuigd dat er andere manieren zijn om dingen op te lossen.

Ik vind het ook goed dat het strafbaar is (mishandeling sowieso) maar een kind slaan vind ik ook gewoon laf. Die is niet van je eigen formaat en is fysiek niet tegen je opgewassen. Ik zou me doodschamen en mezelf een lafbek voelen.

Volwassenen slaan ben ik ook zwaar tegen en doe ik ook niet, mits ze dat bij mij ook niet doen. Ik zal nooit beginnen maar vind dat ik me ook niet hoef laten slaan. En ik ben echt geen 1,80 en ook niet sterk dus een andere volwassene zal in de meeste gevallen zelfs nog fysiek mijn meerdere zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven