Dees en tees.

17-07-2008 21:53 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo iemand. En ik ben gedrild in de d en t regels.

Gelukkig kun je je eigen berichtjes aanpassen. Hopelijk voordat iemand je heeft geciteerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
En je hoort het ook als je het woord langer maakt. werkTe. DraaiDe. speelDe.

Dus gewerkt, gespeeld en gedraaid.

Dus gewerkt, gespeeld en gedraaid.
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:01:

Laatje, wat jij schrijft herken ik dus heel goed. Misschien werkt het om het per regel aan te pakken. Zoals mijn voornemen nu is om de kofschip regel echt goed te leren en zo mijn gewoonte om voltooid deelwoorden te vermijden -en met rare zinsconstructies te komen- af te leren.Die zinsconstructies doe ik ook gewoon een zin net zo lang ombuigen tot het klopt en ik geen dees of tees hoef te worstelen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:03:

Dus gewerkt, gespeeld en gedraaid.Goede opmerking!
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:00:

[...]

Ja klopt.

Wij hadden op school altijd het regeltje: Werken, spelen, maken.

Haal de en eraf. Dan krijg je bij spelen dus de l. Die zit niet in 't kofschip, dus een d. Nee? Dan d. leerden wij altijd ;)Is dat net zoiets als stam + t of is dat weer een volledig andere regel ?
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 22:48:

't kofschip is het.

Toen iemand dat ezelsbruggetje van 't kofschip verzon, kenden we nog geen werkwoorden met een x erin: faxen, bijvoorbeeld. Dus 't kofschip is ook alweer achterhaald, want woorden met een -x krijgen ook een -t. Gelezen op een of andere ezelsbruggetjessite: ipv 't kofschip, gaan we nu voor de xtc-koffieshop.

quote:borodini schreef op 17 juli 2008 @ 23:04:

[...]

Die zinsconstructies doe ik ook gewoon een zin net zo lang ombuigen tot het klopt en ik geen dees of tees hoef te worstelen.Haha, ik noem het maar creatief taalgebruik
quote:Sanmi schreef op 17 juli 2008 @ 22:59:

En eerlijk... ik ken geen enkele regel van de nederlandse taal. Bijzinnen, hoofdzinnen.... ik snap er niets van. Gelukkig heb ik gevoel voor taal en gaat het automatisch goed. Als mijn dochtertje straks naar school gaat leer ik weer met haar mee.

En ook dat is mijn plan van aanpak.

Na de vakantie gaan 2 van mijn 3 kinderen naar groep 3 , een gewoon onderwijs en een speciaal onderwijs. Dus ik kan nog kiezen met wie ik mee ga ook
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:03:

Dus gewerkt, gespeeld en gedraaid.Ha, die wil ik onthouden!
Voor bij vraagzinnen met je of jij, waarbij de 1e pers ev eindigt op een -d (ik vind, ik word, ik houd etc.) heb ik ook een mooi "ezelsbruggetje": Verander het werkwoord in "smurven". Ik smurf, jij smurft etc. Betekent niets en dat is ook juist de bedoeling.

Jij vindt is met -dt, want: Jij smurft

Vind jij? is met -d, want: Smurf jij?

Hij helpt mij altijd prima!

Heb de uni gedaan maar zit soms nog te "smurven"
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:00:

[...]

Ja klopt.

Wij hadden op school altijd het regeltje: Werken, spelen, maken.

Haal de en eraf. Dan krijg je bij spelen dus de l. Die zit niet in 't kofschip, dus een d. Nee? Dan d. leerden wij altijd ;)maar hoe zit t dan met de stam.... (laat ik eens iets noemen wat nu dus door mijn hoofd gaat aan wir war van regels...)
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:06:

[...]

Haha, ik noem het maar creatief taalgebruik

Juist , voor hele creative mensen dus....

( laat op de avond zijn mijn schrijf en typ fouten btw meestal door wijn, en niet door het niet kunnen )
quote:pixymama schreef op 17 juli 2008 @ 23:05:

[...]

Goede opmerking! Haha, ik was mosterd dus. ;)
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:05:

[...]

Is dat net zoiets als stam + t of is dat weer een volledig andere regel ?Stam + T is voor de tegenwoordige tijd bij hij/zij. De stam van lopen is bv loop, dus het is hij loop + t = loopt
quote:mastermind schreef op 17 juli 2008 @ 23:05:

[...]

ipv 't kofschip, gaan we nu voor de xtc-koffieshop.

WHAHAHAHAAHAHAHAHAHA!
quote:borodini schreef op 17 juli 2008 @ 23:04:

[...]

Die zinsconstructies doe ik ook gewoon een zin net zo lang ombuigen tot het klopt en ik geen dees of tees hoef te worstelen.precies ook mijn aanpak... en/of in google het zinnetje intikken en dan nog eens maar dan met een d (of t) en dan kijken welke de meeste hits heeft....
Als ik moe ben wil ik het wel eens over het hoofd zien. En ja, ik heb om 3 uur 's nachts wel eens aan een 'dood paart getrokken'. Foei Muis! Had het mailtje nog niet verzonden of ik realiseerde me de fout. Was notabene naar een ouddocent die daar heel erg op kon hameren. Oeps. Mailtje erachter aan gezonden dat het toch echt met een d was. Mailde hij terug dat hij toch echt wel vond dat 3 uur een tijd was om te gaan slapen :-)

Wat Vlinder zegt, als je gaat sleutelen aan je tekst, overkomt mij ook.

Al met al, ik vind het niet zo heel erg. Als iemand hier verder duidelijk de vraag of stelling omschrijft, met punten en komma's, dan kan ik met een 'vertikking' leven. Ik vind een OP 'met zonder' interpunctie of een heel onduidelijk onsamenhangend verhaal een stuk lastiger te volgen.
quote:MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:07:

Voor bij vraagzinnen met je of jij, waarbij de 1e pers ev eindigt op een -d (ik vind, ik word, ik houd etc.) heb ik ook een mooi "ezelsbruggetje": Verander het werkwoord in "smurven". Ik smurf, jij smurft etc. Betekent niets en dat is ook juist de bedoeling.

Jij vindt is met -dt, want: Jij smurft

Vind jij? is met -d, want: Smurf jij?

Hij helpt mij altijd prima!

Heb de uni gedaan maar zit soms nog te "smurven" Ik heb het geleerd met lopen, dus werkwoord vervangen door lopen. Doe ik ook nog steeds, net als voltooid deelwoord langer maken
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:07:

[...]

Ha, die wil ik onthouden!

Ja, heel makkelijk eigenlijk:

leerDe-> geleerD

werkTe -> gewerkT

luisterDe-> geluisterD

woonDe-> gewoonD

kenDe -> gekenD

maakTe-> gemaakT
quote:borodini schreef op 17 juli 2008 @ 23:08:

[...]

( laat op de avond zijn mijn schrijf en typ fouten btw meestal door wijn, en niet door het niet kunnen )
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 22:43:

Dat hele kofschip ken ik niet, en wat is voltooid verleden tijd?

Komt vast omdat ik op de Vrije school heb gezeten, in de jaren '70 nog wel. Ergo: ik kan niet spellen vrije school, montessori.. ik zie een link...
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:09:

[...]

precies ook mijn aanpak... en/of in google het zinnetje intikken en dan nog eens maar dan met een d (of t) en dan kijken welke de meeste hits heeft.... Dat gegoogle wilde ik al niet bekennen hier, maar vooruit: dat doe ik dus ook!
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:09:

[...]

precies ook mijn aanpak... en/of in google het zinnetje intikken en dan nog eens maar dan met een d (of t) en dan kijken welke de meeste hits heeft....

jaaaa, typ ik in : Gevraagt.. .dan staat er " bedoelde u Gevraagd " ... en ja, meestal bedoelde ik dat idd.

Als ik tijd en zin heb schrijf ik het stukje eerst in word, maar dat lost lang niet altijd het dee tee probleem voor mij op denk ik.
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:11:

[...]

Dat gegoogle wilde ik al niet bekennen hier, maar vooruit: dat doe ik dus ook!

Whieieieieieieiieeiehahahaahaha

Sorry hoor, maar dit vind ik echt grappig hahahahahaha!

Maar goed dat je in ieder geval de moeite neemt! Chapeau!
nou kijk eens aan: 3 spellings googelaars op een rij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven