Facebook stalken, oeps!

27-01-2019 12:39 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jongens dit moet ik even van mij afschrijven en wellicht leren jullie er wat van.

Ik heb de afgelopen tijd op facebook een aantal profielen zo'n beetje helemaal doorgenomen, onder andere iemand uit de sportschool die ik leuk vind, het profiel van zijn vrouw, een vrouw van wie ik denk dat ze met mijn ex date en de man van een collega omdat ik het idee had dat het een eikel was en ik was gewoon benieuwd en tot slot iemand die een baan heeft die ik ook zou willen. Dit is op zich natuurlijk al sneu, maar daar gaat het niet om.

Ik kwam er nu pas achter dat als je op iemand profiel zit, je dan bij diegene word aanbevolen als 'mensen die je misschien kent'. En ja hoor, ik heb een vriendschapsverzoek van degene met de baan die ik ook zou willen. Dat was wel de minst ongemakkelijke en ook niet zo creepy, maar ik ben bang dat ik ook bij die andere mensen in hun lijst sta. Schaam me echt dood!

Tip: niet eindeloos iemand profiel op facebook zitten te bekijken.
Stel dat je ineens iedereens naam kunt zien die je op Facebook hebt gezocht en andersom wie er op je eigen profiel is geweest en hoe vaak.. dat zou enorm gênant zijn voor iedereen...
Volgens mij doet iedereen dit. Ik zou je er niet te druk om maken.
kopjechino schreef:
27-01-2019 13:24
Volgens mij doet iedereen dit. Ik zou je er niet te druk om maken.
Ja, dat is toch het idee erachter? Flaneren en gluren bij een ander.
Die suggesties van Facebook kunnen op basis van 1000en dingen zijn. Zelfs als je alleen maar op hetzelfde wifi netwerk ingelogd bent (bij een bedrijf ofzo)

Het zijn echt niet alleen maar mensen die stalken of die jij gestalkt hebt op Facebook.
Pivot! PIVOT!!!
funky2902 schreef:
27-01-2019 13:21
Volgens mij doen veel mensen dat hoor, vooral op Instagram. Heb ook wel een paar vriendinnen die dat zo doen. Dan kun je per ongeluk wel iets liken enzo
Veel mensen maken hiervoor een nepprofiel??
Je kunt toch gewoon onder je eigen naam gluren.
Ik heb geen FB. Hetgeen jij beschrijft is de reden. Hou daar niet van, dat een ander alles van mij kan zien, achterhalen, volgen etc.

Dat wat jij hier eerlijk schrijft is wat het gros van de FB-ers doet. Alleen zullen zij dat niet, tenzij anoniem zoals jij hier, zeggen.
Maar het is dus niks geks.

Trouwens...je sportschoolcrush is getrouwd.....blijf uit zijn buurt.
KitKeller schreef:
27-01-2019 13:27
Die suggesties van Facebook kunnen op basis van 1000en dingen zijn. Zelfs als je alleen maar op hetzelfde wifi netwerk ingelogd bent (bij een bedrijf ofzo)

Het zijn echt niet alleen maar mensen die stalken of die jij gestalkt hebt op Facebook.
Dat klopt volgens mij ook. Mensen waarmee je geappt, gemaild hebt of mensen die je op Tinder bent tegenkomen (hoeven niet eens matches te zijn). En gemeenschappelijke vrienden natuurlijk.
kopjechino schreef:
27-01-2019 13:31
Dat klopt volgens mij ook. Mensen waarmee je geappt, gemaild hebt of mensen die je op Tinder bent tegenkomen (hoeven niet eens matches te zijn). En gemeenschappelijke vrienden natuurlijk.
Precies.
Ik vind het ook een gevaarlijke veronderstelling. Hier op het forum ook ooit iemand die zei ''die stalkt mij dus via Facebook''. Terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Best lullig als je die naam krijgt omdat Facebook je op basis van 1 of andere onschuldige overeenkomst gelinkt heeft aan een persoon.
Pivot! PIVOT!!!
GinnyJones schreef:
27-01-2019 12:42
Oh, ik heb een nepprofiel om anderen in de gaten te houden. Weten ze nooit dat ik het ben :mrgreen:
Is dat echt zo
Als je vanaf hetzelfde apparaat uitlogt en inlogt op je nepprofiel komt dan zeker je officiele niet naar voren?
Ik betwijfel dat
Op linked in heb ik alleen een nepprofiel. Geen echte met echte naam etc
Maar ik krijg geregeld verzoeken van mensen die ik wel ken...
vivajaline schreef:
27-01-2019 13:40
Op linked in heb ik alleen een nepprofiel. Geen echte met echte naam etc
Maar ik krijg geregeld verzoeken van mensen die ik wel ken...
Op LinkedIn krijg je ook te zien wie jouw profiel heeft bezocht. Soms doe ik dat dus in de incognitomodus van mijn browser.
.
Anoniem profielen bekijken is niet raar en ook geen stalking. Ik krijg trouwens vriendschapssuggesties die eigenlijk nergens op slaan. Onbekende mensen op de andere kant van de wereld, denk niet dat die mijn profiel hebben bekeken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ttroeteltje schreef:
27-01-2019 13:30
Ik heb geen FB. Hetgeen jij beschrijft is de reden. Hou daar niet van, dat een ander alles van mij kan zien, achterhalen, volgen etc.
Dat kan ook niet, want op Facebook hebben de meeste mensen hun profiel afgeschermd. Alleen vrienden kunnen dan hun statusupdates en foto’s zien. Dus iemand kan wel een fake profiel aanmaken, maar hij ziet op mijn account dan alleen mijn (nietszeggende) profielfoto en (nietszeggende) achtergrondfoto.

Ik snap dus al niet goed wat het voor zin heeft om een fake profiel aan te maken.
Facebook en Whatsapp zijn van dezelfde eigenaar. Ik krijg op FB "bekenden" voorgeschoteld die ik alleen in mijn whatsapplijst heb staan (collega's bijvoorbeeld). Ik heb zelf nog nooit een collega opgezocht op FB. Toch staan ze in mijn lijst. Hoe dat kan? Omdat FB big brother is en alle socials met elkaar koppelt.
Poppy_del_Rio schreef:
27-01-2019 13:50
Dat kan ook niet, want op Facebook hebben de meeste mensen hun profiel afgeschermd. Alleen vrienden kunnen dan hun statusupdates en foto’s zien. Dus iemand kan wel een fake profiel aanmaken, maar hij ziet op mijn account dan alleen mijn (nietszeggende) profielfoto en (nietszeggende) achtergrondfoto.

Ik snap dus al niet goed wat het voor zin heeft om een fake profiel aan te maken.
Nou inderdaad dit laatste dus
Poppy_del_Rio schreef:

Zodat jouw naam bv niet in de vriendenlijst van anderen te zien is, als zij geen affgeschermd profiel hebben. En ook niet als suggestie vriend verspreid wordt.
.
Renee_XX schreef:
27-01-2019 13:00
Volgens mij is hotmail ook verweven met Facebook. Ik heb ook een nepaccount maar dat is omdat ik daar veel vacatures op kan vinden omdat vacatures vaak op de tijdlijn staan van mensen die ik ken.

Ik kreeg ook eens een vriendschapsvoorstel (geen verzoek) van iemand die ik niet ken maar waar de naam mij wel bekend voor kwam. Bleek dat deze naam in een van mijn e-mails staat genoemd. Op de een of andere manier is er een link tussen Facebook en hotmail denk ik.

Het is wel zo dat via Facebook jouw locatie gezien kan worden dus als iemand wordt gestalkt dan kan diegene daar wel achter komen. Hoe dat weet ik ook niet precies.
Die link met Hotmail en Gmail kun je uitzetten.
impala schreef:
27-01-2019 13:41
Op LinkedIn krijg je ook te zien wie jouw profiel heeft bezocht. Soms doe ik dat dus in de incognitomodus van mijn browser.
Dat kun je uitzetten, maar dan zie je ook niet wie er bij jou kijkt.
vivajaline schreef:
27-01-2019 13:35
Is dat echt zo
Als je vanaf hetzelfde apparaat uitlogt en inlogt op je nepprofiel komt dan zeker je officiele niet naar voren?
Ik betwijfel dat
Het stamt bij mij nog uit mijn studententijd en gedeelde computers in de bieb. Maar sowieso, FB kan wel zien dat verschillende mensen op een computer inloggen, maar dat maakt voor het profiel verder niet uit. Dat blijft gescheiden. Ik kreeg ook heel andere reclame op verschillende profielen. En binnen gezinnen is het ook niet ongebruikelijk dat meerdere mensen een account hebben. Daarbij; hoeveel telefoons rn laptops heb je door de jaren niet al gehad?
Nitflex schreef:
27-01-2019 14:23
Die link met Hotmail en Gmail kun je uitzetten.
Waar?
.
Bijna iedereen doet het en blijkbaar wist iedereen ook al dat je dan bij die mensen in hun lijstje suggesties komt te staan... voor mij dus nieuws haha!

Voor een aantal mensen is dat echt wel een teken dat ik ze heb opgezocht, aangezien ik niet hun nummer of mailadres heb, op dezelfde computer inlog of dezelfde vrienden heb. Dus er is maar 1 reden dat facebook bij die mensen Zoey als vriend zou voorstellen, namelijk dat ik ze heb opzocht.

Voor de deskundigen hier: ik heb zelf geen instagram maar heb wel foto's zitten bekijken, laat ik hier ook sporen achter?
vivajaline schreef:
27-01-2019 13:35
Is dat echt zo
Ik betwijfel dat

Ga er maar vanuit dat Facebook wel weet dat jij het bent. Of ze er wat mee doen is een andere vraag.
iets_perzik schreef:
27-01-2019 13:04
Bij mij zijn het volgens mij vooral vrienden van vrienden. Meestal mensen die ik irl niet/ amper ken.
Dit, volgens mij hoeft het echt niet per se zo te zijn dat de mensen die als 'suggestie' naar voren komen mensen zijn die op je pagina gekeken hebben hoor. Bij mij zijn het gewoon vrienden van vrienden. Veel ken ik wel, maar geen behoefte om vrienden mee te worden. Veel collega's bijvoorbeeld. Staat er dan ook gewoon onder: 10 gemeenschappelijke vrienden (ook allemaal collega's dus die ik wel als vriend heb). Heeft er dan verder niks mee te maken dat diegene op je pagina gekeken zou hebben. Soms staat er iemand tussen die ik niet ken, maar dan staat er bijv wel onder: 2 gemeenschappelijke vrienden. Geloof er niks van dat diegene op mn pagina heeft gekeken en daarom in die lijst staat. Gewoon omdat je via vrienden aan elkaar gelinkt bent.
Dus zou me totaal niet druk maken.
Poppy_del_Rio schreef:

Dit.
En ik vind het dus vooral eng gluurgedrag. Te laf om met je eigen profiel ergens op te klikken.
En iemand die je nauwelijks kent (zoals in de OP) de achternaam van achterhalen en dan gaan zoeken en speuren en ook het profiel van de echtgenote en die weer verdenken van een affaire met een ander en dat weer gaan naspeuren.

Maargoed. Ik ben zo ongeveer de enige blijkbaar hier die dit creepy gedrag vindt.
En ik heb gelukkig mijn FB en Instagramprofiel alleen voor vrienden staan.
Ik heb niemand van mijn cursus op facebook, maar mijn docent van vier jaar geleden verschijnt regelmatig als "vriendschapsvoorstel". Dus niet eens een berichtje van hemzelf, maar rechtstreeks van facebook.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven