Feministisch micro'verzet'
zaterdag 15 juli 2017 om 08:40
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
- Ik vind make-up geen noodzaak
- Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
- Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
- Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
- Ik scheer geen beenhaar meer.
- Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 23:34
Ik heb niet het hele topic gelezen en wilde reageren, maar ik val nu in de discussie op de laatste pagina. Ik heb een zoon en een dochter, en juist aan hen zie ik zo duidelijk dat gedrag veel minder nurture is dan ik voor ik kinderen had aannam.
Over mijn beide kinderen werd/wordt sinds ze geboren zijn al gezegd:"oh, een echt jongetje/ meisje, he?" Vooral mijn zoon zag er namelijk ook sinds zijn geboorte ook echt als een jongen uit, ik heb nooit gehad dat mensen toen ze baby waren niet konden zien welk geslacht ze hadden, ze hebben allebei echt een jongenskoppie/meisjeskoppie.
En het grappige is dat ze beiden ook al heel klein voorkeuren hebben die echt genderbevestigend zijn. Zo was mijn zoon al van heel kleins af aan dol op auto's, treinen, motoren, trucks, en dat soort dingen. Ik kocht me suf aan genderneutrale poppen, huishoudelijk speelgoed, en zelfs meisjesspeelgoed, maar hij taalde er simpelweg niet naar. Terwijl mijn dochter echt het tegenovergestelde is. Ook zij kreeg voor haar eerste verjaardag bijvoorbeeld vooral genderneutraal speelgoed, maar ook 1 hele lelijke babypop. En ja, hoor, die pop is helemaal da bomb, net als de keuken. Zo klein als ze is staat ze te poppenmoederen en te rollenspellen door te koken voor mij en d'r pop en met een handje in d'r zij te regeren over d'r eigen koninkrijkje.
En echt, ik heb het mijn zoon nooit zien doen, terwijl ook hij een keuken en een pop en dezelfde moeder had. Hij stond het liefst te slopen, of te bouwen, of heel hard te racen en lawaai te maken.
Ik geloof dus wel in een bepaalde mate van nature, al zie ik aan diezelfde zoon dat je door middel van nurture daar ook wel weer invloed op hebt.
Over mijn beide kinderen werd/wordt sinds ze geboren zijn al gezegd:"oh, een echt jongetje/ meisje, he?" Vooral mijn zoon zag er namelijk ook sinds zijn geboorte ook echt als een jongen uit, ik heb nooit gehad dat mensen toen ze baby waren niet konden zien welk geslacht ze hadden, ze hebben allebei echt een jongenskoppie/meisjeskoppie.
En het grappige is dat ze beiden ook al heel klein voorkeuren hebben die echt genderbevestigend zijn. Zo was mijn zoon al van heel kleins af aan dol op auto's, treinen, motoren, trucks, en dat soort dingen. Ik kocht me suf aan genderneutrale poppen, huishoudelijk speelgoed, en zelfs meisjesspeelgoed, maar hij taalde er simpelweg niet naar. Terwijl mijn dochter echt het tegenovergestelde is. Ook zij kreeg voor haar eerste verjaardag bijvoorbeeld vooral genderneutraal speelgoed, maar ook 1 hele lelijke babypop. En ja, hoor, die pop is helemaal da bomb, net als de keuken. Zo klein als ze is staat ze te poppenmoederen en te rollenspellen door te koken voor mij en d'r pop en met een handje in d'r zij te regeren over d'r eigen koninkrijkje.
En echt, ik heb het mijn zoon nooit zien doen, terwijl ook hij een keuken en een pop en dezelfde moeder had. Hij stond het liefst te slopen, of te bouwen, of heel hard te racen en lawaai te maken.
Ik geloof dus wel in een bepaalde mate van nature, al zie ik aan diezelfde zoon dat je door middel van nurture daar ook wel weer invloed op hebt.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 15 juli 2017 om 23:38
Het feit dat meisjes mss vaker huishoudelijk speelgoed vragen is ook niet aangeboren, dus zelfs dan zou ik daar nog eens over nadenken.NYC schreef: ↑15-07-2017 23:33Maar ze worden door het krijgen van speelgoed toch niet 'in een rol geduwd'? Ja, er zullen nog wel (groot)ouders zijn die heel specifiek rolbevestigend speelgoed kopen voor hun (klein)kind maar ik mag toch aannemen dat het gros van al die verkochte huishoudelijke speelgoedjes (en babypoppen, verkleedjurken) die aan meisjes worden gegeven juist worden gegeven omdat het kind dat zelf wil? Zo niet, dan snap ik het punt ja.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 15 juli 2017 om 23:39
Nee, wat mij betreft zit daar nou net de "grap". Als er een negatief oordeel komt over rolbevestigend speelgoed dan gaat dat altijd over de stofzuigers voor meisjes, het roze in de kleren, de prinsessen en het getut. Het gaat nooit over wat jongens rolbevestigend doen, dát vind ik nou dus juist het punt.
Jongens mógen rolbevestigend doen in onze wereld.
Meisjes mogen de jongens daarin proberen na te streven.
Jongens die zich meer thuisvoelen in de tegengestelde rol, daar lacht de maatschappij soms om.
Meisje die zich thuisvoelen in de rolbestigende rol daar zuchten sommige mensen bij omdat het haar kennelijk niet vooruit zou brengen in de maatschappij en we zien het als negatief omdat ze een rol 'opgedrongen krijgt'.
Wat met vrouwen/meisjes wordt geassocieerd wordt veel negatiever en zwakker gezien.
Of misschien is het zo dat wat wij als negatief en zwak zien in de maatschappij, het stempel 'vrouwelijk/meisjesachtig' zijn gaan geven.
zaterdag 15 juli 2017 om 23:41
Ja, dat zie ik idd ook.NYC schreef: ↑15-07-2017 23:39Nee, wat mij betreft zit daar nou net de "grap". Als er een negatief oordeel komt over rolbevestigend speelgoed dan gaat dat altijd over de stofzuigers voor meisjes, het roze in de kleren, de prinsessen en het getut. Het gaat nooit over wat jongens rolbevestigend doen, dát vind ik nou dus juist het punt.
Jongens die zich meer thuisvoelen in de tegengestelde rol, daar lacht de maatschappij soms om.
Meisje die zich thuisvoelen in de rolbestigende rol daar zuchten sommige mensen bij omdat het haar kennelijk niet vooruit zou brengen in de maatschappij en we zien het als negatief omdat ze een rol 'opgedrongen krijgt'.
Wat met vrouwen/meisjes wordt geassocieerd wordt veel negatiever en zwakker gezien.
Of misschien is het zo dat wat wij als negatief en zwak zien in de maatschappij, het stempel 'vrouwelijk/meisjesachtig' zijn gaan geven.
zaterdag 15 juli 2017 om 23:43
Dat de meeste meisjes willen zorgen in plaats van geld verdienen. Dat de meeste jongens willen werken in plaats van zorgen. Even gechargeerd.Pinda-Kaas schreef: ↑15-07-2017 23:20welke inzichten dan precies, onze voorouders hadden er namelijk een hoop die ooit door de kerk zorgvuldig zijn uitgebannen.
En ik ben van mening dat dat niets met nurture te maken heeft. Mannen dragen geen kind in hun buik.
Vrouwen zijn zwakker dan mannen, vrouwen nemen minder risico's. Heeft allemaal te maken met dat ene significante verschil tussen mannen en vrouwen: het feit dat ze als man of als vrouw geschapen zijn.
Nu kunnen we wel net doen alsof we dat 'onrecht' na tigduizend jaar opeens in 50 jaar kunnen 'rechttrekken', maar daarmee wijzig je niets aan nature. Het enige dat veranderd is is de wetgeving hieromtrent. En ik juich dat ook toe; ik heb namelijk geen zin om een vrouw te onderhouden omdat ze vrouw is en ik maak graag gebruik van het wettelijk kader dat mij in staat stelt om voor mijn eigen kinderen te zorgen, ook al ben ik gescheiden.
Maar grosso modo: we zijn allemaal dieren met instincten, grotendeels bepaald door ons geslacht. Wetgeving is kunstmatig.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 23:42
1.09% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 23:43
En on topic, waarom ik dus wilde reageren:
Honingbijtje, mijn vormen van microverzet zijn grappig genoeg precies tegenovergesteld aan die van jou. Ik draag jurken, rokken, hoge hakken, heb lange nagels met nagellak, draag make up, huil in het openbaar, zeg rustig dat ik ongesteld ben en daarom wat kwetsbaarder of gevoeliger, omarm mijn vrouwelijkheid, ben "soft" en "gevoelig", laat mijn emoties zien en spreek vaak en trots over mijn kinderen en draag uit dat zij voor mij mijn absolute prioriteit zijn waar ik alles voor laat vallen als het nodig is. En al deze vormen van microverzet doe ik allemaal terwijl ik een verantwoordelijke, zware baan heb en tussen al mijn collega's die overwegend man zijn. Ik verdien meer of evenveel als zij, heb meer of dezelfde verantwoordelijkheden als zij en mijn vorm van microverzet is dus ook om me niet te verontschuldigen voor het feit dat ik een vrouw ben, of te verloochenen dat ik een vrouw ben, maar te laten zien dat je een vrouw kunt zijn en TOCH niet onderdoet voor een man.
Honingbijtje, mijn vormen van microverzet zijn grappig genoeg precies tegenovergesteld aan die van jou. Ik draag jurken, rokken, hoge hakken, heb lange nagels met nagellak, draag make up, huil in het openbaar, zeg rustig dat ik ongesteld ben en daarom wat kwetsbaarder of gevoeliger, omarm mijn vrouwelijkheid, ben "soft" en "gevoelig", laat mijn emoties zien en spreek vaak en trots over mijn kinderen en draag uit dat zij voor mij mijn absolute prioriteit zijn waar ik alles voor laat vallen als het nodig is. En al deze vormen van microverzet doe ik allemaal terwijl ik een verantwoordelijke, zware baan heb en tussen al mijn collega's die overwegend man zijn. Ik verdien meer of evenveel als zij, heb meer of dezelfde verantwoordelijkheden als zij en mijn vorm van microverzet is dus ook om me niet te verontschuldigen voor het feit dat ik een vrouw ben, of te verloochenen dat ik een vrouw ben, maar te laten zien dat je een vrouw kunt zijn en TOCH niet onderdoet voor een man.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 15 juli 2017 om 23:44
Maar FV als ik jou post zo lees en het was precies andersom geweest dan komt het over alsof je dat wel prima had gevonden toch?
ik heb een vriendin met een tweeling, twee jongetjes, en de een is zoals jouw zoon en de ander zoals jouw dochter, dat vind ik ook altijd erg leuk om te zien: kinderen hebben van nature absoluut bepaalde karaktereigenschappen
kinderen moeten absoluut spelen met het speelgoed waar ze mee willen spelen natuurlijk
ik was ook zo hoor, poppen/barbies/keukentje etc.
en toch feminist geworden, wie had dat gedacht
ik heb een vriendin met een tweeling, twee jongetjes, en de een is zoals jouw zoon en de ander zoals jouw dochter, dat vind ik ook altijd erg leuk om te zien: kinderen hebben van nature absoluut bepaalde karaktereigenschappen
kinderen moeten absoluut spelen met het speelgoed waar ze mee willen spelen natuurlijk
zaterdag 15 juli 2017 om 23:49
En toch bevestigt jouw verhaal juist mijn nurture-overtuiging.fashionvictim schreef: ↑15-07-2017 23:34Ik heb niet het hele topic gelezen en wilde reageren, maar ik val nu in de discussie op de laatste pagina. Ik heb een zoon en een dochter, en juist aan hen zie ik zo duidelijk dat gedrag veel minder nurture is dan ik voor ik kinderen had aannam.
Als mensen over je zoon zeggen dat ie een 'echte' jongen is bevestigen ze daarmee dus bepaald (jongens)gedrag waardoor hij leert dat dat goed is.
Bij je dochter wordt ander gedrag positief benoemd.
Over mijn oudste is tientallen keren gezegd dat ie een halve meid was. Hij vertoonde namelijk weinig sterotyp jongensgedrag maar veel meer gedrag wat over het algemeen aan meisjes wordt toegeschreven.
Reken maar dat je dat dan afleert hoor, als je daar zo vaak negatief commentaar op krijgt.
En dan op een gegeven moment is ie toch een 'echte' jongen.
nu begrijp ik jeNYC schreef: ↑15-07-2017 23:39Nee, wat mij betreft zit daar nou net de "grap". Als er een negatief oordeel komt over rolbevestigend speelgoed dan gaat dat altijd over de stofzuigers voor meisjes, het roze in de kleren, de prinsessen en het getut. Het gaat nooit over wat jongens rolbevestigend doen, dát vind ik nou dus juist het punt.
ja dit zie ik ook veel.
Ja, tuurlijk, van mij hoeven mijn kinderen niet aan een rolbevestigend beeld te voldoen. Qua karakter zijn ze bijvoorbeeld juist beide niet erg rolbevestigend. Mijn dochter is nog klein, dus daar kan ik het nog niet goed van bepalen, maar zoals het er nu naar uitziet is zij juist een enorme rouwdouwer en voor de duvel niet bang, terwijl mijn zoon juist heel zachtmoedig en gevoelig is en veel angstiger. Mijn zoon is eerder "soft" (ondanks zijn hele duidelijke "jongens" voorkeuren) en mijn dochter is eerder "stoer" (ondanks haar hele duidelijke "meisjes"voorkeuren).Pinda-Kaas schreef: ↑15-07-2017 23:44Maar FV als ik jou post zo lees en het was precies andersom geweest dan komt het over alsof je dat wel prima had gevonden toch?
Beide zijn prima, wat mij betreft.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 15 juli 2017 om 23:51
Bedenk even de volgende situatie.
Leerkracht zegt op het klassengesprek over je dochter:
"Met de rest van de meisjes heeft ze niet veel op he, ze is meer one of the guys" dan zal menig ouder dat als minder erg ervaren dan wanneer de leerkracht over de zoon zou zeggen: "hij is meer one of the girls."
Leerkracht zegt op het klassengesprek over je dochter:
"Met de rest van de meisjes heeft ze niet veel op he, ze is meer one of the guys" dan zal menig ouder dat als minder erg ervaren dan wanneer de leerkracht over de zoon zou zeggen: "hij is meer one of the girls."
zaterdag 15 juli 2017 om 23:55
De behoefte om kinderen te baren ontbreekt me tot op de dag van vandaag. Ik zorg graag voor mijn oppashondje twee keer per jaar een paar weken en vooruit...ik kook graag voor mijn vent..ook niet altijd.
Mannen zijn fysiek sterker dan vrouwen...daar moet je niet moeilijk over doen.
Dubbele moralen (hoer-madonna complex en vrouw een slet en een man stoer) daar maak ik korte metten mee verbaal..maar dan wel graag met make up, eventueel op hakken en ook met geschoren oksels..misschien dat ik naderhand wel een keiharde boer laat ehhhhh....
Over tot de orde van de dag maar?
Mannen zijn fysiek sterker dan vrouwen...daar moet je niet moeilijk over doen.
Dubbele moralen (hoer-madonna complex en vrouw een slet en een man stoer) daar maak ik korte metten mee verbaal..maar dan wel graag met make up, eventueel op hakken en ook met geschoren oksels..misschien dat ik naderhand wel een keiharde boer laat ehhhhh....
Over tot de orde van de dag maar?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zaterdag 15 juli 2017 om 23:57
Nee, dat klopt echt niet. Mensen zeiden dat toen mijn zoon tussen de 0 en 12 weken oud was, als ze in de wieg of wandelwagen keken. Hij had gewoon echt een jongensgezicht, en niet zoals veel baby's hebben dat je niet kunt zien of het een jongen of een meisje is. En bij mijn dochter kon je heel duidelijk zien dat het een meisje was toen ze net geboren was. Dat is nu wel minder bij mijn dochter, nu vergissen mensen zich wel eens of vragen of ze een jongen of een meisje is. Maar zeker bij mijn zoon zag je op een kilometer afstand dat het een jongetje was.Solomio schreef: ↑15-07-2017 23:49En toch bevestigt jouw verhaal juist mijn nurture-overtuiging.
Als mensen over je zoon zeggen dat ie een 'echte' jongen is bevestigen ze daarmee dus bepaald (jongens)gedrag waardoor hij leert dat dat goed is.
Bij je dochter wordt ander gedrag positief benoemd.
Over mijn oudste is tientallen keren gezegd dat ie een halve meid was. Hij vertoonde namelijk weinig sterotyp jongensgedrag maar veel meer gedrag wat over het algemeen aan meisjes wordt toegeschreven.
Reken maar dat je dat dan afleert hoor, als je daar zo vaak negatief commentaar op krijgt.
En dan op een gegeven moment is ie toch een 'echte' jongen.
Die voorkeuren werden helemaal niet bevestigd, daar is helemaal geen sprake van. Sowieso had mijn zoon in zijn vroegste jeugd juist alleen maar vrouwen om zich heen, en werd dus juist "meisjesachtig" gedrag vaker geprezen. Hij hoorde (en hoort nog steeds) juist vaak dat hij zo goed kan praten, en zo goed is in meeleven, en dat hij lief is, en meer van dergelijke kwaliteiten die in de regel meer aan vrouwen worden toegekend. Het was bij hem dus juist eerder andersom dan jij nu aanneemt.
Am Yisrael Chai!
zondag 16 juli 2017 om 00:00
goddank voor die wetgeving dan maar he, daarover zijn we het dan in ieder geval eensAmand_ schreef: ↑15-07-2017 23:43Dat de meeste meisjes willen zorgen in plaats van geld verdienen. Dat de meeste jongens willen werken in plaats van zorgen. Even gechargeerd.
En ik ben van mening dat dat niets met nurture te maken heeft. Mannen dragen geen kind in hun buik.
Vrouwen zijn zwakker dan mannen, vrouwen nemen minder risico's. Heeft allemaal te maken met dat ene significante verschil tussen mannen en vrouwen: het feit dat ze als man of als vrouw geschapen zijn.
Nu kunnen we wel net doen alsof we dat 'onrecht' na tigduizend jaar opeens in 50 jaar kunnen 'rechttrekken', maar daarmee wijzig je niets aan nature. Het enige dat veranderd is is de wetgeving hieromtrent. En ik juich dat ook toe; ik heb namelijk geen zin om een vrouw te onderhouden omdat ze vrouw is en ik maak graag gebruik van het wettelijk kader dat mij in staat stelt om voor mijn eigen kinderen te zorgen, ook al ben ik gescheiden.
Maar grosso modo: we zijn allemaal dieren met instincten, grotendeels bepaald door ons geslacht. Wetgeving is kunstmatig.
zondag 16 juli 2017 om 00:04
Dreamer schreef: ↑15-07-2017 09:07Er zijn beroepen waarin een vrouw make up moet dragen, en rokjes enz. Stewardess, bijvoorbeeld. Daar zou verandering in mogen komen, wat mij betreft. Stewards hoeven dat ook niet. Die mogen wél comfortabele schoenen aan.
En ik denk dat hier genoeg vrouwen zitten, die vinden dat zo'n stewardess inderdaad make up op moet hebben, om er verzorgd genoeg uit te zien om hen te bedienen in het vliegtuig. Want dat 'oogt beter'. En dat is nog steeds belangrijk in de maatschappij, dat een vrouw goed 'oogt'. En er charmant uitziet.
Dusja.. het lijkt oppervlakkig, die OP, maar er zit wel wat in. Vrouwen worden gewoon veel meer afgerekend op uiterlijk dan mannen.
Ik vind het vooral een hele oppervlakkige OP inderdaad. Alsof feminisme gebaseerd is op uiterlijkheden. Alsof het ontkennen van de verschillen de basis vormt voor gelijkheid.
En worden vrouwen meer afgerekend op hun uiterlijk of worden vrouwen nou juist meer gewaardeerd om hun uiterlijk? En waarom zou uiterlijk (de manier waarop je je presenteert) nou niet een factor mogen zijn in een representatief beroep? Volgens mij hijsen sowieso hele legers aan mannen zich dagelijks in een vrij strak gereguleerd uniform (pak met stropdas) terwijl er voor vrouwen in de zakelijke sector veel meer vrijheden zijn.
zondag 16 juli 2017 om 00:05
Wat lastig is hierbij is dat het best kan zijn zoals jij omschrijft, maar dat dat verder niets zegt over gemiddeldes en statistieken.fashionvictim schreef: ↑15-07-2017 23:57Nee, dat klopt echt niet. Mensen zeiden dat toen mijn zoon tussen de 0 en 12 weken oud was, als ze in de wieg of wandelwagen keken. Hij had gewoon echt een jongensgezicht, en niet zoals veel baby's hebben dat je niet kunt zien of het een jongen of een meisje is. En bij mijn dochter kon je heel duidelijk zien dat het een meisje was toen ze net geboren was. Dat is nu wel minder bij mijn dochter, nu vergissen mensen zich wel eens of vragen of ze een jongen of een meisje is. Maar zeker bij mijn zoon zag je op een kilometer afstand dat het een jongetje was.
Die voorkeuren werden helemaal niet bevestigd, daar is helemaal geen sprake van. Sowieso had mijn zoon in zijn vroegste jeugd juist alleen maar vrouwen om zich heen, en werd dus juist "meisjesachtig" gedrag vaker geprezen. Hij hoorde (en hoort nog steeds) juist vaak dat hij zo goed kan praten, en zo goed is in meeleven, en dat hij lief is, en meer van dergelijke kwaliteiten die in de regel meer aan vrouwen worden toegekend. Het was bij hem dus juist eerder andersom dan jij nu aanneemt.
Ik volg de uitkomsten van onderzoeken en die geven zonder uitzondering aan dat jongens over het algemeen vanaf de dag dat ze geboren worden anders behandeld worden dan meisjes en dat heeft uiteraard invloed op de ontwikkeling.
En dan heb ik het dus over statistieken en gemiddeldes waar jij het hebt over jouw twee kinderen, waarbij het dus anders ging dan bij de gemiddelde kinderen.
En dat kan.
Maar er kunnen ook andere verklaringen aan ten grondslag liggen.
Nature is daar één van, maar ik geloof daar niet in.
solomio wijzigde dit bericht op 16-07-2017 00:05
0.06% gewijzigd
zondag 16 juli 2017 om 00:05
Bij de volledige afwezigheid van wetgeving had ik sowieso kunnen nemen en had ik genomen wat ik wilde. Want man. Dus die gelijkgestemdheid is niet geheel vrijwillig.Pinda-Kaas schreef: ↑16-07-2017 00:00goddank voor die wetgeving dan maar he, daarover zijn we het dan in ieder geval eens
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 16-07-2017 00:12
3.96% gewijzigd
zondag 16 juli 2017 om 00:06
Ik ben het met je eens, NYC. Ik zie die tendens ook.
Als volwassen vrouw trouwens ook, ik zie en hoor vaak volwassen vrouwen zeggen dat ze "helemaal niks met vrouwendingen" hebben en "veel beter met mannen kunnen opschieten" en dat is dan een enorme verdienste of een pre ofzo, terwijl als een man zou zeggen dat hij een hekel heeft aan mannen men dat maar raar zou vinden.
Voor mij persoonlijk is dat ook een daad van microverzet, dat ik niet onder stoelen of banken steek dat ik juist heel erg graag in het gezelschap van andere vrouwen ben, dat ik geniet van vrouwendingen en dat ik helemaal niet one of the guys ben of wil zijn.
Als volwassen vrouw trouwens ook, ik zie en hoor vaak volwassen vrouwen zeggen dat ze "helemaal niks met vrouwendingen" hebben en "veel beter met mannen kunnen opschieten" en dat is dan een enorme verdienste of een pre ofzo, terwijl als een man zou zeggen dat hij een hekel heeft aan mannen men dat maar raar zou vinden.
Voor mij persoonlijk is dat ook een daad van microverzet, dat ik niet onder stoelen of banken steek dat ik juist heel erg graag in het gezelschap van andere vrouwen ben, dat ik geniet van vrouwendingen en dat ik helemaal niet one of the guys ben of wil zijn.
Am Yisrael Chai!
zondag 16 juli 2017 om 00:06
Maar nu dan even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: Feminisme betekent het hebben van gelijke rechten en mogelijkheden, ongeacht gender. Het gaat over de vrijheid om te zijn wie je bent.
Het is helemaal niet de intentie om "nature" te ontkennen, alleen gaat het fout als er gedaan wordt alsof "nature" alleen maar, of ook maar grotendeels geslachtsgebonden is. Wat solomio al zegt: de grootste verschillen zitten binnen de gender groepen, niet ertussen, en heel veel gedrag is aangeleerd.
Het heeft dus niks te maken met of je van zorgen of herrie maken houdt (m/v), of van make-up of niet, het gaat erom dat je binnen al die keuzes die je maakt, en al die voorkeuren die je hebt bij je geboorte, of ontwikkeld hebt door de invloed van anderen, gelijke kansen en rechten hebt. En dat is gewoon (nog) niet zo (maar in onze omgeving al wel een stuk beter dan elders).
Het is helemaal niet de intentie om "nature" te ontkennen, alleen gaat het fout als er gedaan wordt alsof "nature" alleen maar, of ook maar grotendeels geslachtsgebonden is. Wat solomio al zegt: de grootste verschillen zitten binnen de gender groepen, niet ertussen, en heel veel gedrag is aangeleerd.
Het heeft dus niks te maken met of je van zorgen of herrie maken houdt (m/v), of van make-up of niet, het gaat erom dat je binnen al die keuzes die je maakt, en al die voorkeuren die je hebt bij je geboorte, of ontwikkeld hebt door de invloed van anderen, gelijke kansen en rechten hebt. En dat is gewoon (nog) niet zo (maar in onze omgeving al wel een stuk beter dan elders).
zondag 16 juli 2017 om 00:08
zondag 16 juli 2017 om 00:11
Voor mij betekent feminisme iets anders dan jij zegt. Voor mij heeft feminisme niet te maken met "ongeacht gender" zoals jij zegt, maar heeft het juist alles te maken met gender. Het woord zegt het immers al: feminisme en niet masculisme.
Voor mij betekent feminisme niet "de vrijheid om te zijn wie je bent" maar betekent het heel duidelijk: "vrouw zijn en daardoor niet minder dan mannen".
Am Yisrael Chai!
zondag 16 juli 2017 om 00:14
ik heb meerdere vrouwelijke leidinggevenden gehad die ook zo waren. en op het moment dat ze op de functie zaten gingen ze zich ineens 'als een man' gedragen. helemaal niet zoals ik ze daarvoor kende. noemen ze ook wel queen bee behaviour. nu ik zelf leidinggevende ben weiger ik echt mezelf dat soort gedrag aan te meten.fashionvictim schreef: ↑16-07-2017 00:06Ik ben het met je eens, NYC. Ik zie die tendens ook.