Feministische uitspraken

23-03-2026 15:02 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom vaak zulke interessante feministische uitspraken tegen op het web, ik zal een aantal daarvan in mijn tweede post zetten.
Omdat goede boodschappen verspreid mogen worden.

En ook de microfeministische uitspraken zijn leuk, die draaien de rollen om waardoor het een beetje absurd klinkt.
Hopelijk kunnen jullie de lijst aanvullen!
yejii wijzigde dit bericht op 23-03-2026 15:04
0.59% gewijzigd
Overal waar je 'normaal' hij/zij of zijn/haar zou zetten, zet ik zij/haar/die of haar/zijn/diens.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Rabarbara schreef:
23-03-2026 18:02
Ja, dat weet ik inderdaad. Ik ben zelf in een eenoudergezin opgegroeid, dus ik weet heel best dat niet iedereen uit een traditioneel gezin komt. En voor iemand anders erover begint, ik weet ook dat de vaders niet dood zijn.

Maar goed, verwijzen met "zij" en "haar" doe ik ook (de leerling neemt haar rekenmachine mee het lokaal in).

Dan is het inderdaad een prima opmerking.
Black Lives Matter is not an anti-white movement.
Feminism is not an anti-men movement.
Pride is not an anti-straight movement.
This isn’t about you.

Racist men don’t have a problem saying “It’s always those immigrants” until a woman says “It’s always a man.” And then it’s suddenly “not all men” or “you can’t lump men together.”

Patriarchy in a nutshell:
Tell girls to accept harassment as compliments.
Shame them when they can’t tell abuse from love.
Calling men in upper management positions in business "boy boss"

Say “Hey girls” instead of “Hey guys”
Die laatste doe ik ook op mijn werk, altijd 'hee meiden' of 'goedemorgen dames' tegen de groep.
Waarom zet je de uitspraken alleen in het Engels neer? Volgens mij is dit een Nederlands forum…
Miss.Marissie schreef:
23-03-2026 19:12
Waarom zet je de uitspraken alleen in het Engels neer? Volgens mij is dit een Nederlands forum…
Ik heb de uitspraken van het web, van niet-Nederlandstaligen. Ik vind ze sterk zoals ze zijn en misschien gaat er wat van hun kracht verloren als ik ze niet helemaal correct vertaal.
Engels is toch voor niemand een probleem hier?
Yejii schreef:
23-03-2026 19:27

Je zou beter kunnen vragen Is Engels voor iemand een probleem hier?

Op jouw vraag zou iemand niet snel ja zeggen denk ik. Het is zo'n retorische vraag ook.
Je hebt helemaal gelijk, Amarens.
Liever uitspraken in het Nederlands.

Deze, van 40 jaar geleden:
Een vrouw zonder man is als een vis zonder fiets.

Daar moest ik zo ontzettend om lachen.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
Een heer in het verkeer
is meestal een vrouw.
Zoë Papaikonomou
heeft ook goede omkeringen.

#TeLuiOmLinkedinOpTeStarten
Ook liever in het Nederlands.

Gebruik ook bijvoorbeeld 'bemensing' ipv 'bemanning' of 'op de persoon spelen' ipv 'op de man spelen'.
Engels is absoluut geen probleem. Duits ook niet, Frans moet zelfs nog wel lukken.

Vorig jaar noemde ik een jongen (type gelhaar, populair , piratenmuziek, voetbal) in de klas 'prinses' om hem bij de les te krijgen toen hij niet oplette. Het was per ongeluk, ik had iets anders willen zeggen, ik denk pipo. Maar hij reageerde er wonderwel op. Hij voelde zich inderdaad een prinses, vertelde hij me. Hij zit nu in het eindexamenjaar en het komt nog steeds wel eens voor dat hij zichzelf prinses noemt of dingen zegt als 'er is maar een prinses in dit lokaal.'
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
23-03-2026 20:11
Engels is absoluut geen probleem. Duits ook niet, Frans moet zelfs nog wel lukken.
:mrgreen:
Voor de anderen: ik ben ook door mijn verzameling Engelstalige quotes heen, dus no worries. :winkie:
Als een man om uitleg vraagt, is nog steeds mijn favoriet: “breek daar je mooie hoofdje maar niet over.”
Een collega die toetsvragen moest bedenken had een casus met een persoon die in het ziekenhuis kwam met vage buikklachten, een achtergrond van hypochondrie en die heel hard moest huilen bij de arts.

"Ik noem hem Mark" zei ze droogjes.
Tjezus, wat vals
Eekhoorntje schreef:
23-03-2026 15:37
Hier een aantal.
* Bij een professional altijd ervan uitgaan dat het een vrouw is. Bijvoorbeeld: "Je was bij de dokter vandaag. Wat heeft ze gezegd?"
* Bij heterostellen: Vrouwennaam eerst, dan de mannennaam. Het valt me nu pas op dat het bijna standaard [Naam man] en [Naam vrouw] is.
* Beginnen met "Beste mevrouw/meneer"
* Als ik een presentatie maak voor mijn werk probeer ik vooral afbeeldingen met vrouwen, tenzij het over iets negatiefs gaat dan afbeelding met een man.
* Wanneer een man boos of chagrijnig is dan benoem ik dat als emotioneel.
* De vader opgeven als eerste contactpersoon bij school etc.
* Geen vrouwelijke scheldwoorden. Dus in plaats van k*t dag is het een kl*te dag.
* In taal worden mannelijke lichaamsdelen of stereotyp mannelijk gedrag vaak gebruikt als metafoor voor iets positiefs, krachtigs of bewonderenswaardigs. Ik probeer dit te vermijden en te vervangen voor wat vrouwelijks wat positief is. Dus niet zeggen "zij heeft ballen" (ook gek want ballen zijn erg kwetsbaar) of "zij/hij staat haar mannetje". Anderzijds vermijden van vrouwelijke termen die juist negatief zijn zoals "Wat een mietje", "hysterisch" etc.

Ik heb vast nog wel wat meer.
Ik pareer de verschrikkelijke uitdrukking "een vrouw met ballen" wel eens met het alternatief "een vent met een vulva", gekoppeld aan positieve eigenschappen als betrouwbaarheid of doorzettingsvermogen. Bijvoorbeeld: "Dat is nog eens een kerel op wie je kan rekenen. Echt een vent met een vulva."

Mocht het woordje vent in Nederland minder gangbaar zijn dan hier in Vlaanderen, dan lijkt "een kerel met een vulva" me ook prima.
Rabarbara schreef:
23-03-2026 15:10
Ik vind microfeminisme heel fijn. Vorige week zaten in mijn vijfde klas drie jongens op een rij met allemaal een spierwitte hoody aan. Dus ik zei: "Joh, spannend zulke witte kleren, dan moeten jullie vaders wel flink aan de bak met wassen." Even stilte. Twee jongens: "mijn vader wast niet." Derde jongen: "Huh, hoezo niet, je kunt toch wel een wasmachine aanzetten, dat doe ik ook altijd." En zo was mijn bewustwordingswerk weer gedaan voor die dag.
Wat goed en leuk.
Yejii schreef:
Jawel hoor.
Everything is possible for the one who believes.
35 jaar geleden werkte ik in een typisch mannenberoep en was een van de eerste die met kinderen in deeltijd ging werken. Daar werd wel eens minzaam gesproken over "deeltijdvrouwen".
Dan moest ik altijd even uitleggen dat ik fulltime vrouw was en in deeltijd wérkte.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
Yejii schreef:
Geen probleem, maar wel bloedirritant

Het onderwerp vind ik wel leerzaam overigens. Nooit zo bij stil gestaan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
MevrouwJack schreef:
24-03-2026 00:24
Een collega die toetsvragen moest bedenken had een casus met een persoon die in het ziekenhuis kwam met vage buikklachten, een achtergrond van hypochondrie en die heel hard moest huilen bij de arts.

"Ik noem hem Mark" zei ze droogjes.
:HA:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ja ik heb het begrepen hoor!
mil schreef:
24-03-2026 05:36
Ik pareer de verschrikkelijke uitdrukking "een vrouw met ballen" wel eens met het alternatief "een vent met een vulva", gekoppeld aan positieve eigenschappen als betrouwbaarheid of doorzettingsvermogen. Bijvoorbeeld: "Dat is nog eens een kerel op wie je kan rekenen. Echt een vent met een vulva."
Een vrouw die haar mannetje staat of ballen heeft vind ik ook verschrikkelijke uitdrukkingen.
Andersom zeggen wij wel weer hier: hij lijkt wel een wijf. Met een vulva klinkt ook een beetje als een pussy. Zoek nog maar een vrouwelijk woord voor bij een man met positieve connotatie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven