GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
Wikka schreef:
24-05-2018 22:18
Dat anonimiseren lijkt me dus niet zo veel voordelen te hebben. In plaats van unieke nicknaam "Nicknaam" krijg je dan een andere unieke nicknaam "anoniem_unieknummer". Voor lezers van het forum is dat laatst wat moeilijker te onthouden, dus die verbinden niet meer automatisch verschillende berichten met elkaar waardoor ze niet zo snel een specifieke persoon voor ogen krijgen. Maar iemand die echt op zoek is, bij wie een belletje is gaan rinkelen, die gaat zoeken op "anoniem_unieknummer" en krijgt alle berichten van deze persoon bij elkaar en kan zo een beeld krijgen van de persoon. Nog erger, deze persoon kan geen berichten meer wissen.

Liever laat ik me dan vandaag toch niet anonimiseren, maar behoud ik de mogelijkheid om mijn berichten te wissen wanneer ik dat wil...

Vanaf morgen anonimiseren heeft helemaal geen zin, want je oude nicknaam blijft dan behouden, maar je posts worden dan wel onbereikbaar voor jezelf.

Of zie ik het verkeerd en is het toch anders?

Zo zie ik het ook, maar ik twijfel nu wel of ik volgende week geen spijt ga krijgen omdat ik iets over het hoofd zie Afbeelding
nounou
Ja ik twijfel ook...
zazamaenade schreef:
24-05-2018 20:35
In principe niet, je account wordt dan gesloten, maar er schijnen mensen te zijn die nog kunnen inloggen met een anonieme account.
Ik zou het even in het moderator-topic vragen.

Daar weten de mods en de CM niet van elkaar welk antwoord ze geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wikka schreef:
24-05-2018 22:18
Dat anonimiseren lijkt me dus niet zo veel voordelen te hebben. In plaats van unieke nicknaam "Nicknaam" krijg je dan een andere unieke nicknaam "anoniem_unieknummer". Voor lezers van het forum is dat laatst wat moeilijker te onthouden, dus die verbinden niet meer automatisch verschillende berichten met elkaar waardoor ze niet zo snel een specifieke persoon voor ogen krijgen. Maar iemand die echt op zoek is, bij wie een belletje is gaan rinkelen, die gaat zoeken op "anoniem_unieknummer" en krijgt alle berichten van deze persoon bij elkaar en kan zo een beeld krijgen van de persoon. Nog erger, deze persoon kan geen berichten meer wissen.

Liever laat ik me dan vandaag toch niet anonimiseren, maar behoud ik de mogelijkheid om mijn berichten te wissen wanneer ik dat wil...

Vanaf morgen anonimiseren heeft helemaal geen zin, want je oude nicknaam blijft dan behouden, maar je posts worden dan wel onbereikbaar voor jezelf.

Of zie ik het verkeerd en is het toch anders?
nee hee, dat is nujuist van de baan. vanaf nu blijft je nick voor eeuwig bestaan, lees de op maar
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 10:52
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Accounts die voor vandaag zijn geanonimiseerd, blijven zoals ze zijn. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account ziet er vanaf nu wel anders uit. Je gebruikersnaam blijft namelijk intact, net als de berichten die gepost zijn. Een geanonimiseerd account is echter niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum

kijk!!!!
S-Meds schreef:
24-05-2018 22:27
nee hee, dat is nujuist van de baan. vanaf nu blijft je nick voor eeuwig bestaan, lees de op maar

Nu nog niet, maar vanaf middernacht wel. Vandaar de hausse aan anoniem-verzoeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
S-Meds schreef:
24-05-2018 22:27
"Vanaf morgen anonimiseren heeft helemaal geen zin, want je oude nicknaam blijft dan behouden, maar je posts worden dan wel onbereikbaar voor jezelf."
Wikka schreef:
24-05-2018 22:25
Ja ik twijfel ook...
Ik behoud liever de mogelijkheid om alsnog mijn posts leeg te kunnen halen, voor zover dat zin heeft als ze niet gequoot zijn door anderen, natuurlijk.
Vooral vind ik het suf van mezelf dat ik niet alerter ben geweest met het bewaken van (relatieve) vaagheid in herkenbaarheid, door eens per maand bijvoorbeeld, even al mijn posts door te lopen.
Mooie voornemens, voor nu Afbeelding

Ik ben sinds gisteren bezig geweest om een heel groot topic, waar ik veel gereageerd heb, door te spitten op opmerkingen en beschrijvingen waar ik toch, na een half jaar, wat spijt van had. Wat een klus Afbeelding
nounou
Edit: * dat quoten met de nieuwe nick gaat niet zoals het hoort... maar nu geen zin om me daar ook al druk over te maken *
anoniem_370003 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:42
75.97% gewijzigd
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Nee hoor Zaza, je ziet het goed!
En ik denk dat ze ook wel terug gaan komen van deze nieuwe manier van "anonimiseren".
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
|Courage| schreef:
24-05-2018 22:41
Nee hoor Zaza, je ziet het goed!
En ik denk dat ze ook wel terug gaan komen van deze nieuwe manier van "anonimiseren".

Hopelijk heb je gelijk ! Qua 'privacy' is de nieuwe maatregel waardeloos, dus er is misschien een kans dat Sanoma, al of niet gedwongen, terug gaat komen van dit nieuwe 'beleid' Afbeelding
nounou
|Courage| schreef:
24-05-2018 22:41
Edit: * dat quoten met de nieuwe nick gaat niet zoals het hoort... maar nu geen zin om me daar ook al druk over te maken *

Komt dat niet omdat de emoji"s plaatjes zijn, en jij geen plaatjes kunt plakken ? Afbeelding
Was net ook in het uitzwaai-topic bij een nieuwe-accounter (ja jullie hebben een groepsnaam ;-D )
nounou
himalaya schreef:
24-05-2018 22:30
Nu nog niet, maar vanaf middernacht wel. Vandaar de hausse aan anoniem-verzoeken.
klopt
Wikka schreef:
24-05-2018 22:30
"Vanaf morgen anonimiseren heeft helemaal geen zin, want je oude nicknaam blijft dan behouden, maar je posts worden dan wel onbereikbaar voor jezelf."
dat zeg ik
huh als mensen hun OP wissen zijn andere mensen kwaad en willen dat het liefst quoten, maar nu willen ze alleaal zelf tekst weg.
Dit is weer typisch Viva! (Wat doet die autocorrect hier?!?). Steeds Als je denkt dat het niet dommer kan komt er Weer zon action! Wikka heeft wel gelijk, alleen verwijdert Viva in de toekomst dus je gegevens zoals mailadres en geboortedatum uit hun database Als je je ”anonimiseert”. Die hopelijk al niet echt/prive zijn voor de meesten.
Zucht ik feed het op.
Rare post komt door de autocorrect, sorry. Ik geef het op (posten)
En het domme is.
Het is niet de naam die zo boeiend is, het zijn de berichten die aan de naam gekoppeld zitten die privacy gevoelig is.

Dus je kan jezelf er beter tegen beschermen dat je je berichten nog zelf kan verwijderen.

Beter blijf ik consuela heten waar ik alle berichten die ik wil laten verdwijnen kan weghalen.
Dan dat ik anoniem12345 ben, maar geen toegang meer heb tot de functie om gevoelige berichten te verwijderen.

Maar ik blijf er bij dat ze sowieso de plicht hebben berichten of een compleet topic van je te verwijderen wanneer je meldt dat je privacy in de knel komt.
zazamaenade schreef:
24-05-2018 22:50
Komt dat niet omdat de emoji"s plaatjes zijn, en jij geen plaatjes kunt plakken ?
Was net ook in het uitzwaai-topic bij een nieuwe-accounter (ja jullie hebben een groepsnaam ;-D )
.
Ah dat zal het zijn. Thanks! :)
Begrijp ik het nu goed dat oude nicks weer hergebruikt kunnen worden? En dat de ene, ontloepte Pietje35 dus niet dezelfde persoon hoeft te zijn als de andere, actieve Pietje35? Dat lijkt me de duidelijkheid van discussies niet ten goede komen. En betekent dat ook dat nicks van overleden forummers weer beschikbaar komen (als die na twee jaar inactiviteit ontloepte worden) ? Ik zou het echt heel erg ongewenst, ongepast en pijnlijk vinden om opeens nieuwe berichten van een Mylène-Valerie of een Robo te lezen. Hebben jullie hier echt wel goed over nagedacht?
Trotter schreef:
25-05-2018 07:27
Begrijp ik het nu goed dat oude nicks weer hergebruikt kunnen worden? En dat de ene, ontloepte Pietje35 dus niet dezelfde persoon hoeft te zijn als de andere, actieve Pietje35? Dat lijkt me de duidelijkheid van discussies niet ten goede komen. En betekent dat ook dat nicks van overleden forummers weer beschikbaar komen (als die na twee jaar inactiviteit ontloepte worden) ? Ik zou het echt heel erg ongewenst, ongepast en pijnlijk vinden om opeens nieuwe berichten van een Mylène-Valerie of een Robo te lezen. Hebben jullie hier echt wel goed over nagedacht?
Wat denk je zelf?
What have we done....
zazamaenade schreef:
24-05-2018 22:24
Zo zie ik het ook, maar ik twijfel nu wel of ik volgende week geen spijt ga krijgen omdat ik iets over het hoofd zie Afbeelding
Je ziet niets over het hoofd. Het is echt onzin om nu opeens op anoniem te willen, diegene die je wilt zoeken vind je anders toch wel via Google.
yoshe schreef:
24-05-2018 07:57
Viva, onder de nieuwe wet zijn jullie verplicht te laten weten welke gegevens jullie van ons/mij opslaan in jullie database. Ik zou graag willen weten of daar ook mijn IPadres bij zit.
Viva, jullie geven aan dat we in dit topic al onze vragen kunnen stellen. Willen jullie dan ook op al onze vragen antwoord komen geven? Waaronder deze vraag.
Yoshe Je ip adres wordt opgeslagen. Sterker nog bij de nieuwe update ongeveer een jaar geleden stond je ip adres gewoon onder al je berichten. Was een beetje slordig.
zazamaenade schreef:
23-05-2018 11:54
Ik vraag me af of de nieuwe privacywet invloed gaat krijgen op de huisregels, zoals de regel dat geplaatste posts 'eigendom' worden van Sanoma.
Die huisregel is al niet rechtsgeldig. Teksten kennen geen eigendom, aangezien ze geen object, actief, of "ding" zijn. Bij teksten gaat het om auteursrecht, en dat kan je niet overdragen via zoiets als huisregels. Sanoma verkrijgt dus nooit het auteursrecht op je bijdragen hier, hoe vaak en hoe hard Sanoma dat ook beweert, in algemene voorwaarden schrijft, of in huisregels. Maar met de AVG heeft dat niets te maken.

Wat voor de AVG wel van belang is, is dat een nick een persoonsgegeven is, daar is echt geen enkele interpretatieruimte voor. En of die nick nu "DitIsMijnNick" is, of "Anoniem1234567" maakt niets uit. Wat Viva doet is niet anonimiseren, maar de ene nick vervangen door de andere, en de interne zoekfunctie uitschakelen. Maar zolang berichten gekoppeld zijn aan een nick, ook een door Viva bedachte "anonieme" nick, is niet alleen sprake van een persoonsgegeven zoals bedoeld in de AVG, maar is op dit forum veelal ook sprake van wat "bijzondere persoonsgegevens" worden genoemd:

Ras of etnische afkomst;
politieke opvattingen;
godsdienst of levensovertuiging;
lidmaatschap van een vakbond;
genetische of biometrische gegevens met oog op unieke identificatie;
gezondheid;
seksuele leven;
strafrechtelijk verleden.

Deze gegevens mogen niet verwerkt worden zonder wettelijke grondslag. Nou kan je moeilijk eisen dat een forum als dit die gegevens niet verwerkt, zolang de eigenaar van die gegevens, de forum-deelnemer dus, dat zelf wil. Maar vanaf het moment dat je vraagt om anonimiseren zou Viva op grond van de AVG toch echt iets verder moeten gaan dan het nu afgekondigde beleid: account verwijderen en dus niet alleen de nick vervangen door een andere nick, en alle onderliggende berichten loskoppelen of verwijderen.

Ik vrees voor Sanoma dat een klacht over het huidige beleid vrij probleemloos succes zal hebben.

Als Functionaris voor de Gegevensbescherming, een bij de Autoriteit Persoonsgegevens geregistreerde functie waarbij je aha vooruitgeschoven post van de toezichthouder bent, zou ik bij "mijn" organisatie ernstige bezwaren maken bij het bestuur over de invulling die voor dit forum gekozen is. Het is duidelijk bedacht door juristen die redelijk in de materie zitten, maar er zijn essentieel zaken over het hoofd gezien. En de belangrijkste is toch echt de misvatting dat het vervangen van een nick door een andere, en dat "anonimiseren" noemen, ook echt anonimiseren is. Dat is het niet.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven