GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
Protocol schreef:
23-05-2018 11:04
Ik zou jullie jurist hier nog even naar laten kijken. Art 4 lid 1 van de AVG:
"persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

Echt hier valt een nickname zeker wel onder.
Dat is dus de nickname. Dit is geen punt van discussies, Viva. Dit is de wet.
Alle reacties Link kopieren
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:06
Hi Aleksis,

De namen van reeds geanonimiseerde nicks komen niet terug.
Als je je account straks laat anonimiseren, is het enige wat blijft staat je nickname. Je persoonsgegevens worden uit je account verwijderd en je bent dan niet meer te loepen.

Hoop dat ik zo je vraag beantwoord heb?

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Ja dat begreep ik dus als ik straks op anoniem ga dan ben ik niet meer te loepen, maar hoe zit het met de accounts die nu op anoniem staan, dat was mijn vraag.

ik kan mijn anonieme account nu nl loepen, dit was nooit, maar na de update hier kon het ineens! Gaat de loep bij de oude accounts er weer af? Of blijf je die kunnen loepen?
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
23-05-2018 11:08
En je berichten toch?
Hi Snowkitty,

Je berichten inderdaad ook. Gegevens zoals geboortedatum (mits ingevuld) worden verwijderd.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Waarom zijn OP's nog steeds verwijderbaar? Jullie zetten na 'n verwijdering er wel in dat maatregelen zijn genomen, maar de OP blijft nog steeds verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Aleksis- schreef:
23-05-2018 11:12
Ja dat begreep ik dus als ik straks op anoniem ga dan ben ik niet meer te loepen, maar hoe zit het met de accounts die nu op anoniem staan, dat was mijn vraag.

ik kan mijn anonieme account nu nl loepen, dit was nooit, maar na de update hier kon het ineens! Gaat de loep bij de oude accounts er weer af? Of blijf je die kunnen loepen?
Je anonieme account was altijd al te loepen, dit is straks niet meer mogelijk.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
redbulletje schreef:
23-05-2018 11:16
Waarom zijn OP's nog steeds verwijderbaar? Jullie zetten na 'n verwijdering er wel in dat maatregelen zijn genomen, maar de OP blijft nog steeds verwijderd.
Dit is geen vraag voor hier, het gaat hier over de AVG.
Fragolisa schreef:
23-05-2018 11:11
Dat is dus de nickname. Dit is geen punt van discussies, Viva. Dit is de wet.

Dit Viva.
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:16
Je anonieme account was altijd al te loepen, dit is straks niet meer mogelijk.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Dat is niet waar. Anonieme accounts waren nooit te loepen. Dat is pas sinds die vermaledijde laatste update het geval.
Dus je berichten blijven staan, met je nickname erbij.
Bereid je maar voor op een massale anonimisering voor 25 mei.
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:16
Je anonieme account was altijd al te loepen, dit is straks niet meer mogelijk.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Nee hoor, voor de laatste update was dit niet mogelijk. En zo hoorde het ook.
En we zeuren dus al maaaanden of dit opgelost kan worden.
Maar hoe zit het dan met accounts die in de laatste maanden geanonimiseerd zijn, en die nu loepbaar zijn. Zijn die straks nog steeds te loepen, of niet?
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 10:56
Hi Moiren,

We zijn verplicht persoonsgegevens te verwijderen. Een nick is in principe al anoniem en hoeven we niet te verwijderen.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Een nick is een herleidbaar gegeven, valt daarom onder de AVG en dient verwijderd te worden.
himalaya schreef:
23-05-2018 11:11
Is de juridische afdeling van Sanoma net zo capabel als de TD?

Zelfde afdeling/mensen denk ik. Beetje multitasken en zo.
Alle reacties Link kopieren
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:16
Je anonieme account was altijd al te loepen, dit is straks niet meer mogelijk.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Dat is niet waar, je berichten bleven staan, je kon dus voordat je op anoniem ging nog berichten verwijderen als je wilde, alleen quotes bleven staan, maar je loep was weg. Na de update hier kon er ineens weer geloept worden ook op hele oude anonieme accounts, maar dit was echt niet altijd zo.

Afijn ben blij te lezen dat de loep eraf gaat in zijn geheel bij oude anonieme accounts én dus ook in de toekomst.
Aleksis- schreef:
23-05-2018 11:24
Dat is niet waar, je berichten bleven staan, je kon dus voordat je op anoniem ging nog berichten verwijderen als je wilde, alleen quotes bleven staan, maar je loep was weg. Na de update hier kon er ineens weer geloept worden ook op hele oude anonieme accounts, maar dit was echt niet altijd zo.

Afijn ben blij te lezen dat de loep eraf gaat in zijn geheel bij oude anonieme accounts én dus ook in de toekomst.
Is dat werkelijk zo, of geldt dat alleen voor de nieuw geanonimiseerde accounts?
Dat zou ik graag bevestigd zien.
Fragolisa schreef:
23-05-2018 11:11
Dat is dus de nickname. Dit is geen punt van discussies, Viva. Dit is de wet.
ja. Nou ja viva wil eigenwijs zijn dan schakelen wij straks wel de handhavers in
Complete onzin, als de Nickname blijft bestaan kan je gewoon via de Google Cache alle berichten van die persoon terug vinden. De Nickname moet hoe dan ook geanonimiseerd worden dat is een verplichting van de wet
S-Meds schreef:
23-05-2018 11:27
ja. Nou ja viva wil eigenwijs zijn dan schakelen wij straks wel de handhavers in
Dan heb je kans dat dit forum helemaal om zeep wordt geholpen.
redbulletje schreef:
23-05-2018 11:30
Dan heb je kans dat dit forum helemaal om zeep wordt geholpen.
Nou, daar heeft Sanoma ons niet bij nodig, dat kunnen ze prima zelf.
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
23-05-2018 11:19
Nee hoor, voor de laatste update was dit niet mogelijk. En zo hoorde het ook.
En we zeuren dus al maaaanden of dit opgelost kan worden.
Maar hoe zit het dan met accounts die in de laatste maanden geanonimiseerd zijn, en die nu loepbaar zijn. Zijn die straks nog steeds te loepen, of niet?
Hi IJskoffie,

Ik bedoel inderdaad na de laatste update.
Accounts die in de laatste maanden geanonimiseerd zijn, zullen nog niet direct niet te loepen zijn, maar dat zullen ze in de komende periode wel worden.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
S-Meds schreef:
23-05-2018 11:27
ja. Nou ja viva wil eigenwijs zijn dan schakelen wij straks wel de handhavers in
Handhaving van de wetgeving is vooralsnog een probleem, omdat het er nauwelijks is.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2018 11:27
ja. Nou ja viva wil eigenwijs zijn dan schakelen wij straks wel de handhavers in
Als ze art. 4 van de AVG niet snappen, zullen ze artikel 82,83 en 84 ook wel niet snappen (recht op schedevergoeding en handhaving met administratieve boetes). Komen ze waarschijnlijk nog wel achter inderdaad.
redbulletje schreef:
23-05-2018 11:30
Dan heb je kans dat dit forum helemaal om zeep wordt geholpen.
Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
Dan vliegen we wel naar een ander forum waar de wet wel wordt nageleefd.
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
23-05-2018 11:25
Is dat werkelijk zo, of geldt dat alleen voor de nieuw geanonimiseerde accounts?
Dat zou ik graag bevestigd zien.
In het bericht waarop je op mij reageert heb ik de quote van de mod die dat bevestigd gebruikt. Ik zit op mobiel dus knippen en plakken gaat niet zo makkelijk.
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:31
Hi IJskoffie,

Ik bedoel inderdaad na de laatste update.
Accounts die in de laatste maanden geanonimiseerd zijn, zullen nog niet direct niet te loepen zijn, maar dat zullen ze in de komende periode wel worden.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Wat? Belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik nu mijn account laten anonimiseren?
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:31
Hi IJskoffie,

Ik bedoel inderdaad na de laatste update.
Accounts die in de laatste maanden geanonimiseerd zijn, zullen nog niet direct niet te loepen zijn, maar dat zullen ze in de komende periode wel worden.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum

Nou snap ik er niets meer van, net zei je nog dat geanonimiseerde accounts vanaf vrijdag niet meer te loepen zijn, en nu opeens dat ze wel te loepen worden? Wat is het nou? Worden geanonimiseerde accounts nu wel of niet loepbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven