GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
RégineFilange schreef:
23-05-2018 12:09
Oh dat zou ik hartstikke vervelend vinden. Ik zoek nu vaak iets op wat ik wil weten, ik zet daar het woord 'Viva' achter, en een schat aan informatie komt me tegemoet. Ik zou dat echt een gemis vinden als dat er niet meer zou zijn.
Juist dat heeft dit forum groot gemaakt en juist dat zorgt voor de inkomsten waarop dit forum draait.
Nu om alles gaan lopen piepen vind ik ook echt onzinnig (en hysterisch inderdaad).
lise1985 schreef:
23-05-2018 12:07
Wat ik sowieso niet begrijp is waarom het forum niet is geblockt voor zoekmachines.

Meen je dat echt? Je kunt echt geen enkele reden bedenken?
RégineFilange schreef:
23-05-2018 12:09
Oh dat zou ik hartstikke vervelend vinden. Ik zoek nu vaak iets op wat ik wil weten, ik zet daar het woord 'Viva' achter, en een schat aan informatie komt me tegemoet. Ik zou dat echt een gemis vinden als dat er niet meer zou zijn.
Dat doe ik ook vaak, prima dat dat kan, vooral omdat de zoekfunctie van het forum zelf niet werkt. Maar dat je hetzelfde kunt doen en dan alle posts en topics van een geanonimiseerde op een rijtje krijgt, en in de toekomst met nick erbij, vind ik niet ok. Op google kun je ook aangeven dat je dat niet wil, maar viva heeft daar lak aan.
RikM schreef:
23-05-2018 12:11
Meen je dat echt? Je kunt echt geen enkele reden bedenken?
Zat zelfs. Maar we praten hier in het kader van de AVG, en dan zou het blocken een makkelijke optie zijn om de privacy te waarborgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee nicks eentje waarmee ik veel schrijf en deze, als ik iets wil schrijven en dat niet onder mijn andere account wil doen, gebruik ik deze, want in de loop der tijd schrijf ik toch een boel, en als iemand mij kent. Is 1+1 echt wel 2. Ook pas ik post wel eens aan, maar goed ik ben dus heel wat voorzichtiger geworden, helaas.

En ik was vooral niet blij dat je kon loepen op een anoniem account, omdat ik dus een x herkend ben, en diegene dan gemakkelijk alles kan lezen, het zal wel niet gebeurd zijn ik heb het over een account van jaaaaren geleden, maar toch voelde dat loepen niet oké.
RégineFilange schreef:
23-05-2018 12:03
Oh ik heb zelf door de jaren heen ook meerdere nicks gehad. En ooit één keer geanonimiseerd omdat ik het niet meer 'vertrouwde' (had teveel prijsgegeven dat mensen konden herleiden).
Maar in het algemeen wordt er nu hier direct weer gepanikeerd (ook omdat de heersende mening hier is dat Viva 0,0 goed kan doen).
Als de huisregels gaan veranderen is het logisch dat we daarover in discussie gaan voordat ze zijn ingevoerd. Hopelijk wordt er dan nog wat gedaan met de kritieken voordat het moment van discussie voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
We kunnen wel blijven tekeergaan in dit topic, en de andere topics daarvoor, of in paniek op anoniem gaan, nu, of juist over twee dagen, maar het enige nuttige wat we kunnen doen is de delete-knop gebruiken in posts die we te herkenbaar vinden.

Dat is verrekte veel werk, oude posts doorploegen, maar dat is wél wat we kunnen doen. Als je eenmaal op anoniem bent gegaan is wat je hebt gepost voor altijd na te zoeken, al is het maar via een omweg, en eigendom van Sanoma.
Ik vrees dat het aanspreken van Sanoma over het Vivaforum geen prioriteit zal krijgen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (of wie daar wettelijk overgaat).
nounou
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-05-2018 12:07
Wat ik sowieso niet begrijp is waarom het forum niet is geblockt voor zoekmachines.

Het forum is er bij gebaad om zoveel mogelijk bezoekers te hebben. Dat gebeurt onder andere door mensen die hier komen via een zoekmachine. Meer bezoekers = meer inkomsten. Dus ik vind het heel logisch dat zoekmachines niet geblokkeerd zijn.

O en jouw reactie over dat het makkelijker zou zijn voor de privacy: inkomsten > privacy. Ik neem aan dat dat toch duidelijk is.
lise1985 schreef:
23-05-2018 12:13
Zat zelfs. Maar we praten hier in het kader van de AVG, en dan zou het blocken een makkelijke optie zijn om de privacy te waarborgen.

Blokkeren van zoekmachines is zelfmoord voor een forum. Zonder nieuwe aanwas is het hier binnen de kortste keren uitgestorven.

Het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk te zijn. Verander de schermnaam van iedereen die geanonimiseerd is in "anoniem" of "verwijderd" en het probleem is opgelost. En deze niet meer kunnen loepen natuurlijk.
Nog maar even uit de OP: gebruikersnaam blijft namelijk intact, net als de berichten die gepost zijn.


Dus: anonimiseren betekent dat je niet meer kan reageren met je account, verder kan iedereen nog zien wat je nick is en wat je hebt geschreven. Dit is een verslechtering t.o.v. de oude situatie waarin je nick wel geanonimiseerd werd. Beter spreek je ook niet van anonimisatie maar over “inactief maken van account”
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
23-05-2018 11:56
Geen idee hoor. Maar door dat loepen is alles terug te lezen en te vinden. Dus als iemand me denkt te herkennen is het binnen 5 minuten 1 en 1.
En ik wil gewoon graag zelf bepalen wanneer ik vind dat ik niet meer makkelijk te herleiden ben.
Dan haal je je posts leeg of je schrijft wat minder herkenbaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2018 12:19
Blokkeren van zoekmachines is zelfmoord voor een forum. Zonder nieuwe aanwas is het hier binnen de kortste keren uitgestorven.

Het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk te zijn. Verander de schermnaam van iedereen die geanonimiseerd is in "anoniem" of "verwijderd" en het probleem is opgelost. En deze niet meer kunnen loepen natuurlijk.
Da's al teveel gevraagd, helaas.
zazamaenade schreef:
23-05-2018 12:16
We kunnen wel blijven tekeergaan in dit topic, en de andere topics daarvoor, of in paniek op anoniem gaan, nu, of juist over twee dagen, maar het enige nuttige wat we kunnen doen is de delete-knop gebruiken in posts die we te herkenbaar vinden.

Dat is verrekte veel werk, oude posts doorploegen, maar dat is wél wat we kunnen doen. Als je eenmaal op anoniem bent gegaan is wat je hebt gepost voor altijd na te zoeken, al is het maar via een omweg, en eigendom van Sanoma.
Ik vrees dat het aanspreken van Sanoma over het Vivaforum geen prioriteit zal krijgen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (of wie daar wettelijk overgaat).
het probleem is dus dat je niet op anoniem gaat
Nouschi schreef:
23-05-2018 12:21
Dan haal je je posts leeg
Dat zou juist niet meer moeten mogen. Echt heel vervelend dat leeghalen van OP's en posts.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2018 12:21
Nog maar even uit de OP: gebruikersnaam blijft namelijk intact, net als de berichten die gepost zijn.


Dus: anonimiseren betekent dat je niet meer kan reageren met je account, verder kan iedereen nog zien wat je nick is en wat je hebt geschreven. Dit is een verslechtering t.o.v. de oude situatie waarin je nick geanonimiseerd werd.
In feite betekent het alleen dat het meer werk is om wat iemand heeft gepost te achterhalen, omdat loepen een manier is om dat snel te doen.
Qua privacy betekent het dus helemaal niets !
nounou
S-Meds schreef:
23-05-2018 12:21
Nog maar even uit de OP: gebruikersnaam blijft namelijk intact, net als de berichten die gepost zijn.


Dus: anonimiseren betekent dat je niet meer kan reageren met je account, verder kan iedereen nog zien wat je nick is en wat je hebt geschreven. Dit is een verslechtering t.o.v. de oude situatie waarin je nick wel geanonimiseerd werd. Beter spreek je ook niet van anonimisatie maar over “inactief maken van account”
Dit, er is geen sprake meer van anonimiseren.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-05-2018 12:05
Dus dan zou je forummers moeten adviseren om niet slechts één of twee topics met urgente vragen te openen, maar zelf een web van oninteressante posts te creëren zodat het lastig wordt om via Google de gevoelige informatie te vinden?

Het gaat niet alleen om stamgasten.
Oooh ja! Die heb je natuurlijk ook, :-$ maar goed, aan de zoekknop van Google kan viva niets doen, en in die gevallen heb je helemaal gelijk. Als je weinig schrijft hier, zijn je berichten zo op te zoeken of je nu op anoniem staat of niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-05-2018 12:23
Dat zou juist niet meer moeten mogen. Echt heel vervelend dat leeghalen van OP's en posts.
Welnee, er is een groot verschil tussen het leeghalen van de OP binnen een paar uur omdat er teveel tegenspraak is en het (gedeeltelijk) wissen van persoonlijke details in wat je een paar weken geleden hebt gepost.
nounou
RikM schreef:
23-05-2018 12:19


Het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk te zijn. Verander de schermnaam van iedereen die geanonimiseerd is in "anoniem" of "verwijderd" en het probleem is opgelost. En deze niet meer kunnen loepen natuurlijk.
Hier ben ik het mee eens.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2018 12:22
het probleem is dus dat je niet op anoniem gaat
Ik snap ook niet waarom viva het niet meer wil!

Mod zou je daarop een antwoord kunnen geven? Wat is de gedachte er achter om een account niet meer op anoniem te zetten? Maar wel op inactief. Waarom willen jullie dat de gebruikersnaam blijft staan?
Aleksis- schreef:
23-05-2018 12:30
Ik snap ook niet waarom viva het niet meer wil!

Mod zou je daarop een antwoord kunnen geven? Wat is de gedachte er achter om een account niet meer op anoniem te zetten? Maar wel op inactief. Waarom willen jullie dat de gebruikersnaam blijft staan?
Daar zit vast een commercieel belang achter.
Alle reacties Link kopieren
Aleksis- schreef:
23-05-2018 12:30
Ik snap ook niet waarom viva het niet meer wil!

Mod zou je daarop een antwoord kunnen geven? Wat is de gedachte er achter om een account niet meer op anoniem te zetten? Maar wel op inactief. Waarom willen jullie dat de gebruikersnaam blijft staan?
Hi Aleksis,

Dit is om ervoor te zorgen dat de gesprekken in topics overzichtelijk en te volgen blijven.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:33
Reden: typefout
0.21% gewijzigd
Aleksis- schreef:
23-05-2018 12:30
Ik snap ook niet waarom viva het niet meer wil!

Mod zou je daarop een antwoord kunnen geven? Wat is de gedachte er achter om een account niet meer op anoniem te zetten? Maar wel op inactief. Waarom willen jullie dat de gebruikersnaam blijft staan?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Want volgens de AVG is anonimiseren alleen niet voldoende, maar zouden alle gegevens (alle dus) definitief verwijderd moeten worden.
Nouschi schreef:
23-05-2018 12:21
Dan haal je je posts leeg of je schrijft wat minder herkenbaar.
Want?
Omdat jij het niet kan handelen dat ik nu Moiren’ heet ipv Moiren moet ik alleen nog maar gaan schrijven over babipangang en voetbal?
Dat werkt voor jou, voor mij niet.
Kan jou het nou schelen wie hoe heet?
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 12:33
Hi Aleksis,

Dit is om ervoor te zorgen dat de gesprekken in topics overzichtelijk en te volgen blijven.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Aha, en dat is belangrijker dan onze privacy? Nou fijn dan maar. En hoe overzichtelijk blijven topics als mensen hun posts gaan leeghalen? Want dat werken jullie wel in de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven