GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:39
Ja, dat bedoel ik te zeggen.
Als je vanaf 25 mei je account laat anonimiseren ben je direct niet meer te loepen.
Accounts die reeds geanonimiseerd zijn, zullen in de toekomst ook niet meer te loepen zijn.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum

Wil je "in de toekomst" even nader toelichten?
lise1985 schreef:
23-05-2018 11:46
En het is een consequentie van hun eigen beleid.
Nee hoor. Na verloop van tijd bedenk ik me dat door te loepen wel ineens heel veel van mij te achterhalen is en dat ik dat niet wil. Dus anoniem en verder met nagenoeg dezelfde nick.
redbulletje schreef:
23-05-2018 11:41
Dan is 'n topic niet meer leesbaar als je de posts verwijdert.
Maak je het forum kapot mee.
Schrijf gewoon niet wat je niet wil dat blijvend terug te lezen is.
Dit!!

Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of de nieuwe privacywet invloed gaat krijgen op de huisregels, zoals de regel dat geplaatste posts 'eigendom' worden van Sanoma.
nounou
lise1985 schreef:
23-05-2018 11:32
Handhaving van de wetgeving is vooralsnog een probleem, omdat het er nauwelijks is.
je kan toch je eigen jurist inschakelen?
RégineFilange schreef:
23-05-2018 11:53
Dit!!

Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?
Het is mij twee keer overkomen. En van één andere forummer weet ik dat dat ook is gebeurd. Een wildvreemde die me lastigviel via een aan mijn beroep gerelateerde website. Terwijl ik er altijd voor waak om onherkenbaar te blijven.
Correctie: van twee andere forummers weet ik dat het bij hen ook is gebeurd. Er lopen blijkbaar gekkies rond die dat erg lollig vinden.
anoniem_258367 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 11:56
7.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
23-05-2018 11:53
Dit!!

Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?
DIT!!!

Als privacy je heilig is dan zit je uberhaupt niet op een forum, of op het internet i.h.a.
Fragolisa schreef:
23-05-2018 11:11
Dat is dus de nickname. Dit is geen punt van discussies, Viva. Dit is de wet.

Joehoe!! Oke, we doen het even zo, hoef je alleen maar het lettertje in te tikken goed?

A: De jurist is er druk mee
B: We negeren het en hopen dat het overwaait
C: Het boeit ons geen ruk

Wat mag het worden?
RégineFilange schreef:
23-05-2018 11:53
Dit!!

Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?
Geen idee hoor. Maar door dat loepen is alles terug te lezen en te vinden. Dus als iemand me denkt te herkennen is het binnen 5 minuten 1 en 1.
En ik wil gewoon graag zelf bepalen wanneer ik vind dat ik niet meer makkelijk te herleiden ben.
yette schreef:
23-05-2018 11:35
Google is en blijf een loep. Deze aktie slaat dus nergens op.

Zoek maar eens via Google naar 'yette Viva' of 'anoniem2642208 Viva'. De lijst die je dan ziet, verandert niet door hier de loepfunctie uit te zetten.

Alleen als je alle ex-forummers dezelfde naam geeft, ('Anoniem' bijvoorbeeld, zonder nummer) wordt het via Google zó onoverzichtelijk dat je de privacy van ex-forummers enigzins beschermd.

Enigzins.

Maar alle posts èn gequote posts verwijderen, biedt pas echt bescherming.
Dit. Deze nieuwe aanpassing biedt dus minder bescherming tegen privacyschending. Je nickname blijft bestaan en via google is je hele forumgeschiedenis te vinden. Het best is wanneer de nick geanonimiseerd wordt en de loep verdwijnt. Dat biedt nog geen garantie maar is wel beter dan nu wordt voorgesteld. Het allerbest is de nick weg en de postgeschiedenis weg.
Postgeschiedenis hoeft wat mij betreft niet eens weg. Als het maar niet meer te herleiden is naar mijn nick als ik anonimiseer.
Roggenbrood schreef:
23-05-2018 11:58
Postgeschiedenis hoeft wat mij betreft niet eens weg. Als het maar niet meer te herleiden is naar mijn nick als ik anonimiseer.
Dit
IBIopviva schreef:
23-05-2018 11:44
En ik kan me voorstellen dat het omzetten van een nick extra werk oplevert voor jullie en het is natuurlijk erg flauw om dit niet meer te willen doen omdat jullie, naar jullie invulling van de nieuwe wet, hier niet verplicht toe zijn.
Een beetje goodwill naar de forummers toe zou jullie niet misstaan.
Dus het hoeft volgens jullie niet maar het mag wel. En de wens is er dus waarom niet gewoon doen zoals het voorheen was? En een anonieme nick en niet meer te loepen?
die verplichting is er wel, maar laten we viva maar even in de waan. Gewoon afwachten en kijken wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2018 11:57
Dit. Deze nieuwe aanpassing biedt dus minder bescherming tegen privacyschending. Je nickname blijft bestaan en via google is je hele forumgeschiedenis te vinden. Het best is wanneer de nick geanonimiseerd wordt en de loep verdwijnt. Dat biedt nog geen garantie maar is wel beter dan nu wordt voorgesteld. Het allerbest is de nick weg en de postgeschiedenis weg.
Dat laatste zou helemaal top zijn, maar goed dan is een (oud)topic inderdaad slecht leesbaar, de vraag is: hoe erg is dat?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
23-05-2018 11:53
Dit!!

Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?
Mensen schrijven hier vanuit paniek, angst of woede weleens dingen die achteraf niet zo verstandig zijn.
Onderschat de wrok van exen, of collega's met wie je ruzie hebt niet, sommige mensen zijn denk ik best herkenbaar voor bekenden.
Ik zou ook niet willen dat een vervelende collega of buurvrouw van alles over mij te weten komt wanneer ze eenmaal een vermoeden heeft en gaat loepen.
Daarom vind ik het altijd verstandig om wanneer je in een emotionele bui iets gepost hebt dat na een paar dagen nog eens terug te lezen, (en ook in je post te vermelden dat je niet gequoot wilt worden) en niet de volgende dag op anoniem te gaan, zoals zo vaak gebeurt.
Als je op anoniem gaat kun je niets meer veranderen aan je posts.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:04
0.19% gewijzigd
nounou
Oh ik heb zelf door de jaren heen ook meerdere nicks gehad. En ooit één keer geanonimiseerd omdat ik het niet meer 'vertrouwde' (had teveel prijsgegeven dat mensen konden herleiden).
Maar in het algemeen wordt er nu hier direct weer gepanikeerd (ook omdat de heersende mening hier is dat Viva 0,0 goed kan doen).
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp heeft Viva maatregelen getroffen om ieders privacy te grabbel te gooien in reactie op de nieuwe aangescherpte wetgeving rond privacy?

Dat Viva de forummers niet serieus neemt, was al een poos duidelijk natuurlijk. Maar dit vind ik gewoon schofferend.

Één melding bij de autoriteiten valt vast niet op, maar ik hoop dat mijn melding er één van velen zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
En mijn reservenick moet ik dus af en toe gaan gebruiken, anders ben ik em ineens kwijt.
Na twee jaar, maar in mijn leven is dat 'zomaar ineens'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Aleksis- schreef:
23-05-2018 11:41
Toch is het via Google heel wat ingewikkelder dan op het loep knopje van viva te drukken, nu kun je via Google naar een een oude nick zoeken en daarna in viva de hele geschiedenis lezen, voorheen kon dat niet, dan moest je hele topics afstruinen om alle berichten te lezen, mogelijk maar niet zo gemakkelijk als dat het nu is met het loep systeem.
Dus dan zou je forummers moeten adviseren om niet slechts één of twee topics met urgente vragen te openen, maar zelf een web van oninteressante posts te creëren zodat het lastig wordt om via Google de gevoelige informatie te vinden?

Het gaat niet alleen om stamgasten.
Aleksis- schreef:
23-05-2018 12:01
Dat laatste zou helemaal top zijn, maar goed dan is een (oud)topic inderdaad slecht leesbaar, de vraag is: hoe erg is dat?
totaal niet erg, maar viva kan dat niet, ze hebben namelijk het meest knullige forum ter wereld.
Roggenbrood schreef:
23-05-2018 11:58
Postgeschiedenis hoeft wat mij betreft niet eens weg. Als het maar niet meer te herleiden is naar mijn nick als ik anonimiseer.
Ook eens.
Wat ik sowieso niet begrijp is waarom het forum niet is geblockt voor zoekmachines.
Nummer*Zoveel schreef:
23-05-2018 12:04
Dus als ik het goed begrijp heeft Viva maatregelen getroffen om ieders privacy te grabbel te gooien in reactie op de nieuwe aangescherpte wetgeving rond privacy?

Dat Viva de forummers niet serieus neemt, was al een poos duidelijk natuurlijk. Maar dit vind ik gewoon schofferend.

Één melding bij de autoriteiten valt vast niet op, maar ik hoop dat mijn melding er één van velen zal zijn.
Erg he.
lise1985 schreef:
23-05-2018 12:07
Wat ik sowieso niet begrijp is waarom het forum niet is geblockt voor zoekmachines.

Oh dat zou ik hartstikke vervelend vinden. Ik zoek nu vaak iets op wat ik wil weten, ik zet daar het woord 'Viva' achter, en een schat aan informatie komt me tegemoet. Ik zou dat echt een gemis vinden als dat er niet meer zou zijn.
RégineFilange schreef:
23-05-2018 12:03
Oh ik heb zelf door de jaren heen ook meerdere nicks gehad. En ooit één keer geanonimiseerd omdat ik het niet meer 'vertrouwde' (had teveel prijsgegeven dat mensen konden herleiden).
Maar in het algemeen wordt er nu hier direct weer gepanikeerd (ook omdat de heersende mening hier is dat Viva 0,0 goed kan doen).
Er wordt helemaal niet gepanikeerd. Mensen vinden het bijzonder dat Viva zich niet aan de wet houdt en haar users niet beschermt. Terecht lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven