GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
Ik ben al weg hier.
Alle reacties Link kopieren
Google is en blijf een loep. Deze aktie slaat dus nergens op.

Zoek maar eens via Google naar 'yette Viva' of 'anoniem2642208 Viva'. De lijst die je dan ziet, verandert niet door hier de loepfunctie uit te zetten.

Alleen als je alle ex-forummers dezelfde naam geeft, ('Anoniem' bijvoorbeeld, zonder nummer) wordt het via Google zó onoverzichtelijk dat je de privacy van ex-forummers enigzins beschermd.

Enigzins.

Maar alle posts èn gequote posts verwijderen, biedt pas echt bescherming.
Aragog schreef:
23-05-2018 11:33
Hoe kan ik nu mijn account laten anonimiseren?
mailtje naar: forum@viva.nl
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:31
Hi IJskoffie,

Ik bedoel inderdaad na de laatste update.
Accounts die in de laatste maanden geanonimiseerd zijn, zullen nog niet direct niet te loepen zijn, maar dat zullen ze in de komende periode wel worden.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Het staat er wat krom maar bedoel je zeggen dat de al geanonimiseerde accounts (die nu nog wel te loepen zijn), in de toekomst ook niet meer te loepen zullen zijn?
Dus dat alle geanonimiseerde accounts in de toekomst niet meer te loepen zullen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn persoonsgegevens?
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan dat een persoonsgegeven alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is. Gegevens van overleden personen of van organisaties zijn geen persoonsgegevens volgens de AVG.

Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) krijgen mensen meer mogelijkheden om voor zichzelf op te komen als hun persoonsgegevens worden verwerkt. Hun bestaande privacyrechten worden uitgebreid en er gelden 2 nieuwe rechten. Bent u klaar voor verzoeken van personen die hun rechten willen uitoefenen?

De AVG-privacyrechten
Het recht op dataportabiliteit. Het recht om persoonsgegevens over te dragen (NIEUW).
Het recht op vergetelheid. Het recht om ‘vergeten’ te worden (NIEUW).
Recht op inzage. Dat is het recht van mensen om de persoonsgegevens die u van hen verwerkt in te zien.
Recht op rectificatie en aanvulling. Het recht om de persoonsgegevens die u verwerkt te wijzigen.
Het recht op beperking van de verwerking: Het recht om minder gegevens te laten verwerken.
Het recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering. Oftewel: het recht op een menselijke blik bij besluiten.
Het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking.
Ten slotte hebben mensen recht op duidelijke informatie over wat u met hun persoonsgegevens doet. Onder de AVG moet u aan een aantal specifieke eisen voldoen.
Bron: Autoriteit Persoonsgegevens.

@Iedereen: Je kan melding maken van organisaties die niet aan de AVG voldoen.
Fragolisa schreef:
23-05-2018 11:11
Dat is dus de nickname. Dit is geen punt van discussies, Viva. Dit is de wet.

Gaan jullie hier nog op reageren?
Alle reacties Link kopieren
Hoe weten jullie dat een nick geen persoonsgegeven is? Wat nu als ik echt Jack heet?
Tjezus, wat vals
En wie weet heet ik wel echt Roggenbrood. Kan toch?
Wat een hopeloos amateuristisch zooitje hier.
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
23-05-2018 11:36
Het staat er wat krom maar bedoel je zeggen dat de al geanonimiseerde accounts (die nu nog wel te loepen zijn), in de toekomst ook niet meer te loepen zullen zijn?
Dus dat alle geanonimiseerde accounts in de toekomst niet meer te loepen zullen zijn?
Ja, dat bedoel ik te zeggen.
Als je vanaf 25 mei je account laat anonimiseren ben je direct niet meer te loepen.
Accounts die reeds geanonimiseerd zijn, zullen in de toekomst ook niet meer te loepen zijn.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:39
Ja, dat bedoel ik te zeggen.
Als je vanaf 25 mei je account laat anonimiseren ben je direct niet meer te loepen.
Accounts die reeds geanonimiseerd zijn, zullen in de toekomst ook niet meer te loepen zijn.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Duidelijk. Dankjewel.
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 10:56
Hi Moiren,

We zijn verplicht persoonsgegevens te verwijderen. Een nick is in principe al anoniem en hoeven we niet te verwijderen.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
En als ik nou herkend ben? Dan ben ik niet meer anoniem.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-05-2018 11:35
Google is en blijf een loep. Deze aktie slaat dus nergens op.

Zoek maar eens via Google naar 'yette Viva' of 'anoniem2642208 Viva'. De lijst die je dan ziet, verandert niet door hier de loepfunctie uit te zetten.

Alleen als je alle ex-forummers dezelfde naam geeft, ('Anoniem' bijvoorbeeld, zonder nummer) wordt het via Google zó onoverzichtelijk dat je de privacy van ex-forummers enigzins beschermd.

Enigzins.

Maar alle posts èn gequote posts verwijderen, biedt pas echt bescherming.
Toch is het via Google heel wat ingewikkelder dan op het loep knopje van viva te drukken, nu kun je via Google naar een een oude nick zoeken en daarna in viva de hele geschiedenis lezen, voorheen kon dat niet, dan moest je hele topics afstruinen om alle berichten te lezen, mogelijk maar niet zo gemakkelijk als dat het nu is met het loep systeem.
Alle reacties Link kopieren
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:39
Ja, dat bedoel ik te zeggen.
Als je vanaf 25 mei je account laat anonimiseren ben je direct niet meer te loepen.
Accounts die reeds geanonimiseerd zijn, zullen in de toekomst ook niet meer te loepen zijn.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Juist, in de toekomst omdat dit een bug betreft sinds de laatste update. En bugs oplossen geen haast heeft bij jullie.

Nogmaals jullie proberen deze bug in jullie voordeel in te zetten wat ik echt stuitend vind.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
yette schreef:
23-05-2018 11:35

Maar alle posts èn gequote posts verwijderen, biedt pas echt bescherming.
Dan is 'n topic niet meer leesbaar als je de posts verwijdert.
Maak je het forum kapot mee.
Schrijf gewoon niet wat je niet wil dat blijvend terug te lezen is.
Bij deelname aan dit forum verklaar je je akkoord dat alles wat je post eigendom van Sanoma wordt. Daarom plaats ik nooit door mijzelf gemaakte foto's bijvoorbeeld, want die wil ik alleen tegen betaling laten gebruiken.
@CMViva: waarom reageren jullie niet inhoudelijk op de vragen omtrent de wetgeving? Er is hier al meerdere malen aangegeven dat jullie beleid niet voldoet aan de AVG. Hoe gaan jullie hiermee om?
Vanwaar de keuze om niet te voldoen aan de AVG en eveneens niet de privacy van de forummers te kunnen waarborgen?
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:39
Ja, dat bedoel ik te zeggen.
Als je vanaf 25 mei je account laat anonimiseren ben je direct niet meer te loepen.
Accounts die reeds geanonimiseerd zijn, zullen in de toekomst ook niet meer te loepen zijn.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Maar anonimiseren mag niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
23-05-2018 11:33
Hoe kan ik nu mijn account laten anonimiseren?
Hi Aragog,

Door te mailen naar forum@viva.nl of een berichtje te plaatsen in Centraal Moderatortopic.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Alle reacties Link kopieren
En ik kan me voorstellen dat het omzetten van een nick extra werk oplevert voor jullie en het is natuurlijk erg flauw om dit niet meer te willen doen omdat jullie, naar jullie invulling van de nieuwe wet, hier niet verplicht toe zijn.
Een beetje goodwill naar de forummers toe zou jullie niet misstaan.
Dus het hoeft volgens jullie niet maar het mag wel. En de wens is er dus waarom niet gewoon doen zoals het voorheen was? En een anonieme nick en niet meer te loepen?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
23-05-2018 11:44
En ik kan me voorstellen dat het omzetten van een nick extra werk oplevert voor jullie en het is natuurlijk erg flauw om dit niet meer te willen doen omdat jullie, naar jullie invulling van de nieuwe wet, hier niet verplicht toe zijn.
Een beetje goodwill naar de forummers toe zou jullie niet misstaan.
Dus het hoeft volgens jullie niet maar het mag wel. En de wens is er dus waarom niet gewoon doen zoals het voorheen was? En een anonieme nick en niet meer te loepen?
Extra veel werk? Het gaat niet om 100den per dag he?
Hooguit een paar per week.
Moiren’ schreef:
23-05-2018 11:46
Extra veel werk? Het gaat niet om 100den per dag he?
Hooguit een paar per week.
En het is een consequentie van hun eigen beleid.
lise1985 schreef:
23-05-2018 11:46
En het is een consequentie van hun eigen beleid.
Economisme ten top.
Head schreef:
23-05-2018 11:33
Nou snap ik er niets meer van, net zei je nog dat geanonimiseerde accounts vanaf vrijdag niet meer te loepen zijn, en nu opeens dat ze wel te loepen worden? Wat is het nou? Worden geanonimiseerde accounts nu wel of niet loepbaar?
Er staat 'niet niet', ik vond het eerst ook verwarrend. Ze worden dus niet te loepen.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
23-05-2018 11:46
Extra veel werk? Het gaat niet om 100den per dag he?
Hooguit een paar per week.
Snap ik, ik probeer juist een beetje begrip te tonen om voor te doen hoe goodwill werkt. :)
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
23-05-2018 11:50
Snap ik, ik probeer juist een beetje begrip te tonen om voor te doen hoe goodwill werkt. :)
Niets werkt. Nooit.
Zelden zulke starre regels en uitvoerders gezien. Je denkt toch ook niet dat die CM ook maar iets hier serieus leest?
Dit is gewoon een topic om het modtopic leeg te houden en de boel uit te laten doven.
Moiren’ schreef:
23-05-2018 11:51
Niets werkt. Nooit.
Zelden zulke starre regels en uitvoerders gezien. Je denkt toch ook niet dat die CM ook maar iets hier serieus leest?
Dit is gewoon een topic om het modtopic leeg te houden en de boel uit te laten doven.
Eens.
Maar wel heel slecht. Tenenkrommend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven