GDPR/AVG op het Viva Forum
woensdag 23 mei 2018 om 10:52
Beste forummers,
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
woensdag 23 mei 2018 om 15:18
Ik heb de privacy wet net even doorgelezen, en wat ik begrijp is viva gewoon verplicht om alle gegevens te verwijderen wat te herleiden is naar een persoon en wat inzage geeft in persoonsgegevens maar ook wat inzage geeft over iemands persoonlijkheid, verleden, religie, seksleven etc.
Het verspreiden, bewaren, ordenen van de informatie valt al onder verwerken, en dat mag dus niet zomaar meer.
Dus al ga je nu niet op anoniem, hebben ze nog steeds de plicht al je gegeven compleet te verwijderen.
Met een beetje persoonlijk geschreven informatie ben je al snel herkenbaar en dus te herleiden.
Het verspreiden, bewaren, ordenen van de informatie valt al onder verwerken, en dat mag dus niet zomaar meer.
Dus al ga je nu niet op anoniem, hebben ze nog steeds de plicht al je gegeven compleet te verwijderen.
Met een beetje persoonlijk geschreven informatie ben je al snel herkenbaar en dus te herleiden.

woensdag 23 mei 2018 om 15:21
@Consuela, iemand postte eerder dit artikel https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/:
Echter, specifiek bij forums loop je dan tegen een probleem aan dat daarmee de discussie toch een stuk verstoord wordt, of het archief niet meer volledig. Dat is een probleem, want bij zulke situaties komt dan de vrijheid van meningsuiting in het gedrang. Mensen moeten kunnen lezen wat in het verleden is gezegd, en de privacy mag daar niet als een 1984-bulldozer doorheen rauzen.
Echter, specifiek bij forums loop je dan tegen een probleem aan dat daarmee de discussie toch een stuk verstoord wordt, of het archief niet meer volledig. Dat is een probleem, want bij zulke situaties komt dan de vrijheid van meningsuiting in het gedrang. Mensen moeten kunnen lezen wat in het verleden is gezegd, en de privacy mag daar niet als een 1984-bulldozer doorheen rauzen.

woensdag 23 mei 2018 om 15:22
Had ik ook niet gedaan. Meeste mensen zeggen hier alleen stellig dat een nickname ook te herleiden valt tot een persoon. Een discussie, als je dat al kan noemen, die je niet kan winnen, moet je ook niet aangaan. De meeste mensen hier hadden er simpelweg veel eerder over na moeten denken wat de gevolgen van het plaatsen van sommige berichten zijn. Dat ze nu nattigheid voelen bewijst maar weer dat de gemiddelde internetter zich totaal niet bewust is van waar het internet/computers allemaal toe in staat zijn.

woensdag 23 mei 2018 om 15:23
consuelabananahammok schreef: ↑23-05-2018 15:18Ik heb de privacy wet net even doorgelezen, en wat ik begrijp is viva gewoon verplicht om alle gegevens te verwijderen wat te herleiden is naar een persoon en wat inzage geeft in persoonsgegevens maar ook wat inzage geeft over iemands persoonlijkheid, verleden, religie, seksleven etc.
Het verspreiden van de informatie valt al onder verwerken, en dat mag dus niet zomaar meer.
Niet helemaal, want voor berichten op een discussieplatform geldt een uitzondering, omdat het verwijderen van die berichten de integriteit van een discussie schaadt. Ze moeten dus wel je account, je profiel, je e-mailadres en IP-adres etc. verwijderen, maar de berichten mogen ze laten staan. Eventuele privacygevoelige informatie in de berichten moeten ze wel verwijderen.
woensdag 23 mei 2018 om 15:34
RikM schreef: ↑23-05-2018 15:23Niet helemaal, want voor berichten op een discussieplatform geldt een uitzondering, omdat het verwijderen van die berichten de integriteit van een discussie schaadt. Ze moeten dus wel je account, je profiel, je e-mailadres en IP-adres etc. verwijderen, maar de berichten mogen ze laten staan. Eventuele privacygevoelige informatie in de berichten moeten ze wel verwijderen.
Volgens mij geldt dat enkel als er dan sprake is van geschiedenisvervalsing?
Bij kranten of nieuwsplatformen?
Ik begrijp in ieder geval dat het verwerken en bewaren van persoonsgegevens ( ook als ze niet bij naam en toenaam staan, maar door de inhoud van de gegevens wel naar de persoon kunnen leiden ).
Niet zomaar meer bewaard mogen blijven.
Het belang van de persoon zou dan voorrang krijgen.
Dan heb je ook nog vergeetrecht.
Het recht je accounts te laten verwijderen en allerlei privacy gevoelige informatie.
Even vlug doorheen gelezen, maar dan lijkt mij volgens mij wel de strekking van je rechten.
Best eens iets om goed over na te denken, want hoewel je met bewuste keuze hier post betekent dat dus niet dat je geen recht hebt dit te laten corrigeren.
Tijden veranderen, wat je drie jaar bv prima leek om op internet te gooien, kan je nu heel anders vinden vanwege bv. gewoon niet handig omdat er belangen zijn gaan spelen die in de knel komen.
Eerder waren mensen wellicht minder bedachtzaam door onwetendheid , we worden steeds bewuster van de gevolgen.
Zeker met alle datalekken , doorspelen van persoonsgegevens etc.
Er komt meer naar boven drijven waar je eerder niet bij stil leek te hoeven staan.
woensdag 23 mei 2018 om 15:38
RikM schreef: ↑23-05-2018 15:23Niet helemaal, want voor berichten op een discussieplatform geldt een uitzondering, omdat het verwijderen van die berichten de integriteit van een discussie schaadt. Ze moeten dus wel je account, je profiel, je e-mailadres en IP-adres etc. verwijderen, maar de berichten mogen ze laten staan. Eventuele privacygevoelige informatie in de berichten moeten ze wel verwijderen.
Kan mij wel voorstellen, om dit forum als voorbeeld te nemen,dat het onbegonnen werk is om alle privacygevoelige info te selecteren.
Een discussie zal evenal als een kaartenhuis in elkaar storten bij gevoelige onderwerpen wanneer men een hoop eruit moet verwijderen.
Een complete discussie dan maar volledig de prullenbak in gooien lijkt mij efficiënter.
woensdag 23 mei 2018 om 15:38
Ik zag al een tsunami aan verzoeken om op anoniem te gaan. Dan vraag ik mij af, wat plaatst men dan wel allemaal niet voor gekke, privacy gevoelige en intieme dingen dat het nu zo urgent is om dat ongedaan te maken. Als je privacy zo ontzettend heilig is, moet je van het internet af blijven en al helemaal geen dingen op een forum plaatsen of accounts als FB, Insta etc. aanmaken.Meesterkees schreef: ↑23-05-2018 15:22Had ik ook niet gedaan. Meeste mensen zeggen hier alleen stellig dat een nickname ook te herleiden valt tot een persoon. Een discussie, als je dat al kan noemen, die je niet kan winnen, moet je ook niet aangaan. De meeste mensen hier hadden er simpelweg veel eerder over na moeten denken wat de gevolgen van het plaatsen van sommige berichten zijn. Dat ze nu nattigheid voelen bewijst maar weer dat de gemiddelde internetter zich totaal niet bewust is van waar het internet/computers allemaal toe in staat zijn.
Als ik in het Viva Moderators team zat zou ik ook de discussie niet aangaan. Viva heeft gemeld wat zij gaan doen om 'compliant' te zijn. Vind je dat ze nalatig zijn? Maak dan een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
woensdag 23 mei 2018 om 15:47
Lady_Day schreef: ↑23-05-2018 15:38Ik zag al een tsunami aan verzoeken om op anoniem te gaan. Dan vraag ik mij af, wat plaatst men dan wel allemaal niet voor gekke, privacy gevoelige en intieme dingen dat het nu zo urgent is om dat ongedaan te maken. Als je privacy zo ontzettend heilig is, moet je van het internet af blijven en al helemaal geen dingen op een forum plaatsen of accounts als FB, Insta etc. aanmaken.
Als ik in het Viva Moderators team zat zou ik ook de discussie niet aangaan. Viva heeft gemeld wat zij gaan doen om 'compliant' te zijn. Vind je dat ze nalatig zijn? Maak dan een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ook mensen veranderen.
Wat je ooit hebt gedeeld , wil niet zeggen dat je kan weten dat je in de toekomst je daar je belang mee in het geding komt.
Mensen posten hier soms ook in emotionele toestand.
Niet de gemoedstoestand waarbij je altijd alles helder op een rijtje hebt.
Mensen worden ook steeds bewuster van de gevaren van internet.
Of je was gewoon nog jonger en naïever.
Als ik bv kijk wat de pubers / jongvolwassenen allemaal delen, ondanks voorlichten en blijven hameren op gevolgen,ben ik benieuwd welke gevolgen dit later voor ze kan hebben.
Later is soms ver weg in de beleving.
Je privacy kan later natuurlijk je een stuk heiliger zijn dan soms in the heat of the moment

woensdag 23 mei 2018 om 15:50
Ik probeer voor mijzelf te achterhalen welke rechten je nu eigenlijk hebt.
Want wellicht is de paniek en snelle keuze maken helemaal niet nodig, maar heb je gewoon de wet sowieso achter je staan om te laten verwijderen wat je persoonlijk belang in de weg kan komen te staan.
Ook gewoon na de 25e, of juist na de 25e.
Want wellicht is de paniek en snelle keuze maken helemaal niet nodig, maar heb je gewoon de wet sowieso achter je staan om te laten verwijderen wat je persoonlijk belang in de weg kan komen te staan.
Ook gewoon na de 25e, of juist na de 25e.

woensdag 23 mei 2018 om 16:07

woensdag 23 mei 2018 om 16:08
Kijk, dat is een mooie bijkomstigheid van het vandaag op anoniem gaan dan.

woensdag 23 mei 2018 om 16:17
Wie zegt dat dat altijd zo blijft? Bij een volgende forumupdate kunnen ze zomaar weer loepbaar worden.
woensdag 23 mei 2018 om 16:20
Hi Marana,
Door de nieuwe update kunnen we vanaf vandaag accounts 'onloepbaar' (is dat een woord

De accounts die de afgelopen maanden op anoniem zijn gegaan zullen binnenkort ook niet meer loepbaar zijn.
Vriendelijke groet,

woensdag 23 mei 2018 om 16:43
Hoe zit het met accounts die jullie gepermabant hebben? Ik wil juist niet dat dat na 2 jaar niet gebruiken geanonimiseerd wordt.CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 16:20Hi Marana,
Door de nieuwe update kunnen we vanaf vandaag accounts 'onloepbaar' (is dat een woord) maken, hiervoor was dat niet mogelijk.
De accounts die de afgelopen maanden op anoniem zijn gegaan zullen binnenkort ook niet meer loepbaar zijn.
Vriendelijke groet,
woensdag 23 mei 2018 om 17:00
Hi redbulletje,redbulletje schreef: ↑23-05-2018 16:43Hoe zit het met accounts die jullie gepermabant hebben? Ik wil juist niet dat dat na 2 jaar niet gebruiken geanonimiseerd wordt.
Goeie vraag. Ik vraag dit even voor je na en kom er bij je op terug.
Vriendelijke groet,
woensdag 23 mei 2018 om 17:29
RégineFilange schreef: ↑23-05-2018 11:53Dit!!
Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?
Omdat ik misschien in het verleden herkenbaarder heb geschreven dan waar ik nu achter sta, al langer wil anonimiseren, en de druk nu wordt verhoogd door deze melding?
Het aanpassen/verwijderen van berichten was geen optie door meerdere quotes, en mijn nickname was -niet handig, dat begrijp ik- relatief eenvoudig aan mij te linken.
Paniekvoetbal..? Op tijd ingrijpen, vind ik een betere benaming.
The eyes are useless when the mind is blind.
woensdag 23 mei 2018 om 17:59
Wat toevallig!CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 16:20Hi Marana,
Door de nieuwe update kunnen we vanaf vandaag accounts 'onloepbaar' (is dat een woord) maken, hiervoor was dat niet mogelijk.
Vriendelijke groet,
Dreigende boetes maken duidelijk vele malen meer indruk dan al die forummers die hier al maanden en maanden om vragen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben

woensdag 23 mei 2018 om 18:50
Wil je mijn nick 'elninjoo' gewoon terug vrij geven? Dan is er namelijk geen probleem want dan heb ik het zelf in de hand.CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 17:00Hi redbulletje,
Goeie vraag. Ik vraag dit even voor je na en kom er bij je op terug.
Vriendelijke groet,
woensdag 23 mei 2018 om 19:20
Haai!zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 18:23Bij Eenvandaag , NPO 1 nu een item over deze wet, onder andere ook over mogelijke sancties.

Ben ik weer. Je klonk verbaasd: 'jij ook al?'
Ik stond toch al op het punt om mijn eens-in-de-zoveel-tijd-nick-change te doen, en dat werd dus vandaag. Ik heb je argumenten gelezen om het niet te doen en die zijn óók valide m.i.. Ik heb echter geen behoefte om berichten nog te wijzigen. Minder makkelijk loepbaar zijn, geeft voor mij de doorslag. Overigens had ik mijn vorige nick helemaal niet geanonimiseerd; ik was gewoon met een nieuwe begonnen.

Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
woensdag 23 mei 2018 om 19:37
|Courage| schreef: ↑23-05-2018 19:20Haai!
Ben ik weer. Je klonk verbaasd: 'jij ook al?'
Ik stond toch al op het punt om mijn eens-in-de-zoveel-tijd-nick-change te doen, en dat werd dus vandaag. Ik heb je argumenten gelezen om het niet te doen en die zijn óók valide m.i.. Ik heb echter geen behoefte om berichten nog te wijzigen. Minder makkelijk loepbaar zijn, geeft voor mij de doorslag. Overigens had ik mijn vorige nick helemaal niet geanonimiseerd; ik was gewoon met een nieuwe begonnen.Dan heb je jouw voordeel en die van mij samen. Maar die oude heb ik dus ook maar direct even door de molen gehaald.

In het kader van een absurde Viva-dag : (absurd plaatje plakt niet) deze wel ?

nounou
woensdag 23 mei 2018 om 20:00
Haha, definieer hysterische lemming?
(eigenlijk wel een serieuze vraag).
Privacy houdt me in elk geval wel degelijk bezig, meer dan de gemiddelde burger en ik had me beroepsmatig ook al in de AVG verdiept...
(eigenlijk wel een serieuze vraag).
Privacy houdt me in elk geval wel degelijk bezig, meer dan de gemiddelde burger en ik had me beroepsmatig ook al in de AVG verdiept...
anoniem_370003 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 20:03
86.18% gewijzigd
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
woensdag 23 mei 2018 om 20:05