GDPR/AVG op het Viva Forum
woensdag 23 mei 2018 om 10:52
Beste forummers,
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
woensdag 23 mei 2018 om 13:32
Mod, jullie worden nu overspoeld met ‘ik wil graag op anoniem’ aanvragen. Dit is m.n. vanwege het handhaven van de nicknaam. Waarom lossen jullie dat niet op door een poll te maken en te vragen aan de gebruiker welke van de twee opties hij/zij het liefste wil. Dan weten jullie wat de gebruiker wil. Want nu is de reden dat jullie de nicknaam willen handhaven voor de leesbaarheid. Het kán dus wel op anoniem gezet worden! Toch?

woensdag 23 mei 2018 om 13:34
Dat zou wel verrot handig zijn. Ik maak nu mailadressen met het maximaal aantal tekens, maar vergeet steeds war ik voor de laatste keer het puntje heb gezet

woensdag 23 mei 2018 om 13:35
zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 13:22Ik denk dat het dan wel nuttig zou zijn het buiten dit forum aan te kaarten.
Het vervelende ervan is natuurlijk dat dat niet kan met een nickname.
Hoe bedoel je? Je kunt toch gewoon de Autoriteit Persoonsgegevens aanschrijven? Dat is de partij die handhaaft in Nederland.

woensdag 23 mei 2018 om 14:29
Waarom kan dat niet ?
Als een topic gesloten is kun je ook rechtstreeks aan de mods vragen om het bericht te wijzigen.
Dat zijn ze volgens mij zelfs verplicht.
Ik heb het vanochtend geprobeerd door mijn eigen bericht te staffen en in het staf-bericht te vragen om wissen, ik weet alleen niet of ze dat ook doen, op deze manier.
nounou

woensdag 23 mei 2018 om 14:34

woensdag 23 mei 2018 om 14:38
Misschien is het voor Viva wel handiger om álle topics die langer dan 3 maanden geen reactie hebben gehad, gewoon finaal te verwijderen. Heb je tenminste al 'n hele hoop van die anonieme/verwijderde nicks opgeruimd. En bovendien kunnen er dan geen topics uit het jaar kruik meer omhoog gehaald worden.

woensdag 23 mei 2018 om 14:43
Hi Marana,
Ja, door het anonimiseren staat je e-mailadres niet meer in onze database en kan je deze weer opnieuw gebruiken.
Vriendelijke groet,
woensdag 23 mei 2018 om 14:43
Eens zo eens, misschien iets langer dan 3 maanden, maar het zou een geweldige oplossing zijn!redbulletje schreef: ↑23-05-2018 14:38Misschien is het voor Viva wel handiger om álle topics die langer dan 3 maanden geen reactie hebben gehad, gewoon finaal te verwijderen. Heb je tenminste al 'n hele hoop van die anonieme/verwijderde nicks opgeruimd. En bovendien kunnen er dan geen topics uit het jaar kruik meer omhoog gehaald worden.

woensdag 23 mei 2018 om 14:45
Je kunt ons inderdaad altijd (per staf of per mail) vragen om berichten te wijzigen. Dit zullen wij - wanneer er privacygevoelige informatie in staat - dan ook doen.zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 14:29Waarom kan dat niet ?
Als een topic gesloten is kun je ook rechtstreeks aan de mods vragen om het bericht te wijzigen.
Dat zijn ze volgens mij zelfs verplicht.
Ik heb het vanochtend geprobeerd door mijn eigen bericht te staffen en in het staf-bericht te vragen om wissen, ik weet alleen niet of ze dat ook doen, op deze manier.
Vriendelijke groet,

woensdag 23 mei 2018 om 14:45
Ga je nog antwoord geven op de relevante vragen?CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 14:43Hi Marana,
Ja, door het anonimiseren staat je e-mailadres niet meer in onze database en kan je deze weer opnieuw gebruiken.
Vriendelijke groet,

woensdag 23 mei 2018 om 14:51
redbulletje schreef: ↑23-05-2018 14:38Misschien is het voor Viva wel handiger om álle topics die langer dan 3 maanden geen reactie hebben gehad, gewoon finaal te verwijderen. Heb je tenminste al 'n hele hoop van die anonieme/verwijderde nicks opgeruimd. En bovendien kunnen er dan geen topics uit het jaar kruik meer omhoog gehaald worden.
Koekoek. Dan help je in één klap je notering binnen Google om zeep én je gaat van één van de grootste forums in Nederland naar één van de kleinste. Dan kun je het forum net zo goed meteen opdoeken.

woensdag 23 mei 2018 om 14:57
redbulletje schreef: ↑23-05-2018 14:38Misschien is het voor Viva wel handiger om álle topics die langer dan 3 maanden geen reactie hebben gehad, gewoon finaal te verwijderen. Heb je tenminste al 'n hele hoop van die anonieme/verwijderde nicks opgeruimd. En bovendien kunnen er dan geen topics uit het jaar kruik meer omhoog gehaald worden.
Eens.
Ik zou wel voor langer dan drie maanden gaan, maar alle topics ouder dan twee Jaar ofzo zouden de mogelijkheid moeten hebben om ze te compleet te laten verwijderen.
Het forum is inmiddels echt een overvolle vuilnisbelt.
Bovendien komen de meeste onderwerpen toch geregeld in de herhaling aan de orde, heb je tenminste weer een frisse blik op een onderwerp in plaats van meningen uit het jaar nul na te lezen.

woensdag 23 mei 2018 om 15:00
Vind het juist irritant dat als ik een onderwerp google en een vivaonderwerp komt boven, dat het dan 'n topic uit 2007 is ipv iets met 'n recente datum. Alle mogelijke onderwerpen komen tenslotte toch jaarlijks meerdere keren terug aan bod, dus denk niet dat viva zo hard zou zakken op google.

woensdag 23 mei 2018 om 15:07
redbulletje schreef: ↑23-05-2018 15:00Vind het juist irritant dat als ik een onderwerp google en een vivaonderwerp komt boven, dat het dan 'n topic uit 2007 is ipv iets met 'n recente datum. Alle mogelijke onderwerpen komen tenslotte toch jaarlijks meerdere keren terug aan bod, dus denk niet dat viva zo hard zou zakken op google.
Jawel, want de sterke notering van VF in Google is puur gebaseerd op volume. Door al die duizenden pagina's beschouwt Google het als een populaire website en toont het daarom hoog in de zoekresultaten. Als je al die pagina's weggooit dan ben je ineens een stuk minder belangrijk.

woensdag 23 mei 2018 om 15:07
Ik sta al tig jaar als lid aangemeld. Het mailadres waarmee ik dat ooit heb gedaan is mij niet meer bekend, aangezien deze ooit gehackt is en ik daarna mijn huidige mailadres heb genomen. Vanuit mijn huidige adres vroeg ik VIVA mijn account hier te verwijderen, maar dat kon niet omdat ik moest mailen vanuit mijn oude mailadres, die ik dus niet meer weet.
De reactie van VIVA:
Beste forummer,
Wij kunnen op deze manier niet verifiëren dat jij dezelfde persoon bent, en kunnen je dan dus helaas niet verder helpen.
Wellicht dat het je toch nog lukt om in te loggen op je emailadres door middel van ‘wachtwoord vergeten’?
Met vriendelijke groet,
Beheerder Viva Forum - http://forum.viva.nl/
Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik schrijf nu op dit account, en ik heb dus toegang. Ik wil graag dat mijn account per ommegaande verwijderd wordt. Het lijkt me sterk dat je bij een hack van je mailadres nooit meer je viva account zou mogen wissen. Dan zou VIVA die functie in de forumomgeving moeten aanbieden met een "verwijder mijn account" knop o.i.d.
De reactie van VIVA:
Beste forummer,
Wij kunnen op deze manier niet verifiëren dat jij dezelfde persoon bent, en kunnen je dan dus helaas niet verder helpen.
Wellicht dat het je toch nog lukt om in te loggen op je emailadres door middel van ‘wachtwoord vergeten’?
Met vriendelijke groet,
Beheerder Viva Forum - http://forum.viva.nl/
Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik schrijf nu op dit account, en ik heb dus toegang. Ik wil graag dat mijn account per ommegaande verwijderd wordt. Het lijkt me sterk dat je bij een hack van je mailadres nooit meer je viva account zou mogen wissen. Dan zou VIVA die functie in de forumomgeving moeten aanbieden met een "verwijder mijn account" knop o.i.d.
anoniem_196602 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 15:09
10.77% gewijzigd

woensdag 23 mei 2018 om 15:08
Nee dus.
Viva heeft een enorme 'database'functie als je googelt. Google maar eens op een huishoudelijk onderwerp, over een reisbestemming, wat dan ook. Viva staat altijd in de zoekresultaten. Gaan ze echt niet doen, en ik zou het zelf ook heel jammer vinden.

woensdag 23 mei 2018 om 15:11
Maar het zijn altijd topics uit het jaar kruik die bovenaan staan in google. Ik heb wel 'ns effectief op 'n recent onderwerp gezocht omdat ik het topic niet meer kon vinden, maar google kon dat evenmin.RégineFilange schreef: ↑23-05-2018 15:08Nee dus.
Viva heeft een enorme 'database'functie als je googelt. Google maar eens op een huishoudelijk onderwerp, over een reisbestemming, wat dan ook. Viva staat altijd in de zoekresultaten. Gaan ze echt niet doen, en ik zou het zelf ook heel jammer vinden.

woensdag 23 mei 2018 om 15:17
Ja de drama die hier wordt gemaakt is onbegrijpelijk. Nicknames zijn enkel naar een persoon te herleiden als je op elke site dezelfde nickname gebruikt en je er persoonlijke gegevens in verwerkt. Daarnaast moet je ook zo anoniem mogelijk reageren. Als je iets vaker in bepaalde topics reageert, kan dat ook iets zeggen over jou als persoon. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Oja, mensen die zich zorgen maken over het loepje, zonder het loepje is het geen enkel probleem om de reacties van iemand te achterhalen. Last but not least. Bij het verwijderen van een account kan viva het anonimiseren gemakkelijk automatiseren. Het is maar net waar ze zin in hebben. Eerlijk is eerlijk, een site vol met accounts die anoniem roepen, is niet erg aantrekkelijk.RégineFilange schreef: ↑23-05-2018 11:53Dit!!
Ik vind dat er nu echt paniekvoetbal gespeeld wordt door iedereen. Ineens moet iedereens nick en account verwijderd, waarom? Schrijf dan gewoon in de eerste plaats niets op dat je niet openbaar wil maken. En ik weet dat er hier bij sommige forummers weleens vervelende dingen gebeuren, maar is het niet enigszins overdreven om te doen alsof iedereens anonimiteit hier constant onder vuur ligt? Hoeveel mensen vinden nu daadwerkelijk jouw schrijfsels hier op het forum dusdanig interessant dat er om de haverklap geanonimiseerd moet worden?