Gebied boven de rivieren????!!!

21-10-2008 11:42 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help,

Klinkt misschien heel onnozel maar welk gebied van Nl valt hier precies onder? Ben bezig met een bepaald project voor mijn werk waar ik dat voor moet weten.

Bedankt alvast,

marleen
Tips:

- pak een kaart van Nederland en kijk er op

- Google 'boven grote rivieren'

- kijk op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_grote_rivieren
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Alles boven de Moerdijk
Grote rivieren

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

(Doorverwezen vanaf De grote rivieren)

Ga naar: navigatie, zoeken

Met de grote rivieren bedoelt men in Nederland: de Rijn, de Maas en de belangrijkste stromen in hun delta. De grote rivieren omvatten naast de Rijn en de Maas ook: Lek, Merwede, Nederrijn, Nieuwe Maas, Nieuwe Waterweg, Oude Maas, Waal, soms ook de IJssel.

[bewerk] Geografische grens

De grote rivieren vormen van oudsher een natuurlijke grens in het landschap. Vooral daar waar Nederland wordt doorsneden van oost naar west door verschillende stromen, een gebied van gemiddeld 25 km breed en 150 km lang. Het Romeinse Rijk heeft deze rivieren als grens gebruikt.

[bewerk] Geloofs- en culturele grens

De grote rivieren vormen ook de grens tussen de protestantse gebieden ten noorden van de rivieren en de katholieke gebieden ten zuiden ervan, en daarmee ook de gebieden waar vanouds carnaval gevierd wordt: in het noorden is carnaval tamelijk recent geïntroduceerd, in het zuiden (met uitzondering van Zeeland) is carnaval vanoud bekend en is de viering veel uitbundiger.

[bewerk] Boven en onder

In Nederland spreekt men wel over 'boven' of 'onder' de grote rivieren. Dit zijn merkwaardige benamingen, 'ten noorden' en 'ten zuiden' zouden juister zijn. Normaliter is 'boven' immers in de richting van de bron en 'onder' in de richting van de monding van een rivier. De drie zuidelijke provincies, (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) zijn onder, de rest boven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik kan me vergissen maar als je googeled op landkaart van NL dan zie je van rechts naar links de Waal lopen, dacht altijd dat ze dat bedoelde het gebied boven de rivieren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
*valt van stoel*

maar als je een bericht op een forum kan achterlaten dan beschik je toch ook over de "capaciteiten" om de letters www.google.com in te toetsen? Of nog gekker, heerlijk ouderwets "de bosatlas" erbij te pakken...

ongelofelijk.....
quote:mips schreef op 21 oktober 2008 @ 11:54:

*valt van stoel*

maar als je een bericht op een forum kan achterlaten dan beschik je toch ook over de "capaciteiten" om de letters www.google.com in te toetsen? Of nog gekker, heerlijk ouderwets "de bosatlas" erbij te pakken...

ongelofelijk.....
quote:mips schreef op 21 oktober 2008 @ 11:54:

*valt van stoel*

ongelofelijk..... Aaah de Bosatlas,hoe nostalgisch..
quote:superstar_2 schreef op 21 oktober 2008 @ 12:05:

[...]

Aaah de Bosatlas,hoe nostalgisch.. Nog steeds verplicht om aan te schaffen en zo heeft ons huishouden al 5 Bos-atlassen (ja ook van ons volwassenen nog van de goeie oude middelbare schooltijd) in verschillende edities in NIEUWstaat liggen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:liubi schreef op 21 oktober 2008 @ 11:51:

Alles boven de Moerdijk

Ik dacht eigenlijk alles boven Dordrecht. Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt .

*niet boos worden allemaal, ik ben zelf in Dordt geboren *
quote:Fame schreef op 21 oktober 2008 @ 12:10:

[...]

Nog steeds verplicht om aan te schaffen en zo heeft ons huishouden al 5 Bos-atlassen (ja ook van ons volwassenen nog van de goeie oude middelbare schooltijd) in verschillende edities in NIEUWstaat liggen.Misschien kan missmisteryrious er eentje van je overnemen?
quote:superstar_2 schreef op 21 oktober 2008 @ 12:14:

[...]

Misschien kan missmisteryrious er eentje van je overnemen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:lapin schreef op 21 oktober 2008 @ 12:14:

[...]

Ik dacht eigenlijk alles boven Dordrecht. Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt .

*niet boos worden allemaal, ik ben zelf in Dordt geboren *Klopt! Elke keer als ik naar NL ga, dan wordt het weer slechter. We komen in de buurt van Dordrecht
Oi, niet zo miepen op Dordt!

Dordrecht ligt dan misschien niet boven de grote rivieren, het ligt er ook niet onder. Toevallig.

*maakt lange neus naar Brabant*
En toch kan ik me de vraag wel voorstellen, want er is natuurlijk ook wat onduidelijkheid over sommige delen. Wat doen we met het land van Maas en Waal bijvoorbeeld? Ligt tussen de grote rivieren, is Gelderland, maar voelt zich volgens mij meer verbonden met het Zuiden dan met het Noorden...
Parnell: tja, ik weet niet zoveel van Dordt, ben een geboren en getogen Brabander. Ik weet wel dat het de oudste stad van Zuid-Holland is, daar kun je de rest wellicht mee om de oren slaan!
Ook dat nog! Dankje Tigger.

*pakt de oudste stad stevig beet en mept liubi en lapin er flink mee om de oren*
Kom je zelf uit het zuiden Missmysterious?

In Limburg noemen ze alles boven de rivieren 'Holland', ik kan me voorstellen dat je compleet in de war raakt als je deze onzin op school jarenlang voor waar hebt aangenomen en dan ineens in de bosatlas ziet dat er een Noord- èn een Zuid-Holland bestaan en dat er bovendien nog allerlei stukken Holland geen Holland blijken te heten, maar ook niet bij Denemarken of Duitsland blijken te horen.
Jemig... Is het werkelijk waar dat iemand school kan verlaten zónder dit soort basiskennis van de Nederlandse topografie te hebben??? Ik ga steeds meer voordelen van het Amerikaanse homeschoolingsysteem zien
Dames, dames! Kan iemand dan mijn vraag beantwoorden? Wat doen we met het gebied TUSSEN de grote rivieren? Is dat Noord of Zuid Nederland?
quote:tigger1 schreef op 21 oktober 2008 @ 12:59:

Dames, dames! Kan iemand dan mijn vraag beantwoorden? Wat doen we met het gebied TUSSEN de grote rivieren? Is dat Noord of Zuid Nederland?Dordrecht hoort bij Noord-Nederland, de rest mag Brabant hebben .
Bedankt voor de tips!

Toch nog even reageren. Ten eerste, ik beschik niet over een ouderwetse bosatlas, zo hier op het werk. Sorry. Ook met googlen kwam ik niet heel erg ver. Ten tweede, geloof het of niet, ik heb 2 HBO diploma's op zak welke ik overigens met heel veel gemak heb behaald!

Moet je dan als mens alle basiskennis nog weten qua topografie enzo? Sorry, ben een mens en mijn 'harde schijf' raakt behoorlijk vol van al dat gestudeer etc.
quote:Maricke schreef op 21 oktober 2008 @ 12:03:

[...]

Ehhh Mips, wat betekent 'capaciteiten'?!
quote:tigger1 schreef op 21 oktober 2008 @ 12:36:

Parnell: tja, ik weet niet zoveel van Dordt, ben een geboren en getogen Brabander. Ik weet wel dat het de oudste stad van Zuid-Holland is, daar kun je de rest wellicht mee om de oren slaan!En best een mooie stad . Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van het Dordtse 'dialect', de korte e die veranderd in een korte a. Ik hab er zalf soms een beetje last van (zaggen ze ).
quote:Dhelia schreef op 21 oktober 2008 @ 12:49:

Jemig... Is het werkelijk waar dat iemand school kan verlaten zónder dit soort basiskennis van de Nederlandse topografie te hebben??? Ik ga steeds meer voordelen van het Amerikaanse homeschoolingsysteem zien En wat is het antwoord dan......genie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven