Gejudged door de huisarts?

18-11-2019 18:20 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik was laatst bij de huisarts omdat ik de anticonceptiepil wilde hebben. Nu ging ik daar wel weg met een minder fijn gevoel. Ik zal uitleggen waarom. Nadat de huisarts mij vanalles vroeg over of bepaalde aandoeningen voorkwamen in mijn familie, kwamen we op het punt dat hij vroeg 'waarom wilt u de pil? 'Oh ik zie het al, u menstrueert onregelmatig' (dit is wat ik aan de telefoon had doorgegeven bij het maken van een afspraak). Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde.

Ik vond het toen eigenlijk al raar dat hij dit allemaal vroeg, want het zou toch niet uit moeten maken of ik getrouwd ben, een vriend heb, of casual seks met alle mannen op aarde wil. Of ben ik nou gek? Ik had het misschien nog logisch gevonden als hij daarna iets zou hebben gezegd in de trant van 'de pil beschermt niet tegen soa's he' ofzoiets. Maar dit gebeurde niet (hij zei overigens helemaal niks over soa's). Ik voelde me gewoon een beetje gejudged.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een hoofddoek draag en over het algemeen hoor je weinig over vrouwen met een hoofddoek (die dus vaak, MAAR NIET ALTIJD, gelovig zijn) dat ze seks hebben voor het huwelijk. Dus misschien dat dit meespeelt, ook al is dat wel heel stom. Daarnaast ging het om een man met migratieachtergrond en hoewel ik dus hoop dat dit niet meespeelt, want hij is per slot van rekening huisarts en zou wat hij eventueel zelf denkt door bijv. geloof/opvoeding voor zich moet houden. Dit is ook niet mijn eigen huisarts, die van mij heeft zwangerschapsverlof ofzo.

Ik bedoel, ik hoef me toch niet schuldig te voelen dat ik niet getrouwd ben en wel geslachtsgemeenschap heb? Ik kreeg gewoon een naar gevoel van de vragen en van zijn verbaasde reactie alsof ik iets heel raars had gezegd.

Ik dacht eerst van stel ik me nou aan/is dit een normale vraag en normale reactie die iedereen krijgt. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat vind jij?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 19:04
Goedenavond zeg. :woa:
Serieus? Waarom zou jij een oordeel moet uiten hier over het dragen van een hoofddoek?
Alle reacties Link kopieren
Klonkje schreef:
18-11-2019 18:48
Nou nou nou, ietsje minder mag ook wel. TO heeft helemaal niet gezegd dat ze de hoofddoek draagt uit overtuiging.
Zo makkelijk is het nou ook weer niet je te ontworstelen van de normen en waarden waar je mee opgevoed bent en het sterke netwerk waar je in zit. Dat gaat niet zonder slag of stoot.
TO, maak je je zorgen over de opmerkingen van je huisarts?
Nee ik maak me geen zorgen, het is gewoon dat het me een beetje dwarszat, vooral omdat ik vaker te maken heb met vooroordelen en dergelijke. Net zoals nu op het forum door sommigen. Niet om zielig te doen ofzo, maar het is idd moeilijk om je los te maken van een geloof als je daarmee alles en iedereen om je heen kwijtraakt, ookal geloof je er zelf niet in. Maar ik ben er al een tijdje mee bezig en waarschijnlijk komt het ook wel goed.
smulrol schreef:
18-11-2019 19:06
Serieus? Waarom zou jij een oordeel moet uiten hier over het dragen van een hoofddoek?
Iedereen oordeelt de hele dag. Gelukkig maar, maakt je leven een stuk veiliger.

Verder lees ik geen oordeel over iemand met een hoofddoek.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 18:57
Dus geen hoofddoek meer dragen lukt niet, seks buiten het huwelijk lukt wel? Volgens mij ben je met seks buiten het huwelijk aardig ontworsteld, dan moet die hoofddoek afdoen een peulenschil zijn.
Het verband ontgaat me.

In Nederland is seks voor het huwelijk toch ook taboe geweest? Maar het gebeurde uiteraard wel. Ondertussen bleef men gewoon lange rokken dragen en naar de kerk gaan.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
18-11-2019 19:06
Serieus? Waarom zou jij een oordeel moet uiten hier over het dragen van een hoofddoek?
Heb je überhaupt gezien waar ik op reageer?
Van mij mag iedereen neuken met iedereen, met of zonder hoofddoek, maar de reactie die ik quootte vond ik wel een beetje suf.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ben je jong? Misschien vandaar de vraag of je getrouwd was. En daarom zijn verbazing. Ach gooi het van je af. Boeie wat hij denkt toch.
Ik hoorde eens van een gehoofddoekte Marokkaanse dat er ook vrouwen zijn die een hoofddoek dragen omdat dat zo elegant en mooi staat.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
18-11-2019 19:11
Ben je jong? Misschien vandaar de vraag of je getrouwd was. En daarom zijn verbazing. Ach gooi het van je af. Boeie wat hij denkt toch.
Ik ben 21
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 19:09
Heb je überhaupt gezien waar ik op reageer?
Van mij mag iedereen neuken met iedereen, met of zonder hoofddoek, maar de reactie die ik quootte vond ik wel een beetje suf.
Ja ik heb het gelezen. En ik vind jouw reactie dus zeer aanmatigend.
yette schreef:
18-11-2019 19:08
Het verband ontgaat me.

In Nederland is seks voor het huwelijk toch ook taboe geweest? Maar het gebeurde uiteraard wel. Ondertussen bleef men gewoon lange rokken dragen en naar de kerk gaan.
Toch denk ik niet dat die vrouwen naar de huisarts durfden voor de pil
Ik moest van de huisarts aan mijn ouders vertellen dat ik aan de pil ging om seks te hebben.
smulrol schreef:
18-11-2019 19:14
Ja ik heb het gelezen. En ik vind jouw reactie dus zeer aanmatigend.
Dat mag.
Bruintjedebeer schreef:
18-11-2019 19:14
Ik moest van de huisarts aan mijn ouders vertellen dat ik aan de pil ging om seks te hebben.

Hoe oud was je toen?
Bruintjedebeer schreef:
18-11-2019 19:14
Ik moest van de huisarts aan mijn ouders vertellen dat ik aan de pil ging om seks te hebben.
In welke eeuw was dat en hoe oud was je toen?

Als je 13 was snap ik het nog enigszins, als je 17 was niet.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
18-11-2019 19:13
Ik hoorde eens van een gehoofddoekte Marokkaanse dat er ook vrouwen zijn die een hoofddoek dragen omdat dat zo elegant en mooi staat.
Gehoofddoekt, gejudged; goed genederlandst! :lol:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Je huisarts heeft zich niet professioneel gedragen. Je kunt hem daarop aanspreken. Of volgende keer weigeren hem als vervangend huisarts te hebben.

Dat ik het daarnaast vreemd vind om als niet gelovige een hoofddoek te dragen dat staat daar verder los van, net zoals het bij je huisarts geen issue zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
anoniempjexxx3 schreef:
18-11-2019 19:07
Nee ik maak me geen zorgen, het is gewoon dat het me een beetje dwarszat, vooral omdat ik vaker te maken heb met vooroordelen en dergelijke. Net zoals nu op het forum door sommigen. Niet om zielig te doen ofzo, maar het is idd moeilijk om je los te maken van een geloof als je daarmee alles en iedereen om je heen kwijtraakt, ookal geloof je er zelf niet in. Maar ik ben er al een tijdje mee bezig en waarschijnlijk komt het ook wel goed.
Ja maar dan kan je het de huisarts niet kwalijk nemen.
Je draagt een hoofddoek, dus hij gaat er vanuit dat je die principes naleeft, dus geen sex voor het huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
anoniempjexxx3 schreef:
18-11-2019 19:07
Nee ik maak me geen zorgen, het is gewoon dat het me een beetje dwarszat, vooral omdat ik vaker te maken heb met vooroordelen en dergelijke. Net zoals nu op het forum door sommigen. Niet om zielig te doen ofzo, maar het is idd moeilijk om je los te maken van een geloof als je daarmee alles en iedereen om je heen kwijtraakt, ookal geloof je er zelf niet in. Maar ik ben er al een tijdje mee bezig en waarschijnlijk komt het ook wel goed.

Met welke vooroordelen heb je te maken? Dat moslima's geen seks voor het huwelijk hebben? Dat een hoofddoek dragen betekent dat je een moslima bent? Dat je als geboren moslima niet zomaar je hoofddoek af kan doen omdat je omgeving daar iets van vindt?
anoniempjexxx3 schreef:
18-11-2019 19:07
Nee ik maak me geen zorgen, het is gewoon dat het me een beetje dwarszat, vooral omdat ik vaker te maken heb met vooroordelen en dergelijke. Net zoals nu op het forum door sommigen. Niet om zielig te doen ofzo, maar het is idd moeilijk om je los te maken van een geloof als je daarmee alles en iedereen om je heen kwijtraakt, ookal geloof je er zelf niet in. Maar ik ben er al een tijdje mee bezig en waarschijnlijk komt het ook wel goed.
Goed zo meid, alles op je eigen manier en op je eigen tempo.
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:16
Hoe oud was je toen?
Ik durf het bijna niet te zeggen, ik was 21.
Ik dacht dus ook echt bij mezelf WTF?!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 19:00
Piekhaar denk ik.
Jammer dat je een trap na moet geven.

Maar goed, ik snap de verontwaardigde reacties hier überhaupt niet want TO heeft buiten beschouwing gelaten of ze wel of niet gelovig is. Zoals ze schreef in de OP: "(...) Vrouwen met een hoofddoek die vaak maar niet altijd gelovig zijn."
Maar zoals je in de reacties leest TO, moet je je blijkbaar ook gedragen als een Moslima als je er zo uitziet. Want dat vraag je er ook om hè. Tot zover de ruimdenkendheid van het Viva Forum.

Wat betreft de hoofdvraag is het vrijwel onmogelijk in te schatten of je huisarts jou wel of niet veroordeelde. Misschien ging hij er vanuit dat je Moslima bent, misschien ook niet. Enige wat je kunt doen (als het je blijft storen) is er een volgende keer nog eens op terug te komen. Voor de rest (ver)oordeelt helaas iedereen.
wij slapen nooit.
kerst schreef:
18-11-2019 19:21
Ja maar dan kan je het de huisarts niet kwalijk nemen.
Je draagt een hoofddoek, dus hij gaat er vanuit dat je die principes naleeft, dus geen sex voor het huwelijk.
De huisarts hoeft zich niet bezig te houden met TO's deugd. Hij moet zijn mening voor zich houden en zijn patiënt goed voorlichten en van anti conceptie voorzien.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
18-11-2019 19:14
Ja ik heb het gelezen. En ik vind jouw reactie dus zeer aanmatigend.
Dat mag, maar ik vraag me gewoon af of het moeilijker is om je te ontworstelen aan die hoofddoektraditie dan aan die geen-seks-voor-het-huwelijk-traditie.
Ik snap verder niet wat daar aanmatigend aan is.
solomio wijzigde dit bericht op 18-11-2019 19:28
1.16% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Marnamai schreef:
18-11-2019 19:16
In welke eeuw was dat en hoe oud was je toen?

Als je 13 was snap ik het nog enigszins, als je 17 was niet.
21. Echt waar.
Bruintjedebeer schreef:
18-11-2019 19:23
Ik durf het bijna niet te zeggen, ik was 21.
Ik dacht dus ook echt bij mezelf WTF?!

Dat is wel echt heel raar hoor. Heb je hem er op aangesproken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven