Gejudged door de huisarts?

18-11-2019 18:20 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik was laatst bij de huisarts omdat ik de anticonceptiepil wilde hebben. Nu ging ik daar wel weg met een minder fijn gevoel. Ik zal uitleggen waarom. Nadat de huisarts mij vanalles vroeg over of bepaalde aandoeningen voorkwamen in mijn familie, kwamen we op het punt dat hij vroeg 'waarom wilt u de pil? 'Oh ik zie het al, u menstrueert onregelmatig' (dit is wat ik aan de telefoon had doorgegeven bij het maken van een afspraak). Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde.

Ik vond het toen eigenlijk al raar dat hij dit allemaal vroeg, want het zou toch niet uit moeten maken of ik getrouwd ben, een vriend heb, of casual seks met alle mannen op aarde wil. Of ben ik nou gek? Ik had het misschien nog logisch gevonden als hij daarna iets zou hebben gezegd in de trant van 'de pil beschermt niet tegen soa's he' ofzoiets. Maar dit gebeurde niet (hij zei overigens helemaal niks over soa's). Ik voelde me gewoon een beetje gejudged.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een hoofddoek draag en over het algemeen hoor je weinig over vrouwen met een hoofddoek (die dus vaak, MAAR NIET ALTIJD, gelovig zijn) dat ze seks hebben voor het huwelijk. Dus misschien dat dit meespeelt, ook al is dat wel heel stom. Daarnaast ging het om een man met migratieachtergrond en hoewel ik dus hoop dat dit niet meespeelt, want hij is per slot van rekening huisarts en zou wat hij eventueel zelf denkt door bijv. geloof/opvoeding voor zich moet houden. Dit is ook niet mijn eigen huisarts, die van mij heeft zwangerschapsverlof ofzo.

Ik bedoel, ik hoef me toch niet schuldig te voelen dat ik niet getrouwd ben en wel geslachtsgemeenschap heb? Ik kreeg gewoon een naar gevoel van de vragen en van zijn verbaasde reactie alsof ik iets heel raars had gezegd.

Ik dacht eerst van stel ik me nou aan/is dit een normale vraag en normale reactie die iedereen krijgt. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat vind jij?
Solomio schreef:
18-11-2019 19:24
Dat mag, maar ik vraag me gewoon af of het moeilijker is om je te ontworstelen aan die hoofddoektraditie dan aan die geen-seks-voor-jay-zuwelijk-traditie.
Ik snap verder niet wat daar aanmatigend aan is.
Het een kan stiekem en prive, het ander is openbaar.
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:23
De huisarts hoeft zich niet bezig te houden met TO's deugd. Hij moet zijn mening voor zich houden en zijn patiënt goed voorlichten en van anti conceptie voorzien.

Dit!
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:24
Dat is wel echt heel raar hoor. Heb je hem er op aangesproken?
Nee, ik ben het braaf aan mijn moeder gaan vertellen.
Het was wel in de vorige eeuw maar toch..
Alle reacties Link kopieren
alongwiththesunshine schreef:
18-11-2019 19:23
Jammer dat je een trap na moet geven.

Maar goed, ik snap de verontwaardigde reacties hier überhaupt niet want TO heeft buiten beschouwing gelaten of ze wel of niet gelovig is. Zoals ze schreef in de OP: "(...) Vrouwen met een hoofddoek die vaak maar niet altijd gelovig zijn."
Maar zoals je in de reacties leest TO, moet je je blijkbaar ook gedragen als een Moslima als je er zo uitziet. Want dat vraag je er ook om hè. Tot zover de ruimdenkendheid van het Viva Forum.

Wat betreft de hoofdvraag is het vrijwel onmogelijk in te schatten of je huisarts jou wel of niet veroordeelde. Misschien ging hij er vanuit dat je Moslima bent, misschien ook niet. Enige wat je kunt doen (als het je blijft storen) is er een volgende keer nog eens op terug te komen. Voor de rest (ver)oordeelt helaas iedereen.
Volgens mij vindt echt niemand dat ze zich moet gedragen als 'moslima', maar kunnen de meesten zich wel voorstellen dat het voor de huisarts enigszins verwarrend was.
Het idee is toch: hoofddoek dus moslima dus geen seks voor het huwelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:20
Je huisarts heeft zich niet professioneel gedragen. Je kunt hem daarop aanspreken. Of volgende keer weigeren hem als vervangend huisarts te hebben.

Dat ik het daarnaast vreemd vind om als niet gelovige een hoofddoek te dragen dat staat daar verder los van, net zoals het bij je huisarts geen issue zou moeten zijn.
Waarom niet dan?
Bruintjedebeer schreef:
18-11-2019 19:26
Nee, ik ben het braaf aan mijn moeder gaan vertellen.
Het was wel in de vorige eeuw maar toch..

Serieus?? Op je 21ste? Ik heb nu toch moeite om je te geloven :rofl:
Alle reacties Link kopieren
alongwiththesunshine schreef:
18-11-2019 19:23
Maar zoals je in de reacties leest TO, moet je je blijkbaar ook gedragen als een Moslima als je er zo uitziet. Want dat vraag je er ook om hè. Tot zover de ruimdenkendheid van het Viva Forum.

Dat moet helemaal niet, maar dat mensen verbaast zijn als blijkt dat een vrouw met een hoofddoek geen moslima is lijkt mij vrij logisch eigenlijk?

Verbazing is geen veroordeling.
Solomio schreef:
18-11-2019 19:27
Volgens mij vindt echt niemand dat ze zich moet gedragen als 'moslima', maar kunnen de meesten zich wel voorstellen dat het voor de huisarts enigszins verwarrend was.
Het idee is toch: hoofddoek dus moslima dus geen seks voor het huwelijk.
eh dat geldt natuurlijk ook voor elke willekeurige christen. de meeste moslims zijn gewoon seculier net zoals de meeste christenen
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:27
Waarom niet dan?

Omdat (zoals Lilybith ook al schrijft) de HA zich niet bezig dient te houden met de deugd van zijn patient. Gaat hem geen bliksem aan.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:27
Waarom niet dan?
Quote:
Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 19:24
Dat mag, maar ik vraag me gewoon af of het moeilijker is om je te ontworstelen aan die hoofddoektraditie dan aan die geen-seks-voor-jay-zuwelijk-traditie.
Ik snap verder niet wat daar aanmatigend aan is.
Dat had je dat moeten vragen in plaats van gelijk -jawel- te judgen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:25
Het een kan stiekem en prive, het ander is openbaar.
Kijk, zo'n antwoord, daar kan ik wat mee.
Mij lijkt het afdoen van een hoofddoek een stuk eenvoudiger dan overgaan tot seks buiten het huwelijk, maar idd, die hoofddoek ziet iedereen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:29
Quote:
Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde
Ja. Wat is er ontzettend ongepast dan?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
18-11-2019 19:27
Dat moet helemaal niet, maar dat mensen verbaast zijn als blijkt dat een vrouw met een hoofddoek geen moslima is lijkt mij vrij logisch eigenlijk?

Verbazing is geen veroordeling.
Ik had het niet over de huisarts.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
18-11-2019 19:21
Ja maar dan kan je het de huisarts niet kwalijk nemen.
Je draagt een hoofddoek, dus hij gaat er vanuit dat je die principes naleeft, dus geen sex voor het huwelijk.
De huisarts heeft lekker zijn eigen ideeën daarover voor zich te houden.

To, huisartsen zijn ook maar mensen. Soms tref je er 1 die zijn eigen ideeën over hoe de wereld in elkaar steekt, niet verborgen kan houden. Dan zorg je dat je nooit meer een afspraak met hem krijgt.

Je doet niets fout, je beschermt jezelf tegen zwangerschap. Hou die hoofddoek op totdat je eraan toe bent je familie te vertellen dat je niet meer gelooft.

Het is nou eenmaal heel moeilijk om je ouders/familie te teleurstellen. Je bent echt niet de enige jonge vrouw met geheimen.
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:27
Serieus?? Op je 21ste? Ik heb nu toch moeite om je te geloven :rofl:
Tja..
Het is echt waar!
Ik vind het ook bizar achteraf.

Hij gaf aan dat hij het beter zou vinden als ik daar open over was naar mijn ouders.
Toen heb ik gedacht "Nou ok dan" denk ik.
Solomio schreef:
18-11-2019 18:57
Dus geen hoofddoek meer dragen lukt niet, seks buiten het huwelijk lukt wel? Volgens mij ben je met seks buiten het huwelijk aardig ontworsteld, dan moet die hoofddoek afdoen een peulenschil zijn.
Zeker, maar sex voor het huwelijk kan je heimelijk doen, je hoofddoek afdoen niet. Ik ken via mijn werk veel meiden die worstelen met hun eigen overtuigingen enerzijds en de druk van de familie en het sterke sociale netwerk aan de andere kant.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 19:27
Volgens mij vindt echt niemand dat ze zich moet gedragen als 'moslima', maar kunnen de meesten zich wel voorstellen dat het voor de huisarts enigszins verwarrend was.
Het idee is toch: hoofddoek dus moslima dus geen seks voor het huwelijk.
Nogmaals, dan had je dat moeten opschrijven. In plaats van die lullige reacties steeds.
wij slapen nooit.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 21:58
Reden: trollhinten
95.56% gewijzigd
Solomio schreef:
18-11-2019 19:29
Kijk, zo'n antwoord, daar kan ik wat mee.
Mij lijkt het afdoen van een hoofddoek een stuk eenvoudiger dan overgaan tot seks buiten het huwelijk, maar idd, die hoofddoek ziet iedereen.
Met het afdoen van de hoofddoek zet TO de band met haar familie op scherp. TO is nog maar 21 jaar en om zo'n keuze te maken moet je zeker zijn van je zaak. Weten wat je loslaat.
Je huisarts heeft een aanname gedaan die niet klopte. Vooroordelen inderdaad maar ik zou er niet te veel bij stil staan.
Alle reacties Link kopieren
alongwiththesunshine schreef:
18-11-2019 19:29
Dat had je dat moeten vragen in plaats van gelijk -jawel- te judgen.
Ik reageerde op iemand, ik judgede helemaal niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bruintjedebeer schreef:
18-11-2019 19:31
Tja..
Het is echt waar!
Ik vind het ook bizar achteraf.

Hij gaf aan dat hij het beter zou vinden als ik daar open over was naar mijn ouders.
Toen heb ik gedacht "Nou ok dan" denk ik.

Nou vooruit ik geloof je. Maar bizar is het inderdaad. Toen mijn dochter 21 was zou ik het niet in mijn hoofd gehaald hebben om me af te vragen of ze seksueel actief was. Privacy enzo.
Alle reacties Link kopieren
alongwiththesunshine schreef:
18-11-2019 19:32
Nogmaals, dan had je dat moeten opschrijven. In plaats van die lullige reacties steeds.
Steeds nog wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
18-11-2019 19:30
De huisarts heeft lekker zijn eigen ideeën daarover voor zich te houden.

To, huisartsen zijn ook maar mensen. Soms tref je er 1 die zijn eigen ideeën over hoe de wereld in elkaar steekt, niet verborgen kan houden. Dan zorg je dat je nooit meer een afspraak met hem krijgt.

Je doet niets fout, je beschermt jezelf tegen zwangerschap. Hou die hoofddoek op totdat je eraan toe bent je familie te vertellen dat je niet meer gelooft.

Het is nou eenmaal heel moeilijk om je ouders/familie te teleurstellen. Je bent echt niet de enige jonge vrouw met geheimen.
Hier sluit ik me bij aan.

Wat zitten er toch aanmatigende reacties tussen zeg :nope:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven