Gelovig of niet
maandag 23 april 2018 om 16:16
Bij Katholiek denkt men vaak Rooms-Katholiek. Alhoewel de meeste Katholieken er zelf breder over denken en niet perse Rooms zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katholicisme
Maar het is naar mijn mening wel zo dat Geloof en Religie twee totaal verschillende zaken zijn waarbij een Religie gezien kan worden als een soort handleiding die stelt hoe je moet geloven, met alle regeltjes etc voor je uitgeschreven en voorgekauwd.
De Rooms Katholieke kerk (RKK) heeft dan nog de eigenschap dat ze een centrale machtsstructuur hebben die door de eeuwen heen op basis van ontwikkelingen en nieuwe inzichten deze regels en voorschriften continue herziet en aanpast. Met als gevolg dat zaken als De Wetenschap iets is dat door de RKK nauwlettend gevolgd wordt. Hierdoor is de Evolutieleer en theorieën als de "Big Bang" ook door de RKK geaccepteerd. Alleen is de RKK niet snel met aanpassingen want bovenstaande zijn pas sinds de 80er jaren van de vorige eeuw opgenomen.
En zo zijn er meer zaken welke door andere stromingen als "waarheid" worden gezien terwijl de RKK dit anders ziet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katholicisme
Maar het is naar mijn mening wel zo dat Geloof en Religie twee totaal verschillende zaken zijn waarbij een Religie gezien kan worden als een soort handleiding die stelt hoe je moet geloven, met alle regeltjes etc voor je uitgeschreven en voorgekauwd.
De Rooms Katholieke kerk (RKK) heeft dan nog de eigenschap dat ze een centrale machtsstructuur hebben die door de eeuwen heen op basis van ontwikkelingen en nieuwe inzichten deze regels en voorschriften continue herziet en aanpast. Met als gevolg dat zaken als De Wetenschap iets is dat door de RKK nauwlettend gevolgd wordt. Hierdoor is de Evolutieleer en theorieën als de "Big Bang" ook door de RKK geaccepteerd. Alleen is de RKK niet snel met aanpassingen want bovenstaande zijn pas sinds de 80er jaren van de vorige eeuw opgenomen.
En zo zijn er meer zaken welke door andere stromingen als "waarheid" worden gezien terwijl de RKK dit anders ziet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

maandag 23 april 2018 om 16:25
De mens is een roedeldier en in een roedel zijn er leiders en volgers. De alpha's willen leider zijn en een positie met macht. De volgers zoeken leiders om te volgen en door hen "verzorgd" te worden: rolmodellen, helden, politici, guru's en de ultieme leider is god.PowerCube schreef: ↑23-04-2018 10:28Kijk, daar gaat het al mis.
Voor jou (en anderen) zijn het geen variaties op een thema, voor mij (en anderen) zijn het dat wel. Ik ken grofweg de verschillen tussen katholicisme en protestantisme, maar het gaat me om de mensen die zich richten naar een geloof, dus die dat als richtsnoer hebben. Die behoefte/drang/aanleg/keuze/overtuiging (ik weet zelf dus niet wat er achter zit) vind ik heel interessant. Vooral als daar het geloof in een opperwezen/opperwezens en messiasfiguren bij komt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
maandag 23 april 2018 om 16:26
Dat is denk ik waar, maar waarom zien ze diezelfde indoctrinatie dan wel bij andere religies dan het hunne?

maandag 23 april 2018 om 16:30
Mijn oma was religieus; rooms katholiek.
Nog van de oude stempel, zij had overigens zelf het meest op met de heilige maagd, moeder Maria.
Niet zo vreemd aangezien ze 8 kinderen heeft gebaard.
Voor haar was dat gewoon zo en ze geloofde dat echt.
Ik heb met haar nog gediscussieerd over God en over het geloof want ik geloofde dus niet.
Dat was toen ik ongeveer tien jaar oud was.
Zoals mijn oma geloofde dat vind ik wel mooi en het hoorde bij haar.
Zij was zo grootgebracht zoals iedereen die zij kende, toen in die tijd, zij kwam nauwelijks in contact met andere denkbeelden; iedereen in haar omgeving dacht gewoon zo en dat was dat.
Maar de tijden veranderden en tegen de tijd dat mijn oma 90 werd ging ze twijfelen, omdat niet iedereen nog zo dacht.
Ik vond dat soort van sneu voor haar.
Haar geloof in God was sowieso op de proef gesteld toen 1 van haar kinderen overleed op 14 jarige leeftijd.
Nog van de oude stempel, zij had overigens zelf het meest op met de heilige maagd, moeder Maria.
Niet zo vreemd aangezien ze 8 kinderen heeft gebaard.
Voor haar was dat gewoon zo en ze geloofde dat echt.
Ik heb met haar nog gediscussieerd over God en over het geloof want ik geloofde dus niet.
Dat was toen ik ongeveer tien jaar oud was.
Zoals mijn oma geloofde dat vind ik wel mooi en het hoorde bij haar.
Zij was zo grootgebracht zoals iedereen die zij kende, toen in die tijd, zij kwam nauwelijks in contact met andere denkbeelden; iedereen in haar omgeving dacht gewoon zo en dat was dat.
Maar de tijden veranderden en tegen de tijd dat mijn oma 90 werd ging ze twijfelen, omdat niet iedereen nog zo dacht.
Ik vond dat soort van sneu voor haar.
Haar geloof in God was sowieso op de proef gesteld toen 1 van haar kinderen overleed op 14 jarige leeftijd.
anoniem_197806 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 16:33
0.33% gewijzigd

maandag 23 april 2018 om 16:32
Wij (of in ieder geval een hoop mensen) vinden bijvoorbeeld ook weinig mis met Zwarte Piet, terwijl niet-Nederlanders het een schande vinden.
Als iets zo diep verankert zit in je opvoeding is het gewoon een blinde vlek.

maandag 23 april 2018 om 16:37
Het is dan op zichzelf komen te staan, los van alles en enkel nog een symbool voor een bepaald gevoel geworden.RégineFilange schreef: ↑23-04-2018 16:32Wij (of in ieder geval een hoop mensen) vinden bijvoorbeeld ook weinig mis met Zwarte Piet, terwijl niet-Nederlanders het een schande vinden.
Als iets zo diep verankert zit in je opvoeding is het gewoon een blinde vlek.
Het is dus ook waarom intelligente mensen kunnen geloven; het is losgekoppeld van de realiteit.
Cognitieve dissonantie verheven tot levenskunst.
maandag 23 april 2018 om 16:44
Het is inderdaad de Cognitieve Dissonantie die hierin een hele grote rol speelt.
En juist bij bepaalde intelligente mensen is zoiets juist heel moeilijk te doorbreken. Voor dezelfde rede waarom het voor bepaalde intelligente mensen ook heel moeilijk is om een verslaving te doorbreken. Ze kunnen namelijk heel erg overtuigend redeneren, dus ook heel overtuigend redeneren naar zichzelf toe waardoor ze hun eigen redenaties, die hun verslaving of hun denkbeeld/geloof bevestigd, blijven geloven.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

maandag 23 april 2018 om 16:45
julius schreef: ↑23-04-2018 15:48Wat mij betreft zijn die dogma's inherent aan de religie. Je kan niet cherrypicken in een religie, zo van die regel wel, en die regel vooral bij anderen. Als je dat wilt, volg je de religie niet.
De katholieke kerk heeft regels. 1 van die regels is dat de paus onschendbaar is.
Kan je daar niet mee leven, dan is het katholieke geloof kennelijk niets voor jou en staat het je vrij een andere religie te zoeken.
Het zal me wel weer een hoop ellende en commentaar bezorgen, maar ik vind eerlijk gezegd dat je je met bovenstaande diskwalificeert voor deze discussie. Je zegt geen geloof te hebben, maar durft wel voor een ander te beweren hoe hij/ zij haar geloof dient in te vullen, en anders is het geen echte gelovige en moet íe maar wat anders gaan zoeken. Serieus?
Het enige wat je doet is je eigen mening ventileren, zonder er een moment bij stil te staan dat er tientallen manieren bestaan om een geloof of religie te beleven, te volgen of te vertalen voor jezelf. Ik vind het triest voor jou dat je kennelijk het nuanceringsvermogen niet bezit dat in te zien.

maandag 23 april 2018 om 16:45
Nog even over dat dom vinden van gelovigen. Dat wordt toch voortdurend uit zijn verband gerukt heb ik het idee.
Heb ik het dan over een wetenschapper die de evolutietheorie erkent maar toch niet uitsluit dat er een hogere macht kan zijn? Nee.
Heb ik het dan over een aantal forummers hier die prima over het geloof en de wetenschap hebben nagedacht, maar voor zichzelf toch willen geloven in iets hogers? Nee, ook niet direct.
Maar mensen die blijven volhouden dat de aarde 3000 jaar (toch?) oud is, dat Adam en Eva de eerste mensen waren, dat Jezus inderdaad opgestaan is uit de dood, dat homoseksualiteit niet kan, dat er een kinderboekenweek geboycot dient te worden om een magisch thema, dat ik naar de hel ga omdat ik Jezus niet erken. Dat soort mensen vind ik dom en/of naar. En daar verontschuldig ik me absoluut niet voor.
Zoals Hans Teeuwen ooit al zo mooi zei: 'heb ik geen respect voor, vind het sukkels'.
De afkeer gaat voor mij veel meer over de Bijbel en religie dan over geloven zelf.
Heb ik het dan over een wetenschapper die de evolutietheorie erkent maar toch niet uitsluit dat er een hogere macht kan zijn? Nee.
Heb ik het dan over een aantal forummers hier die prima over het geloof en de wetenschap hebben nagedacht, maar voor zichzelf toch willen geloven in iets hogers? Nee, ook niet direct.
Maar mensen die blijven volhouden dat de aarde 3000 jaar (toch?) oud is, dat Adam en Eva de eerste mensen waren, dat Jezus inderdaad opgestaan is uit de dood, dat homoseksualiteit niet kan, dat er een kinderboekenweek geboycot dient te worden om een magisch thema, dat ik naar de hel ga omdat ik Jezus niet erken. Dat soort mensen vind ik dom en/of naar. En daar verontschuldig ik me absoluut niet voor.
Zoals Hans Teeuwen ooit al zo mooi zei: 'heb ik geen respect voor, vind het sukkels'.
De afkeer gaat voor mij veel meer over de Bijbel en religie dan over geloven zelf.

maandag 23 april 2018 om 16:50
julius schreef: ↑23-04-2018 16:06Ik snap mensen die geloven erg goed. De mensen die een religie volgen zijn de mensen die ik totaal niet begrijp.
Het mechanisme achter een religie snap ik dan weer erg goed. Indoctrinatie is het devies. Wat ik niet begrijp is dat religieuzen dat bij zichzelf niet kunnen inzien.
Wat ik dan weer niet snap is dat je hier zo op blijft hameren. Ben je überhaupt ooit in een kerk geweest? Welke kerk was dat dan? Waar heb je dit soort rare denkbeelden opgedaan?
maandag 23 april 2018 om 16:54
Nee. Joodse jaartelling: Vanaf het begin van de schepping, 3761 Voor Christus, oftewel 3761+2018=5779 jaar geleden.RégineFilange schreef: ↑23-04-2018 16:45Maar mensen die blijven volhouden dat de aarde 3000 jaar (toch?) oud is,
De Sumirieers hebben trouwens kleitabletten volgekrabt met klachten over die Jaweh of Elohim of hoe die ook heette die zomaar de wereld aan het scheppen was terwijl zij druk bezig waren met het ploegen van hun akkers, het maakten hun Ossenspannen schichtig.

maandag 23 april 2018 om 16:55
Als jij je niets aantrekt van de regels van de religie die je aanhangt dan is het dus een geloof, maar dat kan dan ineens van alles zijn.Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 16:45Het zal me wel weer een hoop ellende en commentaar bezorgen, maar ik vind eerlijk gezegd dat je je met bovenstaande diskwalificeert voor deze discussie. Je zegt geen geloof te hebben, maar durft wel voor een ander te beweren hoe hij/ zij haar geloof dient in te vullen, en anders is het geen echte gelovige en moet íe maar wat anders gaan zoeken. Serieus?
Het enige wat je doet is je eigen mening ventileren, zonder er een moment bij stil te staan dat er tientallen manieren bestaan om een geloof of religie te beleven, te volgen of te vertalen voor jezelf. Ik vind het triest voor jou dat je kennelijk het nuanceringsvermogen niet bezit dat in te zien.
Een vriendin van mij gelooft dat zij stamt uit de tijd van Atlantis...en beweert dat ze nú mensen kent die daar toen ook waren en voelt zich op die manier met hen verbonden.
Ik heb ooit bijna ruzie met haar gekregen hierom, want ik vroeg haar hoe het kwam dat zij zich liet gebruiken door een man, toen was haar antwoord dat ze hem al kende vanuit Atlantis.
Jij zei net zelf ergens in dit topic dat je geloof was afgebakend en daarom niet te vergelijken met geloven in kabouters.
Naar mijn idee spreek je jezelf hier een beetje tegen.
Als er zoveel manieren zijn om te geloven en om je eigen geloof te vertalen, waar ligt dan die afbakening en wat is dan het verschil nog met te geloven in Atlantis?

maandag 23 april 2018 om 16:58
RégineFilange schreef: ↑23-04-2018 16:45Nog even over dat dom vinden van gelovigen. Dat wordt toch voortdurend uit zijn verband gerukt heb ik het idee.
Er is zelfs een museum in de VS waar men laat zien dat de mens en dinosauriers ooit gelijktijdig leefde.
Je verzint het niet! (of wel) Indoctrinatie in optima forma.

maandag 23 april 2018 om 17:00
Hetvrijewoord schreef: ↑23-04-2018 16:58Er is zelfs een museum in de VS waar men laat zien dat de mens en dinosauriers ooit gelijktijdig leefde.
Het Flinstones-museum?

maandag 23 april 2018 om 17:01
shisha schreef: ↑23-04-2018 16:55Als jij je niets aantrekt van de regels van de religie die je aanhangt dan is het dus een geloof, maar dat kan dan ineens van alles zijn.
Een vriendin van mij gelooft dat zij stamt uit de tijd van Atlantis...en beweert dat ze nú mensen kent die daar toen ook waren en voelt zich op die manier met hen verbonden.
Ik heb ooit bijna ruzie met haar gekregen hierom, want ik vroeg haar hoe het kwam dat zij zich liet gebruiken door een man, toen was haar antwoord dat ze hem al kende vanuit Atlantis.
Jij zei net zelf ergens in dit topic dat je geloof was afgebakend en daarom niet te vergelijken met geloven in kabouters.
Als er zoveel manieren zijn om te geloven en om je eigen geloof te vertalen, waar ligt dan die afbakening en wat is dan het verschil nog met te geloven in Atlantis?
Ik ben bang dat we geen antwoord krijgen, heb het ook al meerdere keren gevraagd.

maandag 23 april 2018 om 17:01
De discussie ging over dogma's binnen het christelijke geloof. Of daar bepaalde vrijheden binnen bestonden of dat je strikt dient te geloven wat wordt voorgeschreven.shisha schreef: ↑23-04-2018 16:55Als jij je niets aantrekt van de regels van de religie die je aanhangt dan is het dus een geloof, maar dat kan dan ineens van alles zijn.
Niet over of je wel of niet in kabouters gelooft, in een oorsprong in Atlantis of een bloedlijn waar aliens in voorkomen.

maandag 23 april 2018 om 17:03
Ze wíllen het niet zien.julius schreef: ↑23-04-2018 16:06Ik snap mensen die geloven erg goed. De mensen die een religie volgen zijn de mensen die ik totaal niet begrijp.
Het mechanisme achter een religie snap ik dan weer erg goed. Indoctrinatie is het devies. Wat ik niet begrijp is dat religieuzen dat bij zichzelf niet kunnen inzien.
En doordat de tijden zijn veranderd wordt dat steeds lastiger.
Religieuzen moeten zich in allerlei bochten wringen om het níet te hoeven zien.
Daarom dat ik gisteren ergens in de middag in dit topic ook zei dat het juist van intelligentie en creativiteit getuigt als het je nog lukt om hede ten dage te geloven.
anoniem_197806 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 17:05
0.22% gewijzigd

maandag 23 april 2018 om 17:03

maandag 23 april 2018 om 17:04
Maar op welke manier is jouw geloof dan meer afgebakend?Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 17:01De discussie ging over dogma's binnen het christelijke geloof. Of daar bepaalde vrijheden binnen bestonden of dat je strikt dient te geloven wat wordt voorgeschreven.
Niet over of je wel of niet in kabouters gelooft, in een oorsprong in Atlantis of een bloedlijn waar aliens in voorkomen.
En wat maakt dan nog het verschil met geloven in God of in Atlantis?
Want ik zie echt het verschil niet.
Beide zijn niet bewezen.
maandag 23 april 2018 om 17:31
Ik denk dat je mijn commentaar niet goed gelezen hebt.Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 16:45Het zal me wel weer een hoop ellende en commentaar bezorgen, maar ik vind eerlijk gezegd dat je je met bovenstaande diskwalificeert voor deze discussie. Je zegt geen geloof te hebben, maar durft wel voor een ander te beweren hoe hij/ zij haar geloof dient in te vullen, en anders is het geen echte gelovige en moet íe maar wat anders gaan zoeken. Serieus?
Waar het mij om gaat, is dat als je een religie volgt, je niet kan cherrypicken uit de regels van die religie. Of je volgt de religie, of niet.
Dat heeft niets met invulling van een geloof te maken. Geloof en religie zijn twee compleet verschillende zaken.
Je trekt een aparte conclusie. Iedereen mag voor mij zijn of haar geloof precies zo invullen als ze willen.Het enige wat je doet is je eigen mening ventileren, zonder er een moment bij stil te staan dat er tientallen manieren bestaan om een geloof of religie te beleven, te volgen of te vertalen voor jezelf. Ik vind het triest voor jou dat je kennelijk het nuanceringsvermogen niet bezit dat in te zien.
Maar stel nou dat iemand christelijk zegt te zijn, maar aangeeft niet te geloven in de heilige drie eenheid vader zoon heilige geest. Dan is zo iemand echt geen christen meer te noemen hoor. Dat is een kwestie van religie. Wat deze persoon verder wel gelooft moet ie helemaal zelf weten..
maandag 23 april 2018 om 17:32
Waar heb ik zulke rare denkbeelden opgedaan? Een kijken. Het feit dat 99% van de religieuzen dezelfde religie aanhangt als zijn of haar ouders lijkt me een goed begin.Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 16:50Wat ik dan weer niet snap is dat je hier zo op blijft hameren. Ben je überhaupt ooit in een kerk geweest? Welke kerk was dat dan? Waar heb je dit soort rare denkbeelden opgedaan?
maandag 23 april 2018 om 17:35
De discussie ging wat mij betreft over dogma's binnen een religie. Alle religies, niet specifiek het christendom.Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 17:01De discussie ging over dogma's binnen het christelijke geloof. Of daar bepaalde vrijheden binnen bestonden of dat je strikt dient te geloven wat wordt voorgeschreven.
Dat is ook een geloof en daar kan je best respect voor hebben. Exact even veel als voor ieder ander geloof, om precies te zijn.Niet over of je wel of niet in kabouters gelooft, in een oorsprong in Atlantis of een bloedlijn waar aliens in voorkomen.

maandag 23 april 2018 om 17:39
julius schreef: ↑23-04-2018 17:31Ik denk dat je mijn commentaar niet goed gelezen hebt.
Waar het mij om gaat, is dat als je een religie volgt, je niet kan cherrypicken uit de regels van die religie. Of je volgt de religie, of niet.
Dat heeft niets met invulling van een geloof te maken. Geloof en religie zijn twee compleet verschillende zaken.
Je trekt een aparte conclusie. Iedereen mag voor mij zijn of haar geloof precies zo invullen als ze willen.
Maar stel nou dat iemand christelijk zegt te zijn, maar aangeeft niet te geloven in de heilige drie eenheid vader zoon heilige geest. Dan is zo iemand echt geen christen meer te noemen hoor. Dat is een kwestie van religie. Wat deze persoon verder wel gelooft moet ie helemaal zelf weten..
Precies.
Niet netjes om dat vervolgens Julius kwalijk te nemen. Dat heeft hij (?) niet verzonnen