Gelovig of niet
zondag 22 april 2018 om 17:36
RégineFilange schreef: ↑21-04-2018 17:57Ik ga er ook altijd in eerste instantie vanuit dat mensen 'gewoon' ongelovig zijn. Was dus ook nogal een soort schok toen ik erachter kwam dat een collega Jehova's Getuige was.
Of een andere collega die een beetje raar reageerde op mijn 'jezus!' uitroep. Dan denk ik meteen van, oke wauw, die is blijkbaar gelovig.
Dat heb ik nou ook: ervan uitgaan dat anderen niet gelovig zijn. Ik vind in een god geloven erg ongerijmd en onlogisch en ga er dus vanuit dat niemand gelovig is. Totdat je er soms vrij toevallig achter komt dat iemand dat dus wel is. Gebeurt niet vaak trouwens, dus ofwel de meeste mensen die ik ken zijn inderdaad niet gelovig, of ze laten het niet merken.
Ik ben ook nogal anti, al laat ik dat alleen merken bij mensen die ik goed ken. Want wel een beetje lullig als je je anti-religieus uitlaat en er blijkt iemand in het gezelschap te zijn die gelovig is.Zelf niet gelovig en ook vrij anti (hoewel dat meer anti-georganiseerde religie en het volgen van de Bijbel is).
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

zondag 22 april 2018 om 17:50
Hamsterweken schreef: ↑22-04-2018 17:44Hehe herkenbaar. Diep binnen vind ik gewoon dat mensen die in een niet-bestaand opperwezen niet goed bij hun hoofd zijn. Maar dat betekent niet dat het geen aardige mensen kunnen zijn.
Jij durft het een stuk minder voorzichtig op te schrijven dan ik

zondag 22 april 2018 om 18:15
Ik vind het wel prettig dat iemand hier een topic over geopend heeft. Sinds ik zelfstandig heb leren nadenken kan ik namelijk niet meer pretenderen respect te hebben voor standpunten die niet uit vrije keuze maar als gevolg van hersenspoeling worden ingenomen.
De gelovige mens kan ik respecteren, maar ik hou ze heel ver uit mijn buurt. Hoe moet je als vrij mens nou reageren zonder je opgelaten te voelen wanneer door een andere volwassene een sprookjesfiguur uit een sprookjesboek wordt aangehaald?
Mijn mond houden op zo’n moment voelt ongelofelijk benauwend, aangezien ik dan zwijgend zou accepteren dat een andere volwassene sprookjes verkondigt. Ik kan het niet. Zal wel mijn gebrek zijn.
De gelovige mens kan ik respecteren, maar ik hou ze heel ver uit mijn buurt. Hoe moet je als vrij mens nou reageren zonder je opgelaten te voelen wanneer door een andere volwassene een sprookjesfiguur uit een sprookjesboek wordt aangehaald?
Mijn mond houden op zo’n moment voelt ongelofelijk benauwend, aangezien ik dan zwijgend zou accepteren dat een andere volwassene sprookjes verkondigt. Ik kan het niet. Zal wel mijn gebrek zijn.

zondag 22 april 2018 om 19:01
Er zijn heel veel voorspellingen in de bijbel te vinden. De meesten zijn al uitgekomen, en wijzen vooral op vroeger. Wanneer je het goed onderzoekt is alles uitgekomen in de kleinste detail. Daar een voorbeeld van is
de profeet Jesaja beschreef ongeveer 200 jaar van tevoren hoe de machtige stad Babylon veroverd zou worden. Hij noemde de veroveraar, de Perzische koning Cyrus, zelfs bij naam, lang voordat die geboren werd.
Om het wat duidelijker te maken, veel zie ik voorbij komen dat het boek al zo oud is, dus is het een sprookje dat je er nog in geloofd. Hoe kan het dan dat er in de Bijbel teksten staan, voorspellingen, die nu uitkomen?
Mattheüs 24:6, 7: ‘Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. (...) Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere.
’Lukas 21:11: ‘Er zullen grote aardbevingen zijn.’
Elk jaar vinden er zo’n 50.000 aardbevingen plaats die zwaar genoeg zijn om door mensen gevoeld te worden. Ongeveer 100 daarvan brengen veel schade toe aan gebouwen en jaarlijks vindt er één zeer grote aardbeving plaats. Naar schatting hebben aardbevingen tussen 1975 en 2000 zo’n 471.000 mensenlevens gekost.
Dit zijn kleine voorbeelden. Wat ik dan denk is,, dan moet er toch waarheid in zitten? hoe kan het dan een sprookje zijn?
de profeet Jesaja beschreef ongeveer 200 jaar van tevoren hoe de machtige stad Babylon veroverd zou worden. Hij noemde de veroveraar, de Perzische koning Cyrus, zelfs bij naam, lang voordat die geboren werd.
Om het wat duidelijker te maken, veel zie ik voorbij komen dat het boek al zo oud is, dus is het een sprookje dat je er nog in geloofd. Hoe kan het dan dat er in de Bijbel teksten staan, voorspellingen, die nu uitkomen?
Mattheüs 24:6, 7: ‘Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. (...) Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere.
’Lukas 21:11: ‘Er zullen grote aardbevingen zijn.’
Elk jaar vinden er zo’n 50.000 aardbevingen plaats die zwaar genoeg zijn om door mensen gevoeld te worden. Ongeveer 100 daarvan brengen veel schade toe aan gebouwen en jaarlijks vindt er één zeer grote aardbeving plaats. Naar schatting hebben aardbevingen tussen 1975 en 2000 zo’n 471.000 mensenlevens gekost.
Dit zijn kleine voorbeelden. Wat ik dan denk is,, dan moet er toch waarheid in zitten? hoe kan het dan een sprookje zijn?

zondag 22 april 2018 om 19:05

zondag 22 april 2018 om 21:14
Fijn dat zoveel mensen kritisch nadenken, maar vanwaar de noodzaak om zo stellig alles wat de wetenschap tot nu toe niet heeft aangetoond als onwaar af te doen? De geschiedenis leert dat er steeds weer nieuwe dingen worden ontdekt. Met die stelligheid pretendeer je dus dat je alle toekomstige wetenschappelijke uitkomsten al kent. Dat is nogal wat...
Dat de wetenschap zich tot nu toe vooral heeft beziggehouden met makkelijk waarneembare fenomenen wil niet zeggen dat alleen makkelijk waarneembare fenomenen bestaan. Het zegt alleen maar dat de wetenschap tot nu toe vooral die makkelijk waarneembare fenomenen onderzocht heeft, niets meer en niets minder.
Dat de wetenschap zich tot nu toe vooral heeft beziggehouden met makkelijk waarneembare fenomenen wil niet zeggen dat alleen makkelijk waarneembare fenomenen bestaan. Het zegt alleen maar dat de wetenschap tot nu toe vooral die makkelijk waarneembare fenomenen onderzocht heeft, niets meer en niets minder.

zondag 22 april 2018 om 21:19
Wat ik er meer mee wil zeggen is dat dat 2000 jaar geleden is voorspeld en nu uitgekomen. Toen was dat nog niet en konden ze niet eens weten dat dat bestond. Ik wou laten zien een voorspelling die is uitgekomen, jullie zeggen inderdaad dat is een voorspelling die kan iedereen doen, ik snap dat jullie zo denken, maar kon dat toen al dat ze wisten dat aardbevingen zouden komen en bestonden?, dus is het appart dat ze dat moesten opschrijven door de inspiratie van de Heilige Geest. Een andere voorspelling die is gedaan is dat eerst de verstrooiing van alle joden en dat ze daarna terug zullen keren naar Jeruzalem/Israël, dat is gebeurd na de 2e wereldoorlog en is nogsteeds bezig. Ook is er voorspeld dat in alle landen het evangelie zal worden verspreid. Dat is bijna gebeurd. Ik wil jullie niet overtuigen maar laten zien dat er delen in de Bijbel waar zijn, en appart dat zoiets kan. Ik geloof zelf dat de hele Bijbel waar is, maar onderzoek het zelf en ik respecteer jullie geloofsopvatting. Straks zal iedereen weten wat nu echt waar is.

zondag 22 april 2018 om 21:21
Monique1818 schreef: ↑22-04-2018 21:19Wat ik er meer mee wil zeggen is dat dat 2000 jaar geleden is voorspeld en nu uitgekomen. Toen was dat nog niet en konden ze niet eens weten dat dat bestond. Ik wou laten zien een voorspelling die is uitgekomen, jullie zeggen inderdaad dat is een voorspelling die kan iedereen doen, ik snap dat jullie zo denken, maar kon dat toen al dat ze wisten dat aardbevingen zouden komen en bestonden?, dus is het appart dat ze dat moesten opschrijven door de inspiratie van de Heilige Geest. Een andere voorspelling die is gedaan is dat eerst de verstrooiing van alle joden en dat ze daarna terug zullen keren naar Jeruzalem/Israël, dat is gebeurd na de 2e wereldoorlog en is nogsteeds bezig. Ook is er voorspeld dat in alle landen het evangelie zal worden verspreid. Dat is bijna gebeurd. Ik wil jullie niet overtuigen maar laten zien dat er delen in de Bijbel waar zijn, en appart dat zoiets kan. Ik geloof zelf dat de hele Bijbel waar is, maar onderzoek het zelf en ik respecteer jullie geloofsopvatting. Straks zal iedereen weten wat nu echt waar is.
Denk je dat aardbevingen nog niet bestonden in de tijd dat de Bijbel geschreven werd?

zondag 22 april 2018 om 21:28
Dat heb ik net weer niet onderzocht. wat ik wel weet is dat ze heftiger zijn geworden. Kijk ook naar de rest van de voorspellingen.
Ik snap dat atheïsten denken,, wat appart dat je in zoiets geloofd, maar mij geeft het rust, dat iemand voor mij zorgt, dat mijn leven al vast staat, en dat je na dit leven met je ziel naar de eeuwigheid gaat, en er dus een groot doel is in dit leven.
Ik snap dat atheïsten denken,, wat appart dat je in zoiets geloofd, maar mij geeft het rust, dat iemand voor mij zorgt, dat mijn leven al vast staat, en dat je na dit leven met je ziel naar de eeuwigheid gaat, en er dus een groot doel is in dit leven.
anoniem_6479838b5a06b wijzigde dit bericht op 22-04-2018 21:29
Reden: -
0.13% gewijzigd

zondag 22 april 2018 om 21:33
Ik geloof heel specifiek in dat wat ik zelf heb ervaren, niet zomaar iets willekeurigs.RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 21:20@ snug: Maar waarom zou je tot het bewezen is wél in God geloven?
Je gaat toch ook niet in kabouters, elfjes, paarse eenhoorns of onzichtbare vliegende katten geloven 'omdat het nog niet is aangetoond, maar misschien ooit wel'?
En die 'god', dat is een nogal abstract begrip natuurlijk. Ik zie het als het overkoepelende bewustzijn van alles. Wij zijn elk dus eigenlijk een stukje van god, of hoe je het ook noemt.

zondag 22 april 2018 om 21:35
Heel goed gezien, alleen is dat een heel ander geloof dan het Christendom. Persoonlijk geloof ik daar niet in.
Heeft dat invloed op het denken dat het Christendom niet waar zou zijn?
als antwoord op het onderwerp Maya's
Heeft dat invloed op het denken dat het Christendom niet waar zou zijn?
als antwoord op het onderwerp Maya's
anoniem_6479838b5a06b wijzigde dit bericht op 22-04-2018 21:36
9.41% gewijzigd

zondag 22 april 2018 om 21:39
Dat is wel een ding ja. Soms als mensen me vragen of ik in God geloof, dan wil ik eigenlijk de wedervraag stellen: maar wat is God? Zolang ik dat niet weet weet ik niet of ik erin geloof.
In een Bijbelse God, een personificatie, 'man op een wolk', de drie eenheid, Jezus de vader, of hoe je het allemaal wilt noemen geloof ik niet.
Als je God gaat zien als 'de natuur', 'het leven zelf' (zoals ik eerder al zei) dan is het een ander verhaal, maar dan alsnog hang ik daar geen magisch denken aan door te denken dat bidden zin heeft, mijn leven al bepaald is is of dat er een hiernamaals is.
zondag 22 april 2018 om 21:45
Het is wijdverbreid nep nieuws dat religies de meeste doden op hun geweten hebben. Niet een religie maar het communisme en het Nazisme hebben de meeste dodelijke slachtoffers gemaakt: Mao Tse Toeng, Stalin, Pol Pot, Hitler en allemaal in de 20e eeuw. Zie ook: https://www.hpdetijd.nl/2014-07-28/kent ... dictators/
Love is the meaning of life

zondag 22 april 2018 om 21:55
Op mijn intuïtie.Monique1818 schreef: ↑22-04-2018 21:38@snug,, waar ik benieuwd naar ben, hoe kom je aan dat geloof? Basseer je dat op de Bijbel of?
De bijbel en dat soort geschriften kan heus ook een inspiratiebron zijn, er zitten wijsheden in. Maar niet alleen maar, daarom moet je zelf altijd goed nadenken wat je wel en niet aanneemt.

zondag 22 april 2018 om 21:57
Gezond uitgangspunt. Ik zou er ook niet zomaar in geloven als ik het niet zelf had meegemaakt.RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 21:39Dat is wel een ding ja. Soms als mensen me vragen of ik in God geloof, dan wil ik eigenlijk de wedervraag stellen: maar wat is God? Zolang ik dat niet weet weet ik niet of ik erin geloof.
In een Bijbelse God, een personificatie, 'man op een wolk', de drie eenheid, Jezus de vader, of hoe je het allemaal wilt noemen geloof ik niet.
Als je God gaat zien als 'de natuur', 'het leven zelf' (zoals ik eerder al zei) dan is het een ander verhaal, maar dan alsnog hang ik daar geen magisch denken aan door te denken dat bidden zin heeft, mijn leven al bepaald is is of dat er een hiernamaals is.
Overigens is iemands leven niet al helemaal bepaald.

zondag 22 april 2018 om 21:58
Heel mooi verwoordt. Zo zie ik het ook. Vooral dat over dat magisch denken is midden in de roos.RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 21:39
zondag 22 april 2018 om 22:42
Ik vind wel dat er een aantal harde reacties in dit topic staan. Ik heb het gevoel dat er een nare sfeer aan het ontstaan is hier.
Kijk, er is helemaal niets mis met het zijn van overtuigd atheïst, maar je hoeft gelovigen toch niet te overtuigen van jouw gelijk? Evenzo hoeven gelovigen niet hun geloof te verkondigen aan jullie. Leven en laten leven, alsjeblieft.
En dat er dan van die opmerkingen worden geplaatst als: "ik snap niet dat een weldenkend mens nog in een hogere macht kan geloven..."
Jakkes! Vinden jullie zelf dan ook niet dat er een nare sfeer wordt gecreëerd?
Geen mens weet of er een God bestaat, in welke vorm dan ook, daarom heet het ook GELOOF! Sommigen geloven wel dat er een God bestaat, anderen weer niet, en anderen geloven niks. Nou, allemaal prima toch? Waarom zou graag je eigen gelijk opdringen aan andere mensen?
Kijk, er is helemaal niets mis met het zijn van overtuigd atheïst, maar je hoeft gelovigen toch niet te overtuigen van jouw gelijk? Evenzo hoeven gelovigen niet hun geloof te verkondigen aan jullie. Leven en laten leven, alsjeblieft.
En dat er dan van die opmerkingen worden geplaatst als: "ik snap niet dat een weldenkend mens nog in een hogere macht kan geloven..."
Jakkes! Vinden jullie zelf dan ook niet dat er een nare sfeer wordt gecreëerd?
Geen mens weet of er een God bestaat, in welke vorm dan ook, daarom heet het ook GELOOF! Sommigen geloven wel dat er een God bestaat, anderen weer niet, en anderen geloven niks. Nou, allemaal prima toch? Waarom zou graag je eigen gelijk opdringen aan andere mensen?
Vivo per lei

zondag 22 april 2018 om 22:47
Ik vind het reuze meevallen met die nare sfeer, het is een serieuze discussie waarin mensen grotendeels serieus op elkaar ingaan. We praten over een onderwerp en delen onze zienswijze. Heeft weinig te maken met gelijk opdringen.
Hoe zie jij het voor je dan? Gewoon niet meer praten over dit soort dingen?
Hoe zie jij het voor je dan? Gewoon niet meer praten over dit soort dingen?