Gelovig of niet

zondag 22 april 2018 om 11:01
Dymphnatam schreef: ↑22-04-2018 06:54Als jij zo slim bent als je jezelf hier presenteert, kun je misschien het verschil even uileggen tussen geloven en het aanhangen van een religie?
Geloven kun je doen in de privésfeer zonder dat er gebruiken en dogma's aan vast zitten. Dus denken dat er een hogere macht is, wat die dan ook moge zijn, en daar zo je eigen gedachten over hebben en je eigen gebruiken waar je je fijn bij voelt. Of dat nou een vorm van bidden is of een kaarsje aandoen.
Een religie heeft bepaalde regels, gebruiken, heilige boeken, kerk/synagoge/moskee, en presenteert zichzelf als een gemeenschap en vind ik om die redenen dan ook een stuk enger.

zondag 22 april 2018 om 11:09
En of ik de Bijbel nou wel of niet 'snap' lijkt me niet echt het punt. Het gaat om het idee dat je je laat leiden door de regels en geschriften van een boek van tweeduizend jaar oud.
Maar zoals ik al zei; ik neem aan dat de mensen die hier posten ruimdenkender zijn dan strenggelovigen die de Bijbel letterlijk nemen.
Dat soort gelovigen, die menen dat ze aan de hand van de Bijbel tegen homoseksualiteit moeten zijn en andere nare standpunten innemen, ja sorry maar die mensen vind ik dom en heel naar.
Als je de Bijbel gebruikt als een boek om bepaalde wijsheiden uit te halen voor jezelf, ga vooral je gang, als je maar niet meent de vrijheden van anderen daarmee te moeten inperken.
Maar zoals ik al zei; ik neem aan dat de mensen die hier posten ruimdenkender zijn dan strenggelovigen die de Bijbel letterlijk nemen.
Dat soort gelovigen, die menen dat ze aan de hand van de Bijbel tegen homoseksualiteit moeten zijn en andere nare standpunten innemen, ja sorry maar die mensen vind ik dom en heel naar.
Als je de Bijbel gebruikt als een boek om bepaalde wijsheiden uit te halen voor jezelf, ga vooral je gang, als je maar niet meent de vrijheden van anderen daarmee te moeten inperken.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 11:11
0.36% gewijzigd
zondag 22 april 2018 om 11:09
+1RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 11:01Geloven kun je doen in de privésfeer zonder dat er gebruiken en dogma's aan vast zitten. Dus denken dat er een hogere macht is, wat die dan ook moge zijn, en daar zo je eigen gedachten over hebben en je eigen gebruiken waar je je fijn bij voelt. Of dat nou een vorm van bidden is of een kaarsje aandoen.
Een religie heeft bepaalde regels, gebruiken, heilige boeken, kerk/synagoge/moskee, en presenteert zichzelf als een gemeenschap en vind ik om die redenen dan ook een stuk enger.
We should have each other with cream.

zondag 22 april 2018 om 11:15
Ik ben opgegroeid in een bible-belt gebied (zelf niet echt gelovig opgevoed maar kwam als kind weleens in de kerk), dus ik weet wel een beetje waar ik over praat. En wat ik ken uit mijn omgeving vind ik allesbehalve om vrolijk van te worden. Ouders die het contact met hun kinderen verbroken hebben omdat ze homoseksueel zijn bijvoorbeeld. Ik heb echt nul respect voor die mensen.
Maar ik weet zelf heel goed dat er veel verschillende gradaties zijn van geloven. Mijn familie is lid van een heel vrijzinnige kerk waar zelfs homo's getrouwd worden, dus daar heb ik al een stuk minder moeite mee.
Ik scheer dan ook niet echt alle gelovigen over een kam, maar ik blijf het wel in alle gevallen.., bijzonder vinden dat mensen geloven in een hogere macht (in de vorm van een God, of Jezus die is opgestaan).
Maar ik weet zelf heel goed dat er veel verschillende gradaties zijn van geloven. Mijn familie is lid van een heel vrijzinnige kerk waar zelfs homo's getrouwd worden, dus daar heb ik al een stuk minder moeite mee.
Ik scheer dan ook niet echt alle gelovigen over een kam, maar ik blijf het wel in alle gevallen.., bijzonder vinden dat mensen geloven in een hogere macht (in de vorm van een God, of Jezus die is opgestaan).
zondag 22 april 2018 om 11:24
Dat ben ik met je eens, maar ik hoop dat het je lukt om niet alles over een kam te scheren.RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 11:09
Als ik zou zeggen dat ik een broertje dood heb aan alle ongelovigen omdat PVV aanhangers allerlei nare standpunten innemen waar ik me totaal niet in kan vinden dan zou je dat ook onzin vinden. Het is immers ook onzin om alle ongelovigen uit te maken voor PVV aanhanger.
Toch ging het, zeker in het begin van dit topic, wel op die manier over alle gelovigen. Alsof alle gelovigen precies hetzelfde geloven en in het leven staan.
De groep gelovigen is niet minder pluriform als de groep ongelovigen.
ldp wijzigde dit bericht op 22-04-2018 12:26
0.06% gewijzigd

zondag 22 april 2018 om 11:28
Nee dat lees ik in deze post duidelijk, maar eerlijk gezegd haalde ik dat in het begin van dit topic totaal niet uit je reacties.

zondag 22 april 2018 om 11:33
Dat vind ik opmerkelijk, want als ik al mijn posts zo eens teruglees vind ik dat ik me overal heel helder en duidelijk uitdruk en nergens dom roeptoeter in de vorm van 'bah, fuck het geloof en iedereen is dom!!'
zondag 22 april 2018 om 11:39
https://www.volkskrant.nl/magazine/athe ... ~a3360785/
'''Atheïst riskeert bijna overal vervolging of discriminatie
Atheïsten en andere mensen die sceptisch staan ten opzichte van religie, lopen in een groot deel van de wereld kans te worden vervolgd of gediscrimineerd. In ten minste zeven landen kunnen ze worden geëxecuteerd als hun overtuiging openbaar wordt, blijkt uit een maandag gepresenteerd onderzoeksrapport.'''
Veel mensen kiezen nu eenmaal eerder voor de weg van de minste weerstand.
Atheïsten en andere mensen die sceptisch staan ten opzichte van religie, lopen in een groot deel van de wereld kans te worden vervolgd of gediscrimineerd. In ten minste zeven landen kunnen ze worden geëxecuteerd als hun overtuiging openbaar wordt, blijkt uit een maandag gepresenteerd onderzoeksrapport.'''
anoniem_330865 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 11:41
7.81% gewijzigd
We should have each other with cream.
zondag 22 april 2018 om 11:41
Nee, maar als je schrijft dat je iemand die gelooft 'misschien niet 100% dom' vindt, maar 'wel een beetje dom op dat vlak' dan zijn alle woorden inderdaad heel genuanceerd maar maak je me wel gewoon voor dom uit.
Terwijl ik gewoon iets anders geloof dan jij. Ik voel me daar niet dom door (maar dat begrijp ik misschien niet goed) maar ik kom op basis van hetzelfde niet tot dezelfde conclusie als jij. Dat mag jij dom vinden.
Je woorden komen misschien wel botter over dan je kennelijk zelf bedoelt. Dat lees ik ook terug in de reacties van anderen op jouw reacties. Mensen (ik) voelen zich aangevallen door je.
Terwijl ik gewoon iets anders geloof dan jij. Ik voel me daar niet dom door (maar dat begrijp ik misschien niet goed) maar ik kom op basis van hetzelfde niet tot dezelfde conclusie als jij. Dat mag jij dom vinden.
Je woorden komen misschien wel botter over dan je kennelijk zelf bedoelt. Dat lees ik ook terug in de reacties van anderen op jouw reacties. Mensen (ik) voelen zich aangevallen door je.

zondag 22 april 2018 om 11:43
Tja, je aangevallen voelen ligt dan echt bij jezelf, ik kan me niet nog omzichtiger uitdrukken dan ik heb gedaan.

zondag 22 april 2018 om 11:58
Dit heb ik gezegd:
als je er dan alsnog voor kiest om de Bijbel als leidraad te nemen, of oprecht te denken dat er een hogere macht is die mens en dier geschapen heeft, tja, dan vind ik je hoofdzakelijk raar, maar ook wel een beetje dom op dat vlak.
Neem jij de Bijbel als leidraad in je leven? Denk je dat God mens en dier geschapen heeft? Waarschijnlijk niet, of niet in die letterlijke vorm, want anders zat je nu niet op zondag te forummen, maar kwam je net uit de kerk.
Waarschijnlijk hoef je je dus niet eens echt aangesproken te voelen. Jij kiest ervoor om dat wel te doen, maar dat is niet mijn probleem.
zondag 22 april 2018 om 12:03
Het zal het laatste dan zijn, want op al je vragen kan ik 'ja' antwoorden. En ik kom inderdaad net uit de kerk en ga vanmiddag weer.RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 11:58Dit heb ik gezegd:
Neem jij de Bijbel als leidraad in je leven? Denk je dat God mens en dier geschapen heeft? Waarschijnlijk niet, of niet in die vorm, want anders zat je nu niet op zondag te forummen, maar kwam je net uit de kerk.
Of je leest gewoon niet goed.
En ik vertel graag over hoe en wat ik geloof, maar wel om dingen uit te leggen of omdat ik het idee heb dat iemand anders iets wil weten (die vragen werden hierboven ergens gesteld).
Niet om mezelf te verdedigen. Ik voel me nu weer door je aangevallen, dat maakt dat de lol om dingen uit te leggen er een beetje af gaat.

zondag 22 april 2018 om 12:07

zondag 22 april 2018 om 12:08
Ik denk dan: je hebt speciale taken te vervullen. Bijvoorbeeld het opvoeden van je kinderen, het maken van de juiste opmerking op het juiste moment, waardoor iemand zonder dat je het weet geïnspireerd raakt, op het juiste moment op de juiste plek zijn, waardoor je misschien een ongeluk voorkomt, kennis tot je nemen en deze overdragen aan anderen, zodat je bijdraagt aan de kennis in de wereld, goede daden doen, je steentje bijdragen door te werken (eigenlijk je eerlijke aandeel in dat wat er in de wereld moet gebeuren) - je moet er voor zorgen dat je dat kleine radartje in de enorme machine van de wereld bent en dat je niet voortaan alleen maar kiest voor het radartje in je piepkleine miniwereldje van je gezin. Je draagt niet alleen thuis een verantwoordelijkheid, maar ook als lid van de Nederlandse maatschappij (je weet wel: alle schouders dragen de lasten die zij aankunnen - zodat ook zij die geen last kunnen dragen een fatsoenlijk leven kunnen hebben) en van de wereldwijde maatschappij.LoVaKo schreef: ↑21-04-2018 20:55Wat vind jij dan precies speciaal? Ik denk namelijk niet dat elk mens (of dier of plantje) iets speciaals toevoegt aan de wereld. Alles en iedereen heeft wel ERGENS invloed op, alles beïnvloed elkaar in meer of mindere mate. Maar ik denk dat de meeste mensen/dieren/planten in mindere mate beïnvloeden, in een kleine invloedcirkel.
Zie jij het speciale als; iedereen is uniek, iedereen heeft invloed op iets of iemand anders en heeft daarmee een doel? Ik zie speciaal pas als er gevolgen van de acties/denkwijzes/ideeën van die persoon invloed hebben op zeer grote schaal.
"Als iedereen speciaal is, is niemand speciaal".
Ik ben benieuwd hoe jouw zienswijze hierin is!![]()

zondag 22 april 2018 om 12:13
Dat laatste is zo waar.catskin schreef: ↑22-04-2018 11:39https://www.volkskrant.nl/magazine/athe ... ~a3360785/
Ik kan dan ook heel weinig met het argument dat er in de rest van de wereld meer geloofd wordt dan in Nederland. Ik ken mensen uit verschillende landen met een staatsgodsdienst (ja, ook in Europa zijn er meerdere landen met een staatsgodsdienst) en veel mensen blijven dan bij zo’n kerk omdat het nu eenmaal zo is, omdat life events in de kerk worden gevierd, omdat ze hun kind niet buiten de boot willen laten vallen op school (lutherse landen, bijvoorbeeld Scandinavië!) of hun eigen carrièrekansen of sociaal leven niet willen torpederen (katholieke en islamitische landen).
Iedereen moet vooral geloven wat hij wil maar dan graag wel achter de voordeur.

zondag 22 april 2018 om 12:22
Zelf ben ik opgevoed als gelovige en ik geloof nog steeds. De meeste mensen die geloven doen dit voor het leven hierna. Ik geloof dat wanneer je dood gaat je of naar de hemel of hel gaat. Daar is veel over te discuseren, maar ook geeft het rust in dit leven dat iemand voor je zorgt, en je leven al vast staat. Er zijn volgens mij heel veel vragen overal,, want heeft iedereen niet iets in zich dat je weet dat er een hogere macht is? Dat daarom iedereen er zo over nadenkt?

zondag 22 april 2018 om 12:31
Dat het rust geeft, neem ik meteen van je aan. Dat is voor mij dan ook het aantrekkelijke van het geloof. Ik heb vroeger veel meegemaakt en op een gegeven moment, toen ik het helemaal had gehad, ben ik in een kerk gaan zitten met het idee: laat het geloof maar tot mij komen, ik ben er klaar voor. Maar ja, het kwam niet. Logisch ook, weet ik nu, want ik ben zo rationeel en kritisch als maar kan en het ligt gewoon helemaal niet in mijn aard om te geloven.Monique1818 schreef: ↑22-04-2018 12:22Zelf ben ik opgevoed als gelovige en ik geloof nog steeds. De meeste mensen die geloven doen dit voor het leven hierna. Ik geloof dat wanneer je dood gaat je of naar de hemel of hel gaat. Daar is veel over te discuseren, maar ook geeft het rust in dit leven dat iemand voor je zorgt, en je leven al vast staat. Er zijn volgens mij heel veel vragen overal,, want heeft iedereen niet iets in zich dat je weet dat er een hogere macht is? Dat daarom iedereen er zo over nadenkt?
Daarom ben ik het niet eens met je tweede stelling, dat iedereen iets in zich heeft dat hij weet dat er een hogere macht is.

zondag 22 april 2018 om 13:43
Wij hebben geloof gecreëerd met elkaar juist omdát we intelligent zijn.
Juist omdát we zo'n grote hersencapaciteit hebben dreigen we vast te lopen in al onze abstracte begrippen zoals liefde en dood en schaamte en schuld.
Dmv magisch denken zoeken we naar oplossingen voor onze tekortkomingen.
We kunnen niet vluchten in wetenschap en feiten.
Wél kunnen we vluchten in religie of in het geloven dat er íets is, iets meer dan wij zelf wat ons verbindt.
Iets groters dan wij zelf waarin wij kunnen samenkomen.
Iets overkoepelends, wat ons beschermt en geruststelt en ons opvangt zélfs ná onze dood.
Onze dood is zo abstract dat wij die niet goed kunnen bevatten.
Het niet-zijn is een lastig begrip.
Wij hebben in het verleden goden gecreëerd om niet zelf alle schuld en verantwoordelijkheid te dragen en vaak gaf het ons een krachtig gevoel en verzachtte het onze pijn.
Het is lastig om in iets magisch te geloven als niet iedereen meedoet.
En sinds de wetenschap zo zijn opmars maakte moeten gelovigen zich in allerlei bochten wringen om maar te kunnen blijven geloven.
Juíst de intelligente creatievelingen krijgen het voor elkaar om het verhaal zo te verdraaien dat het hen lukt om bij het geloof te blijven, zo lang het hen helpt en kracht geeft.
Pas echt moeilijk wordt het wanneer een kind komt te overlijden.
Dat is zo iets wat zelfs een geloof niet kan verklaren.
Wie kan daar nu in berusten?
Toch kan een krachtig geloof zelfs de echt wanhopige gelovige behoeden voor een depressie.
Soms, als de persoon écht kan geloven dat er een mooi plekje in het hiernamaals is en misschien zelfs een wederzien.
Net zoals met alternatieve therapieën is het vaak de hoop die doet leven.
Het kleine sprankje hoop van het niet zeker weten te verkiezen boven de koude kille feiten.
En soms kan dat slim zijn.
Want wij zijn veel te intelligent voor ons eigen geluk.
Zalig zijn de onwetenden.
En dmv het geloof/het magisch denken, lukt het ons soms om onszelf een klein beetje voor de gek te houden, zodat wij ons beter voelen.
Zie het als een leugentje om bestwil.
Maar net als bij het placebo effect, werkt het alleen maar als je er écht in gelooft.
En daarom is het dan niet fijn als er allerlei mensen zeggen dat het niet waar is.
Dus het kan nuttig zijn en fijn om te geloven. Het werkt beter als je elkaar bevestigt en versterkt in het geloof.
Jammer en een groot nadeel is dat er veel en vaak misbruik wordt en werd gemaakt van goedgelovigen.
Geloven maakt ook kwetsbaar voor misleiding.
Juist omdát we zo'n grote hersencapaciteit hebben dreigen we vast te lopen in al onze abstracte begrippen zoals liefde en dood en schaamte en schuld.
Dmv magisch denken zoeken we naar oplossingen voor onze tekortkomingen.
We kunnen niet vluchten in wetenschap en feiten.
Wél kunnen we vluchten in religie of in het geloven dat er íets is, iets meer dan wij zelf wat ons verbindt.
Iets groters dan wij zelf waarin wij kunnen samenkomen.
Iets overkoepelends, wat ons beschermt en geruststelt en ons opvangt zélfs ná onze dood.
Onze dood is zo abstract dat wij die niet goed kunnen bevatten.
Het niet-zijn is een lastig begrip.
Wij hebben in het verleden goden gecreëerd om niet zelf alle schuld en verantwoordelijkheid te dragen en vaak gaf het ons een krachtig gevoel en verzachtte het onze pijn.
Het is lastig om in iets magisch te geloven als niet iedereen meedoet.
En sinds de wetenschap zo zijn opmars maakte moeten gelovigen zich in allerlei bochten wringen om maar te kunnen blijven geloven.
Juíst de intelligente creatievelingen krijgen het voor elkaar om het verhaal zo te verdraaien dat het hen lukt om bij het geloof te blijven, zo lang het hen helpt en kracht geeft.
Pas echt moeilijk wordt het wanneer een kind komt te overlijden.
Dat is zo iets wat zelfs een geloof niet kan verklaren.
Wie kan daar nu in berusten?
Toch kan een krachtig geloof zelfs de echt wanhopige gelovige behoeden voor een depressie.
Soms, als de persoon écht kan geloven dat er een mooi plekje in het hiernamaals is en misschien zelfs een wederzien.
Net zoals met alternatieve therapieën is het vaak de hoop die doet leven.
Het kleine sprankje hoop van het niet zeker weten te verkiezen boven de koude kille feiten.
En soms kan dat slim zijn.
Want wij zijn veel te intelligent voor ons eigen geluk.
Zalig zijn de onwetenden.
En dmv het geloof/het magisch denken, lukt het ons soms om onszelf een klein beetje voor de gek te houden, zodat wij ons beter voelen.
Zie het als een leugentje om bestwil.
Maar net als bij het placebo effect, werkt het alleen maar als je er écht in gelooft.
En daarom is het dan niet fijn als er allerlei mensen zeggen dat het niet waar is.
Dus het kan nuttig zijn en fijn om te geloven. Het werkt beter als je elkaar bevestigt en versterkt in het geloof.
Jammer en een groot nadeel is dat er veel en vaak misbruik wordt en werd gemaakt van goedgelovigen.
Geloven maakt ook kwetsbaar voor misleiding.

zondag 22 april 2018 om 16:47
Wat ik me dan afvraag, zouden dan al de gelovigen geloven in iets wat niet bestaat, en het dus nergens voor doen? en een andere vraag die boven komt, hoe kan het dan dat de voorspellingen in de Bijbel allemaal uitkomen, dan moet er toch iets van waarheid in zitten?
wanneer je je verdiept in de mens, en hoe alles in elkaar zit met DNA en alles, dat kan toch niet zomaar zijn ontstaan?
Hoe denken jullie hierover?
Fijn om de respectvolle reactie's te lezen!
wanneer je je verdiept in de mens, en hoe alles in elkaar zit met DNA en alles, dat kan toch niet zomaar zijn ontstaan?

zondag 22 april 2018 om 17:19
Monique1818 schreef: ↑22-04-2018 16:47Wat ik me dan afvraag, zouden dan al de gelovigen geloven in iets wat niet bestaat, en het dus nergens voor doen? en een andere vraag die boven komt, hoe kan het dan dat de voorspellingen in de Bijbel allemaal uitkomen, dan moet er toch iets van waarheid in zitten?
1. Ja, gelovigen geloven in iets dat niet bestaat, in ieder geval niet iets dat bewezen bestaat. Ze doen het niet nergens voor. Je zou kunnen zeggen dat ze het doen voor houvast, voor hoop, voor een gemeenschapsgevoel, zingeving, en daar is in principe niks mis mee, maar die dingen kun je ook halen uit andere dingen dan geloof, zoals ik eerder al schreef.
2. Voorspellingen uit de Bijbel die uitkomen zijn net zoiets als voorspellingen van Nostradamus die uitkomen. Zolang je vaag en algemeen genoeg bent kan zo'n voorspelling altijd wel op íets betrekking hebben dat uiteindelijk echt gebeurt. Is dus totaal geen bewijs voor wat dan ook.
3. Hoe de mens, en alles in het universum, is ontstaan is inderdaad ongelooflijk en kunnen wij als mensen niet of nauwelijks bevatten. Maar dat is alsnog geen reden om aan te nemen dat er een schepper bestaat, en al helemaal niet in gepersonifieerde vorm als een 'God'. Tuurlijk is er 'iets' dat er voor zorgt dat er leven ontstaat, dat er evolutie is, maar dat zou je net zo goed 'de natuur' of 'het leven' kunnen noemen. Voor mij geen reden om daar een geloof in een hogere macht (en een hemel e.d.) aan te hangen.