Gelovig of niet

maandag 23 april 2018 om 00:13
Het is mooi om te zien hoe iedereen over het geloof denkt en niet denkt. Niemand kan iemand dwingen om te geloven wat hij/zij zelf ook gelooft.
Daarom blijf ik vinden dat iedereen respect moet hebben voor elkaar en voorbeelden aan elkaar vertellen, waarom je dat vindt. Hoe dat komt.
Persoonlijk kwam bij mij hard binnen dat mensen zich afvroegen of ik zat te trollen of de reactie; het word steeds gekker hier vond ik naar. Dit omdat ik oprecht geloof dat in de waarheid van de Bijbel en dat liet zien door daar voorbeelden bij te geven.
Hou die goede sfeeeer (:
Daarom blijf ik vinden dat iedereen respect moet hebben voor elkaar en voorbeelden aan elkaar vertellen, waarom je dat vindt. Hoe dat komt.
Persoonlijk kwam bij mij hard binnen dat mensen zich afvroegen of ik zat te trollen of de reactie; het word steeds gekker hier vond ik naar. Dit omdat ik oprecht geloof dat in de waarheid van de Bijbel en dat liet zien door daar voorbeelden bij te geven.
Hou die goede sfeeeer (:

maandag 23 april 2018 om 00:19
Tja sorry maar ik vind het oprecht niet te geloven dat jij denkt omdat aardbevingen voorspeld zijn in de Bijbel er nu regelmatig aardbevingen zijn.Monique1818 schreef: ↑23-04-2018 00:13
Hou die goede sfeeeer (:
Daar kan ik echt geen begrip meer voor opbrengen, dat gaat namelijk zo totaal tegen gezonde logica in.

maandag 23 april 2018 om 00:28
Okee, die voorspelling staat in de Bijbel,, ik had zelf daarvoor in de plaats een ander voorbeeld neer moeten zettten. Wel stonden er nog een paar andere bij. Die reactie's betrok ik meer op het hele bericht, het kwam bij me binnen dat diegene vondt dat ik eigenlijk een sprookje vertelde, en dat deed pijn.
Jullie vinden het appart, maar kijk ook naar de andere voorspellingen die er zijn en zijn uitgekomen.
Jullie vinden het appart, maar kijk ook naar de andere voorspellingen die er zijn en zijn uitgekomen.

maandag 23 april 2018 om 00:37
Laat die voorspellingen los als argument, ze bewijzen totaal niets.Monique1818 schreef: ↑23-04-2018 00:28Okee, die voorspelling staat in de Bijbel,, ik had zelf daarvoor in de plaats een ander voorbeeld neer moeten zettten. Wel stonden er nog een paar andere bij. Die reactie's betrok ik meer op het hele bericht, het kwam bij me binnen dat diegene vondt dat ik eigenlijk een sprookje vertelde, en dat deed pijn.
Met een beetje gezond verstand kun je dat zo inzien.

maandag 23 april 2018 om 07:34
Nou, ik denk dat dit een veel voorkomende gedachte is bij niet-gelovigen. Ik respecteer de betekenis die het geloof kan hebben voor anderen, maar als je zelf niet gelooft, is geloven in een God soortgelijk aan geloven in Sinterklaas.DuploPanda schreef: ↑22-04-2018 22:42Ik vind wel dat er een aantal harde reacties in dit topic staan. Ik heb het gevoel dat er een nare sfeer aan het ontstaan is hier.
Kijk, er is helemaal niets mis met het zijn van overtuigd atheïst, maar je hoeft gelovigen toch niet te overtuigen van jouw gelijk? Evenzo hoeven gelovigen niet hun geloof te verkondigen aan jullie. Leven en laten leven, alsjeblieft.
En dat er dan van die opmerkingen worden geplaatst als: "ik snap niet dat een weldenkend mens nog in een hogere macht kan geloven..."
Jakkes! Vinden jullie zelf dan ook niet dat er een nare sfeer wordt gecreëerd?
Geen mens weet of er een God bestaat, in welke vorm dan ook, daarom heet het ook GELOOF! Sommigen geloven wel dat er een God bestaat, anderen weer niet, en anderen geloven niks. Nou, allemaal prima toch? Waarom zou graag je eigen gelijk opdringen aan andere mensen?
Heb je weleens gehoord van de pastafarians? Mensen in de VS die een eigen (niet oprechte of serieuze) godsdienst hebben ontworpen om religie aan de kaak te stellen. Of neem Scientology met zijn outer space theorieën. Voor de doorsnee niet-gelovige zijn echte religies net zo weinig geloofwaardig als Scientology of Pastafarianisme dat voor jou zijn.
Zelf dring ik mensen niets op, maar ik vind niet dat er een nare sfeer ontstaat als mensen zeggen zich niet te kunnen voorstellen dat anderen in een hogere macht geloven.

maandag 23 april 2018 om 07:38
Niemand dringt iets op als die zegt "ik vind het logisch onmogelijk" of iets in die trant.DuploPanda schreef: ↑22-04-2018 22:42
Kijk, er is helemaal niets mis met het zijn van overtuigd atheïst, maar je hoeft gelovigen toch niet te overtuigen van jouw gelijk? Evenzo hoeven gelovigen niet hun geloof te verkondigen aan jullie. Leven en laten leven, alsjeblieft.
En dat er dan van die opmerkingen worden geplaatst als: "ik snap niet dat een weldenkend mens nog in een hogere macht ....(teveel geknipt met mijn telefoon)
Je kunt het nauwelijks anders uitdrukken. Het is namelijk de reden waarom je niet gelovig bent. Redenen waarom iemand wèl gelovig is zijn immers wel okee.
En nee, persoonlijk heb ik geen respect (in de zin van waardering), ik ben eerder onverschillig tegenover een individu.
Hoeveel er op macroniveau zijn maakt me uiteraard wel uit.

maandag 23 april 2018 om 08:37
Ik ben katholiek opgevoed, maar al vanaf dat ik een kleuter was kon ik er níet in geloven.
Het lukte gewoon niet.
Er zat niets geloofwaardige bij en er was óók geen reden om erin te wíllen geloven, zoals bij sinterklaas.
Op mijn 5e hoorde ik dat ik naar een katholieke school moest en daar wilde ik niet heen want mijn vriendinnetje ging naar de openbare.
Ik mocht dus niet bij mijn beste vriendin op school vanwege God.
Ik heb later het vormsel gedaan om mijn ouders blij te maken, ik zelf geloofde al láng niet meer.
Ik vond het dom en hypocriet en kon er met mijn hoofd niet bij dat volwassen mensen zoveel waarde konden hechten aan zo'n erbarmelijk slécht verhaal...
Het heeft me als kind een eenzaam en verloren gevoel gegeven.
Jaren heb ik nog wél geloofd dat er íets zou kunnen zijn en twijfelde ik over geesten en dat soort "bovennatuurlijke" dingen, en vage dingen zoals chakra's en meridianen.
Maar sinds een aantal jaar is mij compleet duidelijk dat het dus allemáál onzin is.
Ik geloof niet in iets hogers en ben ook niet bijgelovig.
Ik zie het zo dat er genoeg semi-psychotische mensen hebben rondgelopen op deze planeet, die in moeilijke tijden hun waanzinnige gedachtenspinsels aan de man hebben gebracht en sommige van die absurde en waanzinnige verhalen zijn nog blijven hangen ook.
Er is dus behoefte aan een algemeen waanidee en het zal soms zijn nut ook wel vervullen.
Maar als je echt góed nadenkt, dan kom je erachter dat het enkel hersenspinsels zijn.
Sorry.
Het lukte gewoon niet.
Er zat niets geloofwaardige bij en er was óók geen reden om erin te wíllen geloven, zoals bij sinterklaas.
Op mijn 5e hoorde ik dat ik naar een katholieke school moest en daar wilde ik niet heen want mijn vriendinnetje ging naar de openbare.
Ik heb later het vormsel gedaan om mijn ouders blij te maken, ik zelf geloofde al láng niet meer.
Ik vond het dom en hypocriet en kon er met mijn hoofd niet bij dat volwassen mensen zoveel waarde konden hechten aan zo'n erbarmelijk slécht verhaal...
Jaren heb ik nog wél geloofd dat er íets zou kunnen zijn en twijfelde ik over geesten en dat soort "bovennatuurlijke" dingen, en vage dingen zoals chakra's en meridianen.
Maar sinds een aantal jaar is mij compleet duidelijk dat het dus allemáál onzin is.
Ik zie het zo dat er genoeg semi-psychotische mensen hebben rondgelopen op deze planeet, die in moeilijke tijden hun waanzinnige gedachtenspinsels aan de man hebben gebracht en sommige van die absurde en waanzinnige verhalen zijn nog blijven hangen ook.
Er is dus behoefte aan een algemeen waanidee en het zal soms zijn nut ook wel vervullen.
Maar als je echt góed nadenkt, dan kom je erachter dat het enkel hersenspinsels zijn.
Sorry.

maandag 23 april 2018 om 08:42
shisha schreef: ↑23-04-2018 08:37Ik ben katholiek opgevoed, maar al vanaf dat ik een kleuter was kon ik er níet in geloven.
Het lukte gewoon niet.
Sorry.
Maar verder blijven we erg respectvol naar elkaar?

maandag 23 april 2018 om 08:47
Niet de gelovigen worden hier weggezet als psychotici, maar de figuren op wie de Bijbel is gebaseerd. Je zult toch ook inzien dat als Jezus nu had geleefd en soortgelijk gedrag had vertoond als destijds, hij hoogstwaarschijnlijk als geestesziek was gezien?

maandag 23 april 2018 om 09:11
Ten eerste verbaast het me dat dit topic over geloven het al negen pagina's uithoudt. Meestal is het na een pagina of zes al uitgedraaid op modderworstelen en vuil gooien. Dit valt relatief gezien nog wel mee.
Dat gezegd hebbende: ook in dit topic zien we weer het bekende fenomeen "Recht Op Een Eigen Mening" opduiken. Uiteraard in kamp "niet-gelovig"
Het Recht Op Een Eigen Mening is namelijk een krachtig wapen om iedere discussie per direkt dood te slaan en het gelijk definitief aan jouw kant te krijgen.
Het komt er op neer dat je roept vooral heel veel respect te hebben voor andermans mening (om te onderstrepen dat de beschaving niet aan jou voorbij is gegaan), waarna je ongelimiteerd je shit kan gaan spuien (want hee! Vrije Mening is ook beschaving!)
Ik zie maar één soort erg domme mensen in dit topic.
Dat gezegd hebbende: ook in dit topic zien we weer het bekende fenomeen "Recht Op Een Eigen Mening" opduiken. Uiteraard in kamp "niet-gelovig"
Het Recht Op Een Eigen Mening is namelijk een krachtig wapen om iedere discussie per direkt dood te slaan en het gelijk definitief aan jouw kant te krijgen.
Het komt er op neer dat je roept vooral heel veel respect te hebben voor andermans mening (om te onderstrepen dat de beschaving niet aan jou voorbij is gegaan), waarna je ongelimiteerd je shit kan gaan spuien (want hee! Vrije Mening is ook beschaving!)
Ik zie maar één soort erg domme mensen in dit topic.

maandag 23 april 2018 om 09:32
Ik zie dat echt heel anders. Sommige gelovigen vinden dat “respect hebben voor iemands mening” betekent dat anderen daar niet hun eigen mening tegenover mogen zetten. Het pijnpunt is dan misschien dat gelovigen het geloof geen mening vinden en niet-gelovigen wel.
Ik vind religie een fascinerend verschijnsel en ik praat er dan ook graag over. Vooral de psychologische kant vind ik interessant: waarom geloven mensen terwijl daar geen bewijs of rationele aanleiding voor is? Voor mij botst dat met een kritische en wetenschappelijke houding, omdat de wetenschap draait om kritisch denken, onderzoeken, verifiëren etc. Ik weet dat intelligentie niets te maken heeft met geloof, er zijn zeer goede diepreligieuze wetenschappers, maar hoe verenigen zij dan hun geloof met hun werk? Vragen waaraan je in het dagelijks leven maar weinig toekomt, tenzij je iemand goed kent. Of misschien een keer op een forum, in een topic dat gaat over geloven ja of nee.
Eerder in dit topic las ik de stelling dat er geen weldenkend niet-geestesziek mens is dat op volwassen leeftijd tot het geloof gekomen is. Dat klopt niet, want ik ken zo iemand. Hij beweert dat zijn geloof een rationele keuze is: hij denkt als gelovige een beter leven te hebben, hij wíl geloven en dus doet hij dat. Hij is wel ‘jaloers’ op mensen die het geloof van huis uit hebben meegekregen. Hij denkt dat zij een diepere geloofsbeleving hebben dan hij. Dat soort dingen vind ik razend interessant. Heeft niets te maken met mijn shit spuien of zo
Dit soort topics ontsporen in mijn optiek doorgaans juist omdat gelovigen zich onterecht aangevallen voelen en andere meningen zien als shit spuien.
Ik vind religie een fascinerend verschijnsel en ik praat er dan ook graag over. Vooral de psychologische kant vind ik interessant: waarom geloven mensen terwijl daar geen bewijs of rationele aanleiding voor is? Voor mij botst dat met een kritische en wetenschappelijke houding, omdat de wetenschap draait om kritisch denken, onderzoeken, verifiëren etc. Ik weet dat intelligentie niets te maken heeft met geloof, er zijn zeer goede diepreligieuze wetenschappers, maar hoe verenigen zij dan hun geloof met hun werk? Vragen waaraan je in het dagelijks leven maar weinig toekomt, tenzij je iemand goed kent. Of misschien een keer op een forum, in een topic dat gaat over geloven ja of nee.
Eerder in dit topic las ik de stelling dat er geen weldenkend niet-geestesziek mens is dat op volwassen leeftijd tot het geloof gekomen is. Dat klopt niet, want ik ken zo iemand. Hij beweert dat zijn geloof een rationele keuze is: hij denkt als gelovige een beter leven te hebben, hij wíl geloven en dus doet hij dat. Hij is wel ‘jaloers’ op mensen die het geloof van huis uit hebben meegekregen. Hij denkt dat zij een diepere geloofsbeleving hebben dan hij. Dat soort dingen vind ik razend interessant. Heeft niets te maken met mijn shit spuien of zo

Dit soort topics ontsporen in mijn optiek doorgaans juist omdat gelovigen zich onterecht aangevallen voelen en andere meningen zien als shit spuien.

maandag 23 april 2018 om 09:45
Tegen een andere mening heb ik volstrekt geen bezwaar. Graag zelfs. Het dwingt mij tot nadenken en mijn eigen gedachten tegen het licht houden.
Waar ik bezwaar tegen heb, zijn de (voor)oordelen, die verpakt worden als "mening" om ze onder het mom van vrije meningsuiting hier op het forum te plempen.
Ik zie hier beweringen voorbij komen die kant noch wal raken, waarbij alle gelovigen over één kam worden geschoren en geloof en religie op één hoop worden gegooid.
En met een beetje pech wordt het verschil tussen de verschillende geloofsrichtingen ook nog eens genegeerd.
Sorry, maar wie is hier dan dom?
Waar ik bezwaar tegen heb, zijn de (voor)oordelen, die verpakt worden als "mening" om ze onder het mom van vrije meningsuiting hier op het forum te plempen.
Ik zie hier beweringen voorbij komen die kant noch wal raken, waarbij alle gelovigen over één kam worden geschoren en geloof en religie op één hoop worden gegooid.
En met een beetje pech wordt het verschil tussen de verschillende geloofsrichtingen ook nog eens genegeerd.

maandag 23 april 2018 om 09:50
Je kan het ook omdraaien en zeggen "waarom geloven zoveel slimme mensen niet?
Hoe meer ik heb geleerd over het ontstaan van leven en de ingewikkelde processen om een lichaam in stand te houden, hoe minder ik kan geloven dat dit "zomaar" uit een knal is ontstaan.

maandag 23 april 2018 om 09:51
Nee. Ik kan mij niet voorstellen dat er een God bestaat. Ik heb naasten zo zien lijden....mijn moeder is zoop ziek geweest.
Daarnaast mensen in oorlog, kinderen in oorlog, honger, verslavingen...
Het ergste vind ik nog het ieder voor zich. Laatst in een kerkdienst (soms ontkom je er niet aan) een oude man die het niet goed begreep. Alle gelovigen een nepglimlach op het gezicht...knik en weer vooruit kijken. Niemand die helpt. Ik ben gaan helpen, maar dan zit je in een kerk. Persoonlijk vind ik gelovigen egoïstisch. Als het voor jezelf maar goed geregeld is.
Daarnaast mensen in oorlog, kinderen in oorlog, honger, verslavingen...
Het ergste vind ik nog het ieder voor zich. Laatst in een kerkdienst (soms ontkom je er niet aan) een oude man die het niet goed begreep. Alle gelovigen een nepglimlach op het gezicht...knik en weer vooruit kijken. Niemand die helpt. Ik ben gaan helpen, maar dan zit je in een kerk. Persoonlijk vind ik gelovigen egoïstisch. Als het voor jezelf maar goed geregeld is.

maandag 23 april 2018 om 09:52
Geef die voorbeelden dan eens, want ik zie ze oprecht niet.Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 09:45Tegen een andere mening heb ik volstrekt geen bezwaar. Graag zelfs. Het dwingt mij tot nadenken en mijn eigen gedachten tegen het licht houden.
Het verschil tussen de verschillende geloofsrichtingen is voor mij eigenlijk niet van belang. Dat zijn voor mij (!) variaties op hetzelfde thema. De kern van dat thema interesseert me.

maandag 23 april 2018 om 09:52
Het heeft niets met respect te maken.
Mijn vriend gelooft in het creationisme.
Maar hij gelooft dat er aliens waren die de mens tot slaaf hebben gemaakt.
Hij gelooft dat dáár het verhaal van Adam en Eva vandaan komt...
Hij is ook niet de enige die dat gelooft; er is een hele groep van mensen die gelooft in een buitenaards ras wat de mens heeft gecreëerd om als slaven goud te delven hier op aarde.
In hun geloof heeft de slavendrijvende God deze aarde al lang geleden verlaten.
Maar er is ook een hele grote groep die nu nog steeds gelooft dat de aarde plat is, ondanks bewijs dat dat niet zo is
Dit zegt mij dat de mens soms niet rationeel wíl zijn en ze er alles aan doet om de realiteit te ontkennen om toch maar te kunnen blijven geloven.
Dus geloven is voor hen net zo belangrijk als ademen.
Bij mijn vriend heb ik het idee dat hij in zoiets moet geloven omdat hij anders meer kans heeft om depressief te raken.
Hij heeft het nl ooit gebruikt om zijn depressie te overwinnen.
Het verklaart voor hem de gang van zaken hier en geeft hem een doel en een speciaal gevoel.
Natuurlijk respecteer ik mijn vriend, maar tegelijkertijd vind ik sommige dingen waarin hij gelooft regelrechte onzin.
Toch wil ik liever niet dat hij depressief word en ik heb ook geen zin in ruzie, dus hij blijft maar in die waan.
En meestal kan het ook geen kwaad.
Maar soms kunnen dat soort wanen wél gevaarlijk zijn.
Mijn vriend gelooft in het creationisme.
Maar hij gelooft dat er aliens waren die de mens tot slaaf hebben gemaakt.
Hij gelooft dat dáár het verhaal van Adam en Eva vandaan komt...
Hij is ook niet de enige die dat gelooft; er is een hele groep van mensen die gelooft in een buitenaards ras wat de mens heeft gecreëerd om als slaven goud te delven hier op aarde.
In hun geloof heeft de slavendrijvende God deze aarde al lang geleden verlaten.
Maar er is ook een hele grote groep die nu nog steeds gelooft dat de aarde plat is, ondanks bewijs dat dat niet zo is
Dit zegt mij dat de mens soms niet rationeel wíl zijn en ze er alles aan doet om de realiteit te ontkennen om toch maar te kunnen blijven geloven.
Dus geloven is voor hen net zo belangrijk als ademen.
Bij mijn vriend heb ik het idee dat hij in zoiets moet geloven omdat hij anders meer kans heeft om depressief te raken.
Hij heeft het nl ooit gebruikt om zijn depressie te overwinnen.
Het verklaart voor hem de gang van zaken hier en geeft hem een doel en een speciaal gevoel.
Natuurlijk respecteer ik mijn vriend, maar tegelijkertijd vind ik sommige dingen waarin hij gelooft regelrechte onzin.
Toch wil ik liever niet dat hij depressief word en ik heb ook geen zin in ruzie, dus hij blijft maar in die waan.
En meestal kan het ook geen kwaad.
Maar soms kunnen dat soort wanen wél gevaarlijk zijn.

maandag 23 april 2018 om 10:02
Als er íets is wat ons verbindt dan is het ons dna.
Je kunt op ons dna alles projecteren wat je goddelijk zou kunnen noemen.
Maar hoe magisch het ook mag lijken, het is ontstaan gebaseerd op logische natuurwetten.
Op evolutie.
En omdat er miljoenen jaren van evolutie overheen zijn gegaan is het moeilijk te bevatten dat zoiets "zomaar" bij toeval heeft kunnen ontstaan.
Maar ik vind het bijzonder en mooi genoeg zoals het is.
Zonder er verder nog verhalen bij te hoeven verzinnen.
Je kunt op ons dna alles projecteren wat je goddelijk zou kunnen noemen.
Maar hoe magisch het ook mag lijken, het is ontstaan gebaseerd op logische natuurwetten.
Op evolutie.
En omdat er miljoenen jaren van evolutie overheen zijn gegaan is het moeilijk te bevatten dat zoiets "zomaar" bij toeval heeft kunnen ontstaan.
Maar ik vind het bijzonder en mooi genoeg zoals het is.
Zonder er verder nog verhalen bij te hoeven verzinnen.

maandag 23 april 2018 om 10:06
Ik heb helaas geen tijd om alle pagina's terug te lezen, dus even uit mijn hoofd:
- alleen mensen die van kinds af aan geïndoctrineerd zijn, kunnen geloven (heb in mijn direkte omgeving alleen al zes mensen voor wie dit niet opgaat)
- Katholiek en Protestant op één hoop gooien (zit toch echt wezenlijk inhoudelijk verschil tussen, dat zijn echt geen variaties op een thema!)
- beweren dat gelovigen niet zelf kunnen nadenken en daarom maar blind achter een geloof aanhollen
- Enz. Enz.

maandag 23 april 2018 om 10:28
Kijk, daar gaat het al mis.Dymphnatam schreef: ↑23-04-2018 10:06Ik heb helaas geen tijd om alle pagina's terug te lezen, dus even uit mijn hoofd:
- alleen mensen die van kinds af aan geïndoctrineerd zijn, kunnen geloven (heb in mijn direkte omgeving alleen al zes mensen voor wie dit niet opgaat)
- Katholiek en Protestant op één hoop gooien (zit toch echt wezenlijk inhoudelijk verschil tussen, dat zijn echt geen variaties op een thema!)
- beweren dat gelovigen niet zelf kunnen nadenken en daarom maar blind achter een geloof aanhollen
- Enz. Enz.
Voor jou (en anderen) zijn het geen variaties op een thema, voor mij (en anderen) zijn het dat wel. Ik ken grofweg de verschillen tussen katholicisme en protestantisme, maar het gaat me om de mensen die zich richten naar een geloof, dus die dat als richtsnoer hebben. Die behoefte/drang/aanleg/keuze/overtuiging (ik weet zelf dus niet wat er achter zit) vind ik heel interessant. Vooral als daar het geloof in een opperwezen/opperwezens en messiasfiguren bij komt.
maandag 23 april 2018 om 10:44
Ik heb precies hetzelfde bij mensen die geloven dat alles vanzelf uit niets is ontstaan en niet geloven in een opperwezen en alleen wat ze zelf kunnen waarnemen voor de waarheid houden. Nogal bekrompen wat mij betreft: honderd jaar geleden konden we de planeet Pluto ook niet waarnemen, terwijl we met de kennis van nu weten dat die wel bestond.RégineFilange schreef: ↑22-04-2018 17:50Jij durft het een stuk minder voorzichtig op te schrijven dan ik![]()
Love is the meaning of life

maandag 23 april 2018 om 10:55
Maar hier gaat het telkens mis bij gelovigen; aannemen dat er meer is omdat dingen niet, of nog niet, te bevatten zijn.elfjetwaalfje schreef: ↑23-04-2018 10:44Ik heb precies hetzelfde bij mensen die geloven dat alles vanzelf uit niets is ontstaan en niet geloven in een opperwezen en alleen wat ze zelf kunnen waarnemen voor de waarheid houden. Nogal bekrompen wat mij betreft: honderd jaar geleden konden we de planeet Pluto ook niet waarnemen, terwijl we met de kennis van nu weten dat die wel bestond.
Zoals iemand eerder al heel scherp schreef; dat is een absurde redenering want dan kan dus alles waar zijn.
De vergelijking met Pluto gaat niet op. Voor het ontdekken van Pluto waren er namelijk geen mensen die 'geloofden in Pluto'.
maandag 23 april 2018 om 10:59
Het is beter dat de mens nooit te weten kan komen of het bovennatuurlijke bestaat,Hamsterweken schreef: ↑23-04-2018 10:51Grappig: wéér dat wetenschapsargument. Denk je serieus dat we over 100 jaar een telescoop, microscoop of antenne hebben waarmee we God kunnen zien ofzo?
Voor mij is het juist andersom: inmiddels is er voor bijna alles wat vroeger aan goden werd toegeschreven gewoon een wetenschappelijke verklaring, en onze kennis blíjft maar groeien.
We should have each other with cream.