Grote verschil in kerken.

06-04-2013 11:27 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het gemerkt.

Ikzelf ben een bekeerde christen en dat lag echt aan de 'type' kerk.

Ik wil niet echt een discussie beginnen, maar wie (die geloven en wel eens naar de kerk gaan/gingen) heeft er ook een verschil in gemerkt?

Toen ik jonger was vond ik er helemaal niks aan, vond het saai en het God leek zo ver weg. Ik kende Hem alleen uit de 'verhalen'.

Nu is dat anders. Ik weet nu dat Hij leeft en er is voelbaar contact. En het maakt mij heel blij.

In de ene kerk werd er heel anders gesproken over God dan in de andere.

De kerk waar ik nu heen ga, houden ze bijvoorbeeld genezingsdiensten en de 1e keer dat ik mensen spontaan beter zag worden, verkeerde ik in shock. Nu vind ik het normaal.

Wie heeft dit ook?

Het leek mij leuk om ervaringen te delen en om te kijken hoe andere gelovigen God en Jezus in hun leven ervaren?

Ik weet dat voor sommigen dit onderwerp wellicht wat gevoelig kan zijn, en het is niet mijn bedoeling om mensen te 'overtuigen' en zeker niet om te kwetsen (bij voorbaat al).
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 12:18:

[...]

verdiep je je dan ook in de andere religies, of alleen het protestants/gereformeerde deel?Ik weet veruit het meest van het protestantse deel, omdat ik in een omgeving woon waar dit de overhand voert en daarnaast omdat het qua normen en waarden natuurlijk heel dicht op de Westerse samenleving zit (en daarmee 'makkelijk te begrijpen'). Maar ik probeer mij zeker te verdiepen in andere geloven. Van het Islamitische geloof weet ik ook wel iets, maar van het Jodendom nog maar weinig. Daar moet ik mij nog even over inlezen
It is me. Viola.
Vrouwtje, ja, dat staat er. Jezus deed het sporadisch. En zeker niet als mensen er om vroegen ter bewijs. Daarbij waren de woorden 'ga heen en zondig niet meer'. Fikse waarschuwingen. Wat is het doel van die genezingen volgens die kerk? Wat gebeurd er als er niets gebeurd aangezien God zich niet voor een karretje laat spannen? Dan gaat de muziek wat harder en wordt iemand zo snel mogelijk het podium afgehaald. De kerk heeft als doel genezing en alleen dat al is niet bijbels. Genezing is nooit het doel.
quote:vrouwtje010 schreef op 06 april 2013 @ 12:20:

Rozenstruikje. In de bijbel word juist verteld over genezingen. Er word verteld dat bij God niets onmogelijk is. In de kerk waar ik ga, doen ze wat de bijbel verteld.

Er staat: bij de zieken worden de handen opgelegd in mijn Naam en zij zullen genezen.

Dat is toch een blamage. Jezus zegt het zelf.

Daarom geloof ik het ook.In de bijbel staat ook heb u naasten lief en begeert niet datgeen wat van een ander is. Omdat het daar geschreven staat wilt dat niet zeggen dat het automatisch waar is.
quote:mow1986 schreef op 06 april 2013 @ 12:22:

Zolang god toestaat dat pedofielenpartijen legaal zijn haak ik af....Als je dit soort dingen zegt, heb je werkelijk waar geen enkel idee hoe religie in elkaar steekt.
It is me. Viola.
Vrouwtje, wat is jouw doel om die genezingen hier steeds te roepen?
quote:flutzel schreef op 06 april 2013 @ 12:24:

[...]

In de bijbel staat ook heb u naasten lief en begeert niet datgeen wat van een ander is. Omdat het daar geschreven staat wilt dat niet zeggen dat het automatisch waar is.Ik zou zeggen: het is wel waar, maar helaas niet de werkelijkheid. Als je begrijpt wat ik bedoel?
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 12:26:

Vrouwtje, wat is jouw doel om die genezingen hier steeds te roepen?Zendelingenwerk?
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 12:26:

[...]

Ik zou zeggen: het is wel waar, maar helaas niet de werkelijkheid. Als je begrijpt wat ik bedoel?Ja, dat bedoelde ik, dank je. Had al het idee dat ik het niet goed zei
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 12:24:

[...]

Ik weet veruit het meest van het protestantse deel, omdat ik in een omgeving woon waar dit de overhand voert en daarnaast omdat het qua normen en waarden natuurlijk heel dicht op de Westerse samenleving zit (en daarmee 'makkelijk te begrijpen'). Maar ik probeer mij zeker te verdiepen in andere geloven. Van het Islamitische geloof weet ik ook wel iets, maar van het Jodendom nog maar weinig. Daar moet ik mij nog even over inlezen De westerse samenleving is niet protestants maar christelijk, is een wezenlijk verschil. Ik kan je aanraden je blik toch eens te verbreden.

Rozenstruikje. In de bijbel word juist verteld over genezingen. Er word verteld dat bij God niets onmogelijk is. In de kerk waar ik ga, doen ze wat de bijbel verteld.

Er staat: bij de zieken worden de handen opgelegd in mijn Naam en zij zullen genezen.

Daarom geloof ik het ook.

In de Bijbel staat ook 'Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.'.

Persoonlijk, maar dat ben ik, vind ik dat mensen die uit naam van Jezus op genezingstoer gaan (en daar grif aan verdienen) de naam van Jezus misbruiken. Voor mij gaat Jezus over liefde.
It is me. Viola.
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 12:28:

[...]

De westerse samenleving is niet protestants maar christelijk, is een wezenlijk verschil. Ik kan je aanraden je blik toch eens te verbreden.In woon in een protestantse omgeving. Je hebt gelijk dat de Westerse samenleving Christelijk is. Ik ben het niet met je eens dat ik hoef te verbreden. Ik formuleer mijzelf hier onhandig, maar ik heb mij (voor mijn gevoel) de afgelopen jaren genoeg verdiept en ben op de hoogte van de verschillen en de inhoud. Ik ben nu bezig om me te 'verdiepen' in andere geloven.
It is me. Viola.
Naara ben jij nieuw of wat was je oude naam hier?
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 12:31:

[...]

In woon in een protestantse omgeving. Je hebt gelijk dat de Westerse samenleving Christelijk is. Ik ben het niet met je eens dat ik hoef te verbreden. Ik formuleer mijzelf hier onhandig, maar ik heb mij (voor mijn gevoel) de afgelopen jaren genoeg verdiept en ben op de hoogte van de verschillen en de inhoud. Ik ben nu bezig om me te 'verdiepen' in andere geloven.

Je overtuigt me niet..... dit topic alleen al maakt dat dat niet geloofwaardig overkomt, en dan gaat het nog wel over christelijke stromingen.... waarbij de je RKK als wereldreligie negeert....

Maar goed, wat zijn dan de verschillen?

Daarom geloof ik het ook.Dergelijke overtuigingen suggereren ook dat je zelf mede verantwoordelijk bent voor het krijgen van ziektes. En dat is mi absoluut respectloos tegenover vrijwel alle zieken! Walchelijk!
Vrouwtje mist de christelijke basis volledig. En praat haar leider na.
@vrouwtje: alles in de Bijbel is voor ons (als in: we kunnen er lering uit trekken als christen), niet alles gaat over ons (veel is geschreven ten aanzien van het Joodse volk). Genezingen in het nieuwe testament vinden plaats in het kader van het brengen van het goede nieuws (opstanding) aan de joodse gelovigen (bediening van Paulus). Massagenezingen in deze tijd worden - helaas in de naam van Jezus - volkomen uit z'n verband gerukt onder het mom van 'het staat in de Bijbel'.

Wat ik al schreef: maak eens een studie van Handelingen 28:28 en alles wat daarmee samenhangt.
Waar zit de any-key?
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 12:35:

Vrouwtje mist de christelijke basis volledig. En praat haar leider na.Dank je, ik was al bang dat ik de enige was die dat vond....
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 12:39:

[...]

Dank je, ik was al bang dat ik de enige was die dat vond....Hoezo vinden jullie dat? Dat ze in genezingen gelooft maakt toch niet dat ze geen basis heeft of napraat? leg eens uit?
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 12:34:

[...]

Je overtuigt me niet..... dit topic alleen al maakt dat dat niet geloofwaardig overkomt, en dan gaat het nog wel over christelijke stromingen.... waarbij de je RKK als wereldreligie negeert....

Maar goed, wat zijn dan de verschillen?

Ik zit hier ook niet om jou te overtuigen. Ik ben in dit topic begonnen met schrijven om (weliswaar erg kort door de bocht, dan ben ik acuut met je eens!) om TO te vragen wat ze met dit topic wil. Wil ze verschillende stromingen benoemen, want dan volstaat de link naar een wikipedia pagina. Als ze wil discussiëren over de inhoud van verschillende stromingen binnen de Christelijke kerk, dan vraag ik mij af waarom, want de inhoud van de verschillende stromingen is al bekend.

Maar goed, verschil tussen Katholiek en Protestant is vrij groot, en verschilt op een aantal punten (en ik ga hier weer kort door de bocht en met weinig nuance!)

- invloed van het Schrift: Protestanten hebben sola scripta, katholieken niet

- De Paus als vertegenwoordiger van Christus op aarde voor de katholieken, voor de protestanten niet.

- De rol van Maria bij de katholieken

- De rol van Heiligen bij de katholieken

- (heel belangrijk) de rol hoe zonden vergeven worden / hoe iemand 'gered' kan worden. (Katholieken hebben 7 sacramenten in hun leven, biechten, doen 'goede daden' om daarmee 'punten te halen' (oei, dit is heeeel erg ongenuanceerd!). Protestanten hebben de vergeving al gekregen bij Jezus aan het kruis, en 'hoeven dat alleen maar belijden')

- Verschil in wat er na de dood gebeurd (denk aan vagevuur bij de Katholieken, alhoewel dat enkele jaren geleden is afgezwakt)

- het gebruik van beeldmateriaal (beelden en schilderijen in katholieke kerken, en geen Goddelijke afbeelding in een protestante kerk, behalve het kruis)

- aantal verschillende feestdagen, denk aan palmpasen.

Maar nogmaals, dit is kort door de bocht en heel simplistisch omschreven.
It is me. Viola.
@lamara: veel verder dan genezingen komt ze niet.
Waar zit de any-key?
@houston77007

Wie zegt dat? Het is ook wel iets bijzonders, lijkt mij interessant om ervaringen hierover te horen.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 12:46:

[...]

Ik zit hier ook niet om jou te overtuigen. Ik ben in dit topic begonnen met schrijven om (weliswaar erg kort door de bocht, dan ben ik acuut met je eens!) om TO te vragen wat ze met dit topic wil. Wil ze verschillende stromingen benoemen, want dan volstaat de link naar een wikipedia pagina. Als ze wil discussiëren over de inhoud van verschillende stromingen binnen de Christelijke kerk, dan vraag ik mij af waarom, want de inhoud van de verschillende stromingen is al bekend.

Maar goed, verschil tussen Katholiek en Protestant is vrij groot, en verschilt op een aantal punten (en ik ga hier weer kort door de bocht en met weinig nuance!)

- invloed van het Schrift: Protestanten hebben sola scripta, katholieken niet

- De Paus als vertegenwoordiger van Christus op aarde voor de katholieken, voor de protestanten niet.

- De rol van Maria bij de katholieken

- De rol van Heiligen bij de katholieken

- (heel belangrijk) de rol hoe zonden vergeven worden / hoe iemand 'gered' kan worden. (Katholieken hebben 7 sacramenten in hun leven, biechten, doen 'goede daden' om daarmee 'punten te halen' (oei, dit is heeeel erg ongenuanceerd!). Protestanten hebben de vergeving al gekregen bij Jezus aan het kruis, en 'hoeven dat alleen maar belijden')

- Verschil in wat er na de dood gebeurd (denk aan vagevuur bij de Katholieken, alhoewel dat enkele jaren geleden is afgezwakt)

- het gebruik van beeldmateriaal (beelden en schilderijen in katholieke kerken, en geen Goddelijke afbeelding in een protestante kerk, behalve het kruis)

- aantal verschillende feestdagen, denk aan palmpasen.

Maar nogmaals, dit is kort door de bocht en heel simplistisch omschreven.Nu heb je het alleen over de verschillen tussen katholiek en Protestant, terwijl je je erop laat voorstaan dat je ook iets van bijv, de Islam zou weten. Waarom laat je dat buiten beschouwing? Weet je er dan toch minder van dan je denkt?
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 13:01:

[...]

Nu heb je het alleen over de verschillen tussen katholiek en Protestant, terwijl je je erop laat voorstaan dat je ook iets van bijv, de Islam zou weten. Waarom laat je dat buiten beschouwing? Weet je er dan toch minder van dan je denkt?

In dat geval heb ik je vraag verkeerd begrepen. Ik dacht dat je vroeg naar de verschillen katholiek-protestant.

Ik heb overal gezegd dat ik veruit het meeste weet van protestantisme, en van katholicisme minder. Van de Islam weet ik iets, maar daar zou ik niet een discussie over aangaan, omdat dat vooralsnog basiskennis is. (Ik ben nog bezig met lezen zeg maar) Van het Jodendom weet ik nog minder.
It is me. Viola.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 12:24:

[...]

Als je dit soort dingen zegt, heb je werkelijk waar geen enkel idee hoe religie in elkaar steekt.

Dat heb ik ook niet, het enige wat ik vind is dat er naar mijn idee dingen gebeuren waar een "hogere macht" toch wel zou moeten ingrijpen..

Ik weet dat er veel mensen troost en geluk etc. uit het geloof halen prima maar het gaat er bij mij niet in.
Fijne discussies altijd over dit onderwerp..

Gebed zonder eind..
Be the change you want to see in the world

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven