Grote verschil in kerken.

06-04-2013 11:27 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het gemerkt.

Ikzelf ben een bekeerde christen en dat lag echt aan de 'type' kerk.

Ik wil niet echt een discussie beginnen, maar wie (die geloven en wel eens naar de kerk gaan/gingen) heeft er ook een verschil in gemerkt?

Toen ik jonger was vond ik er helemaal niks aan, vond het saai en het God leek zo ver weg. Ik kende Hem alleen uit de 'verhalen'.

Nu is dat anders. Ik weet nu dat Hij leeft en er is voelbaar contact. En het maakt mij heel blij.

In de ene kerk werd er heel anders gesproken over God dan in de andere.

De kerk waar ik nu heen ga, houden ze bijvoorbeeld genezingsdiensten en de 1e keer dat ik mensen spontaan beter zag worden, verkeerde ik in shock. Nu vind ik het normaal.

Wie heeft dit ook?

Het leek mij leuk om ervaringen te delen en om te kijken hoe andere gelovigen God en Jezus in hun leven ervaren?

Ik weet dat voor sommigen dit onderwerp wellicht wat gevoelig kan zijn, en het is niet mijn bedoeling om mensen te 'overtuigen' en zeker niet om te kwetsen (bij voorbaat al).
quote:flutzel schreef op 06 april 2013 @ 11:34:

Dat zal de bedoeling niet geweest zijn, maar het is wel zo gegaan. En je hebt het gehoord, maar heb je het ook gezien? En aangezien je diensten zegt, veronderstel ik dat je soort evangelische christen bent?

edit: soort is niet kwaad bedoeld, maar zijn zoveel onderverdelingen tegenwoordig.'Dienst' is het protestantse woord voor 'mis', dus het hoeft niet persé evangelisch te zijn. 'Genezingsdiensten' zegt veel meer, die tref je in maar weinig kerken aan.
It is me. Viola.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 11:50:

[...]

'Dienst' is het protestantse woord voor 'mis', dus het hoeft niet persé evangelisch te zijn. 'Genezingsdiensten' zegt veel meer, die tref je in maar weinig kerken aan.Ik vroeg toch of ze evangelische christen was omdat ik dat veronderstelde? Heb toch nergens gezegd dat ze dat ook is?
quote:flutzel schreef op 06 april 2013 @ 11:52:

[...]

Ik vroeg toch of ze evangelische christen was omdat ik dat veronderstelde? Heb toch nergens gezegd dat ze dat ook is?Ik las uit je post dat je dat veronderstelde vanwege het woord 'dienst'. En ik probeer dat enkel aan te vullen door te zeggen dat 'dienst' een heel gangbare term is.
It is me. Viola.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 11:48:

Een discussie over type Christelijke kerken? Daar heb je toch geen discussie voor nodig?

Oud gereformeerde gemeente in Nederland zitten mannen en vrouwen gescheiden, bedekken vrouwen hun haar en lichaam en trouwen niet in het wit.

Gereformeerd Vrijgemaakt is de enige ware kerk, naar eigen zeggen. Bestaat sinds de scheuring van 1944 en scheurt nu weer.

Dan heb je nog Christelijk Gereformeerd, Nederlands gereformeerd, Gereformeerd, PKN gereformeerd, Voortgezet gereformeerd, Gereformeerde gemeente Buitenverband.

Onder de hervormden heb je Nederlands hervormd, PKN hervormd, hersteld hervormt, en vast nog wel meer.

Dan heb je remonstranten, baptisten, evangelisch, Lutheranen, Vrije Evangelische Kerk, zionisch, methodisten, pikstergemeente... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Elke kerk verschilt in meer of mindere mate met elkaar, en als je alles op 1 hoop legt word je gek van alle verschillen.

Wil je van dit topic een wiki-pagina maken? Want discusieëren of iets 'het ware geloof is', dan beland je in een Gereformeerd-Vrijgemaakte discussie, en die groep houd het niet zo heel lang met elkaar uit.En dan vergeet je nog de RKK, die zichzelf ook christelijk noemt?
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 11:53:

[...]

Ik las uit je post dat je dat veronderstelde vanwege het woord 'dienst'. En ik probeer dat enkel aan te vullen door te zeggen dat 'dienst' een heel gangbare term is.Ja, dat klopt, aangezien daarvan veronderstelde ik dat, omdat het woord dienst bij ons eigenlijk enkel voor evangelische christenen en dergelijke word gebruikt. Iedereen gaat naar de kerk of de mis inderdaad, maar naar een dienst dat is dan anders.
@Flutzel: helaas herkenbaar jouw ervaringen. En mensen maar roepen dat het van God kwam. Ondertussen sloegen ze elkaar figuurlijk (achter elkaars rug, maar tegen mij) de hersens in.

Ik hou van God, maar aan veel christenen heb ik een broertje dood. Leven en laten leven is er niet meer bij. And as said ik geloof niet dat al die spontane genezingen door Jan Zijlstra en consorten per definitie Gods werk zijn. Als er al sprake is van een genezing.

Ik vraag me af waar MattO blijft. Die is er altijd als de kipjes bij met dit soort topics om vervolgens God zodanig door je strot te duwen dat je er al bij voorbaat geen trek meer in hebt.
Waar zit de any-key?
Nog eentje die me trouwens te binnen schiet: voorganger die bulkt van het geld, die dan de kas (van de zondagse ophaal) voor de helft leegjatte.

@ Houston77007: was die niet geband dan? Of laat mijn geheugen me nu in de steek?
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 11:53:

[...]

En dan vergeet je nog de RKK, die zichzelf ook christelijk noemt?Ik vergeet er nog wel 50 denk ik Amish, Noorse Broeders, Bethel Pinksterkerk, Quakers, Zevendagsadventisten...
It is me. Viola.
@flutzel: volgens mij wel, maar komt elke keer terug met andere nick, en altijd als er een dergelijk topic wordt geopend.
Waar zit de any-key?
quote:flutzel schreef op 06 april 2013 @ 11:56:

[...]

Ja, dat klopt, aangezien daarvan veronderstelde ik dat, omdat het woord dienst bij ons eigenlijk enkel voor evangelische christenen en dergelijke word gebruikt. Iedereen gaat naar de kerk of de mis inderdaad, maar naar een dienst dat is dan anders. Hier in de omgeving gaat iedereen naar de 'dienst'. Ook de gereformeerde, hervormden e.d.. Het is ook de naam die ik van huis uit heb meegekregen.
It is me. Viola.
De Noorse broeders!
@violinruns,

wat ben jij?
@ violinruns: doe jij iets met godsdiensten of enkel interesse? Dat je er zoveel weet zeg, petje af hoor
quote:yasmijn schreef op 06 april 2013 @ 12:04:

De Noorse broeders! http://www.brunstad.org/n ... e-zijn-de-noorse-broeders
It is me. Viola.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 12:03:

[...]

Ik vergeet er nog wel 50 denk ik Amish, Noorse Broeders, Bethel Pinksterkerk, Quakers, Zevendagsadventisten...Wat jij opnoemt zijn allemaal splintergroepen, de RKK (waar ik dus niet toe behoor!) een wereldreligie. Lijkt mij toch wel een verschil he.
Yasmijn: die bestaan echt hoor.
Waar zit de any-key?
quote:flutzel schreef op 06 april 2013 @ 12:04:

@ violinruns: doe jij iets met godsdiensten of enkel interesse? Dat je er zoveel weet zeg, petje af hoor Ik weet er iets van, maar dat is het dan ook wel. Niet gelovig opgevoed, en ik ga ook niet naar een kerk. Ja, voor een huwelijk, of een keer met vrienden mee om te zien wat zij geloven. Net zoals ik om die redenen in een moskee, sjoel of tempel kom.
It is me. Viola.
Vrouwtje, ik ben een zeer bij el getrouw christen. Ik geloof niet in de kerk van jou en geloof ook dat het zeer misleidend is. Ik geloof ook dat je van je geloof af zal vallen als de genezingen niet waar blijken te zijn of er eventjes niet 'genezen' wordt. Christelijke drugs noem ik het. Van high naar high gaan voor een kick van zgn genezing. Niet alleen een blamage naar ongelovigen toe, maar ook naar God. Ik heb je ook nog niets anders horen roepen dan die genezingen. Kijk eens verder in de bijbel dan dat.
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 12:06:

[...]

Wat jij opnoemt zijn allemaal splintergroepen, de RKK (waar ik dus niet toe behoor!) een wereldreligie. Lijkt mij toch wel een verschil he.Daar heb je gelijk in. Ik heb enkel de protestantse tak benoemd
It is me. Viola.
quote:Houston77007 schreef op 06 april 2013 @ 12:06:

Yasmijn: die bestaan echt hoor.

Dat weet ik .

Maar hier op het forum staat dat zo leuk
Eens met Rozenstruikje!
Waar zit de any-key?
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 12:06:

[...]

Ik weet er iets van, maar dat is het dan ook wel. Niet gelovig opgevoed, en ik ga ook niet naar een kerk. Ja, voor een huwelijk, of een keer met vrienden mee om te zien wat zij geloven. Net zoals ik om die redenen in een moskee, sjoel of tempel kom.verdiep je je dan ook in de andere religies, of alleen het protestants/gereformeerde deel?
Rozenstruikje. In de bijbel word juist verteld over genezingen. Er word verteld dat bij God niets onmogelijk is. In de kerk waar ik ga, doen ze wat de bijbel verteld.

Er staat: bij de zieken worden de handen opgelegd in mijn Naam en zij zullen genezen.

Dat is toch een blamage. Jezus zegt het zelf.

Daarom geloof ik het ook.
Zolang god toestaat dat pedofielenpartijen legaal zijn haak ik af....
quote:vrouwtje010 schreef op 06 april 2013 @ 12:20:

Rozenstruikje. In de bijbel word juist verteld over genezingen. Er word verteld dat bij God niets onmogelijk is. In de kerk waar ik ga, doen ze wat de bijbel verteld.

Er staat: bij de zieken worden de handen opgelegd in mijn Naam en zij zullen genezen.

Dat is toch een blamage. Jezus zegt het zelf.

Daarom geloof ik het ook.je weet toch dat de bijbel zoals we die nu kennen niet de originele tekst is? Dat tijdens het concilie van Nicea in 325 er behoorlijk wat aanpassingen daarin zijn gedaan om het maar sluitend te krijgen aan de toenmalige politieke situatie? Zoals het principe van de heilige geest, dat voor die tijd officieel niet bestond, enzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven