Halfbloedjes maar in de ogen van anderen toch buitenlanders.

07-09-2019 21:46 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het moet toch eens een keer gezegd worden, ik weet dat velen zich beledigd zullen voelen maar ik beschrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen.

Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.

Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?

Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.

En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.

Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.

En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.

Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.

Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...

Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.

Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.

Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 11:13
Mijn roots: beide ouders geboren met Nederlandse nationaliteit maar beide voor de wet allochtoon want beide niet in Nederland geboren. Beide ouders ook in de Nederlandse cultuur en (deels) in Nederland opgegroeid. Ene ouder zwart, andere wit. Ik dus ook allochtoon want ouders die niet in Nederland geboren zijn en donkere huidskleur. Verder zelf gewoon in NL geboren en getogen.

Ik zou denken dat ik gewoon 100% Nederlander ben maar jij hebt al een paar maal gezegd dat je met twee verschillende afkomsten niet 100% Nederlands bent.

Mijn vraag is dus: waarom niet?
Ik kan nooit 100% Nederlands zijn. Ik draag ook een Marokkaans rugzakje (roots) mee wat mij ook zeer dierbaar is.
mabido wijzigde dit bericht op 11-09-2019 14:49
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:41
Nou, sorry, ik denk dan altijd dat die ander die dat zegt niet helemaal goed is, verstandelijk beperkt of dat ie Gilles de la Tourette heeft ofzo. Want ik vind dat echt zo'n rare opmerking. Het is me ook al een paar maal gebeurd dat ik er iets dergelijks uitflapte, zoiets als: - schiet hardop in de lach -" Wat zeg jij nou? Wat een gekke opmerking!" - hikt nog wat na.

Opvallend genoeg was het dan gelijk over met het "positief bedoelde" sfeertje.

Ik denk echt dat je veel te diep nadenkt over het soort vragen of opmerkingen die je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:41
Nou, sorry, ik denk dan altijd dat die ander die dat zegt niet helemaal goed is, verstandelijk beperkt of dat ie Gilles de la Tourette heeft ofzo. Want ik vind dat echt zo'n rare opmerking. Het is me ook al een paar maal gebeurd dat ik er iets dergelijks uitflapte, zoiets als: - schiet hardop in de lach -" Wat zeg jij nou? Wat een gekke opmerking!" - hikt nog wat na.

Opvallend genoeg was het dan gelijk over met het "positief bedoelde" sfeertje.

Ja, de kassamevrouw zal het voortaan wel uit haar hoofd laten om zomaar een positief bedoelde opmerking te maken....
En vervolgens luidt de klacht dat mensen genegeerd worden 'en dat doen 'zij' omdat ik een kleurtje heb...'.
Cirkel rond.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 14:39
Je begint al verkeerd. Ik ben geen immigrant. Mijn ouders waren immigranten. Ik ben in Nederland geboren. Eind jaren 80 hebben mijn ouders zich laten naturaliseren. Dus officieel zijn ze ook Nederlands, daardoor werd ik ook Nederlandse. Prima ik ben gevormd als mens door veel Nederlandse invloeden.
Mijn kinderen staan met zo ver of net zo dichtbij het Nederlanderschap als jij want hun ouders zijn ook hier geboren.
Maar nog altijd met roots uit het buitenland. Maar ik snap niet goed, wat het in jouw ogen zo vreselijk maakt om te zeggen dat je een Nederlandse met buitenlandse roots bent?
He, maar waarom zeg jij dan eerst dat je Marokkaanse bent? Dan ben je Nederlander van Marokkaanse afkomst, geen Marokkaanse.

Mijn ouders hebben zich echter nooit laten naturaliseren, die zijn "gewoon" Nederlands. Mijn vader is een blanke, autochtone Nederlander en zijn vader was beroepsmilitair in het buitenland. Daarom is hij in het buitenland geboren. Ik vind het serieus al beledigend van onze overheid dat mijn vader als allochtoon geclassificeerd wordt. Mijn opa is een geridderde veteraan die niet voor zijn lol maar om zijn land te dienen in het buitenland was, en als dank wordt zijn kind als "autochtoon" aangemerkt. Dus dat stoort me al.

Voor mijn moeder geldt iets vergelijkbaars. Ze is als Nederlandse geboren en als Nederlandse gestorven. En ook haar vader was een veteraan.

Dus ja, ik vind het echt schandelijk dat wie dan ook mijn Nederlanderschap in twijfel durft te trekken.

Ik heb een gemengde etnische achtergrond en een gemengde culturele achtergrond, maar ik heb geen buitenlandse roots. Mijn roots zijn 100% Nederlands.
Am Yisrael Chai!
Gebruna schreef:
11-09-2019 14:41
Dan roep je toch, minstens zo verheugd, en met een stralende lach terug: "ja, dat viel mij van u ook al op".

Dan hou je de sfeer luchtig en vrolijk, het stemt tot nadenken bij de kassamevrouw en jij kunt weglopen met een goed gevoel.
Dit vind ik serieus een mooie! :D :lol:
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
11-09-2019 14:51
Ja, de kassamevrouw zal het voortaan wel uit haar hoofd laten om zomaar een positief bedoelde opmerking te maken....
En vervolgens luidt de klacht dat mensen genegeerd worden 'en dat doen 'zij' omdat ik een kleurtje heb...'.
Cirkel rond.
Wat een quatsch. Als je een positief bedoelde opmerking wil maken tegen een vreemde dan zeg je iets als "wat ziet u er leuk uit / wat een mooie jas heeft u aan" maar je gaat toch niet tegen iemand waarvan je niks weet zeggen dat ie zo goed kan praten of lezen of rekenen ofzo? Voor hetzelfde geld is die klant wel hoogleraar en dan zeg je als kassajuf "goh, wat knap dat u kunt rekenen" als diegene met gepast geld betaalt? Dat is toch heel erg gek en ongepast, of niet dan?

Sowieso vind ik het heel ongepast om tegen een vreemde een opmerking over diens intellectuele capaciteiten te maken, je weet toch helemaal niet waar de ander zich in het spectrum begeeft? Want een "goh wat kunt u goed praten" tegen iemand die verstandelijk beperkt is is ook al zwaar ongepast.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:51
He, maar waarom zeg jij dan eerst dat je Marokkaanse bent? Dan ben je Nederlander van Marokkaanse afkomst, geen Marokkaanse.

Mijn ouders hebben zich echter nooit laten naturaliseren, die zijn "gewoon" Nederlands. Mijn vader is een blanke, autochtone Nederlander en zijn vader was beroepsmilitair in het buitenland. Daarom is hij in het buitenland geboren. Ik vind het serieus al beledigend van onze overheid dat mijn vader als allochtoon geclassificeerd wordt. Mijn opa is een geridderde veteraan die niet voor zijn lol maar om zijn land te dienen in het buitenland was, en als dank wordt zijn kind als "autochtoon" aangemerkt. Dus dat stoort me al.

Voor mijn moeder geldt iets vergelijkbaars. Ze is als Nederlandse geboren en als Nederlandse gestorven. En ook haar vader was een veteraan.

Dus ja, ik vind het echt schandelijk dat wie dan ook mijn Nederlanderschap in twijfel durft te trekken.

Ik heb een gemengde etnische achtergrond en een gemengde culturele achtergrond, maar ik heb geen buitenlandse roots. Mijn roots zijn 100% Nederlands.
Waarom trek je je nou die classificatie zo hard aan?
Ik probeer je te begrijpen echt waar. Maar het is mij nog niet duidelijk wat de meerwaarde is van volledig wel/niet als 100% Nederlandse te worden gezien? Wat levert het je dan op?
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:41
Nou, sorry, ik denk dan altijd dat die ander die dat zegt niet helemaal goed is, verstandelijk beperkt of dat ie Gilles de la Tourette heeft ofzo. Want ik vind dat echt zo'n rare opmerking. Het is me ook al een paar maal gebeurd dat ik er iets dergelijks uitflapte, zoiets als: - schiet hardop in de lach -" Wat zeg jij nou? Wat een gekke opmerking!" - hikt nog wat na.

Opvallend genoeg was het dan gelijk over met het "positief bedoelde" sfeertje.
Ok, vreemd...
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 14:57
Waarom trek je je nou die classificatie zo hard aan?
Ik probeer je te begrijpen echt waar. Maar het is mij nog niet duidelijk wat de meerwaarde is van volledig wel/niet als 100% Nederlandse te worden gezien? Wat levert het je dan op?
Snap je serieus niet wat de meerwaarde van in je eigen land als inwoner en volwaardig burger van dat land gezien worden is?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 11-09-2019 14:59
2.50% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Thlubbe schreef:
11-09-2019 14:53
Dit vind ik serieus een mooie! :D :lol:
:lightbulb:
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:57
Wat een quatsch. Als je een positief bedoelde opmerking wil maken tegen een vreemde dan zeg je iets als "wat ziet u er leuk uit / wat een mooie jas heeft u aan" maar je gaat toch niet tegen iemand waarvan je niks weet zeggen dat ie zo goed kan praten of lezen of rekenen ofzo? Voor hetzelfde geld is die klant wel hoogleraar en dan zeg je als kassajuf "goh, wat knap dat u kunt rekenen" als diegene met gepast geld betaalt? Dat is toch heel erg gek en ongepast, of niet dan?

Sowieso vind ik het heel ongepast om tegen een vreemde een opmerking over diens intellectuele capaciteiten te maken, je weet toch helemaal niet waar de ander zich in het spectrum begeeft? Want een "goh wat kunt u goed praten" tegen iemand die verstandelijk beperkt is is ook al zwaar ongepast.
Met die logica zou je toch ook niets mogen zeggen over diens jas? Misschien is diegene wel modeguru of kleding ontwerper. Of over iemands uiterlijk, misschien is ze wel een model? :huh:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:58
Snap je serieus niet wat de meerwaarde van in je eigen land als inwoner en volwaardig burger van dat land gezien worden is?
Zeg je nu dat je je niet als volwaardige burger voelt in Nederland? Omwille van een of andere classificatie? Ik vind dat vrij ver gaan eerlijk gezegd.
fashionvictim schreef:
11-09-2019 14:58
Snap je serieus niet wat de meerwaarde van in je eigen land als inwoner en volwaardig burger van dat land gezien worden is?
Door wie dan? Wat kan mij het bijvoorbeeld schelen wat de kassadame denkt of vindt? Ik ga er altijd vanuit dat een compliment goed en positief bedoeld is. En dat het misschien nergens op slaat en ik het alleen maar krijg omdat ik een kleurtje heb.... nou en? Ik bedank en zeg meestal iets aardigs terug. Ik probeer zeker geen statement te maken en de ander een onprettig gevoel te bezorgen. Maar goed, iedereen is anders.
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
11-09-2019 15:04
Met die logica zou je toch ook niets mogen zeggen over diens jas? Misschien is diegene wel modeguru of kleding ontwerper. Of over iemands uiterlijk, misschien is ze wel een model? :huh:
Op den duur mag je niks meer vragen....ik beschouw dat soort vragen over mijn afkomst gewoon als interesse. Daarna ga ik gewoon verder met waar ik mee bezig was. Ik sta er totaal niet bij stil en het interesseert mij niet onder welk vakje ze mij zullen zetten. Ik ben gewoon inwoner van dit land. De een zal mij wel discrimineren en een ander niet. Ik maak dat al tientallen jaren mee (niet alleen vanwege mijn roots, maar ook nog eens vanwege mijn hoofddoek die ik sinds een paar jaartjes draag) daar gaat een andere classificatie niets aan veranderen en ik vind Nederland nog steeds een fijn land.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 15:05
Zeg je nu dat je je niet als volwaardige burger voelt in Nederland? Omwille van een of andere classificatie? Ik vind dat vrij ver gaan eerlijk gezegd.
Ik voel me wel volwaardig burger, ik constateer juist dat een deel van mijn medeburgers en mijn overheid dat blijkbaar anders zien en daar ben ik verontwaardigd over. Ik snap eerlijk gezegd juist niet dat jij en anderen in dit topic die verontwaardiging niet delen. Ook al heb je zelf die ervaring kennelijk niet, in mijn ogen zou het iedereen in een beschaafde samenleving moeten storen als wie dan ook in gelijke situaties niet gelijk behandeld of gewaardeerd wordt.

Dus tja, het is duidelijk dat we erg verschillend in het leven staan, want jij praat die situatie goed terwijl ik hem waar dan ook en voor wie dan ook echt fundamenteel verkeerd vind.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
11-09-2019 15:04
Met die logica zou je toch ook niets mogen zeggen over diens jas? Misschien is diegene wel modeguru of kleding ontwerper. Of over iemands uiterlijk, misschien is ze wel een model? :huh:
Je hebt duidelijk geen woord begrepen van wat ik zei. De kern van mijn betoog is dat het natuurlijk volkomen absurd is om "positief bedoelde" opmerkingen tegen een vreemde te maken over iets wat je helemaal niet weet of kunt weten maar wat enkel gebaseerd is op je eigen vooroordelen of aannames. Je zegt toch ook niet "goh, wat heeft u schattige kinderen" tegen een wildvreemde die geen kinderen bij zich heeft? Of "goh wat kan je lekker koken" tegen een medepassagier in de trein?

Als je al iets aardigs zou willen zeggen dan is dat alleen gepast om te doen over dingen die je ook daadwerkelijk hebt kunnen waarnemen. Bij een vreemde kan dat dus alleen over uiterlijkheden gaan, want verder weet je niets.
Am Yisrael Chai!
Dat iemand goed Nederlands spreekt is ook een "uiterlijkheid" en een zichtbaar (hoorbaar dus) feit. Niks mis met een compliment daarover. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee en neem het (compliment) aan zoals het bedoeld is.
Tja, stel je voor dat je een keer wat ongepast zegt... Gompie. Zoals je zegt; iedereen is anders en ik kan er niet mee zitten. Beter tijdig gekeerd dan nooit geprobeerd.

Ik zou willen dat mensen wat meer met elkaar (goed bedoeld) communiceren ipv als een soort steen naast elkaar te leven. We verschillen hierin gewoon van mening denk ik, vermoed ik. Zelfs al zou ik achter mijn oren krabben "wat de fuck bedoelt die dan weer?" zou ik het persoonlijk wel grappig vinden of positief oppakken. Ze proberen het tenminste. En als het echt een vreemde is, waarom zou de mening van een vreemde mij zo raken als het negatief zou zijn? Ik zou het als een aangedikt verhaal vertellen in het café aan mijn vrienden en we lachen er om.

En dit komt van iemand die héél, héél erg gesloten en bang heeft geleefd in principe.
Lacuba schreef:
11-09-2019 10:55
Alles, jij plaatst mij in een bubbel. Heel vreemd. Vol vooroordelen dus,

Overigens vind im het ook geen "eer" om in Nederland te wonen. Ik ben er wel blij om.
Je zegt zelf dat je bepaalde dingen niet herkent die hier worden gedeeld, die vaak zijn gedocumenteerd, en aantoonbaar oorzaak zijn van een probleem met veel maatschappelijke gevolgen. Ik plaats je nergens hoor.
Lacuba schreef:
11-09-2019 11:13
Nee, dat verandert mijn mening en de feiten niet.
Je mening komt niet overeen met de feiten.
Het-groepje schreef:
11-09-2019 16:06
Je mening komt niet overeen met de feiten.
Zeker wel:
Mijn mening: ik vind het fijn dat het overgrote deel van de Nederlanders niet op Wilders stemt.
Feit: het grootste deel van de stemgerechtigden stemt op Wilders noch op Forum.
Zenzeo schreef:
11-09-2019 13:38
Ik ben zo Nederlands als je maar zijn kunt, maar toch wordt geregeld naar mijn herkomst gevraagd.
Ouders, grootouders en daarvoor; alles Nederlands.

Maar ik ben totaal niet beledigd.
Waarom zou ik?
Omdat je het probleem dus niet hebt.
Omdat ze er geen probleem van maakt!
Lacuba schreef:
11-09-2019 16:24
Omdat ze er geen probleem van maakt!
Ongezond, een probleem hebben en dat negeren.
Het-groepje schreef:
11-09-2019 16:32
Ongezond, een probleem hebben en dat negeren.
Het is niet aan jou te bepalen dat een ander moet vinden dat zij een probleem heeft. En zeker niet om dat als ongezond te bestempelen. Al wordt me 1000 x gevraagd wat mijn afkomst is of waar ik vandaan kom, ik vind dat geen enkel probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven